Ontevreden over plaatsing airco's, hoe nu verder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:46

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Tldr; Bedrijf installeert zonnepanelen en airco's. Zonnepanelen door dit bedrijf waren top, airco-installatie helaas niet. Afgesproken planning, plaatsing en vaste aansluiting in meterkast zijn niet nagekomen. Alles is in één dag afgeraffeld, aangesloten via stekkers (tegen offerte in) en slordig afgewerkt. Meerdere technische aandachtspunten en twijfel over zorgvuldige inbedrijfstelling. Bedrijf belooft herstel maar laat al weken niets meer horen. Vertrouwen in lange termijn werking is weg.

Vraag: eerst zelf formeel in gebreke stellen of direct rechtsbijstand inschakelen?

Hele verhaal
Afgelopen zomer heeft een bedrijf bij mij zonnepanelen geplaatst. Dat beviel uitstekend, dus heb ik in dezelfde deal ook twee airco’s laten installeren. De zonnepanelen zijn netjes geplaatst; de airco’s helaas totaal niet.

De airco’s zijn pas half november geïnstalleerd omdat ik nog aan het verbouwen was. De factuur was toen al volledig voldaan via mijn bouwdepot.

Planning en plaatsing
Aanvankelijk zouden ze op maandag komen installeren, wat goed uitkwam omdat die woensdag de spouwmuur geïsoleerd zou worden door een ander bedrijf. Door autopech werd dit verplaatst naar dinsdag. Daarbij werd mij expliciet verteld dat ze die dag alleen het leidingwerk en de buitenunits zouden voorbereiden, zodat de spouwmuur daarna probleemloos gevuld kon worden. De afmontage en inbedrijfstelling zouden later plaatsvinden. Er zou zelfs “even tussendoor” een monteur langskomen na een andere klus.

Telefonisch was bovendien afgesproken beide buitenunits op de dakkapel te plaatsen. Ter plekke besloot de monteur echter anders: één unit aan de gevel (1e verdieping) en één op de grond. Reden: het leidingwerk zou anders niet goed uitkomen. Dit zorgde voor stress, omdat ik ter plekke moest beslissen. Ik heb uiteindelijk toestemming gegeven, maar ben niet tevreden met het resultaat. Er loopt nu extra leidingwerk langs de gevel en als ik dit vooraf had geweten, had ik de tuin anders ingericht. Dat is deels mijn verantwoordelijkheid, maar de communicatie vooraf was onvoldoende.

Uitvoering
Tot mijn verbazing heeft de monteur die dinsdag alles in één keer geplaatst én in werking gesteld, binnen circa 6 uur. Rond 17:30 kreeg ik te horen dat het volledig af was. Dat stond haaks op wat vooraf was afgesproken. Kort getest, monteur vertrokken.

De volgende dag zag ik dat alles via stekkers was aangesloten, terwijl in de offerte expliciet staat: aansluiting via aparte aardlekautomaten in de meterkast.

Ik heb iemand met ervaring laten meekijken. Zijn (en mijn) bevindingen:
  • Binnenunits hangen strak tegen de muur: makkelijk monteren, maar niet netjes/symmetrisch.
  • Aansluiting via stekker i.p.v. vaste aansluiting in de meterkast (niet conform offerte).
  • Stekkers slordig weggewerkt (Boven: te groot gat en veel overlengte. Beneden: kabelgoot te krap, afdekkap ontbreekt.
  • Buitenunit op de grond staat niet waterpas.
  • Buitenunit op de grond heeft geen trillingsdemping.
  • Koelleiding buiten niet volledig geïsoleerd.
  • Kabelgoot onvoldoende gebeugeld (±2 m verticaal zonder beugels).
  • Geen werkschakelaars geplaatst (wel in offerte).
  • Twijfel over zorgvuldigheid van vacumeren en doorspoelen i.v.m. extreem korte installatietijd.
Alles werkt nu, maar ik vraag me af of dit op de lange termijn goed blijft functioneren. Voor de prijs en het merk (Mitsubishi Heavy Industries) verwacht ik kwaliteit en duurzaamheid.

Communicatie met het bedrijf
Eerst gebeld over de stekkers: men zou met de monteur overleggen en terugbellen maar dat laatste is in ieder geval niet gebeurd.
Na 2-3 weken opnieuw gebeld; andere medewerker vond de aansluiting “prima” en gaf op veel punten uitleg die meer als excuus voelde. Tegelijk gaf hij aan dat hij wilde meedenken om mij tevreden te krijgen. Afgesproken dat ik foto’s zou mailen (gedaan). Twee dagen later belde hij terug: men wilde de monteur laten terugkomen voor nettere afwerking. Ik vroeg om dit per mail te bevestigen. Dat zou waarschijnlijk vóór de kerstvakantie gebeuren. Inmiddels zijn we bijna 4 weken verder en heb ik niets meer gehoord.

Dat voelt eerlijk gezegd alsof ik als klant word genegeerd, wat extra jammer is gezien mijn eerdere positieve ervaring met dit bedrijf.

Wat is nu verstandig? Eerst zelf formeel in gebreke stellen, of direct mijn rechtsbijstand inschakelen?

