Oerwoud aan P1 dongles nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.634 views

Vraag

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:15
Al meer mensen hier die door de p1 dongles het bos niet meer zien?

Ik heb nu drie homewizard p1 switches onder elkaar.. de bovenste met daaraan twee andere…

Lijkt erop alsof iedere app die iets met energie doet zijn eigen dongle aan het maken is…

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@helm71 welke dongles heb je dan allemaal in gebruik en waar zijn ze voor bedoeld?

Ik heb zelf ook een HW splitter na mijn P1 zitten, op poort 1 zit een dedicated meter voor HA/Domoticz, op poort 2 zit de HW lezer en poort 3 is momenteel leeg (al ging die naar de auto lader)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:31
Hij noemt het een P1 switch maar het zal weel een homewizard p1 slitter zijn.

Geen idee wat de vraag van TS is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Marascon
  • Laatst online: 15:21
Ik ben wel zoekende naar een p1 dongle,

Maar meer dan 1 heb je toch niet nodig?

• helm71
rens-br schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:29:
@helm71 welke dongles heb je dan allemaal in gebruik en waar zijn ze voor bedoeld?

Ik heb zelf ook een HW splitter na mijn P1 zitten, op poort 1 zit een dedicated meter voor HA/Domoticz, op poort 2 zit de HW lezer en poort 3 is momenteel leeg (al ging die naar de auto lader)
Homewizard p1
Sessy home battery p1
Homey energy p1
Youless p1
Alfen laadpaal

Nog toe te voegen:

Elektrische smart boiler

Dat zijn er zes

Met 3 homewizard active splitters heb ik er 7… ook eentje over…

• helm71
Marascon schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:28:
Ik ben wel zoekende naar een p1 dongle,

Maar meer dan 1 heb je toch niet nodig?
Ze hebben niet hetzelfde doel, dus nee…

• rens-br
  • Laatst online: 16:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
helm71 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:39:
[...]

Homewizard p1
Sessy home battery p1
Homey energy p1
Youless p1
Alfen laadpaal

Nog toe te voegen:

Elektrische smart boiler

Dat zijn er zes

Met 3 homewizard active splitters heb ik er 7… ook eentje over…
Een thuis batterij en een auto lader, beide van een ander merk. Dan ga je inderdaad al losse nodig hebben. Maar waar gebruik je Youless, homewizard en homey voor? Ik zou verwachten dat een aantal van die overbodig zijn.

Ook is het mogelijk om je alfen laadpaal te laten praten met je homewizard plug, dus zou de Alfen al kunnen vervallen.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:06
Youless en homewizard doen het zelfde, homewizard kun je in Homey gebruiken, zo zou je er dus al twee weg kunnen laten.
Een het zou me niks verbazen als je één van de anderen ook in Homey kunt inladen, dan kun je de homewizard meter er ook nog uit trekken...

• helm71
rens-br schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Een thuis batterij en een auto lader, beide van een ander merk. Dan ga je inderdaad al losse nodig hebben. Maar waar ge ruin je Youless, homewizard en homey voor? Ik zou verwachten dat een aantal van die overbodig zijn.

Ook is het mogelijk om je alfen laadpaal te laten praten met je homewizard plug, dus zou de Alfen al kunnen vervallen.
De directe verbinding van de Alfen werkt beter dan homewizard, die geeft een vertraging en dat is niet ideaal voor homewizard.

De youless meet mijn twee zonnepaneelsets apart, dat kan homewizard niet, bovendien zijn de visualisaties van Enelogic mooier dan die van homewizard. De homey plug heeft een paar voordelen boven de homewizard, iets betere integratie, daar zou ik zonder kunnen.

Maar mijn lijn is meer dat ik het juist zonde vindt dat je dat soort keuzes moet maken, in basis zijn al die p1 dongles gelijk.

Je kunt er ook niets mee, vroeg me alleen af of meer mensen dit merkten… valt kennelijk mee !

• helm71
hfolkers schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:11:
Youless en homewizard doen het zelfde, homewizard kun je in Homey gebruiken, zo zou je er dus al twee weg kunnen laten.
Een het zou me niks verbazen als je één van de anderen ook in Homey kunt inladen, dan kun je de homewizard meter er ook nog uit trekken...
Nope. De youless linked met Enelogic en doet dat mooier dan homewizard, homey kan ook naar de homewizard dongle kijken, maar die integratie is met minder goed.

