Stichting Garantiefonds ZonZeker -> slinkse verkoop?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen


  • Frank767
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 10:38
Goedendag,

Ik heb al jaren zonnepanelen op mijn dak liggen. De installateur destijds was aangesloten bij Stichting Garantiefonds Zon Energie (SGZE). Deze installateur is inmiddels failliet gegaan, maar gelukkig hebben wij sinds het faillissement nooit problemen gehad met de installatie.

Recent ben ik door SGZE benaderd met de mededeling dat zij hun aangesloten leden proactief benaderen in verband met het vervallen van de salderingsregeling volgend jaar. Daarbij boden zij kosteloos en vrijblijvend een adviesgesprek aan met één van hun partners, afhankelijk van de regio.

Dit klonk op zich positief. In de bevestiging van dit gesprek zag ik echter dat de door SGZE geselecteerde partner Domogo is. Van dit bedrijf had ik zelf nog niet eerder gehoord. Bij nader onderzoek (o.a. via Google en hier op Tweakers) kwam ik meerdere ervaringen en discussies tegen die ik op zijn minst dubieus vind.

Volgens SGZE zijn zij onafhankelijk en koppelen zij per regio een passende partner. Wanneer ik echter kijk naar de communicatie en de Google-reviews van Domogo, ontstaat bij mij het beeld dat Domogo structureel dé partner is die aan SGZE-leden wordt toegewezen. Dit wijkt af van hoe SGZE het eerder heeft gepresenteerd en roept vragen op over de daadwerkelijke onafhankelijkheid van dit advies.

Daarom ben ik benieuwd:
Zijn er hier meer mensen die door SGZE zijn benaderd, akkoord zijn gegaan met dit vrijblijvende adviesgesprek, en daarbij een andere partner dan Domogo toegewezen hebben gekregen?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Alvast dank.

[ Voor 0% gewijzigd door Frank767 op 08-01-2026 10:38 . Reden: Verkeerde garantiefonds genoemd ]


  • Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23-06 22:02
En wat is dan de slinkse verkoop hier? Een 'geen interesse' zou prima zijn als je er geen zin in hebt.

En wat verwacht je precies van een 'vrijblijvend adviesgesprek' van een commerciele organisatie die batterijen verkoopt? Het mag geen verrassing zijn dat zo'n adviseur meer een verkoper is.

Aantal partners wat ze hebben is voor jou toch niet zo relevant. Dit is de partner in de regio waar jij woont.

[ Voor 110% gewijzigd door Tillumen op 08-01-2026 10:46 ]


  • dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:32
Wat verwacht je van een adviesgesprek over het vervallen van de salderingsregeling?

In veel branches wordt de term "adviesgesprek" gebruikt waar ze eigenlijk "verkoopgesprek" bedoelen. Ik denk dat dit hier niet anders is.
Domogo is een thuisbatterijleverancier. Hun advies zal zijn: neem een thuisbatterij. Krijg je advies van een windenergie-op-je-dak-leverancier dan zal het advies zijn om een windmolen op je dak te plaatsen.

Gratis bestaat niet. Een gratis adviesgesprek is een verkoopgesprek. Wil je echt ontafhankelijk advies? Betaal dan voor een gesprek met een onafhankelijke energie-adviseur. Eentje die dus geen belang heeft bij verkoop.

  • SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13
En wil je het gewoon zelf goed regelen, kijk dat in het Victron of in het je eigen Powerwall bouwen topic. Dat scheelt je zomaar een bak geld tov kant en klaar kopen en als premium krijg je dan ook nog een volledig open systeem ervoor terug. Iets wat je na eerdere faillisementen vast wel kunt waarderen.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.


  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die stichting ontvangt natuurlijk een kickback van de door haar aangebrachte leads.
Daar is niets geks aan, de Vereniging Eigen Huis doet exact hetzelfde en het zijn uiteindelijk natuurlijk commerciele partijen die geld moeten verdienen om de toko draaiende te houden.

