Warmtepomp melding "watergebrek", druk 0,8 bar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk een simpele vraag, maar welke van deze is mijn vulkraan?

Ik heb al rondgezocht en ik zie beide types voorbijkomen als mogelijkheid. Ik heb een Vaillant aroTherm plus met VWZ MEH 97-6 hydraulisch station. Als ik de leidingen volg dan zit de linker koperen leiding met koperen kraantje op de "retour afgiftecircuit" en de 2 kraantjes met rode hendel zitten op de "CV-aanvoerleiding van de warmtepomp".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PME6WfCiRnHEERRon34Mn4ZqiBA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhP0WodworwDvHcPNirepUVU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iq3605rwkkLo6Cpn-LXgmV-AAxg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kjI1k5fMBSjutZRY6iEJx8AV.jpg?f=fotoalbum_tile
Gisteren zat ik namelijk op 0,8-0,9 bar en nu 0,7-0,8 bar. Ik weet niet of het normaal is met dit weer om te zakken?

Dan een 2e vraag: als het de koperen is, daar zit zo te zien een zilvergekleurd vierkantje bovenop om de kraan open te zetten, daar heb ik wel een sleuteltje voor, maar ik heb geen slang om daarop aan te sluiten. Naast de warmtepomp staat de wasmachine. Klopt het dat ik een slang zoals deze kan halen om op het kraantje waar de wasmachine op aangesloten zit aan te sluiten en dan op deze? Zijn dat standaard maten? Ik zou anders echt niet weten wat ik moet halen maar met 0,7-0,8 bar begint het volgens mij kritisch te worden om bij te gaan vullen en ik wil zsm iets gaan halen zometeen.

Misschien niet van belang, maar ik zie bij de vloerverwarmingsverdeler aan de zijkant bij zowel de aanvoer als de retour ook kraantjes zitten met een dopje (waarbij het dopje de sleutel voor het kraantje is), dus waar kan ik het beste bijvullen of maakt dat eigenlijk niet uit?

[ Voor 13% gewijzigd door MooDyBLueS op 08-01-2026 11:25 ]

Alle reacties

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:09
Foto 2 heeft zoals ik het zie een vul/aftapkraan.
Vanaf de wasmachine kun je met een slang naar die kraan, het zijn standaard aansluitingen.
Je kunt van te voren de nippel op de kraan losdraaien, om te controleren of deze op de wasmachine kraan past, als dat past ga je de bouwmarkt om slang met bijbehorende nippels, of koop daar de benodigde onderdelen.
Als je slang hebt aangesloten op de wasmachine kraan, laat je langzaam de slang vol lopen, om zo weinig mogelijk lucht in je verwarmingssysteem te krijgen, (die er later weer uit moet) voor dat je de slang aansluit op je cv.

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Linux gebruiker Inmiddels was ik ook in de handleiding gaan duiken en die heeft het over het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwXIwl5uUfYYV0vJsfZZvIIiZyE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mLSS3NzaqH3Ae5ZCowTpmQXQ.png?f=fotoalbum_large
Als ik dit bekijk, is dat de koperen aansluiting op de eerste (linker) foto.

Er staat echter vullen en niet bijvullen, daarover kan ik niks vinden. Lijkt mij om hetzelfde te gaan, toch?

De tip van de nippel losdraaien daar is wel een goeie, kan ik in ieder geval kijken of die past.

Doet me wel denken: ik heb dus geen slang met aansluitingen erbij gekregen, wel gewoon een tuinslang die op die nippels lijkt te passen. Maar ik twijfel zo erg over welke plek ik hem moet bijvullen. Dus laat ik het anders vragen: kan ik hier nog iets fout in doen? Of zijn alle punten eigenlijk wel goed? En waarom zitten er 2 kraantjes onder elkaar op de 2e foto? Is 1 aftap en 1 aanvul? Zo ja, hoe weet je dan welke welke is?

