Telkens een hoge pieptoon in bepaalde ruimtes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-01 14:32
Beste tweakers,

Momenteel heb ik een 'probleem'. Ik hoor telkens een hoge pieptoon en heb het vermoeden dat het vanuit de leidingen komt die naar de radiatoren gaan. Ik heb het alleen op de 1e verdieping. Het geluid is er niet altijd, maar als het er is dan vind ik het heel irritant

Ik heb al een beetje zitten spelen met de radiatoren. Allemaal uit of allemaal vol aan. Bij vol aan leek het opgelost, maar ik hoor het vandaag weer.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb de radiatoren al zitten ontluchten, maar hier komt alleen maar water uit.

Het is een https://www.warmtebeheer....kompakt-hreco-36-cw5.html hybride warmtepomp wat ik heb en beneden is het gedeeltelijk vloerverwarming

Ik heb twee geluidsfragmenten waar het in te horen is (je hoort het niet hard in het fragment, maar in het echte leven is het goed hoorbaar)

https://e.pcloud.link/pub...Lhi9cqz4jCQanNUIVVyzmWhM7

https://e.pcloud.link/pub...pEbMJqwf7k70l7ELh4YOrbDNk

Ik vroeg mij af of er mensen hier zijn die misschien weten wat het kan zijn en wat de eventuele oplossing is?

Of misschien wat hulp met het troubleshooten? Dingen veilig dichtdraaien/uitzetten enz om te kunnen achterhalen wat het precies is.

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door Mooraalkikker op 08-01-2026 12:23 ]

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Je hebt thermostatische kranen (knoppen met nummer 1 tot 5 op)? Als die omgekeerd gemonteerd zijn gaan die lawaai maken.
Is er een bypassventiel in je systeem? Staat je pompstand niet te hoog? Als er te hoge flow loopt kunnen leidingen gaan 'fluiten".

Als je het hoort, kan je een voor een de kranen eens veranderen van stand, horen of het verschil maakt, en terugzetten. Zo kan je zien of het terug te wijzen is aan één kraan, of algemeen zit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-01 14:32
naftebakje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:26:
Je hebt thermostatische kranen (knoppen met nummer 1 tot 5 op)? Als die omgekeerd gemonteerd zijn gaan die lawaai maken.
Is er een bypassventiel in je systeem? Staat je pompstand niet te hoog? Als er te hoge flow loopt kunnen leidingen gaan 'fluiten".

Als je het hoort, kan je een voor een de kranen eens veranderen van stand, horen of het verschil maakt, en terugzetten. Zo kan je zien of het terug te wijzen is aan één kraan, of algemeen zit.
Ik heb even verder gekeken. Als ik mijn oor tegen de radiatoren beneden duw, dan hoor ik het geluid ook. Je hoort echt dat het geluid door de leidingen komt

Bypass ventiel kon ik niet vinden. Bedoel je met pompstand de bar in de ketel? Deze staat op 2.0

Toen ik de ketel uitzetten via deze schakelaar toen was het geluid direct weg. Na opnieuw opstarten hoor je het nu minder goed als daarvoor, maar nog steeds is het merkbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTKh32q10Y7tyImO3fKXwWQ65Bw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C7YmSwzlU2egEgp39MhhZLpe.png?f=fotoalbum_large

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:27
Wellicht iets wat je kunt proberen: water uit je CV systeem laten lopen en verversen met nieuw water. Mogelijk dat er wat bezinksel/vuil ergens klemt wat een geluid veroorzaakt.

Ik had zelf laatst ook een fluit in mijn verdeler van mijn vloerverwarming. Van alles geprobeerd en kreeg het niet weg. Laatst een keer water ververst en het geluid is weg.

"Hodor"- Hodor

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02:32
Staan de voetventielen wel open? Zeker als je over bent gestapt op een warmtepomp kan de hogere flow leiden tot hoog geluid bij te ver geknepen voetventielen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E