Steens muur van binnen isoleren met bluetec aerogel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:44

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Topicstarter
Mijn monumentale woning kent wat uitdagingen qua muurisolatie. De buitenzijde is verboden terrein (en een geschilderde steens muur). In de studeerkamer op de begane grond wil ik nu de muren beter isoleren. Het huis heeft voornamelijk glas in deze kamer, en dus gaat het om een klein oppervlak.

Probleem 1: de muur is zeer vochtig. Ik meet aan de binnenkant een vochtpercentage van 60%.
Probleem 2: de maximale isolatiedikte die ik kwijt kan is 30mm

Nu lijkt bluetec aerogel een oplossing. maar ik kom er niet uit met het vocht.
Volgens de fabrikant kan ik direct tegen de muur aan isoleren. Dan zou ik 10mm aerogel ertegenaan kunnen plakken en vervolgens een 10+10mm aerogel + gipsplaat. Dan kom ik uit op 30mm dikte, 20mm isolatie en een Rd van ongeveer 1,44. Ubakus geeft hierbij aan dat ik een vochtprobleem ga krijgen (misschien heb ik het verkeerde aerogel gebruikt). Alleen met een dampdicht scherm zou het zo kunnen.

Dan is een tweede optie om 20mm aeogel tegen de muur te plakken. Dan een dampwerende folie en dan gips. volgens ubakus zou dit kunnen. Maar ik zie nog niet helemaal in hoe ik die gipsplaten dan kan vastmaken. Ik kan de aerogel onderbreken door rachelwerk van 20mm dik. Maar dan gaat de Rd van 1,44 naar 1 en dat vind ik ook wel zonde..

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
ik zou dit oplossen zonder dat absurd dure aerogel. wat me nog het meest verbaasd aan dat product is dat ze op hun eigen website nog nooit een TNO of skg/ikob of weet ik wat voor verklaring hebben met hoe ontzettend goed hun product is. alleen een nietszeggend stukje tekst van nasa.
als het echt zo een klein stukje muur is dan kun je je de moeite wellicht besparen of gewoon een stuk kooltherm in een voorzetwandje zetten. als je muur echt zo vochtig is zou ik niets direct tegen de muur plakken. ook geen aerogel.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:43
Hoe dik is je muur?
60% vochtige muur is echt niet oke, dat moet je eerst aanpakken.

• prein2

prein2

Topicstarter
Bobmeister schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:04:
Hoe dik is je muur?
Muur is steens, dus 20cm dik.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
Zie deze informatiepagina omtrent isoleren, opgesteld door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE).
Wanneer het een Rijksmonument is kun je ook contact met hen opnemen, misschien hebben ze wel wat tips.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:14

orf

Weet je met wat voor verf de gevel aan de buitenkant is geschilderd?

• prein2

prein2

Topicstarter
orf schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:54:
Weet je met wat voor verf de gevel aan de buitenkant is geschilderd?
Nee, is onbekend. Waarschijnlijk heel veel lagen dik..

• prein2

prein2

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:46:
Zie deze informatiepagina omtrent isoleren, opgesteld door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE).
Wanneer het een Rijksmonument is kun je ook contact met hen opnemen, misschien hebben ze wel wat tips.
Dank. 't is een gemeentemonument. Er zit weinig historische waarde in de betreffende muur.
Wel een informatieve site. Hieruit lijkt aerogel direct verlijmd tegen de muur wel te kunnen, gezien het dampopen effect..

• prein2

prein2

Topicstarter
Bobmeister schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:04:
Hoe dik is je muur?
Die 60% vocht aanpakken: true.
Vochtdoorslag is een bekend probleem bij steens muren helaas. De buitenmuur wordt in de zomer geverfd met verf die ook impregneert.

• prein2

prein2

Topicstarter
No Hands schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:01:
ik zou dit oplossen zonder dat absurd dure aerogel. wat me nog het meest verbaasd aan dat product is dat ze op hun eigen website nog nooit een TNO of skg/ikob of weet ik wat voor verklaring hebben met hoe ontzettend goed hun product is. alleen een nietszeggend stukje tekst van nasa.
als het echt zo een klein stukje muur is dan kun je je de moeite wellicht besparen of gewoon een stuk kooltherm in een voorzetwandje zetten. als je muur echt zo vochtig is zou ik niets direct tegen de muur plakken. ook geen aerogel.
Eerst vocht probleem oplossen dus.
Onder de vensterbanken zou ik misschien dikker kunnen en dan met pir en spouw isoleren (wordt dan ong. 10cm). De muur tussen de kozijnen is een stuk lastiger. Bij dikker dan 3cm zit ik in het raam. Wellicht dus een combi maken van de twee methoden. Wellicht is dat dan vooral voor de kosten beter..

