PC voor muziekproductie en gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• botneet
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-01 22:29
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De computer gaat gebruikt worden voor muziekproductie en gaming. Ik heb al een 1440P G-sync monitor met max refreshrate 166hz. Graag wil ik later dit jaar ook klaar zijn voor de GTA 6 release maar ik geniet ook erg van citybuilders als ANNO en wil graag af en toe ook even Flight simulator kunnen spelen, hoeft niet op de allerhoogste settings, maar wil er van kunnen genieten. Shooters als CoD vind ik ook geweldig. Qua muziek programma's (FL studio) gebruik ik veel VST's en emulatoren die tegenwoordig erg CPU hongerig zijn (sommige effecten en instrumenten tikken de 20% cpu load aan, wat ik nu oplos met bouncen naar audio, maar dat haalt mij soms uit de flow). Huidig systeem (2019) is een ryzen 3700x, 32GB ram en een GTX1080, ik verwacht dat een nieuw systeem inmiddels te verantwoorden is, ook met het oog op de stijgende prijzen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bouwen kan ik zelf en ik heb geen maximaal budget, maar ook geen overdreven over the top wensen. Schatting is dat het tussen de €2000-€2500 wel moet lukken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In mijn huidige systeem heb ik al 2 2.5inch SSD's (1TB en 2TB) en nog een NVME SSD (1TB) welke aardig vollopen door alle samples en de software bibliotheken die ik gebruik. Externe geluidskaart en overige randapparatuur is aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso een NVIDIA videokaart ivm g-sync monitor en goede WLAN is ook een must. Voor de rest denk ik dat CPU en RAM en de videokaart best goed moeten zijn voor de dingen waar ik de PC voor gebruik. Ook wil ik graag een toekomstbestendig systeem

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hier een RML van wat ik zelf adhv de BBG samen heb gesteld:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9700X Boxed€ 277,92€ 277,92
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 149,-€ 149,-
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5070 Ti 16GB GDDR7 OC Edition€ 809,90€ 809,90
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 68,90€ 68,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 31,65€ 31,65
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 468,-€ 468,-
1VoedingenNZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart€ 128,30€ 128,30
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 192,95€ 192,95
Totaal€ 2.126,62
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag houd ik het geluidsniveau laag, dit omdat ik in een studio omgeving zit, ik beluister mijn tracks altijd over verschillende boxen/monitoren en koptelefoon. Grote van de kast is geen issue, maar uitbreidingsmogelijkheden voor opslag stel ik wel op prijs. Heb nu ook wat externe opslag, maar ik vind dat vaak minder fijn dan direct beschikbare opslag in de kast.

Ga je overklokken?
Standaard is voldoende, bij mijn huidige ryzen 3700x systeem heb ik nooit wat anders gedaan dan het geheugen optimaliseren en de fancurves aanpassen zodat deze stil zijn.

Wat verwacht je van ons?
Graag zou ik gebruik maken van jullie advies. Mij vorige systeem heb ik ook op deze manier samengesteld en daar kwamen na mijn eigen inbreng nog een paar goede tips and tricks en kleine aanpassingen uit, welke mij erg hebben geholpen. Graag hoor ik of iets anders beter is, of dat ik dingen over het hoofd heb gezien. Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via botneet op 10-01-2026 02:28)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:33
Keurige lijst. Geluid is het makkelijkst te verlagen door de pc fysiek te verwijderen zoals onder je bureau te plaatsen. Volgens mij scoort ASJS Prime niet de laagste geluidsniveau. Heb je alternatieve merken gecheckt in benchmarks?
Edit; oh hij scoort heel goed. Zorg dat je de BIOS switch op default laat staan ipv performance mode. Die is stuk luider. review: GeForce RTX 5070 Ti Round-up - 8 kaarten van ASUS, Gigabyte, Inno3D e...

Eventueel kan je kijken naar uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black. h
Die heeft ipv window geluidsdempende zijpanelen.

Wat verder heel goed helpt is de power limit van de CPU in de BIOS en GPU in driver verlagen. Dan draaien de fans op een zeer laag pitje, zelfs onder load. Of dat echt nodig is, kan je altijd nog bekijken na wat gebruik. Ik denk dat alles al voldoende stil is uit de doos.

[ Voor 76% gewijzigd door Dekar op 09-01-2026 16:31 ]

The Beauty of the House is immeasurable; its Kindness infinite"

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Dekar
Keurige lijst. Geluid is het makkelijkst te verlagen door de pc fysiek te verwijderen zoals onder je bureau te plaatsen. Volgens mij scoort ASJS Prime niet de laagste geluidsniveau. Heb je alternatieve merken gecheckt in benchmarks?
Edit; oh hij scoort heel goed. Zorg dat je de BIOS switch op default laat staan ipv performance mode. Die is stuk luider. review: GeForce RTX 5070 Ti Round-up - 8 kaarten van ASUS, Gigabyte, Inno3D e...

