Wc maakt gek geluid, zal het iets met de vlotter zijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-02 11:56
Beste tweakers.

Mijn wc maakt sinds kort een raar geluid. Het komt vanuit de inbouw reservoir. Het is een soort van borrelend geluid of geluid van een dop die niet goed dicht is. Het probleem is verholpen als er is doorgespoeld voor even. Heb ook het idee dat er constant (Je moet echt goed kijken) er water in de pot 'lekt'. Je ziet het water soms bewegen namelijk.

In dit filmpje hoor je het geluid.

https://e.pcloud.link/pub...bpHY3l9yk27608o1a0j802mRV

Voordat ik ga schroeven was ik benieuwd of iemand dit geluid direct herkend en weet wat het probleem is

Alvast bedankt

Alle reacties

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vlotter blijft doorlopen.
Als je het kraantje dicht draait stopt het.
Vervangen van de vlotter en probleem opgelost.

Please state the nature of the technical emergency

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of soms het rubbertje, vergelijkbaar met deze (alleen deze is voor WISA).

Die van jou lijkt op een Geberit duo flush systeem, die zit anders in elkaar.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:21
Watertoevoer rubber seal kan lek zijn. Zie link van @sypie. Of de bodemplug rubber dicht niet meer goed af (kalk afzetting oid). Ik zou obv merk/type (lijkt Geberit) wat youtube video’s bekijken (genoeg mensen met identiek probleem) en ook even op de site van de leverancier de lijst met reserve-onderdelen voor dit type bekijken. Genoeg te vinden.

• Mooraalkikker
Bedankt voor de aanwijzingen. Er gaat sowieso iets vervangen moeten worden.

Nu is alleen de vraag wat.

Hoe zou ik precies kunnen achterhalen of het de Vlotter is of de bodemplug rubber bijvoorbeeld?

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:21
Zoals al aangegeven, ik zoek meestal eerst naar documentatie en haal het dan uit elkaar en beoordeel wat te vervangen. Meestal vervangt men (installateur) complete units bijv de vlotter, maar soms is het een rubberafdichting voor een paar euro.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Please state the nature of the technical emergency

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Het eerste probleem is 99% zeker kalkafzetting. Het volgende probleem is dat het kunststof door veroudering wat fragiel kan worden, en bij demontage net ongelukkig kapot kan breken omdat je een of ander clipje moet los maken.

Het kan een rotklus zijn, omdat je alles via de opening van de spoelknoppen moet doen. Maar, het is te doen. En het voordeel van een merk als Geberit, is dat je het spul waarschijnlijk prima kunt vervangen indien nodig. :)

Toevallig recent hetzelfde gedaan, al kon ik de juiste componenten niet met 100% zekerheid vinden. Naar Warmteservice gegaan, die me bevestigden dat ik de juiste onderdelen gevonden had. Maar, óók met de opmerking dat ik geluk had omdat het bouwjaar van mijn toilet nét een overgangsjaar is geweest. Was het van een modeljaar ouder, had het niet gepast. Aan de blauwe kleur te zien, is dit al iets nieuwer. (dat van mij was nog mintgroen)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:33
DrivinUCrazy schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:33:
Het eerste probleem is 99% zeker kalkafzetting. Het volgende probleem is dat het kunststof door veroudering wat fragiel kan worden, en bij demontage net ongelukkig kapot kan breken omdat je een of ander clipje moet los maken.

Het kan een rotklus zijn, omdat je alles via de opening van de spoelknoppen moet doen. Maar, het is te doen. En het voordeel van een merk als Geberit, is dat je het spul waarschijnlijk prima kunt vervangen indien nodig. :)
Zoals DUC hierboven aanhaalt is het mogelijk kalkafzetting.
Ik zou in eerste plaats eens kijken of het helpt als je na doorspoelen een fles azijn in de spoelbak giet (ja, daar komt dan nog water bij natuurlijk, niet erg) en zo even laat staan om alles te ontkalken.
Als dat niet helpt, dan is er ofwel ergens een dichting lek, of een probleem met de vlotter. Zoals al aangehaald door verschillende mensen is het vrij makkelijk om van Geberit reserveonderdelen te vinden.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dat idee had ik ook.

Maar de azijn tast de rubbers aan, en die verkalking kan zo sterk zijn dat je wel heel veel en lang die azijn nodig gaat hebben. Ik heb het met een schroevendraaier uit de bewegende onderdelen zitten bikken, daar hielp wat azijn echt niet meer aan.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vlotter vervangen kost je 20 euro aan materiaal en 10 minuten tijd voor de 1e keer.
Rubber vervangen kan ook maar moet je net het goede rubbertje vinden én het is een prutswerk.

• Mooraalkikker
Tnx mannen. Heb hem even opengehaald en alles goed schoongemaakt (was nodig).

Nu even afwachten of het geluid nog terugkomt. En zo ja, dan bestel ik maar even wat nieuwe onderdelen om die te plaatsen. Dan zijn de kosten ook niet
Pagina: 1