Mijn eis is lastig te formuleren. Ik wil vooral:
  • Een installatie waar ik langdurig vertrouwen in heb.
  • Een afwerking die past bij een A-merk en de betaalde prijs.
Afwerking is mogelijk nog te herstellen, maar het vertrouwen in de technische kwaliteit is grotendeels weg. Ik kan niet meer vaststellen of de installatie correct in bedrijf is gesteld. Nieuwe units plaatsen lijkt me onrealistisch, maar het vertrouwen is er simpelweg niet meer, mede door de slechte opvolging van serieuze klachten. Het is een heel verhaal geworden, maar het was ook wel even fijn om het van me af te schrijven, want het zit me best wel dwars :+

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Foto's

5,5 kW unit woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSw3oPeds8dM1uNZT2EItD1y2Nc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRvDMr0O7Hx1HMbLlxxtnpMr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DlLPrw7szd0i2ZzoquykO8JfIaw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzECeO1YX2ZqDRthMe4QrPC4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIhOHrZy4RgBullQ8M0tViIVe2g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5h8wXDO2CuzoBu2L4o13Q7pq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCD7dRVV_Ye_TGpzqW3-uwGf1sM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZo2S4A9eSa8lhPJwILNadb8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CscNv4SNHDCaGDb_UIXrTMDCzrA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUr3jkco70FeGf2HsQ2Peipo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_g8DyPlJqsfXmxcpA4Wa6G5J_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ax8UxGoqcBCoQdZtbfXN9rsx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waUdlKU_-Z4fhm-pcl4I1YVWI90=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jk3R8ZdVBUC2aTvGqQD9SWVY.jpg?f=fotoalbum_tile
2,5 kW unit slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kp1Yi8h5CI6G-Z1OBJFIWs5gvU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uu7KkKDmmwmoOCVF70XnTFjN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SlVSFSIS_1G-9jew_hm2eb7mug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAuKc0cglEfRs1rX6fMXlI11.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kK-Z4tcvRf3VVOg2dO5UooIjNqs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrsjGt1FocgSKKB5fvimyY04.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 31% gewijzigd door LankHoar op 09-01-2026 11:35 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:13
Binnenunits mogen zover ik weet niet zo strak tegen het plafond worden geplaatst ivm luchtstromen, zou dat nog even controleren in de handleiding vd fabrikant als ik jou was. Hierin kun je meteen checken of de zijkant wel zo strak tegen de muur mag, vaak dient daar ook een bepaalde afstand te worden aangehouden ivm luchtstroom. Aansluiten dmv een stekker is ook niet de bedoeling, had gewoon netjes een werkschakelaar tussen gemoeten.

[ Voor 13% gewijzigd door Prutsertje13 op 09-01-2026 11:39 ]

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:53
Prutsertje13 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:37:
Binnenunits mogen zover ik weet niet zo strak tegen het plafond worden geplaatst ivm luchtstromen, zou dat nog even controleren in de handleiding vd fabrikant als ik jou was. Hierin kun je meteen checken of de zijkant wel zo strak tegen de muur mag, vaak dient daar ook een bepaalde afstand te worden aangehouden ivm luchtstroom. Aansluiten dmv een stekker is ook niet de bedoeling, had gewoon netjes een werkschakelaar tussen gemoeten.
Volgens mij hanteert Mitsubishi met de meeste AC's dat links 5cm vrij moet zijn, boven en rechts 10cm. Dit ga je moeilijk goed schoon kunnen houden. Wat een prutswerk

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:46
De ruimte er boven zal misschien (?) net het minimum zijn, maar je bent natuurlijk wel een hork als je de binnenunits hier ophangt i.p.v. midden boven de deur, of uberhaupt, even vragen waar wellicht.

Het punt over de isolatie buiten snap ik niet helemaal, die witte mantel is isolatie, wat had je daar nog meer gewild dan?

Geen werkschakelaars is bijzonder, normaal staan de installateurs hier zelf op, om ongelukken te voorkomen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ze zitten nog wel stukje van plafond af, en mijne zit ook zo strak tegen de muur, ik zou iig niet weten waarom de zijkant problemen zou opleveren. Bij mij is dat in overleg gegaan met installateur, en die raadde aan om zo te doen, en ik vond dat uiteindelijk ook de netste oplossing: Ik vind het er bij jou iig ook netjes uit zien. Ja symmetrisch boven een deur oid kan je ook wat voor zeggen, maar dan heb je weer meer kabelgoten (Edit: Bij de tweede was dat misschien wel netter geweest omdat hij nu half boven dat raam zit, maar ligt ook aan hoe de rest eruit ziet, bij de eerste zou het mijn voorkeur hebben zoals hij nu zit).

Over het algemeen vind ik het er prima netjes uit zien, en ben je qua esthetiek imo spijkers op laag water aan het zoeken. Hetgeen ik het minste vindt zijn de witte kabelgoten over je muur, als dat een beetje bijpassend kleurtje was geweest ziet het er imo een stuk netter uit.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 09-01-2026 11:53 ]

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:08
Eerst en vooral een mooie les om niet alles te betalen vooraleer alles opgeleverd is.

Ik vind het er allemaal wel netjes uit zien, enige waar ik mogelijks iets aan zou veranderen is een klein gootje boven de plint waar de stroomkabel door kan lopen ipv hangend. Airco's worden wel vaker in stopcontact gestoken, hangt af van het vermogen. Was er een korte weg naar de automatenkast?