Ik doe dit voor het eerst en ik weet dat als ik eenmaal de juiste aansluiting heb, ik er wel uitkom, maar ik wil geen fouten maken op een dure installatie.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Het is inmiddels gelukt, ik kon op de VWZ het aantal bar uitlezen, dit was 0,8 bar. Wat ik heb gedaan is toch de handleiding gevolgd en de getoonde vulinrichting gebruikt. Beide nippels die op de 2e foto zaten zorgden ervoor dat ik icm een tuinslang dit kon koppelen aan de wasmachine aansluiting, precies lang genoeg, dit is ongetwijfeld daarvoor bedoeld geweest.

Kortom:
- via het menu op de VWZ de actuele waterdruk erbij gepakt (0,8 bar)
- beide nippels alvast aangesloten
- slang op nippel bij wasmachinekraan
- slang vol laten lopen met een emmer eronder, kraan dicht, duim op slang
- slang op nippel vulinrichting geduwd
- kraan wasmachine voorzichtig open (checken op lekken)
- vulinrichting rustig open gedraaid

Ik heb hem tot 1,7 bar laten lopen, dat geeft de VWZ nu aan, de vvw-verdeler boven geeft nu ±1,8 bar aan, vvw-verdeler beneden kom ik zo op terug, app duurde even stond tijdje op 1,1 bar maar inmiddels ook 1,7 bar (die leest ie waarschijnlijk gewoon uit van de VWZ is mijn aanname).

Dan heb ik 2 restpunten die ik ook gelijk aan wil pakken:
1. Ik hoorde tijdens het vullen een keer of 4/5 een klein klokkend geluidje telkens eenmalig. Ik doe de aanname dat dit een beetje lucht is? Wat ik al gevonden heb is dat je op het hoogste punt dan moet ontluchten, dus de vvw-verdeler boven zou dat zijn (we hebben geen radiatoren). Hoe herken ik de plek waar ik moet ontluchten? Evt. kan ik foto's maken.
2. De manometer (ook net geleerd dat het zo heet) bij de vvw-verdeler beneden is volgens mij stuk, die gaf gisteren en nu nog steeds 1,6 bar aan en 52C. Dat laatste kan sowieso al niet kloppen, app, VWZ, sensoComfort én vvw-verdeler boven zitten allemaal rond de 30-31C aanvoer. En deze manometer zit zelfs op de retour, dus die zou net als die van boven rond de 20C moeten zitten.

Het gaat om deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gt88nN3JyXwc5ILh8QqbWR0cw8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HD7Bq6BL43jLOue15b541bi.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe demonteer je zoiets en kan ik gewoon elke willekeurige manometer in de bouwmarkt kopen en hierop plaatsen? Zijn de aansluitingen altijd gelijk of moet je daar net als bij kranen op letten?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:25:

Gisteren zat ik namelijk op 0,8-0,9 bar en nu 0,7-0,8 bar. Ik weet niet of het normaal is met dit weer om te zakken?
Nee dat is niet normaal. Normaliter zou de druk juist een beetje stijgen omdat warm water meer volume inneemt.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:41:
[...]

Nee dat is niet normaal. Normaliter zou de druk juist een beetje stijgen omdat warm water meer volume inneemt.
Hmmm, dan ga ik het even in de gaten houden. Net tot 1,7 bar gevuld, dat werd even later 1,8 bar dus wat jij zegt, het was namelijk koud kraanwater waarmee het gevuld werd. Daarna heb ik nog even het ontluchtingsprogramma van de VWZ gevolgd volgens handleiding en nog altijd 1,8 bar.

Ik zal de komende week even dagelijks in de gaten houden, de app geeft het digitaal weer dus die lijkt me het meest betrouwbaar. Hopelijk ik niet ergens een lek.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Inmiddels zie ik 1,5 bar staan. Dat lijkt me echt wel een groot verlies in korte tijd, nietwaar? Nu heb ik hem af en toe weer terug zien springen naar 0,1 bar hoger, maar moet ik me zorgen gaan maken nu dat ik ergens een lek heb?

