TP-Link deco werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Ferry Bouman
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-01 11:44
Hallo broeders van de kennisbank!

Gisteravond viel plots onze internet weg en begon de TP-Link Deco rood te knipperen.
Ik dacht eerst dat het Mobile Vikings netwerk (België) eruit lag. Nadien dacht ik dat de fout bij de Deco's lag, toen heb ik de kapitale fout gemaakt om deze met het knopje onder te resetten. Hierdoor is mijn netwerk nu weg, uiteraard problematisch voor laadpaal, airco & consoorten maar soit. Dat zijn zorgen voor later.

Nu wil ik dit netwerk terug opzetten maar als ik de procedure doorloop en hij wil verbinden met de Meshrouter dewelke aan de modem hangt vraagt hij om verbinding te maken en geeft dan een foutmelding dat hij niet kan verbinden. Terwijl het lampje wel blauw flikkert, wat zou duiden op mogelijkheid tot doorlopen installatie.

De routers zijn amper 2 jaar oud, hopelijk geen defect...

Om te kunnen telewerken heb ik nu even enkele kabels rechtstreeks op de modem aangesloten.

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:17
@Ferry Bouman

Even een contextueel vraagje:
Wat voor internet heb je? Glas, ADSL,... ? Je schrijft dat je nu direct op de modem aangesloten zit te werken, dat zou een router moeten zijn denk ik.

Is het: Internet--> modem--> router--> Deco's?
Of is het Internet--> modem--> Deco's ?

Ik neem aan dat je het doet via de Deco App op je telefoon/Tablet.
Staat BT daar op aan? Dat is nodig om de Deco te kunnen vinden na een reset.

[ Voor 21% gewijzigd door reinier68 op 08-01-2026 09:41 ]

• Ferry Bouman
reinier68 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:35:
@Ferry Bouman

Even een contextueel vraagje:
Wat voor internet heb je? Glas, ADSL,... ? Je schrijft dat je nu direct op de modem aangesloten zit te werken, dat zou een router moeten zijn denk ik.

Is het: Internet--> modem--> router--> Deco's?
Of is het Internet--> modem--> Deco's ?

Ik neem aan dat je het doet via de Deco App op je telefoon/Tablet.
Staat BT daar op aan? Dat is nodig om de Deco te kunnen vinden na een reset.
Ik zit op het Fiber-netwerk, de Mobile Vikings modem heeft ook een logo van Proximus erop staan dus ik vermoed dat dit via hun faciliteiten gaat?

• Ferry Bouman
Dit is de melding die ik krijg als ik de installatie opstart Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5Q5WOQkQ-xkGibkI6OxmKoEjno=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0v2qlgjz9r1asq6B8tFNKECA.png?f=fotoalbum_large

• Ferry Bouman
Heb bovendien ook de stekkers uitgetrokken zodat deze volledig konden ontladen en pas na 5 min terug ingestoken

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
na een reset zou de Deco toch Blauw branden moeten? (thans meende ik) en anders even kijken welke standaard SSID / Password die heeft.. staat als het goed is onderop de deco

404 Signature not found

• Ferry Bouman
SMSfreakie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:03:
na een reset zou de Deco toch Blauw branden moeten? (thans meende ik) en anders even kijken welke standaard SSID / Password die heeft.. staat als het goed is onderop de deco
Klopt en dat doet hij ook, ik laat hem zoeken en krijg melding om te verbinden. Daarna probeert hij te verbinden en krijg ik de melding zoals op de screenshot boven.

Ook zie ik het wifi netwerk dat hij wil maken verschijnen in de lijst bij mijn wifi netwerken

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:36
Zorg ervoor dat je telefoon of tablet niet verbonden is met een ander wifi-netwerk. Dan zou je hem moeten kunnen koppelen.

• Sprayshop
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-01 16:40
pffff. handleiding misschien eens gebruiken?
TP link support eens vragen?

app heb je
Blutooth aan
loop de wizard door en dan......connect met de wifi van je deco zoiets van een ssid genaamd dec0_5er4
dus naar je wifi instellingen en dat vreemde netwerk pakken en verbinden?

maar, ik heb ooit iets gehad met een spiksplinternieuwe deco X60, werkte goed, maar 1 sateliet vertikte het.
Ik moest terug naar de winkel om de hele set om te ruilen.
Ik heb toen 2 sets van 3 gekocht, werken nog heel goed.
maar het kan zijn dat je even met deco's eigen ssid moet verbinden
ik heb de hoofd deco als AP staan en allemaal verbonden met kabels als backhaul

Ik vermoedt dat je maar 1 deco hebt, heb je meerdere? probeer eens een andere als hoofd deco in te stellen.