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCayk-ZWbDT4jpD8L56H8gRLXgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jp7QSx1qad0FsDVgSrcikPP0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was de tibber single nog vergeten..

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

helm71 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:59:
[...]

De directe verbinding van de Alfen werkt beter dan homewizard, die geeft een vertraging en dat is niet ideaal voor homewizard.
Ik ben heel nieuwsgierig waar dat uit blijkt, onze Alfen maakt ook gebruikt van de HomeWizard P1 en dat werkt echt feilloos.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:25
helm71 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:13:
Lijkt erop alsof iedere app die iets met energie doet zijn eigen dongle aan het maken is…
Dat is ook niet zo gek, iedere leverancier van zijn smart energie device wil er zeker van zijn dat het signaal van de P1 poort goed bij zijn apparaat aankomt en ze willen er zeker van zijn dat het ook werkt bij de consument die nog niets aan smart home in huis heeft.

De netbeheerders werken aan een nieuwe variant van de slimme meter "Next Gen". Daarop wordt de X1 poort geïntroduceerd: een ethernetpoort die met het thuisnetwerk verbonden kan worden. Als fabrikanten van smart devices dan meewerken zijn we zo van die P1 dongels af.

Nadeel: het kan nog 10+ jaar duren voordat je die nieuwe meter in je meterkast hebt hangen.

Spel en typfouten voorbehouden

• helm71
revolution-nl schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Ik ben heel nieuwsgierig waar dat uit blijkt, onze Alfen maakt ook gebruikt van de HomeWizard P1 en dat werkt echt feilloos.
Het werkt ongetwijfeld bij jou feilloos ! Ik had veel
Last van p1 signaalverlies, het log stond er vol mee. Buiten dat ben ik sowieso voorstander van bedraad waar het kan.. en dat de homewizard iets langzamer is, lijkt me ook logisch, er zit immers
Meer “tussen” ..

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:32
FredvZ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Dat is ook niet zo gek, iedere leverancier van zijn smart energie device wil er zeker van zijn dat het signaal van de P1 poort goed bij zijn apparaat aankomt en ze willen er zeker van zijn dat het ook werkt bij de consument die nog niets aan smart home in huis heeft.

De netbeheerders werken aan een nieuwe variant van de slimme meter "Next Gen". Daarop wordt de X1 poort geïntroduceerd: een ethernetpoort die met het thuisnetwerk verbonden kan worden. Als fabrikanten van smart devices dan meewerken zijn we zo van die P1 dongels af.

Nadeel: het kan nog 10+ jaar duren voordat je die nieuwe meter in je meterkast hebt hangen.
Dat zeker zijn van de data is natuurlijk onzin; het is puur klant binding.

Een P1 data afnemer zou dit er al in kunnen programmeren. Met een P1 en ESPxxxx of RP2040 kan je de dataset al zo op je netwerk gooien via wifi of ethernet.

• FredvZ
Lord Anubis schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:27:
Dat zeker zijn van de data is natuurlijk onzin; het is puur klant binding.
Hoe zou je klanten daarmee binden? Zoals in je OP zal ziet is het paatsen van een extra dongel helemaal geen dealbreaker bij het aanschaffen van een nieuwe apparaat.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
FredvZ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Hoe zou je klanten daarmee binden? Zoals in je OP zal ziet is het paatsen van een extra dongel helemaal geen dealbreaker bij het aanschaffen van een nieuwe apparaat.
Er zijn heel veel mensen die bijv. een P1-meter van een bepaald merk hebben en dan automatisch voor bijv. een thuisaccu van datzelfde merk gaan zodat ze niet nog een P1-meter erbij hoeven te plaatsen.

Heb hier overigens 3x HW Actieve Splitter met 7x P1-meter, zou wel fijn zijn als men er steeds meer naar toe gaan om niet zelf het wiel uit te vinden. Voor de omzet hoef je het ook niet te doen, veel merken geven ze tegenwoordig gratis bij een thuisaccu erbij. En ook veel merken worstelen met het voor elkaar krijgen van een goede meting op al die verschillende merken en types slimme meters die we tegenwoordig hebben.