Eventueel kan je kijken naar uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black. h

Wat verder heel goed helpt is de power limit van de CPU in de BIOS en GPU in driver verlagen. Dan draaien de fans op een zeer laag pitje, zelfs onder load. Of dat echt nodig is, kan je altijd nog bekijken na wat gebruik. Ik denk dat alles al voldoende stil is uit de doos.

[ Voor 76% gewijzigd door Dekar op 09-01-2026 16:31 ]

• botneet
Dekar schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:24:

Top bedankt voor je antwoord. Ik heb de kast bog gewijzigd en gecheckt of alles compatibel is qua lengtes en afmetingen van de cpu koeler en graka lengte! Denk dat dit dan mijn setup voor de komende jaren gaat worden!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:44
Dekar schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 16:24:
Waar haal je dat precies? Ik zie 31 dB, wat niet storend luid is, maar ook niet echt stil. En de performance mode activeren zou ik al helemaal niet doen, want dan stijgt dat naar ruim 39 dB. Ik zie nu wel dat de TS Nvidia wenst omwille van GSync, maar anders zou ik eerder de PowerColor Hellhound RX 9070 (XT) aanraden. De XT-variant haalt slechts 20 dB, de non-XT variant (die wel een beetje trager is) zelfs amper 15 dB.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:31

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Toch nog wel even een kleine twist als je nu een 3700X systeem hebt, al overwogen om een upgrade naar een tweedehands 5950X processor en 32GB extra DDR4 nemen? Voor je audiowerk levert dit je veel meer op, en de combinatie met een 5070 Ti is prima. Enige wat je dan nog nodig zal hebben is een sterke psu (850W toch wel lekker maar minimaal 750w).

Op die manier ben je goedkoper uit maar heb je meer performance.

[ Voor 10% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-01-2026 22:54 ]

youtube.com/@hisrep

• Dekar
@LievenD 31 dB onder load is echt niet luid. Idle 12 dB is onder de noise floor. Er staat niet gespecificeerd op hoeveel cm er is gemeten. Als de PC onder een bureau staat is het misschien onhoorbaar.

Edit; in de grafiek zie je dat Tweakers een een afstand van 50 cm hanteerd voor de meting. Als dat waar is en je zet de PC op 2 meter afstand van je oren, dan is de geluidsdruk nog maar 19 dB.
En dat is ook nog eens op een test bench, buiten en behuizing.

[ Voor 45% gewijzigd door Dekar op 10-01-2026 21:56 ]

• botneet
DeNachtwacht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 20:43:
Toch nog wel even een kleine twist als je nu een 3700X systeem hebt, al overwogen om een upgrade naar een tweedehands 5950X processor en 32GB extra DDR4 nemen? Voor je audiowerk levert dit je veel meer op, en de combinatie met een 5070 Ti is prima. Enige wat je dan nog nodig zal hebben is een sterke psu (850W toch wel lekker maar minimaal 750w).

Op die manier ben je goedkoper uit maar heb je meer performance.
Ja klopt daar heb ik ook over nagedacht, idee is om een beter systeem te hebben staan voor de komende jaren voor alles nog duurder wordt en waar ik ook eventueel nog op kan gamen. Ik wil graag een goede basis hebben om gta6 en ook wat andere games te kunnen spelen, naast fl studio. Vandaar dat ik dan ook wil overgaan naar AM5. Ik denk zelf dat als ik op am4 blijf, dan alsnog graag een nieuwe build zou willen binnen nu en een jaar en dat de prijzen dan nog hoger liggen.

De extra performance van de 5950x heb ik denk ik wel veel baat bij. Mijn huidige setup is nu ongeveer 7 jaar oud en heb het idee dst ik daarom beter naar een nieuwe build kan. Lastige keuzes.😁

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:31

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Tsja, ik kan alleen maar zeggen dat het mij heel goed bevallen is om op AM4 te blijven, ik heb een RTX 5090 draaien in een systeem met een R9 5950X en dat gaat voor AI echt prima, en voor rendering is het ook echt ruim voldoende.

Natuurlijk kan het sneller met AM5, maar je betaalt relatief heel veel voor weinig extra, zeker met deze geheugenprijzen. Je zou natuurlijk ook prima eerst eens kunnen beginnen met de GPU en voeding, en daarna nog eens kijken of je ergens tegenaan loopt in dit systeem, een 3700X kan ook heus nog wel mee. Geeft je ook wat tijd om te zien of er een goede tweedehands deal voor een 5950X voorbij komt. Mijne heb ik voor +/- €220 gekocht (prijs even vergeten).