[ Voor 4% gewijzigd door blubbers op 09-01-2026 11:56 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
- Zo strak tegen de muur gaat je problemen geven mocht er onderhoud nodig zijn.
De besturingsprint zit namelijk rechts. Daar kan je nu nooit meer bij tenzij je de hele binnenunit verwijdert.
Dure hobby mocht er iets mis zijn, want je moet de hele installatie leegpompen en weer afpersen.
Daarnaast moet je heel erg rekening houden met suboptimale aanzuiging van lucht en waar je de lamellen heen richt. De temperatuursensor zit helemaal rechtsboven, waar de minste luchtstroming is. Dat gaat geheid problemen geven met het instellen van de juiste temperatuur.

- Bij die bigfoots hoeven geen extra trillingsdempers.
- Isolatie buiten had een stukje tape aan het uiteinde gekund maar is helemaal niet zo erg

Tijdens in bedrijfstelling hoort er een rapport met meetwaarden gemaakt te worden en dient de monteur officieel terug te komen ter controle van het systeem. Vraag dit rapport op.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 09-01-2026 11:56 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:27

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Prutsertje13 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:37:
Ik had in mijn vorige huis 4 Daikin binnenunits hangen en die waren 3 cm van het plafond gemonteerd. Dat was ook de minimale afstand volgens de installatiehandleiding. Prestaties waren dikke prima, dus qua comfort waarschijnlijk niks te vrezen. De afstand aan de zijkant tot de muur is misschien iets meer op aan te merken, je airflow blijft mogelijk nu meer geconcentreerd in een hoek.

Sowieso is onder druk een heel ander plan overeenkomen op installatiedag natuurlijk helemaal niet goed. Ik heb zelf ooit de meterkast aangepast met twee nieuwe groepen en deze aangesloten op twee grondkabels die precies waar de buitenunits moesten komen langs de gevel omhoog kwamen. Zelf ook de kabelgoot en werkschakelaars aangelegd zodat de installateur alleen maar de buitenunits aan de werkschakelaar hoefde te koppelen. Dat is relatief eenvoudig werk waar ik niet de hoofdprijs voor wil betalen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je binnenunit hangt wel erg dicht tegen zowel plafond als muur aan, bij mij is daar meer afstand aangehouden. Zo strak is alleen maar lastig voor onderhoud en voor de luchtcirculatie. Verder had ik het mooier gevonden als de stroomkabel buiten door de aircogoot zou lopen in plaats van via een eigen mantel.

Ik zou misschien nog wel even wat staalwol in je aircogoot buiten drukken zodat er geen ongedierte via de aircogoot naar binnen komt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:47:
Geen werkschakelaars is bijzonder, normaal staan de installateurs hier zelf op, om ongelukken te voorkomen.
Er zit nu een stekker aan, daarmee kan je het apparaat ook spanningsloos maken. :+

@LankHoar Ik snap niet helemaal waarom ze pas nadat je de kwast over de muur hebt gehaald de leidingen en bekabeling komen installeren. Die had er al veel eerder in moeten zitten op de juiste plekken, desnoods door het zelf te doen. Achteraf gaat een monteur niets meer infrezen, zeker niet in een pas geverfde muur. :P

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Die werkschakelaar hoort trouwens verplicht in het zicht van de buitenunit te staan.
Voor onderhoud dient een monteur ten alle tijden zicht te hebben of 100% zeker te zijn dat er geen spanning op het systeem staat.

Als ze kiezen voor een stekker in het stopcontact, dan moet deze zichtbaar zijn. Wat hier niet het geval is. Daarmee voldoet de installatie niet.

Als ze niet meewerken zou ik ze in gebreke stellen. Heb je rechtsbijstand?
DexterDee schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Ik had in mijn vorige huis 4 Daikin binnenunits hangen en die waren 3 cm van het plafond gemonteerd. Dat was ook de minimale afstand volgens de installatiehandleiding. Prestaties waren dikke prima, dus qua comfort waarschijnlijk niks te vrezen. De afstand aan de zijkant tot de muur is misschien iets meer op aan te merken, je airflow blijft mogelijk nu meer geconcentreerd in een hoek.
Wat de juiste afstand is staat gespecificeerd in de installatiehandleiding. Dit is voor elk merk en model anders.

[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 09-01-2026 12:09 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-01 12:17
Ik zou het volgende doen:
- Werkschakelaar laten monteren. Los van of het wel of niet moet, het staat in de offerte.
- Aan laten sluiten op aparte groepen. Los van of het wel of niet moet, het staat in de offerte. Kijk wel even of er voorwaarden waren over dat de kabels al getrokken moesten zijn oid.
- In de handleiding kijken wat de ruimte links/rechts/boven moet zijn en dit nameten, voldoet dit niet, laten aanpassen.
- Meetrapport van inbedrijfstelling opvragen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Bedankt voor de vele en vlotte reacties! Ik probeer even beknopt in 1 reactie te reageren op iedereen ipv op iedereen los.