Zie wel een trend dat de HW P1, Homey Energy Dongle en Ecotracker P1-meter steeds meer algemeen worden ondersteund.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Lord Anubis
FredvZ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Denk jij dat iedereen hier zit of zo en jouw kennis voor granted nemen.
Voorbeeld; mijn buurman van een paar huizen verder op adviseert familie leden die allemaal nu een P1 dongle hebben. Hij zelf dus ook de familie snappen er niets van want andere en een gestuurde installateur waar ze €165 moesten betalen . Denk je dat zij binnenkort gaan overstappen als ze een beter contract vinden? Veel te ingewikkeld voor zulke mensen om het te ‘onderhouden’.

Ook zijn er leveranciers die in discussie gaan over dat hun dongle de juiste data aanlevert, zelfs beter/nauwkeuriger is dan de data die uit de P1 komt.

• Taro
  • Niet online

Taro

Lord Anubis schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:25:
[...] zelfs beter/nauwkeuriger is dan de data die uit de P1 komt.
Dat is wel knap, aangezien de P1-meter niets anders doet dan de waardes uit de slimme meter doorgeven/combineren. Verrijken kan die ze niet, het is niet dat ie van 720P 1080P kan maken ofzo...

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Lord Anubis
Taro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:51:
[...]

Dat is wel knap, aangezien de P1-meter niets anders doet dan de waardes uit de slimme meter doorgeven/combineren. Verrijken kan die ze niet, het is niet dat ie van 720P 1080P kan maken ofzo...
Klopt, maar ja.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:00
Maar dit gaat elkaar toch gewoon tegen werken? Al die apparaten proberen de aansluiting een bepaalde kant op te sturen. Als zowel de laadpaal als de accu's tegelijk lezen dat ze meer vermogen uit de aansluiting kunnen trekken, dan schiet je over je limiet heen, zullen ze beide terug schalen, etc. Zou mij niets verbazen als de boel gaat oscilleren. Uiteindelijk zal er toch iets van een energie management systeem de baas moeten spelen, ipv dat alle apparaten los hun ding aan het doen zijn, zonder idee te hebben wat de rest wilt of gaat doen.

• helm71
Oilman schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Maar dit gaat elkaar toch gewoon tegen werken? Al die apparaten proberen de aansluiting een bepaalde kant op te sturen. Als zowel de laadpaal als de accu's tegelijk lezen dat ze meer vermogen uit de aansluiting kunnen trekken, dan schiet je over je limiet heen, zullen ze beide terug schalen, etc. Zou mij niets verbazen als de boel gaat oscilleren. Uiteindelijk zal er toch iets van een energie management systeem de baas moeten spelen, ipv dat alle apparaten los hun ding aan het doen zijn, zonder idee te hebben wat de rest wilt of gaat doen.
Als je ze zonder nadenken er aan hangt zou je race condities of cycling kunnen krijgen. Maar daar moet je dus goed over nadenken.. en dan werkt het prima.

Maar het is in basis (reactie op de rest) volslagen onzin en alleen maar geld verdienen…. Kastjes doen in principe allemaal hetzelfde..

Alfen doet het zijn laadpaal keurig, daar kun je als je wilt de homewizard plug aanspreken..

• Taro
  • Niet online

Taro

@helm71 Wat hoop je te bereiken met dit topic? Want leveranciers lezen hier niet mee. Veel mensen zullen het met je eens zijn dat niet iedere leverancier zijn eigen P1-meter zou moeten uitbrengen OF ze zouden onderling compatible moeten zijn en bijv. allemaal dezelfde local API gebruiken.

Producenten van actieve splitters vinden dit prachtig. Vele merken worstelen met verschillende slimme meters, terwijl bijv. HomeWizard dat al prima op orde heeft, hun actieve splitter spuugt een bericht uit dat 99% van de P1-meters begrijpt. En je ziet dus dat de HW, Homey en Ecotracker P1-meters steeds breder worden ondersteund door thuisaccu's, laadpalen, etc.

Maar we kunnen hier allemaal wel klagen, maar gaat dat wat opleveren? Wat we vooral zouden moeten doen is producenten aanspreken op het lanceren van eigen P1-meters en ze verwijzen naar de al beschikbare opties.

