Advies voor cloudopslag 10TB? Of toch een NAS?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wereldreiziger
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-01 12:25

Wereldreiziger

Mijn blog: Wereldreizigers.nl

Topicstarter
Ik ben het afgelopen jaar 6 TB aan foto en videobestanden verloren voor een doorgebrande printplaat op een 4TB WD RED schijf en een Kingston 2TB M2 die het onlangs óók ineens begeven heeft.

Bij de WD 4TB heb ik tevergeefs verschillende 2e hands schijven uit dezelfde serie gekocht en de printplaat vervangen, in de hoop dat ik weer bij mijn bestanden kon. Helaas is dit niet gelukt, mijn tweaker-kennis is simpelweg niet hoog genoeg denk ik.

Ik heb daarnaast al jaren een 2TB cloud abbo van Google (foto's), die structureel vol zit. Ik wil dus upgraden, maar het liefst niet meer bij Google en ja het is wellicht een utopie, iets Europees.

Ik zoek pakweg 8 á 10 TB cloud opslag die betrouwbaar is en niet te veel kost, en die ook gemakkelijk werkt via mobiele apps. Ik wil zowel via desktop als mobile bij deze cloudopslag kunnen en automatisch synchroniseren waar mogelijk.

Als ik online zoek, zie ik door de bomen (en advertenties) het bos niet meer.

Ik ben reisblogger en het is puur bedoeld om veilig mijn foto en videobeelden op te slaan en ook weer regelmatig te downloaden als ik bijvoorbeeld weer een reel wil maken van een voorgaande reis.

Heb ook naar NAS oplossingen gekeken, maar die vind ik nog erg duur. En ook dan is het risico op kapotte schijven nog best groot. Ik wil niet nogmaals beelden kwijtraken.

Ik hoop dat ervaren cloud en nas tweakers mij een beetje kunnen adviseren hierin.

Alvast bedankt!

Volg mij op: https://wereldreizigers.nl

Alle reacties

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
jottacloud?

of misschien hetzner storage box met daaraan vast een hetzner storage share (nextcloud)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:58

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Bij de vraag of je een NAS of Cloud wilt, mag men zich best eens afvragen hoelang je van het product afhankelijk wil zijn. Wat kost die online opslag (per maand/jaar)? Hoe lang wil ik van deze dienst/opslaggrootte gebruik maken? Komt daar in de toekomst nog meer data bij?
Tuurlijk kost een NAS of zelfbouwservertje een aardige duit, maar biedt met wat prima zelf aan te leren kennis, een gunstiger prijsplaatje over de lange termijn.
Maak aub altijd gebruik van de 3-2-1 backup methode, zeker voor je dierbare data. Online opslag is dus eigenlijk ook niet een 100% backup.

Hier staat tekst

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

pistole

Frutter

Ik zoek pakweg 8 á 10 TB cloud opslag die betrouwbaar is en niet te veel kost, en die ook gemakkelijk werkt via mobiele apps. Ik wil zowel via desktop als mobile bij deze cloudopslag kunnen en automatisch synchroniseren waar mogelijk.
Kan je dit concreter maken? Wat mag het wél kosten? Ik heb bij TransIP 1,25 TB stack storage voor €7,50 (of zo) en zo te zien kan je ook 10 TB krijgen voor het tienvoudige. Of dit duur is of niet kan ik niet bepalen op basis van je vraag.

[ Voor 24% gewijzigd door pistole op 09-01-2026 12:22 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

In het verlengde van @Sjaak_Afhaak:
Wereldreiziger schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:37:
En ook dan is het risico op kapotte schijven nog best groot. Ik wil niet nogmaals beelden kwijtraken.
Bedenk wel dat die kapotte schijf ook bij een cloudleverancier kan voorkomen. Of dat je zelf malware krijgt waarna door die sync even later ook je foto's weg zijn. Eigenlijk wil je -en- 10TB cloud-opslag -en- een NAS waar je backupt ipv. synct. (Of andersom: sync naar NAS, backup naar 'cloud').