Qua afwerking/spijkers op laag water zoeken: de isolatieband loopt niet door, waardoor de koelleiding deels bloot ligt. Die leiding zou een bepaald geurtje afgeven waar (knaag)dieren van houden, en dat is dus zeker niet handig. De mooie kabelgoot buiten is niet dichtgemaakt, en ook maar deels gebruikt (waarom je kabelgoot gebruiken als je ook nog een extra leiding over de muur kan plaatsen? /s). En vergeet niet dat het hele gedeelte dat naar boven gaat ongebeugeld is, je trekt het er zo af (lastig op de foto te zetten in je eentje, maar heb hieronder een poging gewaagd). Binnen vind ik de afwerking ook verre van top. Ik heb niet voor niets laten offreren dat alles in de meterkast aangesloten zou worden via aardlekautomaat (ik had plannen voor beide stopcontacten die nu door de airco's in gebruik zijn). Dus elke stekker/kabel die in het zicht is (en dan ook nog eens in een te kleine kabelgoot) vind ik dan onacceptabel, die zou daar helemaal niet moeten zitten. Wat mij betreft is dat ook helemaal niet een twistpunt, het staat letterlijk op de offerte dat het anders zou gebeuren, idem betreft de werkschakelaars. Telefonisch was mij ook aangegeven dat ik geen kabels in het zicht zou hebben. Dat staat niet letterlijk zwart op wit, maar schept wel verwachtingen natuurlijk.

Foto ongebeugelde kabelgoot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zymYyLF9s2oH9H4LXxi4nsj4_RQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AtERoMFHkmgnPLykfAdxklQa.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van extra leiding op muur. Had ik eerder geweten dat ze niet op de dakkapel wilden installeren, dan had ik de beplanting weggehaald. De tuin wil ik namelijk toch nog eens aanpakken, en dan zou dat er grootkans toch uitgaan. Enfin, daar heb ik nu geen tijd voor gehad en heb ik dus extra leidingwerk in het zicht, straks ook die stroomkabel die niet door de goot loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISOQ-hpeskRuQRkFJK4-jIEVAOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTku7dLuu7OSV3dwHxfxzW96.jpg?f=fotoalbum_large

Qua betaling: klopt dat het jammer is dat het allemaal al betaald is. Het verliep via het bouwdepot en was onderdeel van dezelfde offerte. Achteraf gezien zou ik dat niet weer op die manier doen inderdaad.

Goed punt qua afstand muur <> binnenunit. Beneden is dat 2-3cm (loopt niet helemaal recht), boven is dat 0-2mm (loopt ook niet helemaal recht).

Saus zat al op de muur omdat ik niet altijd de goede volgorde aan heb gehouden tijdens deze verbouwing :+ Mijn eerste koopwoning en doe bijna alles zelf (met hulp van familie en vrienden), en heb al heel veel geleerd kan ik je zeggen :)

Ik heb geen rapport bij in werking stelling ontvangen, maar zal die dan ook opvragen.

Rechtsbijstand heb ik een verzekering voor, die kan ik dus bellen. Maar vraag me af of ik ze niet zelf eerst nog eens in gebreke moet stellen, met een zeer strakke email met daarin alle punten goed verwoord/onderbouwd (bv afstand muur <> binnunit indien dat niet voldoet aan de voorschriften).

[ Voor 3% gewijzigd door LankHoar op 09-01-2026 12:40 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
Hoe zit het met die buitenunits, staan die niet een beetje dicht bij de muur? Of hebben deze dingen geen lamellen op de achterkant?

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-01 00:12
Heb je dan niet zelf voor een installatiekabel vanuit de meterkast moeten zorgen? Of staat dat ook expliciet in de offerte vermeld?

En daarnaast heb je er ook nu zelf voor gekozen de wand verder af te werken om de stekkers heen. Dat maakt herstel dan wel lastig. Nu nog installatie kabel naar de meterkast brengen lijkt bijna onmogelijk.

Technisch gezien is het leidingwerk niet in het zicht, er zit een kabelgoot omheen.

Voor de rest ben ik het anderen eens.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:39
LED-Maniak schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:06:
Die werkschakelaar hoort trouwens verplicht in het zicht van de buitenunit te staan.
Dat is geen harde eis. Maar als de werkschakelaar niet in het zicht staat, moet er wel een andere maatregel genomen (kunnen) worden om te voorkomen dat iemand het opnieuw in kan schakelen. Veel werkschakelaars hebben bijvoorbeeld een gat waar je een slotje in kan steken. Zo is die ook beveiligd, ook als die buiten zicht is.

In principe kan een monteur bijvoorbeeld zo'n ding over een automaat plaatsen om deze te beveiligen: https://www.sandervunderi...maten-en-schakelaars.html
Misschien volstaat in dit geval een doosje of waarschuwingslabel voor de aansluitstekker ook wel.

Pas in ieder geval op: als je alleen maar roept "ik wil een werkschakelaar" heb je kans dat ze die op een hele lelijke plek monteren. Ik zou goed bespreken wat je wil.

