Vraag

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:50
Hallo Tweakers,

Ik heb thuis een CV-installatie met een Daikin Altherma 3R hybride warmtepomp, in combinatie met een Remeha CV-ketel. Mijn kennis van warmtepompen is nog beperkt, daarom hoop ik hier wat advies te krijgen.

Vraag 1 – Slimme thermostaat

Ik wil graag een slimme thermostaat, omdat we regelmatig vergeten de verwarming lager te zetten wanneer we weggaan of gaan slapen.
Welke slimme thermostaten zijn geschikt voor deze installatie en werken goed samen met een hybride warmtepomp?

Vraag 2 – Zo efficiënt mogelijk verwarmen

Hoe kan ik mijn woning en installatie zo instellen dat de warmtepomp zo efficiënt mogelijk werkt?
Denk hierbij aan instellingen, regelstrategie of aanvullende componenten.

Huidige hardware & software
  • Daikin Altherma 3R (hybride warmtepomp)
  • Remeha CV-ketel
  • Home Assistant
Extra informatie

Het aansluiten en installeren van hardware is voor mij geen probleem, maar ik wil graag een doordachte en toekomstbestendige keuze maken.
Een mooie extra zou zijn om per kamer de temperatuur te kunnen regelen, al is dat geen harde eis.

Alle tips, ervaringen en suggesties zijn welkom.
Alvast bedankt!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:35
Met een hybride werk je het efficiëntst als je het systeem zo gebruikt dat de CV niet of minimaal gebruikt wordt.

Dat betekend geen nachtverlaging. Want opwarmen heeft een hybride het vermogen niet voor, en warmte uit de CV kost gemiddeld 2x zoveel geld. Dat bespaar je nooit met nachtverlaging.

De warmtepomp is dan weer het efficiëntst als je met zo laag mogelijke verwarmingswatertemperatuur kan werken, en dat bereik je door alle afgiftepunten in je huis te gebruiken. Wordt er dan iets te warm, dan ga je eerst inregelen.

Dus 1 is niet nodig ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.