Eerste gaming pc kopen voor kind als leek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Edvm89
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:54
Goedemiddag allemaal, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Mijn bijna 11-jarige zoon wilt heel graag een gaming pc. Hij heeft zelf al wat gespaard (zo'n 500 euro) en de rest willen wij bijleggen voor een eerste gaming pc. Ik game zelf op de ps5 en vroeger wel op pc gespeeld, maar dat is voor de tijd van de gaming pc's. Mijn kennis is dus zeer beperkt, al heb ik wel een beetje onderzoek gedaan nu.

De wens is dat hij een gaming pc heeft waar hij de komende paar jaar goed mee vooruit kan met de spellen die hij voornamelijk speelt. Het moet soepel draaien en ik denk dat 1080 op 144hz prima is voor nu (?). Een soort van instapmodel, maar niet te veel instapmodel, het moet wel lekker snel en soepel draaien (kijkende naar de spellen die hij wilt spelen).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk Fortnite, EAFC25, Minecraft voor nu en de komende 3 jaar. Daar komt later misschien battlefield of gta6 bij (maar dat kan dan misschien met upgrades worden opgelost?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het betreft een kind van bijna 11 en hij moet ook nog wat te dromen hebben, ongeveer 1000 euro totaal zou mooi zijn voor alleen de pc (dus zonder muis, monitor etc).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alleen dat het soepel en snel draait en er de komende 3 jaar mee vooruit kan.

Ga je overklokken?
geen mening, niet echt bekend mee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven, of een zetje in de juiste richting kunnen geven. Met name over wat voor processor, videokaart, hoeveel SSD, etc minimaal vereist is om soepel en snel zijn spellen te kunnen spelen. Er zijn zo ontzettend veel verschillende opties. Mijn voorkeur gaat uit naar pre built overigens, al zou ik het ook leuk vinden om samen met mijn zoon zijn eerste pc te bouwen (ik lees dat het niet moeilijk is??).

Dank alvast en een goed weekend gewenst!

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:43
Met een budget van rond de 1000 tot 1300 (RAM prijzen) kan je eens in de Best Buy Guide kijken hier op Tweakers. Het 1080p Game Systeem zou perfect voldoen. Als je niet persé zelf wil bouwen is tweedehands ook een goed idee. Een Ryzen 7 5800X met 32GB RAM en een RTX 3070 of 3070 Ti kost rond de 650 tot 750 euro en zal prima voldoen op 1080p met alle nieuwste games. 1TB opslag is voldoende, 2TB zou heel comfortabel zijn.

Pre-Built betaal je eigenlijk altijd relatief veel voor weinig. Een goede deal is zeldzaam.

Zelf bouwen is goed te doen met de juiste tutorials. Deze vind ik goed: YouTube: First Person View POV PC BUILD Guide!

[ Voor 35% gewijzigd door Dekar op 09-01-2026 16:47 ]

• Edvm89
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:54
Dank voor de snelle en waardevolle reactie Dekar! Kan elke leek een pc bouwen zonder grote kans iets te slopen?

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:43
Iedereen bouwt ooit voor de eerste keer een PC. Ja, er gaat wel eens wat kapot. Niet te veel over stressen, de hardware is over het algemeen redelijk stevig en hufterproof. Dat is dan een leermoment voor de volgende keer. En zelfs met een kapotgemaakte moederbord of SSD is zelfbouw nog steeds goedkoper dan een Pre-Built. Kijk het filmpje een paar keer, komt vast helemaal goed!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:20
Kan je een hulplijn inschakelen als je er niet uit komt? Iemand in je kennissenkring? Het is allemaal goed te doen overigens tegenwoordig, komt vast wel goed is echt geen hogere wiskunde. En er is legio beeldmateriaal te vinden om je mee voor te bereiden of om gericht een probleem te onderzoeken.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Edvm89 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:19:
Dank voor de snelle en waardevolle reactie Dekar! Kan elke leek een pc bouwen zonder grote kans iets te slopen?
Het is niet moeilijk, kijk filmpjes en lees handleidingen.
In principe past alles ook maar op 1 manier dus fouten maken is haast uitgesloten.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:50

