Tldr; Bedrijf installeert zonnepanelen en airco's. Zonnepanelen door dit bedrijf waren top, airco-installatie helaas niet. Afgesproken planning, plaatsing en vaste aansluiting in meterkast zijn niet nagekomen. Alles is in één dag afgeraffeld, aangesloten via stekkers (tegen offerte in) en slordig afgewerkt. Meerdere technische aandachtspunten en twijfel over zorgvuldige inbedrijfstelling. Bedrijf belooft herstel maar laat al weken niets meer horen. Vertrouwen in lange termijn werking is weg.
Vraag: eerst zelf formeel in gebreke stellen of direct rechtsbijstand inschakelen?
Hele verhaal
Afgelopen zomer heeft een bedrijf bij mij zonnepanelen geplaatst. Dat beviel uitstekend, dus heb ik in dezelfde deal ook twee airco’s laten installeren. De zonnepanelen zijn netjes geplaatst; de airco’s helaas totaal niet.
De airco’s zijn pas half november geïnstalleerd omdat ik nog aan het verbouwen was. De factuur was toen al volledig voldaan via mijn bouwdepot.
Planning en plaatsing
Aanvankelijk zouden ze op maandag komen installeren, wat goed uitkwam omdat die woensdag de spouwmuur geïsoleerd zou worden door een ander bedrijf. Door autopech werd dit verplaatst naar dinsdag. Daarbij werd mij expliciet verteld dat ze die dag alleen het leidingwerk en de buitenunits zouden voorbereiden, zodat de spouwmuur daarna probleemloos gevuld kon worden. De afmontage en inbedrijfstelling zouden later plaatsvinden. Er zou zelfs “even tussendoor” een monteur langskomen na een andere klus.
Telefonisch was bovendien afgesproken beide buitenunits op de dakkapel te plaatsen. Ter plekke besloot de monteur echter anders: één unit aan de gevel (1e verdieping) en één op de grond. Reden: het leidingwerk zou anders niet goed uitkomen. Dit zorgde voor stress, omdat ik ter plekke moest beslissen. Ik heb uiteindelijk toestemming gegeven, maar ben niet tevreden met het resultaat. Er loopt nu extra leidingwerk langs de gevel en als ik dit vooraf had geweten, had ik de tuin anders ingericht. Dat is deels mijn verantwoordelijkheid, maar de communicatie vooraf was onvoldoende.
Uitvoering
Tot mijn verbazing heeft de monteur die dinsdag alles in één keer geplaatst én in werking gesteld, binnen circa 6 uur. Rond 17:30 kreeg ik te horen dat het volledig af was. Dat stond haaks op wat vooraf was afgesproken. Kort getest, monteur vertrokken.
De volgende dag zag ik dat alles via stekkers was aangesloten, terwijl in de offerte expliciet staat: aansluiting via aparte aardlekautomaten in de meterkast.
Ik heb iemand met ervaring laten meekijken. Zijn (en mijn) bevindingen:
Communicatie met het bedrijf
Eerst gebeld over de stekkers: men zou met de monteur overleggen en terugbellen maar dat laatste is in ieder geval niet gebeurd.
Na 2-3 weken opnieuw gebeld; andere medewerker vond de aansluiting “prima” en gaf op veel punten uitleg die meer als excuus voelde. Tegelijk gaf hij aan dat hij wilde meedenken om mij tevreden te krijgen. Afgesproken dat ik foto’s zou mailen (gedaan). Twee dagen later belde hij terug: men wilde de monteur laten terugkomen voor nettere afwerking. Ik vroeg om dit per mail te bevestigen. Dat zou waarschijnlijk vóór de kerstvakantie gebeuren. Inmiddels zijn we bijna 4 weken verder en heb ik niets meer gehoord.
Dat voelt eerlijk gezegd alsof ik als klant word genegeerd, wat extra jammer is gezien mijn eerdere positieve ervaring met dit bedrijf.
Wat is nu verstandig? Eerst zelf formeel in gebreke stellen, of direct mijn rechtsbijstand inschakelen?
Mijn eis is lastig te formuleren. Ik wil vooral:
Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Foto's
5,5 kW unit woonkamer
2,5 kW unit slaapkamer
Vraag: eerst zelf formeel in gebreke stellen of direct rechtsbijstand inschakelen?
Hele verhaal
Afgelopen zomer heeft een bedrijf bij mij zonnepanelen geplaatst. Dat beviel uitstekend, dus heb ik in dezelfde deal ook twee airco’s laten installeren. De zonnepanelen zijn netjes geplaatst; de airco’s helaas totaal niet.
De airco’s zijn pas half november geïnstalleerd omdat ik nog aan het verbouwen was. De factuur was toen al volledig voldaan via mijn bouwdepot.
