Dubbele openslaande deuren sluiten niet goed

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:07
Ik heb dubbele openslaande tuindeuren waarvan het deur deel wat je normaal open doet (het andere deel is als je beide deuren open wil zetten) heeft een flinke kier onder maar vooral boven.

Ik heb gezocht naar afstel opties alleen snap ik niet zo goed wat ik nu precies af moet stellen.

Had al een poging gedaan de dichtingsaandruk aan te passen maar dit mocht niet baten.

O.a. hierr gekeken.
https://dhk-kozijnen.nl/k...kunststof-deur-afstellen/

De deuren zitten zelf goed tegen elkaar aan en alleen als ik het niet “normale” dicht doe deel open laat staan kan ik het andere deel goed sluiten.

Echter kan het niet “normale” dicht doe deel niet verder aangetrokken worden naar de dorpel toe want daar zit hij al vol tegen aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyGIbOi_SjjlzlTUycWmi7s6oVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOk6jup2t0PGvo8u0SHm1CvG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4XI5YyYWpcMG9udh2EJU-FFDndw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rKjbnwcKU73v5vcpwuUUILYW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGPgQRlKxves1gdqHdzMCMoyzH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6H8ym9C4O3XjfeytrPnF91Ua.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Dracula op 09-01-2026 15:36 ]

Alle reacties

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:30
Maar wat is nu je vraag? En heb je die vraag al aan de fabrikant gesteld?

Lekker!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:13

mjl

Ugh

Het zit m toch in de dichtingsaandruk. Onder minder strak zetten en boven strakker. Veel meer kan je niet doen. Het zou kunnen komen dat het kozijn niet geheel waterpas en recht is geplaatst, dat op je niet op met afstellen va de deur.

-------

• Dracula
Napsju schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:55:
Maar wat is nu je vraag? En heb je die vraag al aan de fabrikant gesteld?
De vraag is of iemand een idee heeft hoe deze deuren te stellen (wat ik precies moet stellen om dit specifieke issue op te lossen)

Fabrikant zou ik wel willen vragen alleen nergens staat er ook maar een naam oid op de deuren waar hij eventueel vandaan kan komen en aangezien ik er niet bij was toen deze deuren werden geplaatst (toen woonde ik er nog niet) is het wat lastig achter te komen.

• Dracula
mjl schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:05:
Het zit m toch in de dichtingsaandruk. Onder minder strak zetten en boven strakker. Veel meer kan je niet doen. Het zou kunnen komen dat het kozijn niet geheel waterpas en recht is geplaatst, dat op je niet op met afstellen va de deur.
De boel lijkt waterpas te staan, heb alles gechecked en de deur hangt 100% recht en de kozijnen lijken ook 100% recht te staan.

En de dichtingsaandruk zal ik nog een keer mee testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Dracula op 09-01-2026 16:59 ]

• Dracula
Als ik het youtube filmpje in de link volg stel ik de dichtingsaandruk in met het kleine stelschroefje op de schanier, de linker op de foto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ccOCh9mzZzcLo-PNuOrVfyXncQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4uFjBcWf1thPE1UmU7pQyck.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen heb ik niet het idee dat het ook maar iets doet. Maar in de tekst vertellen ze een heel ander verhaal….

Ow en op de schanier dop staat BKV maar daar kan ik niks op vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 09-01-2026 17:02 ]

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:29
Het filmpje en het verhaal er onder komen volgens mij niet helemaal overeen...
Als ik het zo lees moet je om de druk te stellen, onder die zwarte kapjes onder/boven zijn.
Dat torx schroefje waar je nu aan draait is volgens mij de inbraakbeveiliging. Die voorkomt dat je de deur uit het scharnier kan tillen.

Live from Denmark

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Creon kozijnen gebruikt deze. Misschien kan je daar wat op vinden? Volgens mij is het merk Roto.

Maar als boven en beneden kieren, zou je ook je sluitplaat iets verder naar binnen kunnen zetten. Dan trekt ie wat strakker.

• Dracula
Murkmans schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:32:
Creon kozijnen gebruikt deze. Misschien kan je daar wat op vinden? Volgens mij is het merk Roto.

Maar als boven en beneden kieren, zou je ook je sluitplaat iets verder naar binnen kunnen zetten. Dan trekt ie wat strakker.
Thanks ga ik eens op zoeken. En de sluitplaat staat al op zijn binnenste stand.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17:02
@Dracula Heb hetzelfde probleem maar dan met de deuren van VEKA

Bij mij zijn ze krom getrokken en die sluiten van boven en onder ook voor geen meter

Ben ook bij de fabrikant terecht gekomen want ze vallen nog binnen de garantie maar alleen de het bedrijf die ze geplaatst hebben kan het claimen

En dat is nog een hele expeditie om daar achter te komen blijkt :+

• Dracula
bie100 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:15:
@Dracula Heb hetzelfde probleem maar dan met de deuren van VEKA

Bij mij zijn ze krom getrokken en die sluiten van boven en onder ook voor geen meter

Ben ook bij de fabrikant terecht gekomen want ze vallen nog binnen de garantie maar alleen de het bedrijf die ze geplaatst hebben kan het claimen

En dat is nog een hele expeditie om daar achter te komen blijkt :+
Hoelang is de garantie die er op zit?