Wat overigens ook nog meespeelt: Stroomverbruik. Ik heb dus een 5-poorts USB adapter in de meterkast hangen om 3x HW Actieve Splitter én 2 P1-meters actief te voeden. De andere 5 P1-meters redden het dan prima zonder voeding. Geen idee wat ze aan stroom vragen, maar stel dat dat 3-5 Wh is, dan verbruik ik per dag 6x 4 Wh x 24 uur = 0,58 kWh teveel door onnodige meters. En dat is per jaar 210 kWh alleen aan overbodige P1-meters... Dat maal veel huishoudens is gewoon erg zonde.

• helm71
Taro schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 21:03:
@helm71 Wat hoop je te bereiken met dit topic? Want leveranciers lezen hier niet mee. Veel mensen zullen het met je eens zijn dat niet iedere leverancier zijn eigen P1-meter zou moeten uitbrengen OF ze zouden onderling compatible moeten zijn en bijv. allemaal dezelfde local API gebruiken.

Producenten van actieve splitters vinden dit prachtig. Vele merken worstelen met verschillende slimme meters, terwijl bijv. HomeWizard dat al prima op orde heeft, hun actieve splitter spuugt een bericht uit dat 99% van de P1-meters begrijpt. En je ziet dus dat de HW, Homey en Ecotracker P1-meters steeds breder worden ondersteund door thuisaccu's, laadpalen, etc.

Maar we kunnen hier allemaal wel klagen, maar gaat dat wat opleveren? Wat we vooral zouden moeten doen is producenten aanspreken op het lanceren van eigen P1-meters en ze verwijzen naar de al beschikbare opties.

Wat overigens ook nog meespeelt: Stroomverbruik. Ik heb dus een 5-poorts USB adapter in de meterkast hangen om 3x HW Actieve Splitter én 2 P1-meters actief te voeden. De andere 5 P1-meters redden het dan prima zonder voeding. Geen idee wat ze aan stroom vragen, maar stel dat dat 3-5 Wh is, dan verbruik ik per dag 6x 4 Wh x 24 uur = 0,58 kWh teveel door onnodige meters. En dat is per jaar 210 kWh alleen aan overbodige P1-meters... Dat maal veel huishoudens is gewoon erg zonde.
Ik hoop helemaal niets te bereiken, ik was benieuwd of ik de enige was die dit ervoer.

helm71 in "Oerwoud aan P1 dongles nodig?"

• FredvZ
Lord Anubis schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:25:

Voorbeeld; mijn buurman van een paar huizen verder op adviseert familie leden die allemaal nu een P1 dongle hebben. Hij zelf dus ook de familie snappen er niets van want andere en een gestuurde installateur waar ze €165 moesten betalen . Denk je dat zij binnenkort gaan overstappen als ze een beter contract vinden? Veel te ingewikkeld voor zulke mensen om het te ‘onderhouden’.
Overstappen naar een ander contract? Die moet je toch even toelichten. Die P1 poort is voor apparaten die je zelf in huis haalt, niet specifiek voor je energiecontract.

Er zijn nu aanbieders die een combinatie aanbieden met zonnepanelen en/of accu's waarbij slim afgenomen en geleverd wordt. Daarvoor wordt vaak de P1 poort gebruikt om realtime de zonnepanelen en/of accu aan te sturen. Daar is inderdaad een dongel voor nodig.
Al denk ik eerlijk gezegd dat bij zulke contracten het mogelijk moeten inleveren van de zonnepanelen en/of accu's een grotere belemmingering is om over te stappen dan de dongel in de meterkast.

• Taro
  • Niet online

Taro

@helm71 Je hebt bij het aanmaken van dit topic gekozen voor het topictype: Vraag. Je stelt dan een vraag, krijgt een antwoord, die markeer je als beste antwoord en door.... Maar volgens mij past het type: Discussie hier veel beter? Dan pas ik dit aan.

• helm71
Taro schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:27:
@helm71 Je hebt bij het aanmaken van dit topic gekozen voor het topictype: Vraag. Je stelt dan een vraag, krijgt een antwoord, die markeer je als beste antwoord en door.... Maar volgens mij past het type: Discussie hier veel beter? Dan pas ik dit aan.
Je hebt helemaal gelijk, heb ik niet goed gedaan, discussie is ook wel closed denk ik overigens.

• Taro
  • Niet online

Taro

Ok, sluit ik het topic. Als deze weer opnieuw geopend moet worden -> DM.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.