Vraag

• aran
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-01 10:04
Kortgeleden onze hybride warmtepomp laten ombouwen tot een full electric. Vorige winter bleef het huis prima warm, dus de stap gewaagd. Bij omgaan had de installateur geadviseerd om de meng-injectieverdelers te vervangen voor pomploze verdelers en een buffervat bij te plaatsen. Mede op advies van de faq topics hier en andere posts op internet heb ik ervoor gekozen GEEN buffervat bij te plaatsen, wel de verdelers te vervangen. Helaas niet volledig succesvol. Vooral bij kou heb ik het idee dat de warmtepomp minder presteert dan vorig jaar. Ik heb al wat analyse gedaan en ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken.

Het betreft een HiSense warmtepomp split 8kw. In de woonkamer hangt een bedrade wired controller als thermostaat (via eigen busprotocol van HiSense). Ik kan ook een Tado (aan/uit) koppelen. In praktijk merk ik geen verschil in prestatie.

Na de ombouw was het 7-10 graden buiten. Ik had vergelijkbare prestaties als eerder. Hoewel het langer leek te duren voordat de vloer warm werd, maar daar was ik niet zeker van. Ook opvallend dat de delta T op is gelopen van 5 a 6 in de eerdere situatie naar ongeveer 10 nu. Ik keek voorheen ook wel eens in de warmtepomp en hield toen enkel de delta T inde gaten. De andere statistieken heb ik nooit opgeslagen. Wel deed ik regelmatig een berekening van de efficientie van de warmtepomp. Ik berekende de COP door uitgevoerde vermogen te delen op het opgenomen vermogen. De cop die ik vorig jaar berekende lag vrijwel altijd rond de 4 a 5. Soms hoog in 3 als het kouder werd. Tegenwoordig is de COP bijna altijd tussen 3 en 4, dat was al teleurstellend, gezien ik verbetering had verwacht met de open verdelers.

De p1 meter toont dat de pomp steeds bijna/precies 1 uur draait. Dan gaat hij in defrost. Soms zakt de vermogensopname in dat uur gelijkdelijk weg, soms blijft deze vermogensopname een uur lang gelijk. In de periode dat het minder koud is (zeg 7-10 graden) maakt de pomp wel runs van 2 uur of langer. Bij het vullen van de boiler maakt de WP ook langere runs dan 57-60 minuten.

In mijn eigen zoektocht naar verklaring en oplossing heb ik gevonden dat de flow aan de lage kant was, die was 0.9 m3/h met enkel de vloerverwarming in woonkamer en hallen open. Ik heb daarom alle groepen in huis open gezet, ook de slaapkamers, wat de flow heeft doen toenemen naar maximaal 1.2 m3/h. Ik zie dat wanneer de WP warm water voor de boiler maakt, de flow oploopt tot ruim 1.4 m3/h, ook maakt de WP bij vullen van de boiler langere runs. 

De handleiding en ook berekeningen hebben mijn inmiddels inzicht gegeven dat een flow van 1.38 m3/h eigenlijk nodig is om rustig te draaien. 

Om het flowprobleem 'op te lossen' (foppen) heb ik de warmtepomp ingesteld dat deze maximaal 80% van het vermogen mag gebruiken. Dan wordt het effectief een 6.4kw wp, was mijn aanname. Die heeft minder flow nodig en dan zou het opgelost moeten zijn. Dat heeft niet als oplossing gewerkt. Er blijven runs van maximaal een uur. Meestal zijn de runs ~57 minuten. En ook dan blijft de WP starten met een hoger vermogen dan hij kan volhouden. Wel loopt de Delta T bij 6.4 kw keurig terug naar 4-6.

De woning heeft 4 woonlagen. BG is ~25 m2, met 3 lussen vv. 1e verdieping is woonkamer/keuken, 60 m2, met 6 lussen vv, 2e verdieping is slaapverdieping, 50 m2, met 5 lussen, zolder is ~20 m2 met 1 lus die niet heel de vloer afdekt. De hoofdleideingen zijn (zover ik kan zien) 22mm buitenmaat. De vv-buizen zijn 14mm buitenmaat.

