Ervaringen met usb to 2.5 Gbps ethernet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Superbra
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:24
Binnenkort stap ik over op Proximus fiber met 2 Gbps symmetrisch. Ik ben van plan om voor het huisnetwerk een TP-Link Deco BE65 of BE65 Pro mesh set te kopen en de backhaul bekabeld door te voeren om die dan op 2.5 Gbps te hebben.

Mijn huidige apparaten zijn enkele tablets en smartphones met wifi 6E, laptops met wifi 6E en 1 Gbps ethernet, een Synology 1522+ met twee 1 Gbps en een boel andere apparaten die aan lage snelheden genoeg hebben.

Ik speel met het idee om enkele usb naar 2.5 Gbps adapters te kopen en die te gebruiken om de laptops en de Synology te voorzien van sneller ethernet.

Als ik ga zoeken op het wijde web vind ik heel gemengde ervaringen: de een is extreem tevreden over de prestaties van die adapters, de ander vindt het maar niks en haalt zelfs geen 1 Gbps snelheden. Veel kosten die dingen niet maar als het niet of onstabiel blijkt te werken, geef ik het geld liever niet uit...

De vraag is dus: is het realistisch om hogere snelheden te verwachten, hoe stabiel zijn die adapters en vooral: werkt het goed op de Synology? Ik kijk uit naar jullie onderbouwde mening en ervaringen in de praktijk.

Beste antwoord (via Superbra op 09-01-2026 18:01)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je om andere redenen dan die snelheid een hogere internetsnelheid neemt ben je nog niet verplicht op je LAN te upgraden naar iets dat je niet nodig hebt om die snelheid te halen...

Maar goed, ervan uitgaande dat je het toch wilt:

Reden voor de zeer gemengde ervaringen met USB 2.5GbE adapters (laat staat 10GbE adapters :+ ) is de ongelofelijk ondoorzichtige bende aan USB 3.x standaarden. De snelste kunnen met gemak 10Gbps halen (mits niet met teveel andere apparaten op de USB bus gedeeld), maar als je pech bent val je terug op tragere snelheden tot worst-case USB 2.0 oftewel 480Mbps bruto en misschien 300Mbps netto.

In principe zou je ervan uit moeten kunnen gaan dat je >>2.5Gbps beschikbaar hebt als je een USB 3.x adapter in een blauwe USB poort in je apparaat steekt, maar dat kan tegenvallen. Steek je het in een zwarte poort, dan zal het zeker tegenvallen (want USB 2.0 dus 480Mbps bruto). Let wel dat bij zelfbouwPC het mogelijk is dat poorten aan voorzijde niet intern verbonden zijn aan de juiste standaard.
ik heb gisteren nog een PC gebouwd waar ik blauwe front USB verbonden is via adapter aan USB 2.0 pinnen op moederbord - maar gaat voor Ethernet geen issue zijn gezien die PC een 40Gbps PCIe 8x NIC gaat krijgen, all is die wel bottlenecked op ~30Gbps omdat het maar in een PCIe 4x slot zit

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:31
@Superbra
Vraag 1 is: heb je het nodig?
Als je nu geen beperkingen ervaart, waar doe je het dan voor?

Voor een telefoon is het niet nodig, gebruik daar gewoon de standaard wifi6E voor.

Een laptop kan je een 2.5 adapter aanschaffen als je veel data transporteert.
Zelf heb ik Cable Matters (heeft USBC en A) en werkt standaard onder Windows10 en 11. Maar ze doen het niet lekker met Synology.
Club 3D CAC-1420 (USB-A) werkt zowel Windows als Synology, al moet je voor Synology wel even zelf de juiste drivers installeren.
Of je koopt een 10Gb interface, en een passende switch, dan hoef je geen drivers bij te houden.

Verwachting: alles wordt supersnel
Realiteit: afhankelijk van je data load ga je wel of niet iets merken.

Ik maak om de dag een full backup van mijn computers, dan merk je het meteen. Maar voor de rest van de dagen is het standaard kantoorwerk :-) Dus werken met kleine bestanden. Die vragen niet veel van je infrastructuur.

• Superbra
reinier68 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:23:
@Superbra
Vraag 1 is: heb je het nodig?
Als je nu geen beperkingen ervaart, waar doe je het dan voor?
Nodig is veel gezegd he... Momenteel zit ik bij Mobile Vikings fiber en heb een 1Gbps down, 500 Mbps up. In principe voldoende, maar ik wil er weg omdat ik niet tevreden ben over de geleverde modem/boosters en over eventuele support. Dan blijft er in praktijk enkel Proximus over en die bieden slechts 500 Mbps, 2 Gbps en 8.5 Gpbs aan. 500 vind ik te weinig, 8.5 te veel. Vandaar. En als ik dan toch de provider snelheden heb, wil ik er ook graag gebruik van kunnen maken.

