Dag Tweakers,
Wij hebben in onze twee‑onder‑één‑kapwoning van 2006 behoorlijk wat contactgeluid van de buren, vreemd genoeg horen zij weinig van ons. Aangezien de meeste hinder van hun keuken komt, focus ik me in dit topic enkel daar op. Het gaat dus vooral om keukengeluiden: kasten, laden, deuren die dichtklappen. Geen stemmen of tv, enkel de mechanische geluiden. Onze keukens grenzen aan elkaar.
Tussen de woningen zit een gemene muur met 5 cm glaswol, maar fundering en predallen lopen vermoedelijk door, waardoor contactgeluid makkelijk wordt doorgegeven. Ik hoor ook duidelijk het verschil met andere contactgeluiden in huis, ik durf vrij zeker stellen dat het keukenlawaai van de buren echt (voornamelijk) via de gemene muur komt en niet via het plafond/vloer.
Wanneer we ooit een nieuwe keuken plaatsen wil ik eerst een goed ontkoppelde voorzetwand en eventueel een ontkoppeld plafond laten zetten.
Tot die tijd wil ik proberen de grootste lekken te beperken.
Onze keuken met volgens mij gemarkeerde "geluidslekken":
/f/image/sK074JVxkOgNieI4rqQKIway.png?f=fotoalbum_large)
Dit is wat ik in onze keuken vaststel:
1. Open gleuf onder de keukenkasten
Er zit een opening van ±20 mm breedt waar de betegeling stopt en de keukasten beginnen. Goed voor beperken geluid van ons naar de buren, maar ik vermoed door de onafgewerkte gleuf een klankkast effect voor ons.
/f/image/1eyRaxwc5e9scOs61PaJ12nZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eGSqDpC6de5bWDDpwlY0wnCs.png?f=fotoalbum_large)
2. Roosters en openingen. Deze kijken allemaal uit op de gepleisterde gemene muur.
– Rooster onder de oven
:strip_exif()/f/image/eQBvSZ9mTV8JNNYHf1doZepX.jpg?f=fotoalbum_large)
– Rooster onder de diepvries, er zijn ook splete in de plint naast het rooster zelf.
:strip_exif()/f/image/ceGZIzt4e80gSqSRbdOa871c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KFmtpkcLTprJWswi3V0RaZyE.jpg?f=fotoalbum_large)
– Rooster bovenaan boven koelkast
:strip_exif()/f/image/TeFRaUeAMdKQTBXrXfCiQTcf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JSTbzla6sierF5R6dNklGcvb.jpg?f=fotoalbum_large)
– Open ruimte naast de koelkast/diepvrieskast, met zicht op de gemene muur
:strip_exif()/f/image/LkwkeRqxl0kgF2z5pJ6SKaCw.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze holtes kunnen mogelijks als klankkasten werken. Voor de gleuven onderaan heb ik alvast compriband besteld.
Alle tips of inzichten over hoe ik dit best aanpak zijn welkom — of als iemand denkt dat deze holtes geen rol spelen, hoor ik het graag.
Bedankt alvast
Wij hebben in onze twee‑onder‑één‑kapwoning van 2006 behoorlijk wat contactgeluid van de buren, vreemd genoeg horen zij weinig van ons. Aangezien de meeste hinder van hun keuken komt, focus ik me in dit topic enkel daar op. Het gaat dus vooral om keukengeluiden: kasten, laden, deuren die dichtklappen. Geen stemmen of tv, enkel de mechanische geluiden. Onze keukens grenzen aan elkaar.
Tussen de woningen zit een gemene muur met 5 cm glaswol, maar fundering en predallen lopen vermoedelijk door, waardoor contactgeluid makkelijk wordt doorgegeven. Ik hoor ook duidelijk het verschil met andere contactgeluiden in huis, ik durf vrij zeker stellen dat het keukenlawaai van de buren echt (voornamelijk) via de gemene muur komt en niet via het plafond/vloer.
Wanneer we ooit een nieuwe keuken plaatsen wil ik eerst een goed ontkoppelde voorzetwand en eventueel een ontkoppeld plafond laten zetten.
Tot die tijd wil ik proberen de grootste lekken te beperken.
Onze keuken met volgens mij gemarkeerde "geluidslekken":
/f/image/sK074JVxkOgNieI4rqQKIway.png?f=fotoalbum_large)
Dit is wat ik in onze keuken vaststel:
1. Open gleuf onder de keukenkasten
Er zit een opening van ±20 mm breedt waar de betegeling stopt en de keukasten beginnen. Goed voor beperken geluid van ons naar de buren, maar ik vermoed door de onafgewerkte gleuf een klankkast effect voor ons.
/f/image/1eyRaxwc5e9scOs61PaJ12nZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/eGSqDpC6de5bWDDpwlY0wnCs.png?f=fotoalbum_large)
2. Roosters en openingen. Deze kijken allemaal uit op de gepleisterde gemene muur.
– Rooster onder de oven
:strip_exif()/f/image/eQBvSZ9mTV8JNNYHf1doZepX.jpg?f=fotoalbum_large)
– Rooster onder de diepvries, er zijn ook splete in de plint naast het rooster zelf.
:strip_exif()/f/image/ceGZIzt4e80gSqSRbdOa871c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KFmtpkcLTprJWswi3V0RaZyE.jpg?f=fotoalbum_large)
– Rooster bovenaan boven koelkast
:strip_exif()/f/image/TeFRaUeAMdKQTBXrXfCiQTcf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JSTbzla6sierF5R6dNklGcvb.jpg?f=fotoalbum_large)
– Open ruimte naast de koelkast/diepvrieskast, met zicht op de gemene muur
:strip_exif()/f/image/LkwkeRqxl0kgF2z5pJ6SKaCw.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze holtes kunnen mogelijks als klankkasten werken. Voor de gleuven onderaan heb ik alvast compriband besteld.
Alle tips of inzichten over hoe ik dit best aanpak zijn welkom — of als iemand denkt dat deze holtes geen rol spelen, hoor ik het graag.
Bedankt alvast