Moderatie over klachten betreffende AI

Pagina: 1
Acties:

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-01 13:22
Hoi

Gisteren schreef ik dit en dit. Die random AI rant staat nog steeds bovenaan met een +2.

Nu kom ik dit weer tegen. Wederom zijn de eerste paar hoog gemodereerde reacties hetzelfde gaapverhaal. Ja, ik word hier echt moe van.
edit:
Die is ondertussen gefixed, maar zie de comment van sissors hier onder, het zijn er alsnog behoorlijk veel
Ik ben van mening dat dit oprecht niéts meer toevoegt aan de discussie. De argumenten hebben we allemaal al gehoord. Brainrot bad. AI evil. Short form content sucks. Etc etc enzovoorts. Het houdt maar niet op.
Ik kom graag op Tweakers juist vanwege de reacties, die vaak ontzettend veel waarde toevoegen aan een artikel. AI, short form content en aanverwanten hebben de toekomst, of we het nu leuk vinden of niet.

Ik ben bang dat de reacties op Tweakers, vooral de meest in het oog springende, hun waarde gaan verliezen, en dat constant repetitive content (reacties) de toon gaat bepalen. Dat vind ik ook brainrot. Misschien nog wel vervelender dan short form content want het is constant hetzelfde.

Heeft het moderatieteam hierover nagedacht, wordt dit besproken, of ben ik een vreemde eend in de bijt en moet ik lekker meegaan in alle AI/Shortform-haat en gewoon de reacties op Tweakers artikelen gaan negeren en als minder waardevol beschouwen?

[ Voor 8% gewijzigd door TV_NERD op 08-01-2026 18:29 ]

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-01 21:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

rustig jongen ... het artikel is om 17:15 gepost en je maakt je nu druk om moderaties die net een paar of tiental minuten oud zijn... het moderatiesysteem corrigeert de meeste zaken vanzelf, mits je het tijd geeft...

wmb zouden mensen die aan die eenregelige 'brainrot'-post een +2 of +3 gegeven hebben wel eventjes een powermod-mailtje gestuurd kunnen worden; omdat zulke scores gewoon overduidelijk niet horen en tot het intrekken van moderatie-rechten kunnen en zouden moeten leiden.

Maar pas ook op dat je je niet gelijk enorm druk gaat maken over een draadje dat wat scheef staat, kort nadat het nieuwsbericht gepost is... dat is iets dat van alle tijden is (kan ik zeggen als oude rot die ook twinig jaar terug al moddereter was)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Is dat nou nodig?

Ik vind het een valide punt, maar tja, laten we wel wezen mening modden is gewoon significant, en de mening op Tweakers is dat AI eigenlijk gewoon puur slecht is. Dus alles wat dat benadrukt krijgt hoge moderatie. Eg zulk soort wilde ik gisteren nog rapporteren: bcome in 'ChatGPT gaat gezondheidsadvies geven via medische dossiers en smartwatches', nee die is geen +2 / +3, maar alsnog absoluut ook geen +1 natuurlijk. Maar ach ja, toen bedacht ik ook dat ik me er druk over kan maken, of gewoon accepteren dat het zo nog een aantal jaar zal zijn waarschijnlijk tot de handel gaat bijtrekken.

• TV_NERD
RM-rf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:00:
rustig jongen ... het artikel is om 17:15 gepost en je maakt je nu druk om moderaties die net een paar of tiental minuten oud zijn... het moderatiesysteem corrigeert de meeste zaken vanzelf, mits je het tijd geeft...

wmb zouden mensen die aan die eenregelige 'brainrot'-post een +2 of +3 gegeven hebben wel eventjes een powermod-mailtje gestuurd kunnen worden; omdat zulke scores gewoon overduidelijk niet horen en tot het intrekken van moderatie-rechten kunnen en zouden moeten leiden.

Maar pas ook op dat je je niet gelijk enorm druk gaat maken over een draadje dat wat scheef staat, kort nadat het nieuwsbericht gepost is... dat is iets dat van alle tijden is (kan ik zeggen als oude rot die ook twinig jaar terug al moddereter was)
Dit zijn 2 voorbeelden :) Ik was het op dat moment inderdaad even zat. Overigens vind ik "rustig jongen" geen fijne manier om aangesproken te worden, zeker niet als aanhef. Tevens is mijn eerste voorbeeld meer dan 24u oud.

