Vraag

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:19
Historisch gasverbruik verwarmen: 875-825 m³/jaar (2024-2025, max gasverbruik < 10m3 op de koudste dagen)

Momenteel stoken we met een Remeha Calenta 40C die teruggeschroefd is naar bijna minimaal. Hierdoor komt de aanvoertemperatuur niet boven de 55 graden (eerder 50) met een retour van zo'n 30-35 graden.
Omdat het inmiddels een oud beestje aan het worden is zijn we langzaam aan het kijken naar een vervanger in de vorm van een full-electric warmtepomp. Ook een koelfunctie klinkt wel interresant voor in de hete zomers, al is het maar een paar graden.
Afgiftesysteem:
Begane grond:
- ca 60 m² vloerverwarming, slangen 10cm HoH, 8groepen, geen zoneregeling. 28mm koper vanaf de ketel naar de verdeler. Deze kan eenvoudig omgebouwd worden aar pomploos.
- 1 T22 radiator in de garage, afgifte bij 55 graden 830W. Voorzien van thermostaatkraan op standje 1

1e verdieping:
- ca 5 m² vloerverwarming, slangen 12-15cm HoH, enkele groep met RTL ventiel.
- 1x T22 radiator en 2x T11 radiator plus een handoekradiatortje in de badkamer. Bij 55 graden goed voor ongeveer 2kW tezamen. Enkel de handdoekradiator is voorzien van een thermostaatknop. Zit nog te twijvelen over de T22 / T11's te vervangen voor een convector / fancoil of een 2x zo grote T33.
SWW:
- Het plan is een aparte warmtepompboiler op de verdieping / zolder van de garage, vrijwel recht boven waar nu de CV ketel hangt.
- Minimaal 200 liter nodig verwacht ik, douchebeurt is ca 60l (hij) - 100l (zij) per keer, we zijn met z'n 2-en.
- Geen DWTW aanwezig, gezien de geringe dikte van de vloer was dit niet mogelijk.
Warmtepompvoorkeur:
L/W is waarschijnlijk de beste keuze voor ons. Hoewel ik wel van tweaken hou moet het voornamelijk gewoon goed werken zonder omkijken voor wanneer ik zelf niet tuis ben. Een systeem wat afhankelijk is van apps of het internet valt ook direct af.

Zelf had ik gedacht dat een 5kW wel redelijk in de richting kwam qua vermogen.
Mono of split ben ik nog niet helemaal over uit, evenals de exacte plaats voor de buitenunit.
Binnenunit zou eventueel op de plek van de huidige ketel kunnen (hoop ik in ieder geval), buitenunit aan de achtergevel - of op de grond bij de nog nieuw te bouwen hobbyloods in de tuin. (zeg 10 meter vanaf de CV ketel-plaats)
Merkgebonden ben ik niet maar lees dat de mitsubishi's best OK zijn. Dan zou ik bijvoorbeeld op een SUZ-SWM40VA2 uitkomen in combinatie met de ERSD-VM2E binnenunit. Of is dat al overkill en kan ik beter voor nog een stapje kleiner gaan?
Wie gaat het installeren?
Afhankelijk van de kosten / subsidie doe ik zelf het voorbereidende werk en koelgastechnische handelingen door een erkend monteur. Als de subsidie de installatiekosten dekt laat ik het geheel wel installeren.

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BDbt728af-JEO1k0h2ieR6PeQ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJZkkg47vScbDtqDwT4nCPQo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8RrcwUTAx_0MyT9YXBgDyXfjcY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IW8ds7DDuBjnjbQQxFUzso5b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UmYlTlIJ92oZhVI8JeQvfESvvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UrFgNrYugK9P9XM6CCXtq9Jp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MzKzM73 op 17-05-2026 10:31 ]

Alle reacties

• MzKzM73
Maar eens een klein schopje, wellicht dat de WP expers nog iets zinnigs kunnen zeggen mbt de vraag over het vermogen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:03
Wat is je stookgedrag beneden en boven?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:22
Ik denk eerlijk gezegd dat je een prima plan hebt zo! L/W klinkt met vloerverwarming als een goeie keus.

Begrijp ik dat je op de 1e verdieping nu een (klein) cv-hok hebt? In principe is het daarin mogelijk om de binnenunit en evt boiler voor warm water kwijt te raken, mits je geen buffervat installeert. Zie bijvoorbeeld mijn eerdere post: marcop23 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Omdat je van daaruit al leidingwerk van 28mm hebt liggen, lijkt me dat een ideale plek voor een binnenunit. Of je dan een monoblock of een split neemt, maakt niet zoveel uit. Een monoblock is vaak zwaarder en heeft wat dikker leidingwerk nodig. Ik zou kijken of dat handig installeert.

Met 5 kW zal je goed zitten qua vermogen. Het is (met vloerverwarming) niet nodig om nog later te gaan qua vermogen: pendelen zal niet gebeuren. En een beetje vermogensbuffer voor mistig weer rond het vriespunt kan nooit kwaad.

• MzKzM73
Ronald schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:09:
Wat is je stookgedrag beneden en boven?
Thermostaat in de woonkamer staat tussen de 18(nachtverlaging) en 19 (ochtend & avond) graden. Bovenverdieping stast wel open maar heeft geen aparte regeling (muv de badkamer dan (RTL voor de VV en thermostaat op de radiator).
marcop23 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:22:
Begrijp ik dat je op de 1e verdieping nu een (klein) cv-hok hebt? In principe is het daarin mogelijk om de binnenunit en evt boiler voor warm water kwijt te raken, mits je geen buffervat installeert. Zie bijvoorbeeld mijn eerdere post: marcop23 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Momenteel hangt de CV in de bijkeuken. De aparte WPB wilde ik dan op de verdieping erboven maken (zolder van de garage zeg maar), dan is het leidingwerk ook niet zo heel veel meer als nu.
Binnenunit voor de WP kan dan wellicht op de plaats van de huidige ketel. (de hydrobox van bijvoorbeeld Mitsubishi is maar iets groter can de huidige ketel) Of ook naar de zolder verplaatsen. Of inderdaad een monoblock aan de gevel van de garage (op hoogte), mits ik de leidingen dan efficient in de dakvoet van de garage zolder kwijt kan.
Een apart buffervat was ik inderdaad niet van plan.

• Ronald
MzKzM73 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:18:
[...]

Thermostaat in de woonkamer staat tussen de 18(nachtverlaging) en 19 (ochtend & avond) graden. Bovenverdieping stast wel open maar heeft geen aparte regeling (muv de badkamer dan (RTL voor de VV en thermostaat op de radiator).
Is het boven dan koeler dan beneden, of eigenlijk even warm?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MzKzM73
Meestal iets koeler boven in de winter maar niet storend voor ons. In de zomer is het een heel ander verhaal, dan is het boven al snel te warm om goed te kunnen slapen. (maar dat heeft meer met de zon te maken dan de verwarming, want die doet dan vaak niet meer mee)

• Ronald
Dan zoek je een machine die een wat ruime 5kW doet bij -10.

Je stookt aan de zuinige kant en 20 graden hoort wel mogelijk te zijn.

• MzKzM73
Bedankt, goed om te lezen dat de 5+kw een voldoende oplossing kan zijn.
Nu nog even kijken welke het uiteindelijk gaat worden (zowel merk als mono vs split)
Pagina: 1