Vraag

• Chili
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-01 16:28
Mijn OnePlus Nord 2 5g is aan vervanging toe, scherm lijkt ingebrand en hij wordt steeds trager.

In het verleden meerdere Motorola's gehad en daar best tevreden over geweest, daarom nu na zoeken terecht gekomen bij de
Motorola Edge 60 Pro (512GB/12GB, Mediatek dimensity 8350)
of
Motorola Edge 60 Neo (256GB/8GB, Mediatek dimensity 7400)

Wat is je budget?
Bidget is max €400 (liefst rond €350), beide bovengenoemde modellen zijn nu voor €380-€400 te verkrijgen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Foto's maken, navigeren, filmpjes kijken, scrollen, bellen

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals genoemd; Moto Edge 60 Pro en Neo

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vind een compact toestel erg prettig, vandaar dat ik als eerste bij de Motorola Edge 60 Neo uitkwam.
Nu zie ik echter dat de Pro toch wel wat voordelen heeft, en vrijwel net zo groot is als mijn huidige OnePlus Nord 2 5G. Dat is wat mij betreft de absolute bovengrens qua afmetingen, een groter toestel wil ik beslist niet.
Verder heeft een eenvoudige Android ervaring mijn voorkeur. Mooie foto's vindt ik ook een pré, net als een goede accuduur en een toestel dat tegen een stootje kan.
Ik ben graag buiten, in de zomer vaak in de Alpen te vinden, waar ik het toestel ook voor wandelnavigate zal gebruiken, en bij het Mountainbiken gaat hij mee in de heuptas.
Met dit alles in acht nemend twijfel ik dus tussende Pro (vanwege betere prestaties, accuduur, opslag en foto's) en de Neo (vanwege zijn compactere form-factor en mogelijk daardoor ook minder kwetsbaar?)

Ik wil dat een telefoon zo'n 3,5-4 jaar mee gaat,

Voordelen Pro t.o.v. Neo: Snellere SOC (Mediatek Dimensity 8350), meer RAM, meer opslag, grotere accu (fijn tijdens meerdaagse hikes), betere foto's.

Voordelen Neo t.o.v. Pro: Compacter, steviger? (Pro schijnt een nogal slappe constructie te hebben), langere software ondersteuning (tot begin 2031 vs. medio 2029 bij de Pro). Vlak scherm is beter te beschermen met een protector + cover.

Ik twijfel vooral of de SOC/RAM combo in de NEO snel genoeg gaat zijn om over 2-3 jaar ook nog vlot mee te kunnen komen, en ik niet tegen de beperkingen van de 256GB opslag aan ga lopen (mijn OnePlus Nord 2 met 128GB zit ook al even vol..) Gaat de Dimensity 8350 ervoor zorgen dat hij over 3 jaar nog steeds vlotjes loopt? En gaat het gebogen scherm zorgen voor een kwetsbaardere Edge 60 Pro?

Benieuwd naar jullie adviezen!

[ Voor 10% gewijzigd door Chili op 09-01-2026 20:07 ]

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:25
Ik heb geen problemen gehad met edge toestellen, wel altijd een goed hoesje genomen. Gezien al je wensen wint de Pro op alle fronten, en ik verwacht ook dat apps groter kunnen worden dat de extra opslagruimte wenselijk wordt, dus nog een extra reden voor de Pro te gaan.