Motherboard en RAM compatibility maakt mijn leven zuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TweakerEnjoyer
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 15-01 08:37
Ik wil een nieuwe PC bouwen en zoek een compatibel setje DDR5 ram voor de Gigabyte B650 Aorus Elite AX v2 moederbord. Gigabyte heeft een compatibility tool voor geheugen. Hoe nauw moet ik de resultaten nemen? Ik ben meteen al 60 euro meer kwijt (460 ipv 400) als ik een door de tool goedgekeurde RAM kies alsof het niet duur genoeg is.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerEnjoyer op 09-01-2026 03:03 ]

Beste antwoord (via TweakerEnjoyer op 11-01-2026 10:27)

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-01 17:58
Een QVL kan je praktisch negeren. De kans dat een RAM setje niet werkt is erg klein. Ik heb tientallen PC's gebouwd met 'incompatible' RAM (Lexar, Patriot, Crucial, GSkill worden vaak minder getest dan een Kingston of Corsair) en nooit problemen ervaren, behalve dan een DOA setje of twee. Dat heeft niks met de QVL te maken. De sticks hebben allemaal identieke RAM chips van SK Hynix of Samsung.

Alle reacties

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je kunt eens op PCPartpicker kijken bij "Build systems", daar het geheugen invoeren dat je op het oog hebt
(of het MB) en dan kijken of je de combinatie gebruikt wordt.
Belangrijk is dat het geheugen EXPO ondersteunt. Dan komt het waarschijnlijk wel goed, maar wil je 100%, volg dan de QVL.

Acties:
  • Beste antwoord

• Dekar
Een QVL kan je praktisch negeren. De kans dat een RAM setje niet werkt is erg klein. Ik heb tientallen PC's gebouwd met 'incompatible' RAM (Lexar, Patriot, Crucial, GSkill worden vaak minder getest dan een Kingston of Corsair) en nooit problemen ervaren, behalve dan een DOA setje of twee. Dat heeft niks met de QVL te maken. De sticks hebben allemaal identieke RAM chips van SK Hynix of Samsung.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Meestal is het goedkoopste geheugen ook niet de beste keuze.
Of wou je zeggen dat er in die 42 pagina's geen geheugen zit wat je kan kopen?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Eens met @Dekar in deze tijden van geheugenschaarste. QVL betekent echt heel simpel een "we hebben het erin gestopt en getest" label van de fabrikant, maar in principe moet elk normaal geheugen dat geschikt is voor jouw processor prima kunnen werken op elk moederbord. Er is een kansje dat het niet werkt maar dat zie je dan wel weer. Normaal gesproken kies je min of meer om dat uit te sluiten voor QVL geheugen en scheelt het soms een euro, maar in deze tijd zijn de prijsverschillen zo fors dat het simpelweg belangrijker een goede deal te pakken krijgen, want nogmaals kans dat het toch niet werkt is zo klein (en je kan altijd nog terugsturen).

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 09-01-2026 09:47 ]

youtube.com/@hisrep

• TweakerEnjoyer
@tollo71 Inderdaad ik ben veel op PCPartPicker bezig en heb tot nu toe het groene licht met compatibiliteit. Ik zal dat van EXPO bekijken dankje.

@Dekar Mooi ik zocht even dat algemene kennis hoe nauw je dit soort resultaten moet nemen. Leuk dat je dat zegt over Kingston want dat was meteen de eerste na 5+ opzoeken in de tool die zogenaamd wel compatibel was.

@jeroen3 De prijzen doen mijn maag omdraaien maar ik zie leuke sets van €400-€430 euro. Allen DDR5 6000Mhz zoals deze. Ik heb het een beetje opgezocht maar RAM vind ik nog lastig te begrijpen. Zo blijkt het belang van Cas Latency (CL) weer elke keer wat anders te beteken afhankelijk van de snelheid. Is CL36 goed bij 6000Mhz? En schijnbaar moet ik ook expo timings onderzoeken.

Nu ik dit topic toch heb gestart wil ik graag een ander ding vragen, stel dat ik de QVL lijst negeer en bovengenoemde Crucial 2x16gb neem en ik in de toekomst wil uitbreiden, wordt dat dan een onmogelijke taak aangezien Crucial zelf er mee stopt RAM te maken? Tot nu toe lees ik dat mixen soms kan. Ik vraag me af of het weer wel kan als je "per dual channel" een ander merk neemt. Dus slot 2 en 4 voor Crucial en later slot 1 en 3 voor een ander merk wat er erg op lijkt. Ik weet nog te weinig van RAM.

@DeNachtwacht Thanks ik ga het uitproberen. En leuk yt kanaal ik heb het gebookmarked om later te bekijken

[ Voor 16% gewijzigd door TweakerEnjoyer op 09-01-2026 10:41 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
uitvoering: Crucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B is een prima setje.

Met AM5 zijn normaal 4 sticks al tricky, dus batches mengen zou ik niet eens proberen.
Maximum snelheid gaat ook omlaag met meer sticks.
Maar je kunt prima deze sticks vervangen natuurlijk.

Het hebben van Expo is niet verplicht, maar zonder kun je dus alleen op de JEDEC snelheden draaien, dat is DDR5-5600 als ik het goed heb voor AM5, check je processor.

• Dekar
Zonder expo kan je prima op hogere snelheden draaien, maar dan moet je alle timings en voltage handmatig instellen. Expo is gewoon heel handig.

• TweakerEnjoyer
@jeroen3 Dat wist ik nog niet, ik dacht dat het niet meer dan gewoon was om 4 sticks te kunnen gebruiken (ik heb 32gb gekocht genoeg voor nog heel wat jaren). De genoemde (en nu gekochte) sticks hebben zowel intel als AMD EXPO. Ik heb ook wat builds gezocht op Pc Part Picker. Schijnbaar moet je eerst naar het motherboard navigeren en op dat scherm kan je "Builds using this item" klikken en daar hebben enkele dezelfde ram sticks. Ik verwacht dat die prima gaat werken. Bedankt allen!

• TweakerEnjoyer
Ik wil toch nog hulp vragen bij een ding. Ik kreeg de uitvoering: Crucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B binnen, in de beschrijving van Amazon stond: Vereiste: Ryzen 7000 CPU en dat heb ik, nu staat er op de verpakking zelf vereiste ryzen 9000 cpu. Toch zie ik op PcPartPicker iemand met deze RAM. Zal ik ze gewoon proberen? Het zal nog een dag of twee sturen voordat ik alles gebouwd heb

Edit: De computer is bijna gebouwd. Bios herkende de RAM sticks, zei 5200, ik heb toen XMP profile 1 aangezet en toen waren ze zelfs boven 6000. Volgens mij werkt alles gewoon goed.

[ Voor 15% gewijzigd door TweakerEnjoyer op 13-01-2026 16:49 ]

Pagina: 1