-----------

Mijn vraagstuk: 
Zou ik alsnog een buffervat moeten plaatsen om de flow op te lossen? Ik zou dan de buffer (met 4 pijpen) als apart circuit plaatsen, dan kan de warmtepomp vrijuit 'fow-en' in de buffer en een circulatiepomp die de warmte vervolgens over het huis verdeeld.

Of kan ik ook een circulatiepomp bijplaatsen, ergens vlak na de warmtepomp in de aanvoer. De handleiding geeft dit als optie om een grote opvoerhoogte te kunnen overbruggen. Ik vraag me af of met een extra circulatiepomp de flow hoog genoeg wordt om aan de benodigde 1.4 m3/h te komen.

Mijn huidige gedachte is om de eerst de circulatiepomp bij te plaatsen, als dat niet werkt, kan altijd nog de buffer en kan ik die betreffende circulatiepomp daar gebruiken.

Of zijn er nog andere mogelijke oplossingen (behalve de hoofdleidingen vervangen natuurlijk)

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:37
Simpel, je hebt te weinig pompdruk over.
Je moet zorgen dat je delta T weer 5K wordt.
Je kunt proberen eerst een pomp in serie te zetten, als deze WP een pompcontact heeft.

[ Voor 34% gewijzigd door Technician- op 10-01-2026 09:55 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:13

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Kan je de pompsnelheid in je hisense niet instellen? (Verhogen)

Hier stond een dode link.

• aran
strandbal schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:56:
Kan je de pompsnelheid in je hisense niet instellen? (Verhogen)
Dat gaat helaas niet meer. De wp staat op Delta T. En als ik hem op fix 100% zet blijft het hetzelfde. Ofwel de pomp draait al 100%

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-01 21:01
@aran
Een hoofdleiding van 22mm is wel aan de kleine kant voor een warmtepomp. Het liefst wil je 28mm in staal of 32mm flex. Hoe makkelijk zou je een stuk van de hoofdleiding kunnen vervangen?

Zou dat pas doen als de andere oplossingen onvoldoende werken.

• aran
chrisborst schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:47:
@aran
Een hoofdleiding van 22mm is wel aan de kleine kant voor een warmtepomp. Het liefst wil je 28mm in staal of 32mm flex. Hoe makkelijk zou je een stuk van de hoofdleiding kunnen vervangen?

Zou dat pas doen als de andere oplossingen onvoldoende werken.
Hoofdleiding vervangen is wel echt een ondoenlijke klus. Ligt overal in de vloer en ook in een koor die nagenoeg niet te bereiken is.

• Technician-
aran schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Hoofdleiding vervangen is wel echt een onduidelijke klus. Ligt overal in de vloer en ook in een koor die nagenoeg niet te bereiken is.
Daarom pomp in serie.

• aran
Ja, ga ik proberen. Zijn hier ervaringen mee? Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen voors en nadelen hierop

• Technician-
aran schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:56:
[...]

Ja, ga ik proberen. Zijn hier ervaringen mee? Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen voors en nadelen hierop
bij Mitsubishi gaat dat goed. Ligt een beetje ad warmtepomp, de pompen moeten gelijktijdig aan en uit gaan.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Technician- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:42:
[...]
bij Mitsubishi gaat dat goed. Ligt een beetje ad warmtepomp, de pompen moeten gelijktijdig aan en uit gaan.
Wat wordt dan uiteindelijk het stroomverbruik voor de 2 pompen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Technician-
dunklefaser schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:46:
[...]

Wat wordt dan uiteindelijk het stroomverbruik voor de 2 pompen?
Whatever het wordt om de benodigde weerstand te overbruggen. Dat is altijd zo en weet jij donders goed.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Technician- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:51:
[...]

Whatever het wordt om de benodigde weerstand te overbruggen. Dat is altijd zo en weet jij donders goed.
Als ik het zou weten zou ik iets van minimaal 150 W roepen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• aran
Dank je wel. Ik ben me bewust dat dit het stroomverbruik van de het totale systeem vergroot.

Vraag me vooral af of een tweede pomp genoeg gaat zijn om 1.4 m3/u door de 22mm te krijgen. Maar één manier om er achter te komen natuurlijk.

