Tesla 4 seizoens banden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GritX
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-01 10:10
Is het in België wettelijk toegestaan om op een Tesla model Y, 4 seizoensbanden te monteren met snelheidsindex T( 190 km/h)?
Momenteel is mijn Tesla voorzien van 255/40 R20 101 W zomerbanden maar ik wil dit veranderen naar 4 seizoensbanden.
Dit zijn de banden waar ik interesse voor heb maar indien Continental AllseasonContact 2 101T toegelaten is heeft die mijn voorkeur.

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ7ESZ8tkFZ1gLd30-cfY1OvNaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uc11iQEqwHKQFn5yTSHD2Xni.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2AENcvDvCU3F8_k_2q_OcfLhdA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jLbGWp7UEg7o5056PIRmn6cF.png?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:13
Ik ben niet bekend met de regels in België, maar dit kun je toch zo vinden met je favoriete zoekmachine?
Vanaf december 2024 volstaat het om banden te hebben met een snelheidsindex van 160 km/u (Index "Q"), ook al kan je voertuig een hogere topsnelheid behalen. De logica achter deze regel is dat het nergens in België toegestaan is om sneller dan 120 km/u te rijden, dus heb je ook geen band nodig die +300 km/u kan (index "y"). Kleine kanttekening daarbij is dat als je voertuig sneller kan dan 160 km/u, je wel verplicht een sticker op het dashboard moet plaatsen waarop de toegestane maximale snelheid van 160 km/u staat.
Met een sticker op het dashboard lijkt het dus oké.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:38
Typisch weer een Belgische regel die kant noch wal raakt.

Het wettelijke antwoord: ja, mits deze bandenmaat op je gelijkvormigheidsattest staat en je zo'n sticker op je dashboard plakt (wie bedenkt het).

Het praktische antwoord: het hangt er vanaf waar en wanneer je autokeuring is.

• GritX
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-01 10:10
Op het gelijkvormigheidsattest staat 101 W.
Stel dat ik nu 101T versie laat monteren, dan is sticker in wagen met max snelheid 190 voldoende?
Het gelijkvormigheidsattest aanpassen zal wel niet de bedoeling zijn hoop ik.

[ Voor 67% gewijzigd door GritX op 08-01-2026 18:52 ]