Toon posts:

Virtuele gateway

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Is het mogelijk van 2 gateways & 2 chello abonementen 1 virtuele gateway te maken zonder dat je extra hardware moet kopen?

Het zijn allebei slackware bakken. Het draait nu allemaal prima maar we zouden hier geen tweakers zijn als we nu niet het uiterste er uit willen halen ;)

Er zitten echter nog wel wat haakjes en oogjes aan. Zo staan de gateways in verschillende woningen en licht er een kabel over het dak tussen de huizen. Dus op 1 gateway 2x chello is geen optie.

Ik dacht aan zoeits als zebra of routed laten draaien op een ip alias en vanuit daar via de ander het internet op op via de bak waar de alias op zit zelf. Maar ik heb mij eigen nooit zo verdiept in software routing & virtuele gateways :)

Dus wie kan mij een schop in de goede richting geven?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Huh? Ik begrijp niet echt wat je wilt (die laatste alinea :? ).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 20:48 schreef Bigs het volgende:
Huh? Ik begrijp niet echt wat je wilt (die laatste alinea :? ).
code:
1
2
3
4
5
                 Gw1 --> chello/internet
                /
---> Virtuele gateway (alias op Gw1?)
                \
                 Gw2 ---> chello/internet

De virtuele gateway kijkt wat de snelste route is/loadbalancing en kiest de route.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmzzz... als ik op beide machines 2 routes aanmaak met dezelfde metric maar met de verschillende gateways. Dan ben ik er ook niet? :)

• _Gekkie_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-03 18:27

_Gekkie_

And the cow said: Helloooooow?

Hier een de sysop van een van de Gateways >:)

Het is simpel:
2 huizen, dus 2 chello abo's
verbonden door 100Mbit intern netwerk

Is het mogelijk om er dmv een virtual gateway, van 2 real-life gateways, 1 te maken die de data-voer beheert en balancd?

Of word het hier alleen maar onduidelijker op :?

Gekkie is a proud member of TheBenny!

Verwijderd

Je wilt gewoon met 360 kb downloaden? :)

• _Gekkie_

_Gekkie_

verdeeld over 2 huizen en 2 Terradyne modems jah :)

Ideaal toch? :P

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 21:01 schreef sproggle het volgende:
Hmmzzz... als ik op beide machines 2 routes aanmaak met dezelfde metric maar met de verschillende gateways. Dan ben ik er ook niet? :)
Hmmzzzz.. dit wil niet echt :D

• _Gekkie_

_Gekkie_

Hmmmzz ben ff op zoek geweest... maar volgens mij moet het met VRRP (Virtual Router Redundancy Protocol) gebeuren...

zie hier of hier

Of is dit niet helemaal de bedoeling? (VRRP doet namelijk ook aan loadbalancing ensow?)

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-08 19:55
Als tweaker snap ik wat je bedoeld :7, maar als mens begrijp ik het niet. :?

>:)

No production networks were harmed during this posting

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

maak vanaf die 2 chello modems allebei een verbinding naar 1 win2k server.

maak 2 routes die even lang zijn en zelfde metric. Installeer nu loadbalancing.

klaar.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op donderdag 20 september 2001 12:13 schreef Dirk-Jan het volgende:
maak vanaf die 2 chello modems allebei een verbinding naar 1 win2k server.

maak 2 routes die even lang zijn en zelfde metric. Installeer nu loadbalancing.

klaar.
Dat is inderdaad de beste optie, maar:
Er zitten echter nog wel wat haakjes en oogjes aan. Zo staan de gateways in verschillende woningen en licht er een kabel over het dak tussen de huizen. Dus op 1 gateway 2x chello is geen optie.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op donderdag 20 september 2001 12:34 schreef Bigs het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de beste optie, maar:
[..]
tuurlijk wel, je kan toch een utp kabel van de kabelmodem naar de server trekken? of, die utp kabel, die ligt er toch al? is gewoon een kwestie van omprikken. toch?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• _Gekkie_

_Gekkie_

en dan nóg een kabel over het dak?