Mijn zoon en ikzelf zijn gamers en ik doe dagelijks backups van de computers --> NAS en van NAS --> cloud. De snelheid is in principe niet echt nodig maar in praktijk heel aangenaam.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 16:19
Even los van nodig of niet, als je het hebt wil je het ook kunnen gebruiken.
Die 2Gbit hoef je natuurlijk niet op 1 client te halen. Als je 1Gbit op je NAS aan download hebt draaien dan heb je ook nog 1Gbit over voor gamen of het downloaden van een iso op een laptop of een ander systeem bijvoorbeeld.

Door niet de volle bandbreedte te (kunnen) gebruiken op een client scheelt dat ook weer een beetje in lag tijdens het gamen om maar eens wat te noemen.

Het is dus niet zo dat je het niet kan gebruiken als de devices met 1Gb linken met je router.

[ Voor 16% gewijzigd door Erebos op 09-01-2026 15:00 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier draait een TP-Link BE65 set... met Wifi 7 laptop kan ik op wifi de 2.5gbe ethernet uplink van de BE65 verzadigen....
ook de clients met 6E halen meer dan 1gbps via wifi

404 Signature not found

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je om andere redenen dan die snelheid een hogere internetsnelheid neemt ben je nog niet verplicht op je LAN te upgraden naar iets dat je niet nodig hebt om die snelheid te halen...

Maar goed, ervan uitgaande dat je het toch wilt:

Reden voor de zeer gemengde ervaringen met USB 2.5GbE adapters (laat staat 10GbE adapters :+ ) is de ongelofelijk ondoorzichtige bende aan USB 3.x standaarden. De snelste kunnen met gemak 10Gbps halen (mits niet met teveel andere apparaten op de USB bus gedeeld), maar als je pech bent val je terug op tragere snelheden tot worst-case USB 2.0 oftewel 480Mbps bruto en misschien 300Mbps netto.

In principe zou je ervan uit moeten kunnen gaan dat je >>2.5Gbps beschikbaar hebt als je een USB 3.x adapter in een blauwe USB poort in je apparaat steekt, maar dat kan tegenvallen. Steek je het in een zwarte poort, dan zal het zeker tegenvallen (want USB 2.0 dus 480Mbps bruto). Let wel dat bij zelfbouwPC het mogelijk is dat poorten aan voorzijde niet intern verbonden zijn aan de juiste standaard.
ik heb gisteren nog een PC gebouwd waar ik blauwe front USB verbonden is via adapter aan USB 2.0 pinnen op moederbord - maar gaat voor Ethernet geen issue zijn gezien die PC een 40Gbps PCIe 8x NIC gaat krijgen, all is die wel bottlenecked op ~30Gbps omdat het maar in een PCIe 4x slot zit

Oslik blyat! Oslik!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Mijn ervaring met USB NIC's is vooral dat je ze niet aan 24/7 apparaten moet hangen zoals een server of NAS, want in mijn ervaring halen ze geen volle week zonder door een vollopende buffer ergens in het onderliggende systeem (Windows of Linux) geen data meer door te laten. Dit zijn dan wel de gangbare adapters met Realtek controllers. De non-USB versies van deze controllers doen moeiteloos 24/7 dus het is iets aan de USB kant.

Voor de NAS zou ik de upgrade achterwege laten. Je kunt beter beide poorten een eigen IP geven en niet bonden en dan SMB multichannel aanzetten. Dan kun je beide poorten op de volle 1Gbit benutten vanaf een 2,5Gbps client.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik de handleiding van de NAS erbij pak, zie ik M.2 slots met PCIe erover. Je zou even exacte keying moeten bekijken, maar je zou daar een 2.5GbE adapter in kunnen prikken. Er bestaan verschillende opties (single 2.5GbE, dual 2.5GbE, single 10GbE etc). Je zou even moeten hacken voor montage van de bracket, maar het zou een betere optie zijn dan met USB kloten voor een NAS.

Of duurder maar supported door Synology, gebruik de Network Upgrade Slot:
https://www.synology.com/...22-T1-Mini?lang=en-global

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 09-01-2026 15:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Superbra
Bedankt voor jullie reacties en inzicht. Ondertussen heb ik de deco be65 set besteld. Ik ga even de kat uit de boom kijken en zien welke snelheden ik haal over wifi. Als het nodig is, kan ik nog altijd wijzigingen aanbrengen. Jullie hebben me (voorlopig) wat geld bespaard...

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Superbra volgende keer bij https://www.fastfiber.be/internet-details/ ;) voor internet zien.

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 09-01-2026 17:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Superbra
Al die alternatieve providers zijn goedkoper voor internet, maar ik moet er vier mobiele abonnementen bij hebben, en dan kom je automatisch bij Proximus

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

hey telecom dan apart? Er is niemand dat je verplicht om alles bij 1 te nemen.

Anyway misschien handig voor volgende upgrade :D

[ Voor 81% gewijzigd door Damic op 09-01-2026 18:06 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Pagina: 1