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-01 14:17
Ik vind het gat waar de stroomkabel voor de buitenunit van de woonkamer doorheen gaat ook redelijk lomp geboord. Ik vermoed dat dit met een SDS boor is gedaan zonder tegendruk te geven met bijvoorbeeld een plankje zodat het afbrokkelen van de baksteen voorkomen had kunnen worden. Ik als amateur had dit beter gekund. Bizar dat deze jongens dan "professionals" zijn.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:46:
Hoe zit het met die buitenunits, staan die niet een beetje dicht bij de muur? Of hebben deze dingen geen lamellen op de achterkant?
Ik heb ooit een keer de installateurs handleiding gedownload voor de gangbare MHI airco's. Daar staat een pagina in met:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLoBsB4DLJbjsYKoG1as9nyJXj0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qOSe5XfdCMGiQj2CaMMVckgz.png?f=fotoalbum_large

Binnenunit oranje muur
- Is daar links minimaal 50mm ruimte?
- Is tussen plafond en unit 100mm ruimte?

Binnenunit bruine muur
- Is daar rechts minimaal 100mm ruimte? (Lijkt me bijna zeker van niet..)
- Is tussen plafond en unit 100mm ruimte?

Als ik de foto's beoordeel dan hangen beide binnenunits gewoon niet conform installateurs handleiding.
Maar dat moet even objectief nagemeten worden.

Buitenunit
- Is hier tussen muur en buitenunit minimaal 80mm ruimte?
- En het smalste punt is de afstand tussen kabelgoot + buitenunit: is deze ook minimaal 80mm?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:22

timovd

Voorsprong door techniek

Moeten die koelleidingen niet ingetaped worden, zodat vogels en andere beesten er niet aan gaan knagen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Afstanden net even gemeten:
  • Buitenunit 5 kW: 7cm tussen buitenunit en kabelgoot.
  • Binnenunit 2,5 kW (bruine muur): 5cm tot plafond, 0cm tot muur.
  • Binnenunit 5 kW: 7cm tot plafond, 2cm tot muur.
Als ik het lijstje van @stin00 aanhoud dan klopt dus geen enkele minimale afstand :X

@Raling dit is wat er op de offerte staat, en als losse line item staat ook een werkschakelaar:
Werkzaamheden
- Levering en montage van de Airco.
- Levering en aansluiten van aardlekautomaat in de groepenkast.
- De bekabeling naar de meterkast.
- Installeren en monitoring.
Ik heb niets verder afgewerkt nadat de airco's geplaatst zijn. De muren waren al afgewerkt. Enerzijds was andere volgorde beter geweest, anderzijds kun je ook een airco in reeds bewoonde woning plaatsen, dat moet kunnen zonder al te veel schade lijkt me :)

Ik snap niet dat je zegt dat er technisch gezien geen leidingwerk in het zicht zit, want hoe kan ik er anders foto's van maken zonder iets los te maken? Verder zit er om 1 stekker een halve kabelgoot (geen afdekkap geplaatst), de andere bungelt los met overlengte.

@marcop23 ik zal zeer duidelijk zijn in mijn verdere verwachtingen :)

@.joepiedepoepie het moest allemaal snel-snel, dat was wel duidelijk. Waarschijnlijk drukte en geen zin om nog een keer te komen. Het zou over 2 dagen geplaatst worden, maar is in 1 middag afgewerkt, hoewel ik eerder afgeroffeld zou zeggen.

@timovd ja precies, dat was mijn punt ook met dat de isolatie van de koelleiding niet op orde is. Laat mijn inziens alleen maar weer zien dat het snel-snel moest, want zo'n tapeje heb je binnen 5 minuten netjes geplaatst.

• Raling
LankHoar schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:19:

@Raling dit is wat er op de offerte staat, en als losse line item staat ook een werkschakelaar:

[...]
Dat is dan wel vrij summier omschreven.
Installateur kan beargumenteren dat eraan voldaan is, de airco buitenunit zal toch wel een eigen kabel naar de meterkast hebben?

Dat je als leek het anders begrijpt en verwacht dat dit ook voor de binnen units geldt, snap ik helemaal. Kunnen de binnen units geen voedingskabel vanuit een onder verdeler bij de buiten unit?
Ik heb niets verder afgewerkt nadat de airco's geplaatst zijn. De muren waren al afgewerkt. Enerzijds was andere volgorde beter geweest, anderzijds kun je ook een airco in reeds bewoonde woning plaatsen, dat moet kunnen zonder al te veel schade lijkt me :)
Dus de airco monteur heeft die kabels met stekkers zelf door de muur lopen frutten? Okee, dat had ik niet verwacht, vandaar mijn opmerking over afwerking.
Ik snap niet dat je zegt dat er technisch gezien geen leidingwerk in het zicht zit, want hoe kan ik er anders foto's van maken zonder iets los te maken? Verder zit er om 1 stekker een halve kabelgoot (geen afdekkap geplaatst), de andere bungelt los met overlengte.
Tjah dat is een definitieverschil. Er zijn geen leidingen in het zicht, wel kabels. Dus dan hebben ze zich aan de afspraak gehouden.

Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, ik zou hier zelf ook super ontevreden over zijn. Ik probeerde met mijn vorige bericht even advocaat van de duivel te zijn.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Raling schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Dat is dan wel vrij summier omschreven.
Installateur kan beargumenteren dat eraan voldaan is, de airco buitenunit zal toch wel een eigen kabel naar de meterkast hebben?