Of accepteer het risico van verlies.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:51

Blokker_1999

Full steam ahead

Eigenlijk wil je de combinatie. Cloud en een NAS. Want als je kiest voor het ene of het andere heb je nog altijd geen backup wanneer de ene of de andere stopt/faalt. En ja, zowel een NAS als cloud hebben wat redundantie, maar dat kan dus wel snel misgaan.

En zeker als je er ook nog eens je boterham mee verdient, niet al te goedkoop willen zijn door slechts 1 van de 2 te kiezen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09:14
Ik heb al jaren pCloud, omdat het een eenmalig bedrag kost voor lifetime Cloud opslag, geen abbo c.q. maandelijkse kosten. En de werking is negenoeg het zelfde als Dropbox, ook binnen Mac OS/iOS.
Voor 10TB betaal je bij pCloud eenmalig €.1.190,00 maar dat is het.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Theo74 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:35:
Ik heb al jaren pCloud, omdat het een eenmalig bedrag kost voor lifetime Cloud opslag, geen abbo c.q. maandelijkse kosten. En de werking is negenoeg het zelfde als Dropbox, ook binnen Mac OS/iOS.
Dat soort diensten klinkt bij mij altijd als een piramidespel. Kan alleen maar werken als er steeds meer nieuwe klanten bijkomen. En op een gegeven moment heb je wel de verzadiging bereikt. De servers kosten geld om draaiende te houden en moeten om de zovele jaren vervangen worden. Ook de opslagsystemen hebben niet het eeuwige leven. En hoewel het tijd kost voor de meesten om hun storage te vullen, ga je na enkele jaren toch echt verlies beginnen draaien op elke klant die je al jarenlang hebt.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Dat soort diensten klinkt bij mij altijd als een piramidespel. Kan alleen maar werken als er steeds meer nieuwe klanten bijkomen. En op een gegeven moment heb je wel de verzadiging bereikt. De servers kosten geld om draaiende te houden en moeten om de zovele jaren vervangen worden. Ook de opslagsystemen hebben niet het eeuwige leven. En hoewel het tijd kost voor de meesten om hun storage te vullen, ga je na enkele jaren toch echt verlies beginnen draaien op elke klant die je al jarenlang hebt.
Het leuke is dat er ook met regelmaat bedrijven om deze reden ineens stoppen met de lifetime dienst en dat model eenzijdig beëindigen met als gevolg dat je alsnog mag gaan betalen. Juridisch twijfelachtig maar zelden de kosten waard om tegen in bezwaar te gaan.
Dan ben je je geld kwijt en moet je in het ergste geval weer migreren, terwijl je voor die €1100 ook 10 jaar lang een NAS in de lucht kan houden met dezelfde of hogere nettocapaciteit.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Theo74 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:35:
Dat is t.o.v. een NAS echt een slechte deal. Neem bijvoorbeeld een Ugreen DXP2800 en een 10-12 TB IronWolf Pro en dan zit je op een kleine 600,- Dan heb je nog ruim voldoende over voor eventuele Cloud Backup en met die NAS kan je nog zoveel meer doen in de praktijk.

• Theo74
Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:11:
[...]

Ik heb voor een 2TB pCloud drive gekozen en ben ca. 5 jaar verder nog steeds erg tevreden. Nog geen enkel signaal van een beëindiging, of andere voorwaarden mogen bespeuren.
Ik denk dat je tot op heden dus niet verder komt dan aannames doen, of beren op de weg zien.

Enige jaren geleden had ik zoals velen de gratis 1TB Stack cloud en tja, daarvan kon je verwachten dat het een lokkertje was. Ik heb die club in het begin nog per mail gevraagd of die gratis cloud echt geen addertje onder het gras had en dat werd zwart op wit bevestigd. Tot deze dienst “ineens” betaald werd… Dat vind ik ook niet vergelijkbaar.

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Theo74 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:44:
[...]

