Vraag

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:47
Historisch gasverbruik: 875-825 m³/jaar (2024-2025, max gasverbruik < 10m3 op de koudste dagen)

Momenteel stoken we met een Remeha Calenta 40C die teruggeschroefd is naar bijna minimaal. Hierdoor komt de aanvoertemperatuur niet boven de 55 graden (eerder 50) met een retour van zo'n 30-35 graden.
Omdat het inmiddels een oud beestje aan het worden is zijn we langzaam aan het kijken naar een vervanger in de vorm van een full-electric warmtepomp. Ook een koelfunctie klinkt wel interresant voor in de hete zomers, al is het maar een paar graden.
Afgiftesysteem:
Begane grond:
- ca 60 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 8groepen, geen zoneregeling. 28mm koper vanaf de ketel naar de verdeler. Deze kan eenvoudig omgebouwd worden aar pomploos.
- 1 T22 radiator in de garage, afgifte bij 55 graden 830W. Voorzien van thermostaatkraan op standje 1

1e verdieping:
- ca 5 m² vloerverwarming, slangen 12-15cm HoH, enkele groep met RTL ventiel.
- 1x T22 radiator en 2x T11 radiator plus een handoekradiatortje in de badkamer. Bij 55 graden goed voor ongeveer 2kW tezamen. Enkel de handdoekradiator is voorzien van een thermostaatknop. Zit nog te twijvelen over de T22 / T11's te vervangen voor een convector / fancoil of een 2x zo grote T33.
SWW:
- Het plan is een aparte warmtepompboiler op de verdieping / zolder van de garage, vrijwel recht boven waar nu de CV ketel hangt.
- Minimaal 200 liter nodig verwacht ik, douchebeurt is ca 60l (hij) - 100l (zij) per keer, we zijn met z'n 2-en.
- Geen DWTW aanwezig, gezien de geringe dikte van de vloer was dit niet mogelijk.
Warmtepompvoorkeur:
L/W is waarschijnlijk de beste keuze voor ons. Hoewel ik wel van tweaken hou moet het voornamelijk gewoon goed werken zonder omkijken voor wanneer ik zelf niet tuis ben. Een systeem wat afhankelijk is van apps of het internet valt ook direct af.

Zelf had ik gedacht dat een 5kW wel redelijk in de richting kwam qua vermogen.
Mono of split ben ik nog niet helemaal over uit, evenals de exacte plaats voor de buitenunit.
Binnenunit zou eventueel op de plek van de huidige ketel kunnen (hoop ik in ieder geval), buitenunit aan de achtergevel - of op de grond bij de nog nieuw te bouwen hobbyloods in de tuin. (zeg 10 meter vanaf de CV ketel-plaats)
Merkgebonden ben ik niet maar lees dat de mitsubishi's best OK zijn. Dan zou ik bijvoorbeeld op een SUZ-SWM40VA2 uitkomen in combinatie met de ERSD-VM2E binnenunit. Of is dat al overkill en kan ik beter voor nog een stapje kleiner gaan?
Wie gaat het installeren?
Afhankelijk van de kosten / subsidie doe ik zelf het voorbereidende werk en koelgastechnische handelingen door een erkend monteur. Als de subsidie de installatiekosten dekt laat ik het geheel wel installeren.

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BDbt728af-JEO1k0h2ieR6PeQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJZkkg47vScbDtqDwT4nCPQo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8RrcwUTAx_0MyT9YXBgDyXfjcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IW8ds7DDuBjnjbQQxFUzso5b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UmYlTlIJ92oZhVI8JeQvfESvvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrFgNrYugK9P9XM6CCXtq9Jp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MzKzM73 op 10-01-2026 19:33 ]