Dat je als leek het anders begrijpt en verwacht dat dit ook voor de binnen units geldt, snap ik helemaal. Kunnen de binnen units geen voedingskabel vanuit een onder verdeler bij de buiten unit?
Er loopt niets naar de meterkast voor de airco's. Het hele zaakje is aangesloten op het stopcontact. Dat is 1 stekker voor beide units. De binnunit haalt zijn stroom uit de buitenunit. Dat is die kabel die de monteur niet door de kabelgoot heeft laten lopen, wat je op de foto terugziet:

https://tweakers.net/i/AI...bfXN9rsx.jpg?f=user_large
[...]

Dus de airco monteur heeft die kabels met stekkers zelf door de muur lopen frutten? Okee, dat had ik niet verwacht, vandaar mijn opmerking over afwerking.
Ja dat klopt, ik heb er zelf 0 werk aan gedaan voor de airco's. Ik heb al heel veel andere zaken geklusd, maar dit heb ik volledig uitbesteed :)
[...]

Tjah dat is een definitieverschil. Er zijn geen leidingen in het zicht, wel kabels. Dus dan hebben ze zich aan de afspraak gehouden.

Ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, ik zou hier zelf ook super ontevreden over zijn. Ik probeerde met mijn vorige bericht even advocaat van de duivel te zijn.
Snap ik. Desondanks zou die kabel ook niet in het zicht zijn wanneer ze conform summiere omschrijving hadden opgeleverd: dan zou er geen stekker in het stopcontact zitten, maar zou die via de kruipruimte naar de meterkast lopen. Tenzij ze het normaal zouden hebben gevonden om de kabel zo door de woning te leggen, wat dan technisch nog steeds verbinding in de meterkast is haha :P

[ Voor 4% gewijzigd door LankHoar op 09-01-2026 23:22 ]

• Raling
LankHoar schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:21:
[...]

Er loopt niets naar de meterkast voor de airco's. Het hele zaakje is aangesloten op het stopcontact. Dat is 1 stekker voor beide units. De binnunit haalt zijn stroom uit de buitenunit. Dat is die kabel die de monteur niet door de kabelgoot heeft laten lopen, wat je op de foto terugziet:

https://tweakers.net/i/AI...bfXN9rsx.jpg?f=user_large
Oh fuck, excuus voor mijn eerdere opmerkingen. Ik ging er vanuit dat de kabel rechtstreeks de binnenunit in ging. Nee, dit slaat echt nergens op. Kabel van de buitenunit zo door de muur naar het stopcontact binnen.
Ja dat klopt, ik heb er zelf 0 werk aan gedaan voor de airco's. Ik heb al heel veel andere zaken geklusd, maar dit heb ik volledig uitbesteed :)
Ik dacht dus dat ie naar de binnenunit ging, die er vlak boven hing. En dat de kabel van boven naar beneden liep, naar het stopcontact. Dat ie of door de holle wand zou lopen, of dus de wand later geplaatst was. Daar zat ik dus helemaal mis.
Snap ik. Desondanks zou die kabel ook niet in het zicht zijn wanneer ze conform summiere omschrijving hadden opgeleverd: dan zou er geen stekker in het stopcontact zitten, maar zou die via de kruipruimte naar de meterkast lopen. Tenzij ze het normaal zouden hebben gevonden om de kabel zo door de woning te leggen, wat dan technisch nog steeds verbinding in de meterkast is haha :P
Nee, dit is niet normaal. Echt heel erg slecht.

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-01 11:54
Wilke schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:47:
De ruimte er boven zal misschien (?) net het minimum zijn, maar je bent natuurlijk wel een hork als je de binnenunits hier ophangt i.p.v. midden boven de deur, of uberhaupt, even vragen waar wellicht.
Daar is een reden voor. Ik heb Daikin units laten plaatsen. Ik wou ze in het midden van de muur. De installateur zei dat je dan in de luchtstroom komt te zitten en dat is niet prettig. En gelijk heeft hij! Op 1 kamer had ik geen keus en daar zit de unit in het midden. Ik zit met mijn bureau er precies voor. In de zomer heb ik een koude tocht op mijn lichaam. Ik kan het wel iets bijstellen. Kortom: de plek in de hoek is logisch gekozen. Misschien estetisch niet het mooiste maar functioneel wel het beste.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:15
Die stroomvoorziening is natuurlijk niks, maar was er een leidingplan? Is er een praktische route?

5.5kW (>2kW electrisch opgenomen vermogen met uitschieters >3kW) is echt niet done met een stekker bijpluggen op een bestaande groep.

Buitenunits niet op de dakkapel is denk ik een flink voordeel. Scheelt in resonantie en service toegang. De unit aan de muur lijkt wel koud gemonteerd dus tip om te testen of daar geen resonantie optreedt.

Locatie van binnenunits lijkt logisch maar krap aan minimale afstanden en ronduit verkeerd voor de unit die rechts strak tegen de muur zit. Bij de MHI binnenunits die ik ken (niet deze) zit daar de service PCB achter een klepje, bv voor after market WiFi module.

En dan nog wat kleine afwerkpuntjes.

In de praktijk waarschijnlijk niets significants tenzij het net een belang van topicstarter raakt zoals electra netjes willen hebben, geen zware gebruiker erbij op de woonkamer groep, of bijvoorbeeld later een wifi module plaatsen / vervangen.