Ik heb voor een 2TB pCloud drive gekozen en ben ca. 5 jaar verder nog steeds erg tevreden. Nog geen enkel signaal van een beëindiging, of andere voorwaarden mogen bespeuren.
Ik denk dat je tot op heden dus niet verder komt dan aannames doen, of beren op de weg zien.

Enige jaren geleden had ik zoals velen de gratis 1TB Stack cloud en tja, daarvan kon je verwachten dat het een lokkertje was. Ik heb die club in het begin nog per mail gevraagd of die gratis cloud echt geen addertje onder het gras had en dat werd zwart op wit bevestigd. Tot deze dienst “ineens” betaald werd… Dat vind ik ook niet vergelijkbaar.
Uiteraard kan ik geen uitspraak doen over hoe lang een dienst als dit kan overleven. Maar het is gewoon logisch nadenken.

Stel, je betaald 1200 Euro voor levenslang 10TB op te slaan. Vandaag betaal jij particulier, als je dat volledig zelf winst in te richten thuis al meer dan dat als je het redundant en met goede backups wenst in te richten. Voor een bedrijf is de kost natuurlijk een stuk lager. Maar stel je even voor dat je die 10TB als klant ook effectief gebruikt. Die storage moet ergens opgeslagen worden. Hopelijk ook redundant en met backups. Die storage is niet gratis, die servers zijn niet gratis, die hosting is niet gratis, die internetverbinding is niet gratis. En ja, dat kan allemaal een heel stuk goedkoper dan als je het zelf doet. Maar denk jij echt dat als men na 10 jaar ook alle onderliggende hardware al eens vervangen heeft en als alle gebruikers ook effectief een aanzienlijk deel van hun storage gebruiken, dat die gebruikers dan nog winstgevend zijn voor dat bedrijf?

Waarom denk je dat net zoveel bedrijven af stappen van het 1x betalen voor altijd gebruiken model en naar een abbonementsvorm overstappen? Dat is net omdat je als bedrijf een constante bron aan inkomsten nodig hebt om die constant toenemende kosten te betalen.

Dus zolang het voor een eenmalige kost kan, ga ervoor. En jij hebt er zeker je voordeel mee gedaan en ik kan mij inbeelden dat vele anderen er ook nog hun voordeel mee gaan doen. Maar ik zeg alleen dat voor niets de zon op gaat en je toekomstige onbekende kosten niet in een eenmalig bedrag kunt vervatten.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:16
Inderdaad een NAS als basis, en dat eventueel aanvullen met een (Europese) clouddienst. Dan ben je denk ik al een heel eind.

Zelf gebruik ik een NAS (niet in mijn eigen huis) als archief van foto's/video's en upload ik zo nu en dan een back-up van Proton Drive. Dan heb ik toch de voordelen van cloud (apps op de computer/smartphone) en iets achter de hand dat ik fysiek kan bereiken mocht er iets met het Proton-account gebeuren.

Om 10TB in de cloud te proppen klinkt eerlijk gezegd ook als veel te veel. Is al die 10TB even belangrijk, of kan je er bijvoorbeeld ook voor kiezen om de meest recente bestanden en foto's/video's enkel in de cloud te houden? Dan heb je eens in het jaar of zo wel een klusje, maar dan houdt je de abonnementskosten bij een externe partij ook onder controle.

Have you tried turning it off and on again?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12
Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:07:
[...]

Uiteraard kan ik geen uitspraak doen over hoe lang een dienst als dit kan overleven. Maar het is gewoon logisch nadenken.

Stel, je betaald 1200 Euro voor levenslang 10TB op te slaan. Vandaag betaal jij particulier, als je dat volledig zelf winst in te richten thuis al meer dan dat als je het redundant en met goede backups wenst in te richten. Voor een bedrijf is de kost natuurlijk een stuk lager. Maar stel je even voor dat je die 10TB als klant ook effectief gebruikt. Die storage moet ergens opgeslagen worden. Hopelijk ook redundant en met backups. Die storage is niet gratis, die servers zijn niet gratis, die hosting is niet gratis, die internetverbinding is niet gratis. En ja, dat kan allemaal een heel stuk goedkoper dan als je het zelf doet. Maar denk jij echt dat als men na 10 jaar ook alle onderliggende hardware al eens vervangen heeft en als alle gebruikers ook effectief een aanzienlijk deel van hun storage gebruiken, dat die gebruikers dan nog winstgevend zijn voor dat bedrijf?

