Hulp nodig bij Casambi geschakelde lichtpunten ombouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Heurmy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08-01 12:52
Wij hebben een hout-skelet nieuwbouwhuis gekocht waar bij oplevering licht geschakeld gaat zijn met modules en kinetische schakelaars van Casambi.

Om via de aannemer het lichtplan te laten uitvoeren was nagenoeg niet mogelijk, en zou een geintje worden van om de nabij 10k voor wat simpele spotgroepjes met dimmers in meerdere ruimtes. Ik, met mijn jarenlange ervaring in de bouw, heb dus gezegd dat doe ik zelf dan wel (omdat ik ook alle spac plafonds ga smeren).
Met mijn interesse en kennis op het gebied van ICT, leek het mij een koud kunstje om zelf op jacht te gaan naar de juiste spullen voor onze lichtplan. Nu zit ik met de gebakken peren.

Ik kom erachter dat Casambi best wel wat haken en ogen kent m.b.t Home Assistant. Daarnaast lees ik dat Casambi ook al moeilijk doet over het uitgeven van API-keys om te integreren met HA. Ook heb ik tot nu toe geen één mmWave sensor gevonden die samenwerkt mét.
Ik vraag mij dus af wat ik nu het beste kan doen. Heeft er iemand hier de juiste kennis/ervaring om mij een kant op te sturen. Ik begin redelijk zenuwachtig te worden of mijn plan wel gaat werken.

Concreet ben ik op zoek naar het volgende:
Ik wil bestaande lichtpunten zonder gevoedde schakelaar gaan ombouwen tot meerdere lichtgroepen.
In deze lichtgroepen wil ik bijvoorbeeld 10 inbouwspots kunnen opdelen in twee lossen groepen (dus 2×5) en fysiek als zowel automatisch/scheduled kunnen bedienen. Ook denk ik graag aan de toekomst, waar tante Gea zich ook raadt moet weten met de lampen. Puur met de focus op het eventueel verkopen van de woning in de toekomst, het lijkt mij namelijk en hell om de makelaar eerst een appje te moeten laten installeren voordat zij kijkers het huis kunnen laten zien.

In het kort, 1 bestaand lichtpunt ombouwen naar -> 2 losse groepen spots, te bedienen met draadloze schakelaar of automatisering met HA of IR/mmWave-sensor.

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Overstappen naar iets anders, of zijn producten van Casambi toch toereikend genoeg voor mijn wens?

[ Voor 3% gewijzigd door Heurmy op 08-01-2026 00:23 ]