Vraag

• Undertilted
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:57
Ik heb een Goodwe GW 5K-ET in combinatie met een Byd HVM Batterij 11kWh

Door een fout in de installatie heb ik de batterij ontladen tot een SOC van 0%.

Ik krijg een alarm in de app (maar geen error op de display):

code:
1
2
3
Discharging undervoltage1
Status: waiting Code:2
type:BMS warning Temperature 18

ik heb proberen bij de laden via de fast charge optie, en via het menu "immediate charging"

Ook heb ik hem in eco mode charging gezet.

Doet niks, de omvormer geeft geen stroom aan de batterij.

Zijn hier oplossingen voor?

Alle reacties

• Undertilted
Voltage van de pack is 174V, dus de cellen zijn nog OK.

• Undertilted
De BMS geeft trouwens een temp van 8 graden aan, niet 18/

• Undertilted
36 graden nu, na een nachtje verwarmen. Maar met hetzelfde resultaat...

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:24

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Tsja, de batterij zal wel opladen maar je hebt er nu een andere lader voor nodig. Blijkbaar vindt de Goodwe de SOC te laag?
Maar raar dat deze combi zich niet uit deze stand laat komen. Ik ken het overigens wel van kleine apparaten. Pas nog een boormachine van Parkside. Oplossing was het pack zelf een paar procent laden met een labvoeding. Dat is in jouw geval niet zo makkelijk want wie heeft er een voeding die zo'n hoge spanning kan leveren?

Theo

• Undertilted
Ik ben inderdaad ook aan het kijken om een labovoeding te huren. Zelfs kopen is goedkoper dan een 11kWh pack te laten verkommeren.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Heb je geen garantie? Je kunt in principe je solar string direct op je batterij aansluiten. Zolang de string een hogere spanning geeft dan de batterij zal er deze dagen een kleine laadstroom gaan loper. Je hoeft in principe maar een paar procent te laden.

Theo

• Undertilted
geen garantie, en dit zou sowieso niet onder garantie vallen.

die string: ook al gedacht, maar lijkt me gevaarlijk. En het voltage zou denk ik ook in elkaar zakken eens je er stroom van af neemt.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

De spanning van de string zakt tot de spanning van de batterij. Een (string van) zonnepanelen gedraagt zich als stroombron. Normaal wil je maximaal vermogen eruit halen. Is je open string spanning bijvoorbeeld 420V, dan ligt het maximum power point bij ongeveer 400V. Maar afsluiten met 200V geeft dezelfde stroom bij de halve spanning en dus maar de helft aan vermogen. Normaal gebruik je een MPPT ertussen maar dat hoeft niet.
Je kunt een zonnepaneel ook veilig kortsluiten. Je krijgt dat weer dezelfde stroom maar 0W vermogen. Het enige waar je mee moet oppassen is de stroom te onderbreken. Dit kan gepaard gaan met een boogvlam. Dit voorkom je door een goede schakelaar ertussen te gebruiken of simpelweg te wachten tot het donker wordt :+
Met dit winterse weer levert een paneel misschien 5-10% van wat hij zomers oplevert. Misschien 0.5A. Niet veel maar het helpt je batterij wel een paar procent per dag opladen.

Theo

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35
Wacht de omvormer soms op zon om te gaan laden?
Want dat is in december dus niet zo zinvol.
Eco Mode: The power generated by the PV panels firstly supports the load, secondly it
charges the battery, and the rest of the power is exported to the grid. Battery charge/
discharge time is set to 00:00-00:00 by default. Battery is charged or discharged
automatically based on the system operation condition.

• Undertilted
ik weet ondertussen aan wat het ligt. De spanning is gezakt tot 174V, dus nog veilig weg verwijderd van de 160V minimum. De batterij is dus OK.

Echter.

Mijn GoodWe is gelimiteerd op 180V. Die gaat dus pas 180V op de bus zetten als de batterij 180V geeft.

Ik moet maw een labvoeding huren, de batterij tot 180V brengen en dan terug aansluiten.

Ik zou idd de string PV er rechtstreeks aan kunnen hangen. Da's idd een goedkope optie.

Ik heb iets van een 270V op 1 string staan.