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-01-2026 17:50 ]

youtube.com/@hisrep

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:26
ok een systeem dat zowel leukt gamed op 1440p, en voor muziekbewerking.
*je moederbord moet minimaal 2 sata600 en 2 m.2 sloten hebben, wellicht een tweede pcie slot -> je gebruikt nu een externe geluidskaart wellicht wil je ooit een interne? iig een 20gbit usb 3.2 or 4.0 poort dus.
-> stille onderdelen, ook duidelijk.
-> voor die bewerking zou ik een processor met meer cores aanraden

een 9950x3d in dit geval
-> ja een intel cpu of treadripper zou wellicht net iets beter presteren in workloads, en een 9800x3d in gaming, maar dit is denk ik voor deze usercase de beste keuze die een balans is tussen beiden usercases

voor geheugen, raad ik 64gb aan, ja dat is duur, maar bewerking kan nogal geheugen hongerig zijn.
-> ik koos niet voor het snelste kitje dat er is, om de kosten hierin nog enigzins beheersbaar te houden, dit zal game prestaties licht benadelen, maar 200-300 euro meer voor een kit van 6000mhz cl30 acht ik het in deze usercase niet waard.

moederbord : met jouw wensen, is minimaal 2 sata sloten en 3 m.2 sloten vereist, en een usb 3.2/4.0 slot, en als het even kan een tweede pcix16 slot, dit bord heeft dat allemaal, en meer. er zijn nog betere, maar dan kost het weer 100-200 euro meer, dus dit is een zeer goede balans.

een gen 5 m.2 4tb lost je opslagprobleem ook meteen op, en je hebt nog 2 sata sloten en 1 m.2 slot over mocht dat in de toekomst niet het geval meer zijn.

een 9070xt is een prima 1440p kaart-> meer vram zou leuk zijn, maar de 5090 is veel te duur, de 7900xtx met 24gb is een optie presteerd in games vergelijkbaar als een 9070xt maar de 300 euro extra vond ik het niet waard.
wegens je stilte wens voor een semi-passief gekoeld model gekozen.

voeding, 3, 6+2 kabels, atx3.1, powerrating gold/platium/titanium, semi-passief/passief gekoeld, en stiller dan 30db max.
-> dit model heeft een max van 15db, wat perfect is voor jouw usercase
(een volledig passieve voeding bestaat ook, maar dat werd +100 euro en dat leek me weer te gortig om die laatste 15db te besparen)

processorkoeling -> passief koelen kan, maar is lastig voor een cpu als dit, alle cpu koelers die goed zijn maken op maximale sterkte meer dan 20db lawaai.
gekozen voor een model met 7 heatpipes, groter dan 120mm -> grotere fan, meer koelvermogen -> hoeft minder hard te draaien, en een model dat zowel op vol als minimaal vermogen een van de stilste op de markt is 23db onder volle load, 9db onder minimale.

de pc kast die ik gekozen heb, is wellicht niet de goedkoopste optie.
ik weet alleen dat een "geisoleerde" kast behoorlijk wat geluid kan verlagen, en dat deze kast daar erg goed in is en ken meerdere geluidsfanaten (ook die opnames maken) die bij deze kast zweren.
de meegeleverde 3 fans zijn echter bijna 40db, en wil je dus vervangen.
-> niets is stiller dan noctua fans, 12db
4x140mm gekozen, ipv een leger aan 120mm
-> 1x 120mm
(de 2x 140mm (top) in push out zetten, de 1x120mm (back) pull in zetten de 2x140mm front pull in zetten
op die manier mooie positive airflow)

kost wat, heb je ook wat.. stiller dan dit kan alleen als je passief gaat.. en het tikt al je wensen aan.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9950X3D Boxed€ 674,90€ 674,90
1MoederbordenGigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 ICE€ 299,-€ 299,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G€ 665,95€ 665,95
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Zwart€ 161,50€ 161,50
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 93,90€ 93,90
1Case fansNoctua NF-A12x25 G2 LS-PWM, 120mm€ 32,45€ 32,45
4Case fansNoctua NF-A14x25 G2 LS-PWM, 140mm€ 34,95€ 139,80
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 599,-€ 599,-
1Voedingenbe quiet! Power Zone 2 750W€ 120,49€ 120,49
1Interne SSD'sLexar NM990 4TB€ 399,-€ 399,-
Totaal€ 3.185,99