Powerline adapter geupgrade, nu om de paar weken offline

Pagina: 1
Acties:

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een paar weken geleden heb ik een set TP-Link TL-PA4010 powerline-adapters vervangen door een set TP-Link TL-PA7017-adapters om de snelheid te verhogen. Dat werkte prima.

Maar eens in de paar weken valt de verbinding weg. Het loskoppelen van één van de adapters en deze opnieuw in het stopcontact stoppen verhelpt het probleem. Dit gebeurde niet met de vorige set adapters.
Ik heb de energiebesparingsmodus al uitgeschakeld, maar dat heeft het probleem niet opgelost.

Herkent iemand dit (specifiek na een dergelijke upgrade of specifiek met deze set)?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10
In zijn algemeenheid is powerline onbetrouwbaar.

Veschillende generaties powerline gebruiken verschillende technieken (bv randaarde erbij) en snelheden wat de stabiliteit kan beinvloeden.
Lang verhaal kort: hier kun je meestal weinig aan doen. Als de vorige generatie goed werkte dan zou je die kunnen terugzetten.

Kabels trekken blijft het beste, daarna Moca, daarna Mesh en pas heel veel later: powerline

CISSP! Drop your encryption keys!

• JBS
  • Niet online
@laurens0619 Klopt, ben bekend met 't feit dat powerline niet ideaal is, maar voor 'n specifieke plek waar ik een bekabelde aansluiting wil hebben, is er geen alternatief (naast misschien een separaat mesh systeem, maar dat gaat vooralsnog wat ver).

Ben dus vooral op zoek naar ervaringen met deze specifieke upgrade/set, hoewel ik me ook realiseer dat powerline typisch een oplossing is waarbij de betrouwbaarheid van de lokale situatie/installatie afhangt.

[ Voor 31% gewijzigd door JBS op 08-01-2026 13:29 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Opmerkelijk om anno 2026 een 'upgrade' te doen naar >9 jaar oude tech (Homeplug AV 2.0 1x1 SISO, ongeveer even oud als de eerste WiFi-5 spullen). Kan goed zijn dat de 'nieuwe' adapter al zodanig oud is dat het al ouderdomsverschijnselen toont, dit soort spul wordt normaliter op levensduur van max 5 jaar ontworpen :o

Dat gezegd, als een reboot de problemen tijdelijk verhelpt klinkt het meer als firmwaregedonder (memory leaks...) dan hardwarematige issues. Heb je al gekeken of er een nieuwe firmware voor beschikbaar is en zo ja die uitgeprobeerd?

Oslik blyat! Oslik!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:29
Een simple wifi repeater is altijd nog veel beter (en goedkoper) dan een onbetrouwbare powerline.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• JBS
  • Niet online
Ben(V) schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:40:
Een simple wifi repeater is altijd nog veel beter (en goedkoper) dan een onbetrouwbare powerline.
Ik snap alle negatieve punten over powerline. Laten we daar over ophouden.

Het gaat me namelijk enkel en alleen over de overstap op een nieuwer model en de problemen die daarna onstaan zijn. Of iemand datzelfde specifieke issue (eventueel met dit specifieke type) herkent. Met de vorige set heeft het namelijk jarenlang zonder enige onderbreking probleemloos gewerkt.
dion_b schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:58:
als een reboot de problemen tijdelijk verhelpt klinkt het meer als firmwaregedonder (memory leaks...) dan hardwarematige issues. Heb je al gekeken of er een nieuwe firmware voor beschikbaar is en zo ja die uitgeprobeerd?
De firmware is nooit vernieuwd zo te zien, althans, op https://www.tp-link.com/n...d/tl-pa7017-kit/#Firmware zie ik enkel een versie uit 2019.

[ Voor 29% gewijzigd door JBS op 08-01-2026 16:58 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JBS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Ik snap alle negatieve punten over powerline. Laten we daar over ophouden.

Het gaat me namelijk enkel en alleen over de overstap op een nieuwer model en de problemen die daarna onstaan zijn. Of iemand datzelfde specifieke issue (eventueel met dit specifieke type) herkent. Met de vorige set heeft het namelijk jarenlang zonder enige onderbreking probleemloos gewerkt.

[...]

De firmware is nooit vernieuwd zo te zien, althans, op https://www.tp-link.com/n...d/tl-pa7017-kit/#Firmware zie ik enkel een versie uit 2019.
2019... dan is dit inderdaad een stuk oud schroot. Kun je ze nog retourneren?

Kun je de productiedatum van de apparaten aflezen op de sticker? Als dat meer dan 5 jaar terug is kunnen ze gewoon 'op' zijn (meestal uitdrogende condensatoren). Anno 2026 zou ik als je al voor Powerline gaat alleen gaan voor courante G.hn wave 2 apparaten. Die zijn sneller maar bovenal hebben ze chips die nog in support zijn waardoor er nog bugfixes mogelijk zijn.

Oslik blyat! Oslik!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 16:32
Hier staat een firmware update. Heb je die al geprobeerd?
Anders is misschien de simpelste oplossing een de powerline adapter in een timer stoppen die elke avond even de stroom eraf haalt?

[ Voor 1% gewijzigd door urk_forever op 08-01-2026 18:28 . Reden: Edit van OP gemist. ]

Hail to the king baby!

• JBS
  • Niet online
urk_forever schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:27:
Hier staat een firmware update. Heb je die al geprobeerd?
Anders is misschien de simpelste oplossing een de powerline adapter in een timer stoppen die elke avond even de stroom eraf haalt?
Heb 't nu inderdaad zo ingericht dat ik 'n notificatie krijg als het apparaat dat achter die Powerline hangt offline gaat. Eén van de powerline adapters zit in 'n slimme stekker zodat ik 'm via HA kan powercyclen. Dat kan ik uiteraard ook vanzelf laten gaan. Mooie workaround 😅

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:45
@JBS powercycle ‘m dan gewoon elke paar dagen in de nacht ofzo, heb je ook geen last :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10
Reactief resetten is mooie optie ja. Tenzij die slimme stekker zn wifi via de powerline krijgt :P

CISSP! Drop your encryption keys!

• JBS
  • Niet online
laurens0619 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:28:
Reactief resetten is mooie optie ja. Tenzij die slimme stekker zn wifi via de powerline krijgt :P
Gelukkig gaat die stekker via Zigbee 😀

De powerline set heeft geen wifi, bewust, niet nodig en niet gewenst. Enkel een bedrade aansluiting.

[ Voor 16% gewijzigd door JBS op 08-01-2026 19:30 ]

Pagina: 1