Aankoop Laptop vader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:25

KipCurreh

Nightcrawler

Topicstarter
Hoi allemaal,
Ik ben helaas diegene in de familie die gecontacteerd wordt ivm alle IT dingen, en dus hier wederom niet anders. Ditmaal belast met de aankoop van een nieuwe laptop + printer voor men vader.

Het gaat dus over een Windows laptop, groot genoeg scherm (17") en AZERTY toetsenbord (BE).

Wat ga je met je laptop doen?
Dit is gewoon huisgebruik, dus niets meer dan een Office/Mail/internetten.
Zal hem wellicht ook voor thuiswerk soms gebruiken, maar dat zijn ook niet te zware programma's

Wat is je budget?
Laptop + printer tot max 1000 €

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Deze zal vrij statisch blijven, is enkel voor thuis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben persoonlijk een AMD fan, maar ik weet niet zo hoe zij het doen op de laptop markt. Maakt in principe ook niet echt iets uit

Ik kom uit op deze 2 rakkers
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAcer Aspire 17 A17-51M-582Y (Azerty toetsenbord)€ 789,-€ 789,-
1LaptopsHP 17-cp3977nb (Azerty toetsenbord)€ 749,-€ 749,-
Totaal€ 1.538,-
Ik zat eerst op de HP omdat die mooi werd voorgesteld bij Coolblue, AMD chip en een 1 TB SSD heeft.
Echter als ik hem vergelijk met de Acer komt ie wel tekort qua kloksnelheid en natuurlijk RAM verschil.

Lijkt mij nu dat de ACER in vrijwel alle aspecten toch superieur is, met maar 40€ verschil.
Heb ik hier gelijk in ? zijn er nog andere ideeen buiten deze 2 ?

Uiteraard zou ik graag zo toekomstbestendig zijn als kan ;)

FYI, voor de printer zou ik gewoon voor een HP Envy gaan zoals deze bijv.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1PrintersHP Envy 6132e€ 69,-€ 69,-
Totaal€ 69,-
Of kijk ik hiervoor ook best iets verder ?
Gaat vnl. voor documenten printing zijn wellicht

Jullie toevoegingen/opmerking worden ten zeerste gewaardeerd !

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Beste antwoord (via KipCurreh op 11-01-2026 18:55)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:13
tsja, processors van verschillende merken vergelijken op kloksnelheid doen we al jaren niet meer.
En als de CPU 99% van de tijd idle is vanwege 't officewerk, dan boeit 't ook weinig.

Geen ervaring met deze laptops, maar in het algemeen vind ik HP degelijker (hoewel deze ook gewoon stuk kunnen gaan) dan Acer.
HP heeft 1TB opslag vs 512GB bij de Acer.
De Acer heeft 32GB werkgeheugen vs 16GB bij de HP. 16GB is nog altijd meer dan voldoende voor doorsnee officewerk.

Beide CPU's zijn 3 jaar oud.
De AMD is 8 cores op volle kracht zonder poespas. De Acer is een i5 met maar twee performance cores en 8 efficiëncy cores. Efficiëncy cores zijn feitelijk kleinere/langzamere cores die zeker niet uitblinken als je een keer wat zwaardere processen wil draaien.

Zo zijn er op verschillende onderdelen kleine verschillen tussen de twee. Niet uitsluitend in het voordeel van de Acer of de HP.

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de HP op basis van storage, CPU en ook een beetje persoonlijk voorkeur van merk. HP > Acer.

Printer geldt altijd, hoe goedkoper de printer, hoe duurder de inkt. Ik heb tien jaar terug 250 euro betaald voor een kleuren laser AIO en deze doet 't nog altijd prima. Geen indrogen, geen dure inkt. Na acht jaar een keer nieuwe toner waar ik weer 10 jaar mee kan doen.
Genoeg te vinden over printers. Zoek er eentje waar op z'n minst 123inkt cardridges in kunnen, anders wordt 't alsnog een dure printer. In andere woorden. bekijk bij elke printer hoeveel inkt er in een cardridge gaan en wat deze kosten.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:13
tsja, processors van verschillende merken vergelijken op kloksnelheid doen we al jaren niet meer.
En als de CPU 99% van de tijd idle is vanwege 't officewerk, dan boeit 't ook weinig.

Geen ervaring met deze laptops, maar in het algemeen vind ik HP degelijker (hoewel deze ook gewoon stuk kunnen gaan) dan Acer.
HP heeft 1TB opslag vs 512GB bij de Acer.
De Acer heeft 32GB werkgeheugen vs 16GB bij de HP. 16GB is nog altijd meer dan voldoende voor doorsnee officewerk.

Beide CPU's zijn 3 jaar oud.
De AMD is 8 cores op volle kracht zonder poespas. De Acer is een i5 met maar twee performance cores en 8 efficiëncy cores. Efficiëncy cores zijn feitelijk kleinere/langzamere cores die zeker niet uitblinken als je een keer wat zwaardere processen wil draaien.

Zo zijn er op verschillende onderdelen kleine verschillen tussen de twee. Niet uitsluitend in het voordeel van de Acer of de HP.

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de HP op basis van storage, CPU en ook een beetje persoonlijk voorkeur van merk. HP > Acer.

Printer geldt altijd, hoe goedkoper de printer, hoe duurder de inkt. Ik heb tien jaar terug 250 euro betaald voor een kleuren laser AIO en deze doet 't nog altijd prima. Geen indrogen, geen dure inkt. Na acht jaar een keer nieuwe toner waar ik weer 10 jaar mee kan doen.
Genoeg te vinden over printers. Zoek er eentje waar op z'n minst 123inkt cardridges in kunnen, anders wordt 't alsnog een dure printer. In andere woorden. bekijk bij elke printer hoeveel inkt er in een cardridge gaan en wat deze kosten.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 16:44

SpamLame

niks

Toevoeging op de printer, wellicht een met een tank ipv cartridge. Wellicht afhankelijk van je pa zijn print behoeftes.

Voor laptops kijk ik eerst naar tweedehands (business) modellen. Soms zitten daar prima exemplaren tussen.

Gezien je statisch benoemd en ik niet weet wat je precies bedoeld het volgende.
Minipctje met een monitor muis keyboard een optie of is dat te statisch?