• AJM94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:44
Semi-ontopic: mogelijk heb je hier nog wat aan m.b.t. het herkennen van het verfsysteem op je buitenmuur https://stcacnlsigmanlprd...van-verfsystemen_1326.pdf

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:47
prein2 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:06:
[...]Eerst vocht probleem oplossen dus.
Onder de vensterbanken zou ik misschien dikker kunnen en dan met pir en spouw isoleren (wordt dan ong. 10cm). De muur tussen de kozijnen is een stuk lastiger. Bij dikker dan 3cm zit ik in het raam. Wellicht dus een combi maken van de twee methoden. Wellicht is dat dan vooral voor de kosten beter..
Kijk ook even of het optrekkend vocht is vanuit de fundering.
Wanneer je dat niet oplost en je gaat isoleren dan heb je kans dat bij vorst de muur gaat bevriezen met mogelijke vorstschade als gevolg.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• prein2

prein2

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Kijk ook even of het optrekkend vocht is vanuit de fundering.
Wanneer je dat niet oplost en je gaat isoleren dan heb je kans dat bij vorst de muur gaat bevriezen met mogelijke vorstschade als gevolg.
Het betreft een aanbouw dat is gebouwd op het vroegere betonnen terras. De fundering paal staat dus een meter naar binnen. De vochtige muur staat op een betonnen plaat. Deze plaat zweeft op dat gedeelte. Vocht kan dus letterlijk niet van beneden komen. Van boven is ook lastig, want er zit een kozijn boven. Van het naastgelegen terras zou nog kunnen misschien, maar eigenlijk is mij een raadsel waar het vocht vandaan komt. Wellicht dat het puur en alleen vochtdoorslag is. De plek is nu een flinke koudebrug, dat heb ik op warmtebeelden wel gezien.

Ik hoop dus dat het vocht verminderd met isoleren van binnen (op de juiste manier, dus ik denk met folie, maar daar gaat m'n vraag ook over) en met het opnieuw schilderen van de buitenkant met impregnerende verf. (Sikkens alphaloxan)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
Ik vermoed dat het vocht van binnen komt en condenseert op een steenkoude muur.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
_JGC_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 22:40:
Ik vermoed dat het vocht van binnen komt en condenseert op een steenkoude muur.
Ik vermoed dat ook.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• prein2

prein2

Topicstarter
@No Hands @_JGC_ ik vermoed dat ook..

Maar hoe nu verder..
- Gewoon isoleren met aerogel zonder dampscherm? Zoals volgens de fabrikant en de aanwijzing vanuit monumentenzorg zou moeten kunnen?
- isoleren met aerogel met damp scherm? En dan goed nadenken over een werkende constructie
- isoleren met pir, luchtspouw en dampscherm en hopen dat de monumentenzorg hier geen issue van maakt?
- niet isoleren omdat isoleren de problemen alleen maar verergert?

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-01 13:52
Heb je al eens gekeken naar de voorbeeldoplossingen op https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl/? Die zijn specifiek gericht op het verduurzamen/isoleren van monumenten. Uit mn hoofd wordt daarin gesteld dat het isoleren met een luchtspouw onverstandig is, net als het isoleren zonder dampschemp bij dampopen materialen (zoals aerogel). Je hebt eigenlijk altijd een uitvlaklaag nodig om de isolatie aan te sluiten op de wand, en een dampscherm tussen de leefruimte en de isolatie om condensatie in de muur/isolatie te voorkomen.

Heb je bij het opbouwen in ubakus trouwens rachels gebruikt van 44mm breed? Standaard wordt een balklaag op 100mm breed gezet, en als je dat doet zakt je isolatiewaarde met 20mm aerogel idd van ~1.4 naar ~1. Met 44mm rachels zak je nog maar naar ~1,2.
Denk er ook aan dat ook een Rd van 1.0 al een drievoudige verbetering is ten opzichte van een kale 200mm steens muur. Lijkt me, ondanks dat het niet optimaal is, alsnog de moeite waard.

Dus, om antwoord op je vraag te geven: ik zou isoleren met dampscherm en rachels. Het wordt altijd beter dan dat het nu is.

• prein2

prein2

Topicstarter
@T_knoop de warmejasvooroudehuizen ken ik inderdaad. Heb ik tot nu toe veel aan gehad.
Ze adviseren over het algemeen wél een luchtspouw bij steens muren, en dan het liefst geventileerd (dus gaten boren naar buiten, maar dat mag misschien niet) en zeker met dampscherm. Vandaar dat ik het ook zo vreemd vind dat ze bij aerogel zeggen dat het juist wel mag. Misschien omdat er geen hout aan te pas komt en het spul ongevoelig is voor vocht.. Maar dat is wat mij betreft toch onwenselijk, al weet ik niet zeker waarom..

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:39
Ik vind aerogel maar duur spul, vergeleken met bijvoorbeeld VIP paneel (wat ook al duur spul is).

Aerogel + dampscherm lijkt me dus een vreemde optie, dan kan je beter 20mm VIP paneel pakken toch? Dat isoleert een factor 2 beter. Aerogel + dampscherm heb ik hier alleen gebruikt voor rare hoeken (zijkant dakkapel) waar je driehoekjes moet kunnen snijden.
Ook wel vervelend spul om mee te werken, geeft aardig wat stof (hopelijk gewoon silicium maar ook daar worden je longen niet blij van).
Pagina: 1