Gas leiding vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Peter Verweij
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:53
Mijn vraag
Ik wil mijn das leiding vervangen.
Vanaf de gasmeter gaat de leiding via de kruipruimte is een ruimte naar de zolder waar de combiketel staat.
De reden is dat de leiding aan het roesten is onder de grond en deze uiteindelijk vervangen moet worden. En dan ook door een kunststof leiding van uponor.
Nu laat ik de aansluiting doen door iemand die daar bevoegd voor is.
Maar de voorbereiding en het aanleggen van de leidingen kan ik zelf.
Maar ook daar zijn regels voor dus waar moet ik rekening mee houden.
Gr. Peter
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:08
Aantal jaren geleden ook zelf gedaan. Via een bevriende installateur Uponor kunstof buis geregeld, die zelf van beneden naar boven getrokken, mooi overal door een koof enzo.
Even uit m'n hoofd moet de buis om de meter afgebeugeld worden, en de mantelbuis dient op niet bereikbare plekken in takt te blijven (dat gas zich niet ergens kan ophopen).

Alles laten checken, en toen laten aansluiten en afpersen door een erkende installateur.

Om jaren later het hele gas verhaal de deur uit te doen 🤣

Ik vond het een leuk klus,de buis is ook redelijk makkelijk te buigen met de hand. Niet te strakke bochten, kan klikken.

Succes!

Kleine toevoeging;
Ik heb dat toen gedaan in opdracht van de gemeente gedaan (lang verhaal, alle woningen tussen bepaalde bouwjaren hadden gasleidingen in beton gestort..heel gek, dat gaat dus roesten).
Heb toen van alle later niet zichtbare plekken foto's gemaakt, mochten er vragen komen.

[ Voor 18% gewijzigd door hansie_k op 08-01-2026 19:01 ]

Live from Denmark

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
vast even de kunstof uponor regelen, deze kan je zelf prima vanaf de meter naar de ketel (of omgekeerd ;) ) er in leggen.. zolang je hem in 1 stuk houd...
als de oude leiding niet in de weg zit laat je die nog lekker even zitten (en in gebruik) tot de installateur tijd heeft om je nieuwe leiding bij de meter en de ketel aan te sluiten ;)

404 Signature not found