Waarom denk je dat net zoveel bedrijven af stappen van het 1x betalen voor altijd gebruiken model en naar een abbonementsvorm overstappen? Dat is net omdat je als bedrijf een constante bron aan inkomsten nodig hebt om die constant toenemende kosten te betalen.

Dus zolang het voor een eenmalige kost kan, ga ervoor. En jij hebt er zeker je voordeel mee gedaan en ik kan mij inbeelden dat vele anderen er ook nog hun voordeel mee gaan doen. Maar ik zeg alleen dat voor niets de zon op gaat en je toekomstige onbekende kosten niet in een eenmalig bedrag kunt vervatten.
Ik weet niet of je het al door had: maar pCloud is niet alleen maar lifetime abonnementen. Ze hebben ook maandelijkse en jaarlijkse abonnementen.

Als ze alleen maar lifetime abonnementen zouden hebben, dan zouden al je zorgen gegrond zijn. Maar ik weet vrij zeker dat niet eens 10% van hun gebruikers voor lifetime-abonnementen zal zijn gegaan, want €1200 is reteveel geld (ook al is het een goede deal, mits je er meer dan 6 jaar gebruik van maakt).

The devil is in the details.

• Theo74
Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:07:
[...]

Daarin ben ik het met je eens, dat een life time subscriptie volgens de voorwaarden van dit Zwitserse bedrijf pCloud, behoorlijk wat zaken uitsluiten en open houden. Het komt er in het kort op neer dat de klant betaald en pCloud bepaald.
Daarnaast begrijp ik ook dat een bedrijf maandelijkse kosten maakt en dus ook maandelijkse inkomsten nodig heeft. Dit zal verdeeld gebeuren door eenmalige grote bedragen van life time subscripties en anderzijds door de pCloud klanten die wel een maandabonnement hebben afgesloten.
Feit blijft dat dit geen schimmige constructie lijkt om snel geld te verdienen en om vervolgens failliet te gaan.
Hoe dit concept bij pCloud in de toekomst overleefd is niet aan mij, wat wel aan mij is, was de keuze om niet besluiteloos langs de zijlijn te blijven staan en 5 jaar geleden in te stappen voor eenmalig €350,00. Inmiddels 72 maanden verder heb ik omgerekend €4,80 per maand voor 2TB Cloud opslag betaald en dit bedrag neemt per maand verder af, zonder direct zichtbare risico's. Zoals je zelf schreef: zo lang het werkt een prima keuze.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gr4mpyC3t schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:31:
Inderdaad een NAS als basis, en dat eventueel aanvullen met een (Europese) clouddienst. Dan ben je denk ik al een heel eind.
Dat dus. Een NAS voor snelle lokale toegang, en iets zoals Amazon S3 Glacier Deep Archive als goedkope cloud storage backup.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Theo74
Hahn schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Ik weet niet of je het al door had: maar pCloud is niet alleen maar lifetime abonnementen. Ze hebben ook maandelijkse en jaarlijkse abonnementen.

Als ze alleen maar lifetime abonnementen zouden hebben, dan zouden al je zorgen gegrond zijn. Maar ik weet vrij zeker dat niet eens 10% van hun gebruikers voor lifetime-abonnementen zal zijn gegaan, want €1200 is reteveel geld (ook al is het een goede deal, mits je er meer dan 6 jaar gebruik van maakt).
Dat klopt, je kunt bij pCloud 10TB Cloud ruimte ook voor €19,99 per maand/€239,88 per jaar afnemen.