Planning en plaatsing
Aanvankelijk zouden ze op maandag komen installeren, wat goed uitkwam omdat die woensdag de spouwmuur geïsoleerd zou worden door een ander bedrijf. Door autopech werd dit verplaatst naar dinsdag. Daarbij werd mij expliciet verteld dat ze die dag alleen het leidingwerk en de buitenunits zouden voorbereiden, zodat de spouwmuur daarna probleemloos gevuld kon worden. De afmontage en inbedrijfstelling zouden later plaatsvinden. Er zou zelfs “even tussendoor” een monteur langskomen na een andere klus.
Telefonisch was bovendien afgesproken beide buitenunits op de dakkapel te plaatsen. Ter plekke besloot de monteur echter anders: één unit aan de gevel (1e verdieping) en één op de grond. Reden: het leidingwerk zou anders niet goed uitkomen. Dit zorgde voor stress, omdat ik ter plekke moest beslissen. Ik heb uiteindelijk toestemming gegeven, maar ben niet tevreden met het resultaat. Er loopt nu extra leidingwerk langs de gevel en als ik dit vooraf had geweten, had ik de tuin anders ingericht. Dat is deels mijn verantwoordelijkheid, maar de communicatie vooraf was onvoldoende.
Uitvoering
Tot mijn verbazing heeft de monteur die dinsdag alles in één keer geplaatst én in werking gesteld, binnen circa 6 uur. Rond 17:30 kreeg ik te horen dat het volledig af was. Dat stond haaks op wat vooraf was afgesproken. Kort getest, monteur vertrokken.
De volgende dag zag ik dat alles via stekkers was aangesloten, terwijl in de offerte expliciet staat: aansluiting via aparte aardlekautomaten in de meterkast.
Ik heb iemand met ervaring laten meekijken. Zijn (en mijn) bevindingen:
- Binnenunits hangen strak tegen de muur: makkelijk monteren, maar niet netjes/symmetrisch.
- Aansluiting via stekker i.p.v. vaste aansluiting in de meterkast (niet conform offerte).
- Stekkers slordig weggewerkt (Boven: te groot gat en veel overlengte. Beneden: kabelgoot te krap, afdekkap ontbreekt.
- Buitenunit op de grond staat niet waterpas.
- Buitenunit op de grond heeft geen trillingsdemping.
- Koelleiding buiten niet volledig geïsoleerd.
- Kabelgoot onvoldoende gebeugeld (±2 m verticaal zonder beugels).
- Geen werkschakelaars geplaatst (wel in offerte).
- Twijfel over zorgvuldigheid van vacumeren en doorspoelen i.v.m. extreem korte installatietijd.
Communicatie met het bedrijf
Eerst gebeld over de stekkers: men zou met de monteur overleggen en terugbellen maar dat laatste is in ieder geval niet gebeurd.
Na 2-3 weken opnieuw gebeld; andere medewerker vond de aansluiting “prima” en gaf op veel punten uitleg die meer als excuus voelde. Tegelijk gaf hij aan dat hij wilde meedenken om mij tevreden te krijgen. Afgesproken dat ik foto’s zou mailen (gedaan). Twee dagen later belde hij terug: men wilde de monteur laten terugkomen voor nettere afwerking. Ik vroeg om dit per mail te bevestigen. Dat zou waarschijnlijk vóór de kerstvakantie gebeuren. Inmiddels zijn we bijna 4 weken verder en heb ik niets meer gehoord.
Dat voelt eerlijk gezegd alsof ik als klant word genegeerd, wat extra jammer is gezien mijn eerdere positieve ervaring met dit bedrijf.
Wat is nu verstandig? Eerst zelf formeel in gebreke stellen, of direct mijn rechtsbijstand inschakelen?
Mijn eis is lastig te formuleren. Ik wil vooral:
- Een installatie waar ik langdurig vertrouwen in heb.
- Een afwerking die past bij een A-merk en de betaalde prijs.
Wat zouden jullie in mijn situatie doen?
Foto's
5,5 kW unit woonkamer
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 31% gewijzigd door LankHoar op 09-01-2026 11:35 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
:strip_exif()/f/image/hRvDMr0O7Hx1HMbLlxxtnpMr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ZzECeO1YX2ZqDRthMe4QrPC4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5h8wXDO2CuzoBu2L4o13Q7pq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/GZo2S4A9eSa8lhPJwILNadb8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vUr3jkco70FeGf2HsQ2Peipo.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ax8UxGoqcBCoQdZtbfXN9rsx.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Jk3R8ZdVBUC2aTvGqQD9SWVY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uu7KkKDmmwmoOCVF70XnTFjN.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/IAuKc0cglEfRs1rX6fMXlI11.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/SrsjGt1FocgSKKB5fvimyY04.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/AtERoMFHkmgnPLykfAdxklQa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yTku7dLuu7OSV3dwHxfxzW96.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/qOSe5XfdCMGiQj2CaMMVckgz.png?f=fotoalbum_large)