Dit gaat al maanden zo, en ik heb niet de zin/energie/tijd om het steeds maar weer in het kleine mismoderatietopic oid te posten. Vandaar dat ik een (toegegeven, ietwat gechargeerd geschreven) topic heb geopend over het probleem als geheel.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-01 21:47

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

TV_NERD schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:10:
[...]
Dit zijn 2 voorbeelden :) Ik was het op dat moment inderdaad even zat. Overigens vind ik "rustig jongen" geen fijne manier om aangesproken te worden, zeker niet als aanhef. Tevens is mijn eerste voorbeeld meer dan 24u oud.
Mijn excuses dan als je dat als onvriendelijk opvat, zo is het zeker niet bedoeld

Ik raad je echter me de beste bedoeling aan gewoon wat minder zich door zijn opwinding te laten leiden, wat in de tekst van je OP overduidelijk doorschijnt (met de opmerkingen over het gisteren ook al zaken gemeld te hebben).
Het is doodzonde om het geven dat moderaties soms 'verkeerd' staan vooral negatief te zien.... het moderatie-systeem leeft vooral ervan dat mensen 'verkeerde' moderaties ook willen corrigeren.

Verder geef ik aan dat je klacht best begrijpelijk en terecht is, maar hoogstwaarschijnlijk snel genoeg gecorrigeerd zal worden als de reacties in dat draadje meer moderaties krijgen ... Je reageerde na een half uurtje dat dat draadje stond.

nogmaals, dat 'gevoel' is niet nieuw (vroeger zaten op TMF meerdere users bijna voortdurend om draadjes 'bij te schaven'... dat was ook voordat er een aantal aanpassingen waren aan het moderatiesysteem om juist bv ervaren en veelvuldige moderatoren een hogere weging te laten geven en het invoeren van de Powermods), maar de beste reactie is vooral zelf posts een juiste waardering te geven.

Het zal echter nooit voorkomen kunnen worden dat iemand die erg aktief is op T.net en vaak ook naar de moderatie-scores kijkt, dat je ziet dat posts 'verkeerd' gemodereerd staan (zeker als een nieuwspost nog geen half uur oud is). Realiseer echter vooral dat dat veelal komt door je eigen aktiviteit én dat doordat het moderatie-systeem an sich open is voor iedereen (onder voorwaarden), en dat je ook kunt meehelpen aan het bij-schaven van verkeerde moderaties.

Overigens, wat betreft de oudere reactie, die staat nu op +2 ... misschien niet echt de score die ik ook zou geven, omdat het toch vooral een mening is ... maar ook niet dusdanig fout dat die +2 absoluut verkeerd is (wat je zelf ook al aangaf in je eerste post erover.
Soms geven +2 reacties gewoon een breed gedeelde ietwat populistische mening weer waar je het verder heus niet mee eens hoeft te zijn, maar het is verder netjes geschreven en die gebruiker geeft ook meedere links naar soortgelijke opinie-stukken en is in die zin best informatief

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 08-01-2026 20:58 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik ben even door het artikel gegaan, maar zie niet direct omhoog gemodereerde reacties die dat niet verdienen. Heb je voorbeelden?

• TV_NERD
RoD schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:43:
Ik ben even door het artikel gegaan, maar zie niet direct omhoog gemodereerde reacties die dat niet verdienen. Heb je voorbeelden?
SomerenV in 'Razer voorziet koptelefoon van camera's die met gebruiker meekijken'

Dit is imho gewoon een rant en geen +2. Verder geen voorbeelden beschikbaar en lig nu in bed, wel we morgen nog wel een of twee uit m'n history proberen te vissen. Het andere topic is ondertussen beter gemodereerd.

[ Voor 4% gewijzigd door TV_NERD op 08-01-2026 21:15 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
TV_NERD schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:09:
[...]

SomerenV in 'Razer voorziet koptelefoon van camera's die met gebruiker meekijken'

Dit is imho gewoon een rant en geen +2. Verder geen voorbeelden beschikbaar en lig nu in bed, wel we morgen nog wel een of twee uit m'n history proberen te vissen. Het andere topic is ondertussen beter gemodereerd.
Een rant is het niet, maar het is ook niet heel erg ontopic. Wat mij betreft een +1, daar staat ie na mijn moderatie ook op.

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:30
*knip

Graag inhoudelijk reageren, dit voegt niets toe.

[ Voor 77% gewijzigd door RoD op 09-01-2026 09:18 ]

Pagina: 1