  • EVDBRINK1975
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-01 22:25
Ook ik ben gebeld door SGZE en heb een afspraak gemaakt. Adviseur kwam langs en nam alles door, salderen, de gevolgen voor mij en toen… adviseerde hij me om geen batterij aan te schaffen maar mijn eigenverbruik te verhogen door apparaten op andere tijden te gebruiken dan ik nu doen. Ik viel van mijn stoel van verbazing maar was wel eerlijk. Slinks zou ik het dus zeker niet noemen.

E. van den Brink

  • upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:28
EVDBRINK1975 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:23:
Ook ik ben gebeld door SGZE en heb een afspraak gemaakt. Adviseur kwam langs en nam alles door, salderen, de gevolgen voor mij en toen… adviseerde hij me om geen batterij aan te schaffen maar mijn eigenverbruik te verhogen door apparaten op andere tijden te gebruiken dan ik nu doen. Ik viel van mijn stoel van verbazing maar was wel eerlijk. Slinks zou ik het dus zeker niet noemen.

E. van den Brink
Ja ja. 1 forum reactie, 1 dag lid van tweakers.

  • cgeugten
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-04 12:45
Ook ik ben vandaag, 28 januari 2026, telefonisch benaderd door een persoon die beweerde als backup te kunnen dienen bij storingen e.d. Desgevraagd hoe hij mij kon vinden en benaderen, kreeg ik mijn certificaat opgestuurd, omdat ik kennelijk eerdere berichten nooit had ontvangen. Verder kon ik uiteraard advies krijgen in verband met het einde van de salderingsregeling en aanschaf van thuisbatterijen. Toen ik naar een zijn concreet aanbod vroeg, kreeg ik nietszeggende antwoorden en werd het gesprek afgebroken. Ik vind het vreemd dat deze persoon wel een door de voorzitter van de stichting een dergelijk bericht weet te regelen. Na enig onderzoek heb ik via de website van de stichting, mijzelf opnieuw een dergelijk bericht kunnen zenden, Belachelijk dat je de website zo voor je kunt laten werken. Onderzoek van het telefoonnummer gaf een dubieus resultaat aan. Kortom alles wijst op fraude.

  • MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 17:31
Wat er werkelijk met de salderingsregeling gaat gebeuren is volgens mij nog onduidelijk. Wat wel duidelijk is: gebruik uw eigen opgewekte stroom!

Hangt er een airco in huis? Zomers lekker koelen. Heeft u warmwater in de keuken met een elektrische boiler? Fijn toch? Kraan open en direct heet water. En misschien ook fijn om voor de douche een 50 of 80 liter boiler met laag vermogen op te hangen. Scheelt ook weer wat gas terwijl je die 1000 kWh te veel opgewekte stroom dus kwijt kunt in je warmwater voorzieningen.

  • NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:15

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

dixet schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:51:
Wat verwacht je van een adviesgesprek over het vervallen van de salderingsregeling?

In veel branches wordt de term "adviesgesprek" gebruikt waar ze eigenlijk "verkoopgesprek" bedoelen. Ik denk dat dit hier niet anders is.
Domogo is een thuisbatterijleverancier. Hun advies zal zijn: neem een thuisbatterij. Krijg je advies van een windenergie-op-je-dak-leverancier dan zal het advies zijn om een windmolen op je dak te plaatsen.

Gratis bestaat niet. Een gratis adviesgesprek is een verkoopgesprek. Wil je echt ontafhankelijk advies? Betaal dan voor een gesprek met een onafhankelijke energie-adviseur. Eentje die dus geen belang heeft bij verkoop.
Dit is écht goed advies. Aangezien ik er niet voor betaald heb, maak ik mij toch zorgen dat je werkt voor onafhankelijke energie adviseurs :9

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.


  • Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:12

Tsuranim

There is only one

Ook ik ben vandaag gebeld, met hetzelfde verhaal. Wat niet klopt aan hun handelspraktijken is dat ze zeggen vanuit hun zorgplicht mij willen informeren over het bestaan van thuisbatterijen.
Ik was al eerder klaar met de medewerker. 1- Hij kon niet zeggen wie de installateur was die de garantie afhandeling van de failliete panelenlegger over had genomen. 2- hij een script aan het voorlezen was, en bleef voorlezen toen ik meermaals aangaf alles wel te begrijpen qua afschaffing salderingsregel.

Maar het is dus wel van deze stichting? Dacht dat het iemand was die vanuit een oud klantenbestand belde om klanten binnen te halen.

  • Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-06 15:10

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Ik werd vorig jaar ook gebeld door SGZE omdat Triplesol over kop is gegaan toen. Kreeg een certificata van ze en prima. Vorige week weer gebeld door ze en ik wilde wel luisteren naar een accu praatje.

Domogo is langs geweest en man klonk overtuigend. Raadde Hexi of AlphaESS aan, klonk allemaal wel ok maar erg veel geld. Nog geen besluit genomen.

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.


  • Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:07
Tijgert schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 13:18:
Ik werd vorig jaar ook gebeld door SGZE omdat Triplesol over kop is gegaan toen. Kreeg een certificata van ze en prima. Vorige week weer gebeld door ze en ik wilde wel luisteren naar een accu praatje.

Domogo is langs geweest en man klonk overtuigend. Raadde Hexi of AlphaESS aan, klonk allemaal wel ok maar erg veel geld. Nog geen besluit genomen.
Vergelijk het eens met een Marstek Venus 3.0E of een andere plugin accu. Als de prijs daar (ver) boven zit dan moet je het sowieso niet doen. Als ik even snel kijk dan valt mij op dat zowel de Hyxi als de AlphaESS flink duurder zijn.

  • Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-06 15:10

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Qua rekensommetje zijn de installaties natuurlijk megaduur.

Stekker kost 1300 voor 5KWH en een installatie gewoon het dubbele (geinter-extrapoleerd voor 30KWH).
Er zit dan wel een omvormer bij voor de zonnepanelen en de installatie en aansluiten etc., maar het is gewoon heel veel geld.
Helaas wil ik voor 3 fases niet 3 torentjes bij random wandcontactdozen door het huis hebben staan en dan maar kabels trekken om bij de P1 te komen.

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.


  • _YmmiT_
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 03-06 18:09
Net ook weer voor de tweede keer gebeld door een garantie fonds. Ik ben ook zeer achterdochtig met dit soort pro actieve "we willen u alleen maar helpen" telefoontjes. Ja de salderingsregeling vervalt. Een batterij is nu nog vaak te duur. Dus komt neer op overdag de was doen. Meer kun je mijns inziens niet doen.

  • Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-06 15:10

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

In een maand tijd was de Hyxi die ik op het oog heb zo'n 10% gedaald. Ik ga nog even niks doen want de installateurs buitelen over elkaar heen nu.

Edit:
Wat Domogo betreft, iets te gladde praat als je zelf verder kijkt en ontdekt dat de verkoper er eigenlijk niet genoeg van weet. De Hyxi kan het hele huis overnemen met de backup en niet enkel 6 groepen zoals hij beweerde. Ook kan de Hyxi met een speciaal koppelstuk naast elkaar gezet worden voor als het te hoog wordt, dat dacht de man ook maar kon dat in de software van ze voor de offerte niet vinden en dus liet hij het maar. Ook was de maximale hooge volgens hun 5 batterijen, maar dat kan veel meer dus door dat koppelstuk. Niet voldoende dus qua verkoper en dat was dan aangeraden door dat garantiefonds.

[ Voor 68% gewijzigd door Tijgert op 23-06-2026 15:10 ]

Lenovo Legion 9i 18IAX10 5090 en een 9800X3D met Astral 5090 OC voor als het toch beter moet.

Pagina: 1