Vraag

• Eis-T
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:15
Na een weekend onsuccesvol prutsen om PiHole in mijn netwerk aan praat te krijgen heb ik een gezonde afkeur voor de odido firmware op de ZyXEL EX5601-T ontwikkeld. Mijn plan was om een andere router te kopen waar je wel als gebruiker je settings aan kunt passen, maar ik lees dat OpenWRT ook een optie is. Ik heb een aantal access points met openWRT en die werken hartstikke goed. Mijn vraag aan jullie:

- Is het een probleem om op een router in bruikleen custom firmware te flashen? Ik zit bij Odido.
- Heb je ervaring met het OpenWRT op deze specifieke router? Werkt het allemaal naar behoren?

Beste antwoord (via Eis-T op 09-01-2026 11:46)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Het is niet jouw apparaat, dus die mag je niet zomaar flashen.

Maaruhm, PiHole werkend krijgen zou weinig meer moeten zijn dan de DNS server op de DHCP instellingen pagina van de router laten wijzen naar het interne IP adres van de PiHole.

Ik heb zelf lange tijd AdGuard gebruikt i.c.m. hetzelfde onding, zo heel spannend was dat allemaal niet.

Edit: Let overigens wel op dat je na het wijzigen van de DHCP instellingen ff een nieuwe IP lease moet krijgen, onder windows is dat:
code:
1
2
ipconfig /release
ipconfig /renew

Anders blijft de machine vrolijk babbelen via de DNS server welke die eerder gekregen had. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2026 11:30 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het is niet jouw apparaat, dus die mag je niet zomaar flashen.

Maaruhm, PiHole werkend krijgen zou weinig meer moeten zijn dan de DNS server op de DHCP instellingen pagina van de router laten wijzen naar het interne IP adres van de PiHole.

Ik heb zelf lange tijd AdGuard gebruikt i.c.m. hetzelfde onding, zo heel spannend was dat allemaal niet.

Edit: Let overigens wel op dat je na het wijzigen van de DHCP instellingen ff een nieuwe IP lease moet krijgen, onder windows is dat:
code:
1
2
ipconfig /release
ipconfig /renew

Anders blijft de machine vrolijk babbelen via de DNS server welke die eerder gekregen had. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door D4NG3R op 09-01-2026 11:30 ]

• Eis-T
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:15
Waarschijnlijk was ik te ongeduldig, maar ik had niet het idee dat wat ik invulde bij DNS in het DHCP veld gerespecteerd werd, en het draaien van een DHCP server vanaf het openWRT access point om DNS te forceren was helemaal een drama waarna de router pas weer verbinding met het internet wou maken nadat ik een factory reset uitvoerde.
Weet ik wat ik aan het doen ben? niet echt. Maar ik heb een plan:
- op marktplaats deze router nogmaals kopen, idealiter met openWRT er al opgezet.
- werkt het? dan de odido router in de doos bewaren voor wanneer ik ooit naar freedom overstap
- werkt niet? dan ben ik ook zo weer van die extra router af.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Eis-T schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:46:
Waarschijnlijk was ik te ongeduldig, maar ik had niet het idee dat wat ik invulde bij DNS in het DHCP veld gerespecteerd werd, en het draaien van een DHCP server vanaf het openWRT access point [...]
Maak ik hieruit op dat je meerdere DHCP servers in het zelfde netwerk hebt draaien?

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
- Is het een probleem om op een router in bruikleen custom firmware te flashen? Ik zit bij Odido.

Het is wat je er voor over hebt. Bij je overeenkomst staat wat het kost als je je apparatuur niet terug inleverd, vorigjaar was dat ~€ 75,-.
Als je die prijs ervoor wil betalen dan is dat prima.

- Heb je ervaring met het OpenWRT op deze specifieke router? Werkt het allemaal naar behoren?

Ik heb zelf een T56 via Marktplaatst gekocht en daar openwrt opgezet. Dit wekt prima zowel op Odido en KPN.
Ik heb de router niet meer in de meterkast staan, maar daar een switch met VLAN support gehangen.
De router staat nu op de eeste verdieping zodat ik maar 1 wifi punt nodig heb om het huis te bedienen.
De router maar via 1 kabel aangesloten op de switch, door dat de link 2,5gbit is, is dit snel zat om 1gbit full-duplex te routen.
Maar ook diverse VLAN's onderling kunnen met deze snelheid onderlink communiceren via de router.
De router doet, VPN-Wireguard, meerdere VLAN's en Virtuele Wifi AP.

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-02 06:59
Voor 20 euro koop je er één op marktplaats, waarom het risico lopen. (Ik heb er 4)

Laatst ging mijn ont stuk, ik was blij dat ik dit kon uitsluiten door het originele Odido modem aan te sluiten.
Pagina: 1