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Dekar schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:34:
Met een budget van rond de 1000 tot 1300 (RAM prijzen) kan je eens in de Best Buy Guide kijken hier op Tweakers. Het 1080p Game Systeem zou perfect voldoen. Als je niet persé zelf wil bouwen is tweedehands ook een goed idee. Een Ryzen 7 5800X met 32GB RAM en een RTX 3070 of 3070 Ti kost rond de 650 tot 750 euro en zal prima voldoen op 1080p met alle nieuwste games. 1TB opslag is voldoende, 2TB zou heel comfortabel zijn.

Pre-Built betaal je eigenlijk altijd relatief veel voor weinig. Een goede deal is zeldzaam.

Zelf bouwen is goed te doen met de juiste tutorials. Deze vind ik goed: YouTube: First Person View POV PC BUILD Guide!
Ik heb die configuratie met de TI versie van de 3070 en ik kom op 2560*1440 echt dikke prima mee met de meeste nieuwe games. Hogwarts prima te doen, Cyberpunk enzo, ik denk dat ik nog wel een paar jaar doorga met deze machine (die toch alweer 3 jaar oud is). Ik schrik er wel van dat je deze build blijkbaar nu voor zo weinig kan kopen, maar ik was toch niet van plan hem weg te doen. Kan het prima aanbevelen voor iemand van elf in ieder geval. Mijn zoon is 14 en moet het met minder doen, en die speelt ook games zoals minecraft, sniper elite etc op een GTX1650...

• SpaceOdyssey
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:03
Edvm89 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:26:
Goedemiddag allemaal, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Mijn bijna 11-jarige zoon wilt heel graag een gaming pc. Hij heeft zelf al wat gespaard (zo'n 500 euro) en de rest willen wij bijleggen voor een eerste gaming pc. Ik game zelf op de ps5 en vroeger wel op pc gespeeld, maar dat is voor de tijd van de gaming pc's. Mijn kennis is dus zeer beperkt, al heb ik wel een beetje onderzoek gedaan nu.

De wens is dat hij een gaming pc heeft waar hij de komende paar jaar goed mee vooruit kan met de spellen die hij voornamelijk speelt. Het moet soepel draaien en ik denk dat 1080 op 144hz prima is voor nu (?). Een soort van instapmodel, maar niet te veel instapmodel, het moet wel lekker snel en soepel draaien (kijkende naar de spellen die hij wilt spelen).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk Fortnite, EAFC25, Minecraft voor nu en de komende 3 jaar. Daar komt later misschien battlefield of gta6 bij (maar dat kan dan misschien met upgrades worden opgelost?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het betreft een kind van bijna 11 en hij moet ook nog wat te dromen hebben, ongeveer 1000 euro totaal zou mooi zijn voor alleen de pc (dus zonder muis, monitor etc).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alleen dat het soepel en snel draait en er de komende 3 jaar mee vooruit kan.

Ga je overklokken?
geen mening, niet echt bekend mee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven, of een zetje in de juiste richting kunnen geven. Met name over wat voor processor, videokaart, hoeveel SSD, etc minimaal vereist is om soepel en snel zijn spellen te kunnen spelen. Er zijn zo ontzettend veel verschillende opties. Mijn voorkeur gaat uit naar pre built overigens, al zou ik het ook leuk vinden om samen met mijn zoon zijn eerste pc te bouwen (ik lees dat het niet moeilijk is??).

Dank alvast en een goed weekend gewenst!
Wat Dekar al postte: 5800/3070 combi is wel prima, ook op 1440p resolutie. Draai zelf met dat systeem ongeveer 220 fps in EA FC 26 op 1440p low.

