Fout CV ketel installatie - Remeha calenta c5 en iSense

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-01 11:41
Vandaag is bij ons een nieuwe cv-ketel geïnstalleerd. In eerste instantie leek alles goed te werken, maar nadat de installateurs weg waren bleek dat de verwarming niet aanspringt wanneer de temperatuur op de thermostaat wordt verhoogd.

Er is daarna nog een monteur teruggekomen die samen met Remeha aan de telefoon heeft geprobeerd het probleem op te lossen, zonder resultaat. Later op de avond is er zelfs nog een monteur van de spoeddienst langsgekomen, maar ook die kreeg het niet voor elkaar, mede omdat Remeha toen niet meer bereikbaar was.

Het is nu vrijdagavond en wij moeten tot maandag wachten voordat het installatiebedrijf verder iets kan doen. Dat is extra vervelend omdat dit volgens de voorspellingen het koudste weekend van het jaar wordt.
We zitten dus zonder verwarming en weten eigenlijk niet goed wat nu verstandig is. Moeten we bijvoorbeeld elektrische kachels gaan gebruiken, en hoe zit het met de kosten?

Wat wel werkt:
warm water
schoorsteenveger-modus
de ketel maakt contact met de thermostaat

Maar op basis van de instellingen van de thermostaat slaat de verwarming simpelweg niet aan.
Het gaat om een Remeha Calenta Ace-Matic C5 met een Remeha iSense thermostaat.

Mijn vragen:

Wat kunnen we nu het beste doen om het weekend door te komen zonder verdere schade of problemen?

Wat zijn in zo’n situatie onze rechten richting het installatiebedrijf?

Kunnen we eventuele extra kosten, zoals stroomverbruik door elektrische kachels, verhalen op de installateur?

Alle advies of ervaringen zijn welkom, want we zitten hier nu een beetje met de handen in het haar.

Alle reacties

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:02
Kijk of je ergens een ouderwetse aan/uit thermostaat op de kop kan tikken (bouwmarkt?) en leg deze zolang met een losse draad naar de woonkamer.
Je zal de ketel misschien nog naar aan/uit aansturing moeten zetten (staat in de handleiding).
In het uiterste geval kan je het aan/uit contact ook met een draad tijdelijk kortsluiten. Hiermee geef je aan de ketel permanent warmtevraag door.
(Dit alles met de aanname dat het probleem in de aansturing door de iSense zit)

[ Voor 9% gewijzigd door nihilissimis op 09-01-2026 23:06 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ketel lijkt iig hardware technisch geen verandering nodig te hebben voor standaard aan/uit thermostaat..
mogelijk wel een software instelling
Waarschuwing

CB14 On-Off / R-Bus / OT - kamerthermostaat (groene connector)
CB15 Externe aansluiting voor sanitair-warmwatertanksensor (blauwe
connector)
CB16 P&P aansluiting
6.7.2 De kamerthermostaat aansluiten
Sluit de kamerthermostaat aan op de groene klem CB14 op de aansluitingsprint. Met dit contact is verbinding mogelijk via R-
Bus,OT of aan/uit.
en vind zo 123 niets over dat je software matig iets moet aanpassen maar goed ik heb ook geen zin om de hele handleiding te lezen ;)

maar goed aan / uit is niks meer dan de draadjes verbinden / niet verbinden.. dacht ik ..

[ Voor 44% gewijzigd door SMSfreakie op 09-01-2026 23:11 ]

404 Signature not found

• orf
  • Laatst online: 23:05

orf

Inderdaad, de twee draden die de thermostaat ingaan loshalen van de thermostaat, kortsluiten en kijken of de ketel aanslaat en begint te verwarmen. Als het dan erg warm in huis wordt, haal je de draden weer even los.

[ Voor 7% gewijzigd door orf op 09-01-2026 23:18 ]

• orf
  • Laatst online: 23:05

orf

.

[ Voor 99% gewijzigd door orf op 09-01-2026 23:17 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
orf schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:16:
Inderdaad, de twee draden die de thermostaat ingaan loshalen van de thermostaat, kortsluiten en kijken of de ketel aanslaat en begint te verwarmen. Als het dan erg warm in huis wordt, haal je de draden weer even los.
weet de TS iig voor nu wel dat de ketel reageert op een (bedrade) thermostaat :)

404 Signature not found

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:09
Mijn eigen CV ketel gaat automatisch verwarmen zodra ik mijn thermostaat loskoppel, wellicht dat dat bij die van jou ook is?

"Hodor"- Hodor

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:03
Stel dat je 3 kacheltjes van 2 kW voor 2 dagen 24/7 aan laat staan. Dat kost je €72. Je "bespaart" echter ook 34 m3 gas a €45. Oftewel: het kost je 3 tientjes.

Als de offerte van de cv nou 3 tientjes duurder was geweest, hadden jullie hem dan niet geaccepteerd? Ik zou niet teveel nadenken over juridisch gedoe. Het is nu wat het is. Misschien gaan ze akkoord met een paar tientjes korting op de offerte.

• SMSfreakie
  • Niet online
marcop23 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:29:
Stel dat je 3 kacheltjes van 2 kW voor 2 dagen 24/7 aan laat staan. Dat kost je €72. Je "bespaart" echter ook 34 m3 gas a €45. Oftewel: het kost je 3 tientjes.

Als de offerte van de cv nou 3 tientjes duurder was geweest, hadden jullie hem dan niet geaccepteerd? Ik zou niet teveel nadenken over juridisch gedoe. Het is nu wat het is. Misschien gaan ze akkoord met een paar tientjes korting op de offerte.
moet je wel al 3 kacheltjes hebben... en dan nog.. hier staat de ketel op 6KW geknepen (wordt t prima warm mee..) maar het comfort van de warme radiatoren vs 3x 2kw kachel is wel zeker anders!

404 Signature not found

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Draadjes door verbinden werkt meestal niet.
Heb je wel beeld op je thermostaat?
Stekker van de ketel er 10 seconden uit dan gaat die op zoek wat voor thermostaat er zit.
Werkt dat niet dan kan de thermostaat stuk zijn.
Of plaats de oude thermostaat terug?

Please state the nature of the technical emergency

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:39
Zelf een keer gehad maar niet per se jouw probleem. Ik had een modulerende thermostaat op een aan/uit ketel. Staat de ketel op modulerend ingesteld? Ik lees dat de 'open haard' functie uitgeschakeld moet zijn.
Pagina: 1