[ Voor 27% gewijzigd door Rukapul op 10-01-2026 10:09 ]

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:05
De echte installatiefouten zijn allemaal klein bier. Ja die afstanden tot plafonds en muren zijn bijvoorbeeld niet conform de voorschriften, maar deze airco's gaan echt wel voldoende koelen, mits er geen andere fouten gemaakt zijn waardoor er bijvoorbeeld te weinig koelmiddel aanwezig is. Het komt over als het werk van een hobbyist, maar met een beetje geluk doet alles het prima.

De echte fout die door de installateur is gemaakt is, is dat er zaken geoffreerd zijn die duidelijk niet goed met TS zijn doorgesproken en achteraf ook niet zijn nagekomen. En daar heeft TS denk ik ook wel wat boter op zijn hoofd. Hoe verwacht je dat een installateur binnen korte tijd zonder ingrijpende handelingen nieuwe elektraleidingen uit het zicht of buitenlangs gaat aanleggen naar de meterkast? Het is geen kwestie van even zwaaien met een toverstaf en hopla: een paar extra dozen in/op de muur met hun eigen groep in de meterkast. Had je zelf er vooraf al over nagedacht wat daarvoor nodig is (boren/frezen, toegang kruipruimte, benodigde materialen, geschiktheid meterkast, afwerking nadien, etc)?

• HansvDr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ik had allang rechtsbijstand ingeschakeld. Wat een gepruts.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

marcel3 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:30:
Het is geen kwestie van even zwaaien met een toverstaf en hopla: een paar extra dozen in/op de muur met hun eigen groep in de meterkast. Had je zelf er vooraf al over nagedacht wat daarvoor nodig is (boren/frezen, toegang kruipruimte, benodigde materialen, geschiktheid meterkast, afwerking nadien, etc)?
Zodra dat in de getekende offerte staat is dat toch het probleem van de installateur... De TS koopt net zijn eerste huis, het is al heel wat dat hij überhaupt over zijn wensen heeft nagedacht, moet hij ook nog het werk van die installateur zelf gaan doen? Daar huur je toch een vakman voor in.

Als er iets niet kan, veel tijd/geld kost of de TS moet zelf iets voorbereiden, dan moet de installateur dat vooraf aangeven, niet akkoord gaan en het negeren.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:05
bwerg schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Zodra dat in de getekende offerte staat is dat toch het probleem van de installateur... De TS koopt net zijn eerste huis, het is al heel wat dat hij überhaupt over zijn wensen heeft nagedacht, moet hij ook nog het werk van die installateur zelf gaan doen? Daar huur je toch een vakman voor in.

Als er iets niet kan, veel tijd/geld kost of de TS moet zelf iets voorbereiden, dan moet de installateur dat vooraf aangeven, niet akkoord gaan en het negeren.
Prima, maar juist deze insteek heeft TS in de problemen gebracht. In de praktijk werkt het zo niet. Een 'vakman' die aankomt met een niet gespecificeerde offerte geloven op zijn blauwe ogen dat de klus precies zo geklaard gaat worden als jij in je hoofd hebt vind ik gewoon naïef. Verzachtende omstandigheid is wel dat hetzelfde bedrijf een andere klus bij TS al wel naar tevredenheid had uitgevoerd. Maar goed, dat was achteraf dus ook meer geluk dan wijsheid.

• Rukapul
bwerg schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:28:
[...]

In dit geval moet het al verwerkt zijn in materiaal en arbeid van de offerte.

Helaas kan dat nog steeds op twee totaal verschillende manieren:
- rechttoe rechtaan door muren en vloeren met opdekgoten in de ruimtes
- onzichtbaar weggewerkt via leidingschachten, koofjes, ingefreesd

• Rukapul
marcel3 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Prima, maar juist deze insteek heeft TS in de problemen gebracht. In de praktijk werkt het zo niet. Een 'vakman' die aankomt met een niet gespecificeerde offerte geloven op zijn blauwe ogen dat de klus precies zo geklaard gaat worden als jij in je hoofd hebt vind ik gewoon naïef. Verzachtende omstandigheid is wel dat hetzelfde bedrijf een andere klus bij TS al wel naar tevredenheid had uitgevoerd. Maar goed, dat was achteraf dus ook meer geluk dan wijsheid.
Wat mensen vergeten is dat zij in dit soort gevallen zelf de aannemer zijn. En dat ze dus zelf het grote plaatje moeten borgen.

Aan de andere kant: als je zou vragen of men dat thuis ook zo doet dan zou het antwoord nee zijn. Dit is niveau hobby Bob, snel klaar.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Rukapul schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:14:
[...]

Wat mensen vergeten is dat zij in dit soort gevallen zelf de aannemer zijn. En dat ze dus zelf het grote plaatje moeten borgen.
Als het aankomt op zaken die niet zijn afgesproken, misschien. Dat @marcel3 vindt dat de TS zelf een verantwoordelijkheid had wat betreft de aansluiting wel/niet in de meterkast was vooral mijn punt. Dat is vastgelegd in de offerte, klaar. Als dat niet blijkt te kunnen kan moet de installateur dat bespreken, niet gewoon de offerte negeren, en dat is puur zijn verantwoordelijkheid, niet die van de TS.