Het enige waar ik dan benieuwd naar ben, is hoe klanten hier tegenover staan. Want na 5 jaar heb je immers evenveel betaald als iemand met een life time subscriptie. Alle maanden erna ga je dus meer als deze groep betalen, wat simpel gezegd dus oneerlijk zou zijn, of op z’n minst oneerlijk zou lijken.
Ik heb mij niet dusdanig in de voorwaarden van pCloud verdiept om te weten of klanten met een maandelijkse subscriptie enig extra voordeel zouden genieten, bijvoorbeeld m.b.t. een sterkere garantie rondom continuïteit.

Het enige wat ik mij kan voorstellen - zonder nu zelf ook aannames te gaan doen, of beren op de weg te zien - is dat pCloud de life time subscripties als lokkertje zou inzetten, om vervolgens bij voldoende klanten deze vorm om te zetten naar een maandabonnement, volgens een “kiezen of kabelen” voorstel. Want de voorwaarden van pCloud lijken in die zin redelijk ruim en vrijwel altijd in het voordeel van pCloud.
Inmiddels is pCloud al 13 jaar actief en van enige wijziging in de life time subscripties is in die tijd nog nooit iets gemeld. Het van origine Bulgaarse bedrijf heeft zich in Zwitserland gevestigd i.v.m. privacy en beveiliging en ik gok zo maar dat dit voor veel gebruikers en potentiële klanten een voorwaarde kan zijn.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:12
Theo74 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Dat klopt, je kunt 10TB ook voor €19,99 per maand/€239,88 per jaar afnemen.
Ze hebben ook 500GB en 2TB wat je per maand / jaar kan betalen. Dus er zijn zat andere inkomsten naast de lifetime abonnementen.
Het enige waar ik dan benieuwd naar ben, is hoe klanten hier tegenover staan. Want na 5 jaar heb je immers evenveel betaald als iemand met een life time subscriptie. Alle maanden erna ga je dus meer als deze groep betalen, wat simpel gezegd dus oneerlijk zou zijn, of op z’n minst oneerlijk zou lijken.
Oneerlijk :? Daar kiezen mensen zelf voor. Daar lijkt me helemaal niks oneerlijks aan.

En bovendien kunnen heel veel mensen simpelweg geen €1200 in één keer of €240 per jaar betalen. Dus doen ze het maandelijks betalen. En ja, dan ben je op de lange termijn duurder uit. Maar nogmaals: daar kies je dan zelf voor. Zo gaat het met heel veel zaken.
Het enige wat ik mij kan voorstellen - zonder nu zelf ook aannames te gaan doen, of beren op de weg te zien - is dat pCloud de life time subscripties als lokkertje zou inzetten, om vervolgens bij voldoende klanten deze vorm om te zetten naar een maandabonnement, volgens een “kiezen of kabelen” voorstel.
Ik vind dit een zeer vergezochte theorie, wat verder ook aardig offtopic gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 10-01-2026 16:02 ]

The devil is in the details.

• Theo74
Een stukje Redit:

Het bedrijf pCloud was al winstgevend sinds 2019, en lifetime-plannen zijn volgens pCloud zeker geen “piramidespel” maar onderdeel van hun productstrategie — zij menen dat dalende opslagkosten het kunnen ondersteunen.
Ze wijzen erop dat opslaghardware (disks, SSD’s) steeds goedkoper wordt, waardoor de feitelijke kosten per GB afnemen over de tijd — wat een lifetime-aanbod economisch minder zwaar maakt dan je op het eerste gezicht denkt.

On topic heb ik een 2xHDD NAS in RAID1 draaien welke op bepaalde momenten een Cloud back-up doet.
In die zin mag er in mijn NAS dus 1 HDD uitvallen waarbij de andere als back-up werkt en de drievoudige back-up door de cloud wordt ingevuld.

Het hangt er een beetje vanaf hoe zeker TS van zijn opslag wil zijn, dat dit altijd en tot in lengte van jaren onbeschadigd en direct beschikbaar zal blijven. Een eigen NAS is hierin de goedkoopste oplossing per GB/TB, al dan niet met een Cloud dienst als extra backup. Met de wens voor 10TB opslag komen Cloud diensten sowieso redelijk duur uit de bus.

Pagina: 1