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt natuurlijk wachten tot het voorjaar om te zien om het vanzelf goed komt als er overschot is. Zoniet dan alsnog zelf even een beetje bijladen. Wat is overigens de SOC bij 180V? Ik kan me goed voorstellen dat hij niet beneden een grens ontlaadt (zeg de onderste 10%) maar schiet hij er keer onder, dan zou opladen nog wel gewoon moeten kunnen, desnoods met een wat beperktere stroom om de accu te beschermen. Bij een hele lage SOC gaat namelijk de weerstand van de accu toenemen wat teveel warmteverlies geeft als met maximaal vermogen wordt geladen.

Theo

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:22
xah5kiDe schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:30:
Tsja, de batterij zal wel opladen maar je hebt er nu een andere lader voor nodig. Blijkbaar vindt de Goodwe de SOC te laag?
Er zijn zelfs auto's die onbruikbaar worden als de cellvoltages te laag worden bij 0%.
Ik vraag me af of je ook niet gewoon een hele rits DC adapters in serie kan zetten om 180+V te genereren.
Kerstverlichting heeft soms ook nog wel mooie DC voedingen die een best aardig voltage eruit gooien.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 11-01-2026 18:29 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lijkt me veiliger om er een module bij te kopen?
https://www.stralendgroen...V1.4-EN-5fb7202256da3.pdf

Gezien er 40 amp doorheen kan gaan?
Dat is niet fijn voor je string of labvoeding.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Undertilted
xah5kiDe schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:21:
Je kunt natuurlijk wachten tot het voorjaar om te zien om het vanzelf goed komt als er overschot is. Zoniet dan alsnog zelf even een beetje bijladen. Wat is overigens de SOC bij 180V? Ik kan me goed voorstellen dat hij niet beneden een grens ontlaadt (zeg de onderste 10%) maar schiet hij er keer onder, dan zou opladen nog wel gewoon moeten kunnen, desnoods met een wat beperktere stroom om de accu te beschermen. Bij een hele lage SOC gaat namelijk de weerstand van de accu toenemen wat teveel warmteverlies geeft als met maximaal vermogen wordt geladen.
het probleem is dat de omvormer niet onder de 180V kan. Mijn accu zit op 174V.

Nu is de SOC 0% trouwens. Maar ik denk dat de BMS wat meer zal aangeven. Ik wist niet dat ik het hele bereik van de batterij niet kon gebruiken. Langs de andere kant is houdt ik het minimum op 5% en heeft die nog marge.

Maar eerst moet ik de batterij op 180V brengen.

• Undertilted
AUijtdehaag schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:55:
Lijkt me veiliger om er een module bij te kopen?
https://www.stralendgroen...V1.4-EN-5fb7202256da3.pdf

Gezien er 40 amp doorheen kan gaan?
Dat is niet fijn voor je string of labvoeding.
Ik heb hier aan gedacht maar ik vind het riskant. BYD schrijft voor om de oude en de nieuwe modules rond de 30% SOC te hebben.

https://www.bydbatterybox...al-V1.8-628b4dd2db7e2.pdf

Uiteindelijk moet de BMS de boel balanceren, en dat zijn kleine draadjes en kleine stroompjes.

Een labovoeding kan je net op 180V zetten en beperken tot 1 ampere bijvoorbeeld. Die kan je supernauwkeurig afstellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Undertilted op 11-01-2026 19:19 ]

• mar-10
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:11
Ander idee: iemand vinden met een andere hybride omvormer die wel 174V accepteert?
offtopic:
ik heb een SMA tripower 5.0. Volgens het boekje vanaf 160 V met de HVM11, maar woon in het Noorden

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:22
Undertilted schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:18:
[...]Een labovoeding kan je net op 180V zetten en beperken tot 1 ampere bijvoorbeeld. Die kan je supernauwkeurig afstellen.
Die spanning wordt natuurlijk onmiddelijk omlaag getrokken naar de spanning van de pack. Oftewel 174V.
Dus dat supernauwkeurig afstellen heb je eigenlijk niets aan. Het enige wat je kan regelen is de stroom maar dat mag echt wel iets meer zijn dan 1A.
En een pack erbij toevoegen, dat loopt toch niet via dunne draadjes? Ik denk dat je in de war bent met de communicatiekabels. Het risico wat je dan wel loopt is dat het nieuwe pack tript op overcurrent, dus dan zou je weer iets moeten gaan maken met een pre-charge weerstand.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43
Als je het niet erg vind om te solderen zou je ook kunnen laden met een gelijkrichter.
Bv:
https://www.bol.com/nl/nl...XMM9Fug3UnzUaAnplEALw_wcB

