Ik heb onlangs een unmanaged switch gekocht. Ik dacht dat ik geen VLAN's nodig had, dus een managed switch leek me overbodig. Maar nu denk ik dat het toch beter is om mijn IoT-apparaten te scheiden van de rest van mijn netwerk.
Ik wil graag dat mijn Roku, tv, slimme stekkers en (binnenkort) de SLZB-stick zich op een apart netwerk bevinden, gescheiden van mijn hoofdnetwerk waar al mijn andere computers op aangesloten zijn. Ik wil niet dat de IoT-apparaten verbinding maken met internet (maar dat is geen harde eis). Natuurlijk moet ik wel toegang hebben tot het IoT-netwerk, bij voorkeur zonder dat ik me hoef aan te melden bij een ander wifi-netwerk.
Maar ik raak helemaal in de war over wat ik precies nodig heb.
1) een managed switch + (een router? firewall?)
2) alleen een managed switch? Is hetgenoeg?
3) alleen een slim router (zoals een Edgerouter X / Mikrotik / Zyxel)
Waarschijnlijk was dat al meerdere keren gevraagd, maar staat niet in FAQ, en ook geen gepinnde posts.
Ik wil graag dat mijn Roku, tv, slimme stekkers en (binnenkort) de SLZB-stick zich op een apart netwerk bevinden, gescheiden van mijn hoofdnetwerk waar al mijn andere computers op aangesloten zijn. Ik wil niet dat de IoT-apparaten verbinding maken met internet (maar dat is geen harde eis). Natuurlijk moet ik wel toegang hebben tot het IoT-netwerk, bij voorkeur zonder dat ik me hoef aan te melden bij een ander wifi-netwerk.
Maar ik raak helemaal in de war over wat ik precies nodig heb.
1) een managed switch + (een router? firewall?)
2) alleen een managed switch? Is hetgenoeg?
3) alleen een slim router (zoals een Edgerouter X / Mikrotik / Zyxel)
Waarschijnlijk was dat al meerdere keren gevraagd, maar staat niet in FAQ, en ook geen gepinnde posts.