Hoi allemaal,
Ik ben bezig met het ontwerp van mijn zonnepanelen + thuisbatterij + EV-laadsysteem en wil graag checken of mijn configuratie technisch logisch is voor wat ik wil bereiken. Ik heb al het nodige gelezen maar wil graag bevestiging van mensen die zelf ervaring hebben met dit spul.
Situatie:
Mijn eisen/use-cases:
Alvast bedankt!
Ik ben bezig met het ontwerp van mijn zonnepanelen + thuisbatterij + EV-laadsysteem en wil graag checken of mijn configuratie technisch logisch is voor wat ik wil bereiken. Ik heb al het nodige gelezen maar wil graag bevestiging van mensen die zelf ervaring hebben met dit spul.
Situatie:
- Zonnepanelen met deels schaduw → daarom SolarEdge met S500 optimizers.
- Central omvormer: ik neig naar SolarEdge Home Hub 10 kW (3-fase).
- Thuisbatterij: 2× SolarEdge Home Battery 4.6 kWh LV modules (uiteindelijk uitbreidbaar naar 3 of 4).
- Backup: ik heb nog geen ATS/backup paneel, maar wil dit wel eventueel later doen.
- EV-laden: Wallbox Pulsar Max 11 kW 3-fase stuurbaar via EVCC.
- Energiebeheer: plan is om EVCC + Home Assistant te gebruiken met een SlimmeLezer (P1) om
Mijn eisen/use-cases:
- echte 3-fase hardwarebalancing zodat ik niet via NOM/softbalancing netbelasting verdraai (want dat kost belasting, terugleverkosten etc.).
- teruglevering zo min mogelijk i.v.m. lage vergoeding / kosten → liever lokaal benutten.
- dynamisch tarief benutten om batterij te laden bij goedkoop tarief.
- EVCC bij voorkeur kunnen sturen op PV + batterij + auto.
- integratie met Home Assistant voor automations/visualisatie.
- Kan iemand bevestigen dat de SolarEdge Home Hub + 2× 4.6 kWh modules hardware-driefasebalancing ondersteunt? Of wordt dat alsnog soft-balanced via interne logica/NOM?
- Hoe is de ervaring met lokaal uitlezen via Modbus/TCP van dit systeem (als dit kan), vooral wat betreft SOC, laden/ontladen, realtime data?
- Werkt dit goed samen met EVCC (dus kan EVCC redelijk goed sturen op batterijstatus + PV + Pulsar Max)? Of is het echt beperkt omdat SE weinig lokaal data vrijgeeft?
- Zijn er nog praktische valkuilen waar ik op moet letten bij deze combinatie? (Firmware issues? Backup-tijden? Modbus-haken?)
- Als je zelf een vergelijkbare setup hebt, wat is jouw real life ervaring?
Alvast bedankt!
Terwijl je andere plannen maakt