Vraag

• luna2003
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01 14:23
Mijn vraag
...Beste deskundigen, wat wij ook proberen, wij krijgen deze tv, die door velen de hemel in geprezen wordt, niet mooi qua beeld.
De winkel zou de calibratie voor haar rekening, maar dat hebben ze verzuimd.
Er zijn ook ontzettend veel afstel mogelijkheden.
Weet iemand van u hier raad mee?
Groet, Luna.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...het voldoende afstellen van de kleuren gaat voor ons heel lastig; of te rood, te groen, te zwart, te wit, et cetera. 8)7

Alle reacties

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik neem aan dat je de instellingen aanpast op het oog? Dat is met whitepoint groen/rood/blauw instellingen erg lastig en ook zeer verschillend per TV.

Begin eens met deze basis instellingen overnemen: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/qned85/settings . Dat zou al een behoorlijk goed beeld moeten opleveren. Laat dat vervolgens eens 1 tot 2 weken zo staan, je hebt ook tijd nodig om volledig te wennen aan de nieuwe instellingen.

Als je echt graag wilt kalibreren heb je calibratie hardware/software nodig of moet je iemand inschakelen. Maar dat kan wel kostbaar worden en is mogelijk een stap te ver. Als de winkel de calibratie voor haar rekening zou nemen, dan zou ik ze daar schriftelijk nog eens op wijzen.. die belofte moeten ze dan gewoon nakomen.

🪦🪦🪦Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• luna2003
Beste Stin00,

Wat een ontzettende leuke lieve reactie.
De zaak bood ons de calibratie aan, maar vertelde later er geen mensen voor te hebben.
Daarover ligt nu een klacht bij klantenservice.
Dit leuke en waardevolle advies gaan we zeker uitproberen.
Na toepassing komen we uiteraard hier terug.

Zeer bedankt, Luna.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:19
stin00 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:38:
Ik neem aan dat je de instellingen aanpast op het oog? Dat is met whitepoint groen/rood/blauw instellingen erg lastig en ook zeer verschillend per TV.

Begin eens met deze basis instellingen overnemen: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/qned85/settings . Dat zou al een behoorlijk goed beeld moeten opleveren. Laat dat vervolgens eens 1 tot 2 weken zo staan, je hebt ook tijd nodig om volledig te wennen aan de nieuwe instellingen.

Als je echt graag wilt kalibreren heb je calibratie hardware/software nodig of moet je iemand inschakelen. Maar dat kan wel kostbaar worden en is mogelijk een stap te ver. Als de winkel de calibratie voor haar rekening zou nemen, dan zou ik ze daar schriftelijk nog eens op wijzen.. die belofte moeten ze dan gewoon nakomen.
Goed advies echter is de TV waar je naar linkt een model van drie jaar geleden en technisch een geheel andere TV.

De QNED85A NA versie is gelijk aan de QNED86A EU versie. We zien dan dat het om een Edge LED VA paneel betreft met 6 dimming zones, en en matige afgestelde white balance/ kleuren.
@luna2003 Je kunt beter deze richtlijnen volgen. Verder eens met het advies om de TV voor een tijdje in deze instellingen te laten staan om eraan te wennen.

Hou er rekening mee dat het door jullie gekochte model een simpele LCD TV is en niet capabel voor HDR. Mochten jullie verkeerd geïnformeerd zijn en wel naar een TV met goede HDR weergave zoeken dan zou ik de TV retourneren wanneer dit nog mogelijk is, er zijn verschillende goede modellen te koop die wel over de juiste hardware beschikken om HDR goed weer te geven en vanuit de fabriek al goed gekalibreerd zijn. Waaronder bijv. de LG B5.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:43:
[...]
Goed advies echter is de TV waar je naar linkt een model van drie jaar geleden en technisch een geheel andere TV.

De QNED85A NA versie is gelijk aan de QNED86A EU versie. We zien dan dat het om een Edge LED VA paneel betreft met 6 dimming zones, en en matige afgestelde white balance/ kleuren.
Ik dacht al wat scoort deze edge-lit LED TV verbazend goed op rtings, maar ik linkte naar een nét anders genoemd model. Dank voor de correctie en goed advies.

@luna2003 geeft ook aan dat de tv 'door velen de hemel in geprezen wordt' maar dat blijkt dus ook niet het geval :+

[ Voor 9% gewijzigd door stin00 op 08-01-2026 18:24 ]

🪦🪦🪦Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• luna2003
Beste deskundigen,

Wij hebben nu zowel de adviezen van Stin00 en het daarop volgende commentaar van Freshoutthehoven aangepast.
In ieder geval gaan we zoals u heeft aanbevolen de komende 14 dagen deze setting laten staat, wie weet.
Allemaal zeer bedankt en over 14 dagen komen we weer terug op het forum.

Zeer bedankt voor nu, Luna.

• luna2003
Hoi,

Vanwege de ongelooflijke slechte kijkhoek en de ondeskundige adviezen van de winkelmedewerkers hebben we vanmiddag de LG QNED afgekoppeld en de tv terug laten nemen.
Ondanks de goede adviezen van u allen, lukte het niet om de mist, maar vooral de kijkhoek optimaal te krijgen.
Dan terug naar de winkel en daar werd letterlijk gezegd, “ u bent van uw OLED tv stappen terug gegaan met QNED aankoop. “
Dit zal je maar gezegd worden. :(

Wij gaan nu voor de LG OLED C 5 2025 55”.
De G serie is weer enorm veel duurder, daarom even naar deze.
Misschien heeft u daarover nog aanvullende commentaren.
i.i.g. zeer bedankt voor nu.

Groet van Luna.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
luna2003 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:19:
Hoi,
Ondanks de goede adviezen van u allen, lukte het niet om de mist, maar vooral de kijkhoek optimaal te krijgen.
Ik ben zelf verder geen deskundige op tv gebied maar wat ik in elk geval wel weet is dat je de kijkhoeken van een tv ook niet kan veranderen. Dit is zeg maar een hardwarematig iets van het paneel zelf dus het is altijd verstandig in de winkel goed te kijken naar de kijkhoeken. Dus vooral ook even schuin voor de tv gaan staan en kijken hoe het beeld dan is, of kleuren vervagen etc...

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De QNED85A is de VS versie, in EU is dit QNED86A6. Voor de calibratie settings kijk je hier: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/qned85a/settings. Let op; Rtings.com doet dit met goede apparatuur, maar dit kan tegenvallen omdat het er heel anders uit kan zien dan het spetterende kleurenfestijn dat je in winkels ziet.

Oeps, was al gepost.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronwiel op 11-01-2026 21:29 ]

Pagina: 1