CV niet aan ondanks oplopende warmtevraag vanuit Tado

Pagina: 1
Acties:

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
In de afgelopen 3 weken is het al 2x gebeurd dat ondanks warmtevraag zichtbaar in de Tado app (en in gekoppelde Home Assistant), de Tado Draadloze Ontvanger geen signaal naar de ketel stuurt om daadwerkelijk warmte te gaan leveren.

Tado blijft het warmtevraag percentage steeds 'n stapje verhogen (zichtbaar in de grafiek), totdat deze op 100% komt en blijft, maar de CV gaat niet aan. (Op 100% warmtevraagt komt ie overigens normaal gesproken uberhaupt nooit, aangezien er telkens maar een klein beetje warmtelevering nodig is door de 24/7 dezelfde ingestelde doeltemperatuur).

Zie onderstaande grafiek van warmtevraag waar je ziet dat vanaf pakweg 23:00 de Tado warmtevraag in stapjes oploopt tot 100% (omdat de ruimte temperatuur blijft zakken), maar Tado de ketel niet daadwerkelijk aan 't werk zet. Nadat ik de Tado Draadloze Ontvanger een powercycle gaf, sprong de CV ketel meteen aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zD-9NRJNW4TPAVC0Y_RMFBFkad0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qdZ5YCM5LjWIaBuJFGzKbLcn.png?f=fotoalbum_large

Betreft een Tado V3+.

Herkent iemand dit euvel?

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06:42

Church of Noise

Drive it like you stole it

Kan je ergens uitlezen welke setpoint je verwarmingssysteem ontvangt?

Reden van m'n vraag is dat ik het af en toe voorheb dat Tado plots de warmtevraag van de woonkamer negeert (dus in de situatie dat de werkelijke woonkamertemperatuur onder de setpoint waarde is), en de setpointwaarde van de werkkamer overneemt, die op dat moment 5 graden C is wegens vorstbescherming! Ook de 'room temperature' neemt ie op dat moment dan gewoon over van de werkkamer... :(

Ik volg ook de verbinding tussen de bridge en de verschillende thermostaten, en die werd ondertussen niet verbroken.

• JBS
  • Niet online
@Church of Noise Ik heb geen afwijkende/gewijzigde Setpoint op de Tado gezien (dat zou opvallen, aangezien deze bij ons 24/7 hetzelfde is).

Ik neig er inmiddels naar te vermoeden dat m'n OTGW die tussen de Tado Draadloze Ontvanger en m'n CV zit (enkel voor monitoring) de boosdoener was, aangezien ik in de afgelopen periode nog meer afwijkend gedrag zag namelijk: JBS in "[OTGW] OpenTherm gateway" en JBS in "[OTGW] OpenTherm gateway"
Hoewel dat ook niet helemaal strookt met het feit dat voor het in dit topic beschreven issue een powercycle van de Tado Draadloze ontvanger het probleem oploste.

Het blijft wat raadselachtig als je 't mij vraagt.

[ Voor 24% gewijzigd door JBS op 16-02-2026 16:49 ]

• Church of Noise

Church of Noise

Ha!

Dat klinkt érg gelijkaardig aan mijn setup - ik heb ook een OTGW en ook bij mij verandert de instelling in Tado niet! Had overigens ook net in de OTGW topic gepost.

Ik had overigens eerst een WiFi variant van OTGW, toen even niets omwille van de problematiek en sinds kort een UTP variant. Bij beiden komt dit voor, en in de periode zonder, waren er geen problemen.

Lijkt dan toch richting de OTGW te wijzen, wat eigenlijk erg vreemd is gezien we beiden de OTGW als monitor hebben ingesteld... Of het is de combinatie Tado + OTGW.

[ Voor 3% gewijzigd door Church of Noise op 16-02-2026 16:53 ]

• JBS
  • Niet online
@Church of Noise Klopt, de OTGW zou niets meer moeten doen dan als als doorgeefluik fungeren.
Ik krijg er de vinger ook nog niet opgelegd. Soms gaat het wekenlang probleemloos, dan ineens in 'n paar dagen tijd 2 issues.

Denk dat ik voor de zekerheid zowel de OTGW als de Tado Draadloze Ontvanger achter een slimme stekker ga zetten, zodat ik beide altijd op afstand een powercycle kan geven.
Daarnaast heb ik wat HA automations die me een notificatie sturen bij 'verdacht' gedrag (zoals bijvoorbeeld bij meer dan 45 minuten lang warmtevraag).

Heb van 't weekend de OTGW firmware geupdate naar 1.0.0 (https://github.com/rvdbre...mware/releases/tag/v1.0.0), mogelijk biedt dat nog verbetering/verandering, maar het is nog te vroeg voor conclusies..

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 16-02-2026 17:07 ]

• Church of Noise

Church of Noise

Net de OTGW gereboot en het lijkt niet echt veranderd...

Ik vermoed dat de OTGW er vantussen gaat. Jammer, want ik ben wel blij met de geleverde data (vnl dan in- en uitgaande watertemperatuur, modulatieniveau, buitentemperatuur uitgelezen door de boiler etc etc).

Zal er dus 2 te koop hebben (de WiFi versie had ik eigenlijk om die reden ook te koop, omdat ik dacht dat het aan mijn configuratie lag) vermoedelijk...

Zeer teleurstellend...
Pagina: 1