Deze zal 325Vpp maken van 230Vac. Dmv een flinke weerstand hiermee in serie kun je vervolgens de laadstroom naar het BMS beperken.

tvw

• Undertilted
mar-10 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:20:
Ander idee: iemand vinden met een andere hybride omvormer die wel 174V accepteert?
offtopic:
ik heb een SMA tripower 5.0. Volgens het boekje vanaf 160 V met de HVM11, maar woon in het Noorden
dat is zeker een idee, en 1 van de redenen dat ik hier - en op andere forums - post.

Dankjewel voor het aanbod, ik woon in België!

• Undertilted
Jim423 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:32:
[...]

Die spanning wordt natuurlijk onmiddelijk omlaag getrokken naar de spanning van de pack. Oftewel 174V.
Dus dat supernauwkeurig afstellen heb je eigenlijk niets aan. Het enige wat je kan regelen is de stroom maar dat mag echt wel iets meer zijn dan 1A.
En een pack erbij toevoegen, dat loopt toch niet via dunne draadjes? Ik denk dat je in de war bent met de communicatiekabels. Het risico wat je dan wel loopt is dat het nieuwe pack tript op overcurrent, dus dan zou je weer iets moeten gaan maken met een pre-charge weerstand.
Ik bedoel de dunne draadjes van de BMS. De BMS gaat de modules, en de cellen in de modules naar hetzelfde voltage willen trekken.

ivm de labo voeding: ja die gaat idd naar 174V getrokken worden, maar je kan die mooi limiteren tot 5A bijvoorbeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Undertilted op 11-01-2026 20:57 ]

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

iets schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:32:
Als je het niet erg vind om te solderen zou je ook kunnen laden met een gelijkrichter.
Bv:
https://www.bol.com/nl/nl...XMM9Fug3UnzUaAnplEALw_wcB

Deze zal 325Vpp maken van 230Vac. Dmv een flinke weerstand hiermee in serie kun je vervolgens de laadstroom naar het BMS beperken.
Die optie had ik ook in gedachten. Je moet dan wel zeker weten dat de batterij + and - van de aarde zijn gescheiden. Zit de - bijvoorbeeld ook aan aarde, dan tript de aardlek.
Het opladen van 0 tot 5% mag best wel een dag duren. Dat is 5%*11kWh=0.55kWh. Dat heb je erin met 100mA (18W) in 30 uur. Met een dag laden komt je met zo'n bescheiden stroom dus al een heel eind.
Je documentatie beschrijft "Eco Mode". Zijn er niet andere modes in te stellen waardoor de omvormer bijvoorbeeld direct uit het net laadt, zonder overschot aan zonnestroom?

Theo

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Undertilted schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:55:
[...]

Ik bedoel de dunne draadjes van de BMS. De BMS gaat de modules, en de cellen in de modules naar hetzelfde voltage willen trekken.
Batterij in serie plaatsen is de bedoeling, niet parallel aan andere cellen. Dan verhoog je tijdelijk de spanning die de omvormer ziet. De batterij in serie mag 24V zijn en moet vrijwel leeg zijn. Die extra batterij hoeft niet gebalanceerd te worden. Slechts oppassen dat hij niet overladen wordt (dus Ah bijhouden, cell spanning meten)

Theo

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:35
Een lege auto accu erbij in serie zetten kan inderdaad al genoeg zijn.

Maar doe voorzichtig alsjeblieft. Accus zeker met hoge DC spanning zijn geen grapje.
En lood accus gaan bubbelen (waterstofgas) wanneer overladen. Dan absoluut niet te polen losmaken (vonkjes)

Echter het feit dat je dit nu hebt is een gevolg van een ontwerpfout in je systeem, is het niet beter om dat op te lossen in plaats van gekke workarounds te verzinnen voor een scenario wat vaker kan gebeuren?

[ Voor 13% gewijzigd door jeroen3 op 11-01-2026 21:54 ]

Pagina: 1