• bie100
Dracula schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:21:
[...]

Hoelang is de garantie die er op zit?
In mijn geval tien jaar heb nog drie jaar de tijd om het te regelen :+

• Dracula
bie100 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:29:
[...]

In mijn geval tien jaar heb nog drie jaar de tijd om het te regelen :+
Ja las her en der idd dat meestal het iets van 10 jaar is.

Heb jij zelf de conclusie getrokken dat ze krom zijn of is er iemand langs geweest? Zal als ze echt krom zijn contact moeten zoeken met de aannemer die deze huizen gebouwd heeft in 2017 dus heb ook nog even de tijd.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:41
Goeiemorgen,

BKV is een duitse firma, ik ken ze enkel van naam van scharnieren voor koelkasten en gas/pneumatische springveren voor deuren bv in appartementen. Even opgezocht en blijkbaar doen ze heel wat meer, inclusief gevelscharnieren alsook voor deuren en ramen en nu zelfs recyclage van plastic blijkbaar. Het lijkt er dus op dat de scharnieren en raam leverancier mogelijks twee verschillende firma's zijn, doch geïnstalleerd door een bepaalde derde firma. Beste om die firma te vinden die de installatie gedaan heeft. Mocht je in een rabbit hole willen duiken dan kan je bkv ook eens opbellen/aanschrijven.

Mocht u ergens een lange perfect rechte houten of metalen lat liggen hebben kun je die tegen de deur zetten om te zien of die volledig recht is. Alternatief is een stuk karton ertussen steken en klemmen om te zien hoe diep de groeven zijn over de lijn, niet bepaald scientific of foolproof maar het kan een indicatie geven of die krom is of niet.
Druk ook eens de isolatieband op het niet “normale” deel aan of daar inconsistenties of rotzooi tussenzit.

Je kan ook eens zien op de metalen latten tussen het kozijn en het glas of daar iets opgedrukt staat, het komt niet veel voor maar sommige fabrikanten doen dat. Zo heb ik ooit eens uitgevonden dat bij een vriend het geleverde glas voor een raam niet was wat hij besteld had. Ik meen mij te herinneren dat dit VEKA was (via een installateur die achteraf blijkbaar niet aan zijn proefstuk toe was om inferieure materialen te plaatsen) doch heb te weinig ervaring met het merk om te weten of dit consistent is of niet. Hij is helaas in het buitenland op dit moment dus ik kan niet vragen om een foto door te sturen, @bie100 misschien kun jij eens checken op die van u of daar ook iets opstaat als dat niet veel moeite is?

De vorige bewoner opbellen is misschien ook een mogelijkheid, zal waarschijnlijk de snelste manier zijn.
Is dit altijd zo, of enkel tijdens hele koude temperaturen zoals nu?

Long shot... Als je ergens een uv lampje liggen hebben ga dan eens langzaam over het profiel of daar geen inprint te zien is. Het is héél zelden maar soms blijft de beschermingsfilm er te lang opzitten, zij het in de depot of na installatie. Zeker als die in de zon gestaan heeft met de film er nog op. Heeft mij althans één keer gered maar dat was ook maar een keer.

Succes!

• Thomaskik
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:48
Je moet aan de buitenkant van de deur eerst het dekplaatje van het scharnier afhalen om bij het stelmechanisme te kunnen komen.
https://youtu.be/Lz8G-Se8_50 --> filmpje met uitleg

• bie100
Dracula schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:48:
[...]

Ja las her en der idd dat meestal het iets van 10 jaar is.

Heb jij zelf de conclusie getrokken dat ze krom zijn of is er iemand langs geweest? Zal als ze echt krom zijn contact moeten zoeken met de aannemer die deze huizen gebouwd heeft in 2017 dus heb ook nog even de tijd.
Ja heb iemand er naar laten kijken heb de aannemer al gevonden moet nog ff een belletje maken daar over

@silencedkill Ja dat had ik ook gezien op de metalen latten dat het van VEKA vandaan komt

[ Voor 8% gewijzigd door bie100 op 13-01-2026 10:45 ]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:42

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Die scharnieren heb ik ook op mijn Profel kozijnen zitten, althans ze lijken er veel op. Je kan die afdekkapjes omhoog of omlaag schuiven (kan stroef gaan) en dan zie je de stelschroeven zitten.
Volgens mij kun je dan de bovenste schroef bijdraaien zodat jouw deur 'recht' gaat staan.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Pagina: 1