Vraag

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Thuis hebben wij bij binnenkomst een hal van zo'n twee vierkante meter met aan twee kanten een binnendeur. Een naar de schuur en een naar de gang. Die naar de gang isoleert goed want in de gang is het een acceptabele temperatuur maar in de hal en zeker schuur vriest het onderhand gewoon. Dat wordt me even te gek.

Het idee is nu om in de hal een paneel te hebben, dan drogen jassen en schoenen ook beter want die zijn daar ook. En dan de deur naar de schuur niet sluiten zodat die een beetje mee lift als anti vorst.

Nu heb ik wel eens in huisjes gezeten met infrarood panelen en dat werkte heel prima. Lekker compact ook die dingen, heeft een stuk minder diepte nodig bij wandmontage. Een elektrische convector neemt eigenlijk gewoon teveel ruimte in een hal van een meter breed.
Een IR paneel zou ik dan aan de lange zijde van de hal hangen zodat hij een meter verder direct op een muur straalt. Op die manier is er altijd een object wat de energie op kan nemen (is ook de tussenmuur naar de schuur) en dat helpt weer de lucht verwarmen.

Ik twijfel alleen of die constructie genoeg muur en lucht verwarmt om de hal wat aangenamer te krijgen maar ook zeker de schuur vorstvrij kan houden.
Wat is wijsheid?

(Twee kachels kan natuurlijk ook maar ik richt de oplossingsrichting initieel even op één kachel.

Hal is twee vierkante meter, schuur zes tot acht of zo. Slecht geïsoleerd uiteraard.)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:15
Gonadan schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:40:
Thuis hebben wij bij binnenkomst een hal van zo'n twee vierkante meter met aan twee kanten een binnendeur. Een naar de schuur en een naar de gang. Die naar de gang isoleert goed want in de gang is het een acceptabele temperatuur maar in de hal en zeker schuur vriest het onderhand gewoon.
[...]
Hal is twee vierkante meter, schuur zes tot acht of zo. Slecht geïsoleerd uiteraard.)
Zonder isolatie gaat het natuurlijk weinig zoden aan de dijk zetten.

Binnendeuren isoleren niet of nauwelijks, ik denk dat ongemerkt nog aardig wat warmte lekt van de hal naar de onverwarmde gang (en schuur).
En dan de deur naar de schuur niet sluiten zodat die een beetje mee lift als anti vorst.
Dan kan je het paneel of de convector niet zo goed gelijk buiten hangen ;)

Ik denk dat door het ontbreken van (goede) isolatie de convector in de schuur moet zetten, met de deur naar de onverwarmde hal open. Door de slechte isolatie verwacht ik dat-ie veel aan moet staan.

Spel en typfouten voorbehouden

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
FredvZ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Zonder isolatie gaat het natuurlijk weinig zoden aan de dijk zetten.

Binnendeuren isoleren niet of nauwelijks, ik denk dat ongemerkt nog aardig wat warmte lekt van de hal naar de onverwarmde gang (en schuur).
Als ik zeg dat hij goed isoleert dan isoleert hij goed, het is zo een verschil van tien tot vijftien graden aan beide kanten van die deur. Ik heb de boel nu open gezet en de schuur is gestegen van 0 naar 12 graden.

Heb hem nu dicht gedaan, kan ik mooi eens testen hoe hard dat weer zakt. Lang leven domotica. :P
Dan kan je het paneel of de convector niet zo goed gelijk buiten hangen ;)

Ik denk dat door het ontbreken van (goede) isolatie de convector in de schuur moet zetten, met de deur naar de onverwarmde hal open. Door de slechte isolatie verwacht ik dat-ie veel aan moet staan.
Waarbij het punt is dat de hal een hogere temperatuur vereist omdat dit prettig is voor het drogen van jassen, schoenen en mat. De schuur hoeft alleen maar minimaal 5 graden te hebben of zoiets. Dan is primair de schuur verwarmen geen logische keuze lijkt mij. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8