Je kunt eens bij categorie: Pc's kijken of daar wat langs komt. Dit systeem is wel leuk, alleen misschien de SSD vervangen voor wat groters.

v&a aangeboden: Game PC - Ryzen 7 5700X3D | RTX 3070 | 32GB RAM

Monitor die ik je nog kan aanraden:
uitvoering: AOC Q25G4SR Zwart

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:51

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Yup. Eventueel is een nieuwe 5060 ti nog te overwegen omdat je dan naast nog net iets betere performance vooral ook de framegen van de moderne generaties kaarten krijgt, waarmee je toch stuk toekomstbestendiger bent.

youtube.com/@hisrep

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:56

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Wil je op safe gaan, geen ervaring met zelf bouwen hebben en zeker weten dat je niet in problemen komt bij keuze van componenten die niet (goed) met elkaar samenwerken of op elkaar zijn afgestemd c.q. afgestemd op de wensen die je hebt, dan raad ik aan om een systeem via een (grote, gerenommeerde) computerzaak te laten samenstellen en in elkaar te laten plaatsen.

Mijn buurjongen heeft dit vorig jaar laten doen bij Megekko, en op grond van advies een mooie set samengesteld en laten bouwen. Die kon hij (dankzij afspraak dus er was tijd voor vrijgemaakt) na uurtje wachten gelijk kant en klaar, volledig geïnstalleerd met Windows en alle updates en nieuwste drivers) gelijk dezelfde dag meenemen. Het was thuis aansluiten en gelijk draaien dus. Zelfs games hebben ze voor hem geïnstalleerd zodat gelijk gezien kon worden dat alles werkte zoals beloofd.
Info op site Megekko, naar beneden scrollen, en onder Service optie Megekko Build aanklikken.

Daikin single split L/L woonkamer + dual split L/L in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - inductieoven -16 x 385Wp Bauer glas 12 x Z, 4 x O/W / Enphase IQ7+ / System Controler 3INT / 2x batterij 5P flex // sinds 2023 gasloos //

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Edvm89 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:19:
Als je het leuk vindt om (samen met je zoon) nieuwe dingen te leren moet je hem zeker zelf bouwen.
Let wel: dat komt inclusief het accepteren van de mogelijkheid dat het allemaal niet 1 keer goed gaat.

Als je daar geen interesse in hebt, het ding gewoon moet werken op het moment dat je zoon het uitpakt: in elkaar laten zetten door een zaak als Megekko of een kant-en-klaar ding kopen.

Spel en typfouten voorbehouden

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:43
ok een basis game pc voor 1000 euro.
heb je al een toetsenbord, monitor en toetsenbord?
en een OS?

en hoe wil je hem aan het internet verbinden, kabel of wifi?

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:43
ok.. dit zou een heel net basis systeempje zijn.

**wel is dit alleen de kast, dus geen monitor, toetsenbord of muis.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H AC R2€ 99,90€ 99,90
1VideokaartenPowercolor Reaper Radeon RX 9060 XT 16GB€ 389,-€ 389,-
1BehuizingenSharkoon MS-Y1000 Zwart€ 34,-€ 34,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 199,-€ 199,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 750 V3 - ATX3.1€ 79,-€ 79,-
1Interne SSD'sCorsair MP600 Pro NH 1TB€ 110,22€ 110,22
Totaal€ 1.090,12
**32GB ram, (wel ddr4, wegens idiote ram prijzen op het moment, waardoor de keuze voor am4 vast ligt)
**moederbord bevat wifi, alc1220 audio chip, en twee m.2 sloten, alles wat je in basis wenst
**5800x, een redelijke 8 core am4 chip (alle am4 x3d modellen zijn helaas allang uit productie)
**9060XT een van de goedkopere gpu's met 16GB vram
**1tb m.2 (toch wel wat ik aanraad om iig een paar spellen te instalen, het OS alleen eet vaak al 200-300GB immers.
**deze kast is een erg goedkope die met 4 meegeleverde fans komt.
**en voor cpu koeling gebruik je gewoon de boxed versie.

als je 90 euro overschrijding teveel vind is hier waar je zou kunnen snijden :

mocht je geen wifi nodig hebben, zou het moederbord een 2 goedkoper kunnen voor een zonder wifi
een 500GB opslag is zo'n 40-50 euro goedkoper
-> ik koos voor een semi, passief gekoelde (stillere), modulaire voeding, die ook gold label is, daar is 2 a 3 tientjes te schaven als je die dingen laat vallen
Pagina: 1