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16:02
MooDyBLueS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:35:
Dan heb ik 2 restpunten die ik ook gelijk aan wil pakken:
1. Ik hoorde tijdens het vullen een keer of 4/5 een klein klokkend geluidje telkens eenmalig. Ik doe de aanname dat dit een beetje lucht is? Wat ik al gevonden heb is dat je op het hoogste punt dan moet ontluchten, dus de vvw-verdeler boven zou dat zijn (we hebben geen radiatoren). Hoe herken ik de plek waar ik moet ontluchten? Evt. kan ik foto's maken.
Meestal zijn ontluchtingsventielen wit, je bedient ze met een vierkantsleuteltje. Zoek eens op "ontluchten cv" op google afbeeldingen, dan weet je waarnaar je zoekt. Je hebt nog wel dat sleuteltje nodig. Ventiel voorzichtig opendraaien, ontluchten todat het sissen stopt (of er water uit komt). Het water wat eruit komt kan zwart zijn.
2. De manometer (ook net geleerd dat het zo heet) bij de vvw-verdeler beneden is volgens mij stuk, die gaf gisteren en nu nog steeds 1,6 bar aan en 52C. Dat laatste kan sowieso al niet kloppen, app, VWZ, sensoComfort én vvw-verdeler boven zitten allemaal rond de 30-31C aanvoer. En deze manometer zit zelfs op de retour, dus die zou net als die van boven rond de 20C moeten zitten.

Hoe demonteer je zoiets en kan ik gewoon elke willekeurige manometer in de bouwmarkt kopen en hierop plaatsen? Zijn de aansluitingen altijd gelijk of moet je daar net als bij kranen op letten?
Gebruik je het ding ooit? Waarschijnlijk moet er heel wat water uit je cv voordat je hem zonder waterballet kan vervangen. Ik zou hem dus laten zitten of dit in de zomer een keer doen. En of het echt 52 °C is of eerder 20/30, kun met de hand voelen. ;)
Inmiddels zie ik 1,5 bar staan. Dat lijkt me echt wel een groot verlies in korte tijd, nietwaar? Nu heb ik hem af en toe weer terug zien springen naar 0,1 bar hoger, maar moet ik me zorgen gaan maken nu dat ik ergens een lek heb?
Is de installatie nieuw of recentelijk leeg geweest? Dan kan de drukdaling worden veroorzaakt door lucht die langzaam ontsnapt.

[ Voor 3% gewijzigd door arievz op 08-01-2026 16:59 ]

• MooDyBLueS
  • Niet online
@arievz Thanks! Dan laat ik de manometer waarschijnlijk voor wat het is, want inderdaad: ik kan wel voelen hoe warm het ongeveer is. Het ging me meer om de druk, maar die geloof ik dan wel.

De installatie is uit 2022 en niet leeg geweest, behalve waar ik het topic mee begon: lage druk wat mij sinds gisteren opviel, zo rond de 1,8 bar.

Ik heb hem dus tot 1,7 bar gevuld, dit werd vrij vlot erna 1,8 bar en ik hem ook even ontlucht volgens de handleiding, het ontluchtingsprogramma voor 15 min aangezet. Daarna weer op de normale stand en sindsdien is dus in enkele uren de druk naar 1,5 bar gedaald.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:56

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Het is vrij normaal dat je weer zakt na enige uren in gebruik. zelfs met proactief luchten zit er altijd nog wel wat lucht in het hele systeem die langzaam naar de ontluchter wordt gebracht.

Als die nu nog weer een keer zakt dan zou dat wat mij betreft wel opmerkelijk zijn.

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ircghost schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:33:
Het is vrij normaal dat je weer zakt na enige uren in gebruik. zelfs met proactief luchten zit er altijd nog wel wat lucht in het hele systeem die langzaam naar de ontluchter wordt gebracht.

Als die nu nog weer een keer zakt dan zou dat wat mij betreft wel opmerkelijk zijn.
Inmiddels 1,1 bar. En ik kan niet zien waar het lek zou zitten, ik zie in ieder geval geen rare plekken maar dat hoeft natuurlijk niks te zeggen.

Inmiddels de installateur gebeld.

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 09-01-2026 10:28 ]

Pagina: 1