Hebben jullie advies welke pomp geschikt zou zijn? Ik denk aan een pomp met grote opvoerhoogte. Bijvoorbeeld een Wilo Yonos PICO plus 25/1-8. Iemand een idee/advies waar op te letten in dit geval?

• Technician-
dunklefaser schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:53:
[...]

Als ik het zou weten zou ik iets van minimaal 150 W roepen.
Tuurlijk weet je dat wel.
Alle pompen zijn tegenwoordig EC pompen met drukregeling met hoge efficiëntie.
Het verbruik is lineair met de te overwinnen PA in het leidingsysteem.
Maw het heeft weinig met de pomp(en) te maken maar meer met de weerstand in je leidingsysteem.

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 10-01-2026 19:03 ]

• Technician-
aran schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:56:
Dank je wel. Ik ben me bewust dat dit het stroomverbruik van de het totale systeem vergroot.

Vraag me vooral af of een tweede pomp genoeg gaat zijn om 1.4 m3/u door de 22mm te krijgen. Maar één manier om er achter te komen natuurlijk.

Hebben jullie advies welke pomp geschikt zou zijn? Ik denk aan een pomp met grote opvoerhoogte. Bijvoorbeeld een Wilo Yonos PICO plus 25/1-8. Iemand een idee/advies waar op te letten in dit geval?
Pomp hoeft niets speciaals te zijn. Omdat ze in serie staan is de op te voeren druk niet bijster hoog.
Die van Biral zijn steeds in de aanbieding, kijk eens bij warmteservice

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 10-01-2026 19:11 ]

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Wat is nu het probleem? Eén keer per uur een defrost is op zich niks verkeerd mee als het kouder is.

• aran
@chris vw Elk uur een defrost inderdaad, en een delta T van 10. Het opgenomen vermogen loopt terug tot aan de defrost en de watertemperatuur warmt niet door, aan het begin van de run vaak Delta T van 10, einde van de run misschien nog maar 3, alles zakt dan in.

Bij het verwarmen van de boiler vinden defrosts minder vaak plaats en daar blijft het vermogen wel gelijk. Dat toont volgens mij aan dat het systeem niet goed werkt op CV en wel bij de boiler.

@Technician- jij geeft aan dat de druk niet bijster hoog hoeft te zijn. Welke opvoerhoogte denk je dat ik nodig heb?

• Technician-
aran schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:35:
@chris vw Elk uur een defrost inderdaad, en een delta T van 10. Het opgenomen vermogen loopt terug tot aan de defrost en de watertemperatuur warmt niet door, aan het begin van de run vaak Delta T van 10, einde van de run misschien nog maar 3, alles zakt dan in.

Bij het verwarmen van de boiler vinden defrosts minder vaak plaats en daar blijft het vermogen wel gelijk. Dat toont volgens mij aan dat het systeem niet goed werkt op CV en wel bij de boiler.

@Technician- jij geeft aan dat de druk niet bijster hoog hoeft te zijn. Welke opvoerhoogte denk je dat ik nodig heb?
Dit is altijd wel een leuk pompje met ruim bereik.
Voor weinuugh
https://www.warmteservice...-40-70-180-mm-/p/47853000

• aran
Thanks @Technician-

Er is hier nog niemand geweest die een buffervat adviseert. In tegenstelling tot de installateur (en Gemini). Overigens al mijn zoekwerk komt ook uit op geen buffer.

Wanneer zou een buffervat wel van nut zijn?

• Technician-
aran schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:45:
Thanks @Technician-

Er is hier nog niemand geweest die een buffervat adviseert. In tegenstelling tot de installateur (en Gemini). Overigens al mijn zoekwerk komt ook uit op geen buffer.

Wanneer zou een buffervat wel van nut zijn?
Een buffer heeft zeker wel nut om energie op te slaan voor de defrost zodat de retour hoger blijft en na de defrost er minder vermogen nodig is “om weer bij te komen” echter als je op 100% pomploze vloerverwarming draait dan buffert de vloer deze energie goed.
Pagina: 1