• gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-03 14:49
Het lijkt er op dat mijn Wallbox pulsar plus het niet goed meer doet. De auto ziet de kabel wel maar de Wallbox ziet de auto niet.

Getest:

- Updaten
- stroom er af
- reset
- eerst granny charger dan de Wallbox weer (granny pakt mijn auto wel gelijk op)
- Wallbox getest op andere elektrische auto (laad ook niet)

Volgens Chatgpt lijkt het er op dat de kabel versleten is (pinnen). Zie ook foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRbi5cF8XX1euZrvb9GvcBB9YSM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Gj3V4FLAmcRIhJKIXpw4mUIN.png?f=user_large

Firma waar ik hem gekocht heeft zegt dat de kabel niet vervangen kan worden en dus een hele nieuwe unit nodig is. Heb uiteraard wel gevraagd hoe we dit dan gaan oplossen aangezien ik het niet helemaal eerlijk vind als ik straks alles zelf moet betalen na 3 jaar....

Andere mensen dit probleem gehad / probleem opgelost met deze Wallbox?
(las hier op de site wel wat negatieve reviews...)

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-03 17:08

XallaX

Meow

Is die kabel echt 'vast'?

Want laadkabels voor een wallbox zijn universeel/los gewoon te koop.
Een willekeurig voorbeeld: https://shorturl.at/Fovru

Je zou ook een losse steker en kabel kunnen kopen, dan kom je waarschijnlijk onder de 159 euro uit.
https://shorturl.at/zYxkG
Let er wel op dat er dan aderhulzen gebruikt worden en het juiste type kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door XallaX op 09-01-2026 14:34 ]

• niek35
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Hier ook gehad op een Pulsar Plus, de kwaliteit van de standaard kabels van Wallbox is ronduit slecht.
Bij mij zat er een kabelbreuk in de CP ader.

Nieuwe unit is onzin, je kunt hem gewoon vervangen voor een ander, heb er hier nu een Ratio Electric premium EV kabel aanzitten. (Kost helaas wel wat, maar is goedkoper dan een nieuwe unit)

2x Marstek Venus E v158 | CT003 v122 | Single Quatt v1 & een lading zonnepanelen.

• gertraaf
Nou mijn leverancier doet er dus niets mee. Maandag maar even bellen naar hen. Het is nog eens een elektricien bedrijf ook.....
Expres daar gekocht zodat bij gedoe er eventueel een oplossing zou komen.

• gertraaf
niek35 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:45:
Hier ook gehad op een Pulsar Plus, de kwaliteit van de standaard kabels van Wallbox is ronduit slecht.

Nieuwe unit is onzin, je kunt hem gewoon vervangen voor een ander, heb er hier nu een Ratio Electric premium EV kabel aanzitten. (Kost helaas wel wat, maar is goedkoper dan een nieuwe unit)
Maar kan dit echt? Vind ook her en der dat deze gesoldeerd vast zit. Heb je toevallig meer info :-)

• lbr71
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-01 06:19
Mijn broer had hetzelfde probleem en hier was de CP-ader losgekomen van de stekker (Ader was veel te kort en waarschijnlijk los gekomen door te veel trekbelasting). Je kunt de stekker loshalen en dan de CP-ader weer vastzetten...(Eventueel ader verlengen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvhVXu5XPIuBivIvwxoFpPy8sq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Z7HbI0iCElMnBDGCUfuHR5q.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic Split WH-ADC0309J3E5 met WH-UD05JE5 | 12 panelen met Goodwe GW4200D-NS | Sessy batterij

• gertraaf
Ondertussen contact gehad met leverancier....
Die doet er niet veel aan. Moet nog gebeld worden door de bedrijfsleider.
Wallbox doet ook niets en zegt jammer 2 a 3 maanden buiten garantie...

Van de week lukte het laden wel even nadat ik kabel bij kastje aan de muur even heen en weer schudde, maar gister ging die ook weer uit.

Waardeloos

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Dit is de reden voor mij om altijd voor een laadpunt met losse kabel te gaan.
Als de lader stuk is is het 99 van de 100 keer de kabel of beter gezegd het contact in de stekker.

• gertraaf
Ja die les heb ik nu ook geleerd... maar jij "moet" dus altijd eerst kabel uit auto halen? of heb je een losse kabel er "vast" inhangen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ASW1 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:56:
Dit is de reden voor mij om altijd voor een laadpunt met losse kabel te gaan.
Als de lader stuk is is het 99 van de 100 keer de kabel of beter gezegd het contact in de stekker.
Ik weet niet, maar bij zowel mijn TNM LOLO als Alfen Single Pro Eve met vaste kabel kan je deze zeer eenvoudig zelf vervangen als je een klein beetje handig bent.

Sterker nog ik ga mijn 5m kabel vervangen door een 8m
Kabel kopen? :+

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• gertraaf
revolution-nl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:58:
[...]

Ik weet niet, maar bij zowel mijn TNM LOLO als Alfen Single Pro Eve met vaste kabel kan je deze zeer eenvoudig zelf vervangen als je een klein beetje handig bent.

Sterker nog ik ga mijn 5m kabel vervangen door een 8m
Het schijnt bij Wallbox nogal moeilijk te zijn tenminste de wallbox pulsar plus dan.
Als het nog binnen de 3 jaar was geweest had ik een hele nieuwe paal gekregen...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:59

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

gertraaf schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:00:
[...]

Het schijnt bij Wallbox nogal moeilijk te zijn tenminste de wallbox pulsar plus dan.
Als het nog binnen de 3 jaar was geweest had ik een hele nieuwe paal gekregen...
Je zou nog het nog op non-comformiteit kunnen gooien?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
gertraaf schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:57:
Ja die les heb ik nu ook geleerd... maar jij "moet" dus altijd eerst kabel uit auto halen? of heb je een losse kabel er "vast" inhangen.
Ik heb een Easee lader waar ik een losse kabel kan locken. Zo wordt het een vaste kabel die je kan simpel vervangen.

• gertraaf
revolution-nl schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:01:
[...]

Je zou nog het nog op non-comformiteit kunnen gooien?
Dat heb ik gedaan idd. DE verkopende partij moet nog contact met mij opnemen en wallbox stuurt mij ook door naar de verkopende partij (na veel heen en weer gemail en testen die ik moest doen voor ze...)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
gertraaf schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:57:
Bij veel laders zonder vaste kabel kun je een gewone laadkabel insteken en deze vergrendelen.
Die laat ik er dan wel aan zitten, heb een 2e kabel voor eventueel onderweg.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 20-02-2026 14:52 ]

• gertraaf
niek35 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:45:

Bedoel je deze?

https://www.wallboxdiscou...e-22-kw.html?id=312853075
Pagina: 1