• Ferry Bouman
Sprayshop schreef op maandag 12 januari 2026 @ 03:57:
pffff. handleiding misschien eens gebruiken?
TP link support eens vragen?

app heb je
Blutooth aan
loop de wizard door en dan......connect met de wifi van je deco zoiets van een ssid genaamd dec0_5er4
dus naar je wifi instellingen en dat vreemde netwerk pakken en verbinden?

maar, ik heb ooit iets gehad met een spiksplinternieuwe deco X60, werkte goed, maar 1 sateliet vertikte het.
Ik moest terug naar de winkel om de hele set om te ruilen.
Ik heb toen 2 sets van 3 gekocht, werken nog heel goed.
maar het kan zijn dat je even met deco's eigen ssid moet verbinden
ik heb de hoofd deco als AP staan en allemaal verbonden met kabels als backhaul

Ik vermoedt dat je maar 1 deco hebt, heb je meerdere? probeer eens een andere als hoofd deco in te stellen.
Kijk broeder, de eerste stap die ik genomen heb is de handleiding doorgebladerd. Dus nergens voor nodig om op die manier te antwoorden, als het je niet aanstaat prima maar dan reageer je gewoon niet.

Ik ga heus niet bij een probleem zomaar even op internet tokkelen om dan uren/dagen te wachten tot het juiste antwoord passeert.
Alsnog dank voor het onderste deel van je antwoord.

Ik heb ondertussen 2 van de 3 Deco's terug aan de praat gekregen door een hard reset uit te voeren, via de wizard in de app was het onmogelijk om dit klaar te krijgen.

De 3de slaagt er niet in om verbinding te maken, ook niet als ik deze dichter bij de hoofd deco plaats. Nu is de coverage wel voldoende voor binnen, de 3de was vnl. voor buiten te dekken. Aangezien het nog niet bepaald zomerweer is heb ik nog even om dit verder te onderzoeken.

• RonnieKo
Ferry Bouman schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:38:
[...]
De 3de slaagt er niet in om verbinding te maken, ook niet als ik deze dichter bij de hoofd deco plaats. Nu is de coverage wel voldoende voor binnen, de 3de was vnl. voor buiten te dekken. Aangezien het nog niet bepaald zomerweer is heb ik nog even om dit verder te onderzoeken.
Zet hem eens naast de hoofddeco. Of verbind hem even met een netwerkkabel aan de hoofddeco. Dan zou je hem in de app moeten kunnen configureren.

• RonnieKo
[...]
Ik heb ondertussen 2 van de 3 Deco's terug aan de praat gekregen door een hard reset uit te voeren, via de wizard in de app was het onmogelijk om dit klaar te krijgen.
Dat komt vaker voor. Dan werkt alleen een reset via het apparaat zelf. Dat is trouwens altijd beter als je helemaal opnieuw wil beginnen.

• Ferry Bouman
RonnieKo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Zet hem eens naast de hoofddeco. Of verbind hem even met een netwerkkabel aan de hoofddeco. Dan zou je hem in de app moeten kunnen configureren.
Heb hem er al naast gezet, straks even verbinden met de hoofddeco, dat had ik nog niet gedaan.
Wel al wired aan de modem gehangen, helaas. :(

• RonnieKo
Ferry Bouman schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:50:
[...]
Heb hem er al naast gezet, straks even verbinden met de hoofddeco, dat had ik nog niet gedaan.
Wel al wired aan de modem gehangen, helaas. :(
Ja, dan werkt het niet. Niet aangesloten volgens de handleiding. Tenminste ligt er aan hoe je de boel wil inrichten.

Wil je één hoofddeco hebben met daar achter de andere deco's? Dat is dan de standaard oplossing. Dus alleen de hoofddeco is dan verbonden aan het modem. De rest altijd achter de hoofddeco. Dus verbind de tweede en derde Deco met de hoofddeco.

Of je moet het allemaal als "aparte" Wifi-accespoints inrichten. Dan gebruik je je modem als "router". De Deco's zijn dan Wifi-ap's.