Hmmzz... moeten we weer iemand het flatje op schoppen >:)

Denk niet helemaal dat dit de meest favoriete oplossing zal zijn ivm de linux geaardheid hiero :)

"Anders nog?" ;)

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op donderdag 20 september 2001 14:18 schreef _Gekkie_ het volgende:
en dan nóg een kabel over het dak?

Hmmzz... moeten we weer iemand het flatje op schoppen >:)

Denk niet helemaal dat dit de meest favoriete oplossing zal zijn ivm de linux geaardheid hiero :)

"Anders nog?" ;)
je zal het toch wel goed aangepakt hebben, en een 8 aderige kabel over het dak geflikkert hebben? ;)

Verwijderd

Natuurlijk kan je het ook met linux doen :) Een nieuwe kernel bakken met de optie 'CONFIG_IP_ROUTE_MULTIPATH' erin (met 'make menuconfig' zit dat onder networking options -> TCP/IP networking -> IP: advanced router -> IP: equal cost multipath)

Dan kan je gewoon twee default gateways opgeven die dan automatisch gebalanced worden. Let er dan wel op dat alleen het uitgaande verkeer gebalanced wordt.
Als je de terugweg ook wilt balancen, dan kan je dat doen door twee tunnels te maken naar een andere machine op internet, daar hetzelfde doen, en je bent klaar :)

Zelfde topic staat ook hier: [topic=232074/1/25]

• _Gekkie_

_Gekkie_

Die ADSL topic is iets anders... (2 lijnen naar dezelfde pc...)

Hier zijn het dus 2 lijnen die naar 2 computers gaan die in zn totaliteit gebalanced moet worden...

We kunnen wel per gateway gaan balancen, maar dan gaat het gewoon om en om... Dus dan word het totale verkeer van intern niet verdeeld over de 2 lijnen, maar de ene helft apart van de andere helft.. toch?

Verwijderd

Bedoel je dus dat je de ene helft van je verkeer via je eigen modem naar buiten wilt sturen en de andere helft naar 'de buurman' wilt sturen, die het dan weer verder routeerd ? (En dat de buurman dus hetzelfde doet)..

Hmmm.. natuurlijk kan je ip verkeer elke kant uitgooien wat je maar wilt, maar dat lijkt me niet echt een ideale oplossing.

Zijn er al mensen die zo'n setup werkend hebben gekregen ?

Ik wil zelf (zodra ADSL hier beschikbaar is) proberen twee lijnen te balance, maar dan op de manier zoals ik in vorige posting schreef..

• _Gekkie_

_Gekkie_

wat we willen is een "zwarte doos "

huis1\...................................../gateway1|
........\................................../...............|
.........>-(virtuele) zwarte doos<................|-internet
......../..................................\...............|
huis2/.....................................\gateway2|

(de puntjes zz ff als aftand meter.. spaties werken niet echt lekker)

Deze dan hopelijk viruele box beslist zelf door welke gateway het verkeer naar buiten gaat... Vervolgens als er verkeer binnenkomt routeert ie dat weer naar de juiste pc in huis1 of huis2...

Op deze manier dus load-balancing... Deze zwarte doos kan natuurlijk op een van de Linux-Slackware Gateways gehuisvest worden, maar bij evt nood kunnen we daar ook een bak voor regelen :)

Ik hoop dat het nu duidelijk is :)

• Cyborg-BG-
  • Laatst online: 05-04-2025

Cyborg-BG-

Nu met random icon...

Laat ik dan ook eens reageren... ik heb er ten slotte ook zelf baat bij ;)

We hebben het ook nog ooit eens over eensoort van bridge in de vorm van een andere "server" gehad... die tussen die 2 netwerken in komt te hangen... misschien blaat ik nu wel onzin.... als dat zo is... excuses daarvoor ;)

Kunt u mijn Domeinnaam renamen??

Pagina: 1