Dat de TS "zelf de aannemer" zou zijn, wat wil dat zeggen? Hij is een consument en een aannemer handelt doorgaans zakelijk, juridisch nogal een verschil. Maar ook bij een aannemer mag een installateur geen afspraken zomaar negeren.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Vandaag aan het klussen en kwam er achter dat er stroom op de aardedraad in de badkamer staat (die ben ik volledig opnieuw aan het opbouwen). Een zoekplaatje, maar ben er achter: in de airco zitten draden niet goed aangesloten. Hoe ik dat weet? Stekker van de airco erin, dan staat er stroom op de aarde. Stekker eruit? Dan staat er geen stroom op de aarde. Wat een prutserij zeg..

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
LankHoar schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:11:
Vandaag aan het klussen en kwam er achter dat er stroom op de aardedraad in de badkamer staat (die ben ik volledig opnieuw aan het opbouwen). Een zoekplaatje, maar ben er achter: in de airco zitten draden niet goed aangesloten. Hoe ik dat weet? Stekker van de airco erin, dan staat er stroom op de aarde. Stekker eruit? Dan staat er geen stroom op de aarde. Wat een prutserij zeg..
Heb je geen aardlekautomaat dan?

Ik vind het in alle eerlijkheid allemaal wel meevallen. Onhandig strak in de hoek geplaatst allemaal, maar daar ben je zelf bij. Je kon zelf aangeven waar je die units wil. Dit vond de monteur het mooist. Smaken verschillen. Zal prima koelen zo. Dus wat wil je?

Binnenunits hangen strak tegen de muur: makkelijk monteren, maar niet netjes/symmetrisch. Smaak, en anders eerder aangeven wat je wél had gewild. Hier praat je toch gewoon over als je die units op een specifiek eplek wil?
Aansluiting via stekker i.p.v. vaste aansluiting in de meterkast (niet conform offerte). Hier heb je een punt. Afgesproken is afgesproken. Al vraag ik me af hoe ze dit zouden aanleggen in een afgewerkt huis.
Stekkers slordig weggewerkt (Boven: te groot gat en veel overlengte. Beneden: kabelgoot te krap, afdekkap ontbreekt.Eens, kapje plaatsen of purren
Buitenunit op de grond staat niet waterpas. Wil je er ook mee verwarmen? Dan maakt het wel enigszins uit, anders niet. rubberen tegeldragers eronder om m waterpas te zetten.
Buitenunit op de grond heeft geen trillingsdemping. Mis je het? Dat die unit al op bigfoots staat... Ze konden 'm ook op plastic opstelbalken plaatsen op de grond.
Koelleiding buiten niet volledig geïsoleerd. Dat ene stukje aan de unit? Dat is gangbaar, zodat monteurs hun temperatuurssensoren erop kunnen zetten of sowieso onderhoud kunnen plegen.
Kabelgoot onvoldoende gebeugeld (±2 m verticaal zonder beugels). Zit die niet geschroefd of gelijmd? Lijkt me wel.
Geen werkschakelaars geplaatst (wel in offerte). jep, zelfde punt als in de meterkast laten plaatsen. Terecht punt wmb.
Twijfel over zorgvuldigheid van vacumeren en doorspoelen i.v.m. extreem korte installatietijd. Je kan niet zoveel met een gevoel.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
LankHoar schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 14:11:
Dit lijkt erop dat jouw elektrische installatie incorrect is en gevaarlijk is! Dat is op zijn minst niet primair de schuld van de airco boer, en zeer waarschijnlijk helemaal niet!

Als eerst natuurlijk wat "stroom op de aarde" betekend. Het primaire probleem: Jouw aarde moet met nou ja, de aarde zijn verbonden. Als de airco daar een niet verwaarloosbare hoeveelheid stroom naar lekt, dan moet jouw aardlekautomaat eruit gaan. Als er wel spanning op jouw aarde staat, is jouw aardaansluiting incorrect (niet aangesloten?), en is dat het primaire probleem.

Wat ik verwacht dat de airco heeft, is een netfilter, inclusief Y-condensatoren naar de aarde. Die onderdrukken storing op de 230V, als de aarde is aangesloten. Is de aarde niet aangesloten, dan genereren ze 110V. En als jouw hele aarde zweeft, staat er dan 110V op jouw hele aarde (versimpeld, in de praktijk zal het minder zijn). En dit is op zichzelf ongevaarlijk, er kan niet genoeg stroom door die condensatoren gaan om een gevaar te vormen voor een mens. Maar dat jouw aarde niet is aangesloten, dat is wel degelijk een probleem natuurlijk.

TL;DR: Klinkt alsof de aarde van jouw badkamer + waar die airco erin zit, niet op de daadwerkelijke aardpin / aansluiting van je woning zijn aangesloten. Dus je moet uitzoeken waar die connectie onderbroken is, en dat staat los van de airco verder.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 10-01-2026 14:38 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zet eens een waterpas op je buitenunit die op de grond staat. Zowel in de breedte als in de diepte. Mijn vermoeden is dat hij niet waterpas staat in elk geval in de breedterichting.
Mijn ervaring is dat een buitenunit waterpas moet staan omdat anders de lagers van je ventilator het zwaar krijgen.

Dit is prutswerk. Minimale afstand vanaf het plafond is niet in acht genomen, en de rest is al eerder genoemd door andere mensen in dit topic.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1