Nu ben je optie 1 van de hoofddeco aan het inrichten maar je sluit ze aan als de Wifi-AP oplossing. Zie de handleiding voor de twee opties.

[ Voor 12% gewijzigd door RonnieKo op 12-01-2026 11:25 ]

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:21
Ik weet niet welke type Deco je hebt en of ze allemaal gelijk zijn.
Bij mij wilde ik een betere versie aan mijn bestaande systeem koppelen, maar dat ging niet lukken. De beste unit dient als hoofd unit geconfigureerd te worden, daarna kunnen de mindere wel gekoppeld worden. Maar ook daarmee heb ik wel wat problemen gehad, ik moest de unit welke ik als hoofd unit in wilde stellen tot twee keer opnieuw naar fabrieksinstellingen terugzetten voor ik hem kon vinden in de app. Wellicht nog een keer terug zetten naar fabrieksinstellingen en kijken of het dan wel lukt.

• Sprayshop
[...]
Kijk broeder, de eerste stap die ik genomen heb is de handleiding doorgebladerd. Dus nergens voor nodig om op die manier te antwoorden, als het je niet aanstaat prima maar dan reageer je gewoon niet.
Dit is het probleem van tekst en apps. die "pffft" is dat ik mijn deco's jaren geleden heb geïnstalleerd en ik niet meer 100% weet of ik het goed typ.
En eerlijk, schrijf je niks over handleiding maar een procedure en een screenshot van de app, ik ben een mens en mag me ook vergissen.
Maar bedankt voor het misverstand en als laatste.

je hebt 2 deco's aan de praat en de derde niet, 99% kans dat deze kaduuk is.
Ik had dat dus met een nieuwe uit de doos, blauwe led bleef blauw ongeacht wat ik ermee deed, hard reset, voeding eraf en tijdje wachten, andere deco en koppelen via UTP ( je kunt beide deco's ook koppelen met utp om dan te kijken of ze verbinden, ook met een switch, beide deco's aan een switch en die aan de router, kan allemaal.
Dat van die harde reset wat je typte, onthoud die heel goed, bij herhaling en geen positief resultaat, hard reset.

suc6

• Sprayshop
Wilagro schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:02:
Ik weet niet welke type Deco je hebt en of ze allemaal gelijk zijn.
Bij mij wilde ik een betere versie aan mijn bestaande systeem koppelen, maar dat ging niet lukken. De beste unit dient als hoofd unit geconfigureerd te worden, daarna kunnen de mindere wel gekoppeld worden. Maar ook daarmee heb ik wel wat problemen gehad, ik moest de unit welke ik als hoofd unit in wilde stellen tot twee keer opnieuw naar fabrieksinstellingen terugzetten voor ik hem kon vinden in de app. Wellicht nog een keer terug zetten naar fabrieksinstellingen en kijken of het dan wel lukt.
Herkenbaar:
Ik ben ooit begonnen met deco M3, toen uitgebreidt met deco M5 en een setje M4.
M5 moest hooftdeco worden.
Maar steeds problemen dat sommige deco's opeens offline waren.
eindresultaat:
2 sets van 3x X60 deco's, sindsdien no more problems.
De m5 heb ik er 2 bij mijn dochter in belgië geïnstalleerd op een proximus router
1x M3 en 1x M5 bij mijn zoon die nog bij zijn moeder woont.

En ik heb ooit gemerkt dat na een firmware update, mijn X60 opeens niet meer boven de 300mbps leverden naar mijn phone ondanks wifi6. Gelukkig kun je de firmwares los downloaden, wel op de versie letten V1 V2 etc.
En na een downgrade had ik weer 800mbps verbindingen op wifi6.

• Ferry Bouman
Sprayshop schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Dit is het probleem van tekst en apps. die "pffft" is dat ik mijn deco's jaren geleden heb geïnstalleerd en ik niet meer 100% weet of ik het goed typ.
En eerlijk, schrijf je niks over handleiding maar een procedure en een screenshot van de app, ik ben een mens en mag me ook vergissen.
Maar bedankt voor het misverstand en als laatste.
Tuurlijk geen probleem, ik had ook zo niet moeten reageren misschien. Alsnog bedankt voor je verdere hulp.

Ik heb de deco's omgewisseld en hij werkt wel, dus heb ik het netwerk volledig gewist en opnieuw ingesteld en nu werken ze wel. Wat er nu wel juist gegaan is?? Warempel geen idee maar... Het werkt! :)
Pagina: 1