Contactgeluid uit keuken buren – klankkast in eigen keuken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• govahnator
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-01 10:12
Dag Tweakers,

Wij hebben in onze twee‑onder‑één‑kapwoning van 2006 behoorlijk wat contactgeluid van de buren, vreemd genoeg horen zij weinig van ons. Aangezien de meeste hinder van hun keuken komt, focus ik me in dit topic enkel daar op. Het gaat dus vooral om keukengeluiden: kasten, laden, deuren die dichtklappen. Geen stemmen of tv, enkel de mechanische geluiden. Onze keukens grenzen aan elkaar.

Tussen de woningen zit een gemene muur met 5 cm glaswol, maar fundering en predallen lopen vermoedelijk door, waardoor contactgeluid makkelijk wordt doorgegeven. Ik hoor ook duidelijk het verschil met andere contactgeluiden in huis, ik durf vrij zeker stellen dat het keukenlawaai van de buren echt (voornamelijk) via de gemene muur komt en niet via het plafond/vloer.

Wanneer we ooit een nieuwe keuken plaatsen wil ik eerst een goed ontkoppelde voorzetwand en eventueel een ontkoppeld plafond laten zetten.

Tot die tijd wil ik proberen de grootste lekken te beperken.
Onze keuken met volgens mij gemarkeerde "geluidslekken":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qvum248orrePPjxoXSQouWRk9W0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sK074JVxkOgNieI4rqQKIway.png?f=fotoalbum_large

Dit is wat ik in onze keuken vaststel:

1. Open gleuf onder de keukenkasten
Er zit een opening van ±20 mm breedt waar de betegeling stopt en de keukasten beginnen. Goed voor beperken geluid van ons naar de buren, maar ik vermoed door de onafgewerkte gleuf een klankkast effect voor ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uFZNn-TLoryLFW9_pZPrCZhQrg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1eyRaxwc5e9scOs61PaJ12nZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7eQUXImWFApiNRl3W4CnZ6ZLp4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eGSqDpC6de5bWDDpwlY0wnCs.png?f=fotoalbum_large

2. Roosters en openingen. Deze kijken allemaal uit op de gepleisterde gemene muur.

– Rooster onder de oven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kyu3wVCE_WIWjew8bTcSo5_aWNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQBvSZ9mTV8JNNYHf1doZepX.jpg?f=fotoalbum_large

– Rooster onder de diepvries, er zijn ook splete in de plint naast het rooster zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o17ojYC5i5ywKXtgOPW8UGn0u5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceGZIzt4e80gSqSRbdOa871c.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giy7Q2cP-rXT4GkP8sU7RKUOlEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFmtpkcLTprJWswi3V0RaZyE.jpg?f=fotoalbum_large

– Rooster bovenaan boven koelkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2o8l8SRkLKcwE6p-tdi_KsX-4eY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeFRaUeAMdKQTBXrXfCiQTcf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8EUOe5clHGGPTrYA85nfhzE_7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSTbzla6sierF5R6dNklGcvb.jpg?f=fotoalbum_large

– Open ruimte naast de koelkast/diepvrieskast, met zicht op de gemene muur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Obh-pN1QNcWj6r-tTJ8uyhzkIZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkwkeRqxl0kgF2z5pJ6SKaCw.jpg?f=fotoalbum_large

Deze holtes kunnen mogelijks als klankkasten werken. Voor de gleuven onderaan heb ik alvast compriband besteld.

Alle tips of inzichten over hoe ik dit best aanpak zijn welkom — of als iemand denkt dat deze holtes geen rol spelen, hoor ik het graag.

Bedankt alvast

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
ik heb weer een nieuw belgisch(?) woord geleerd, gemene muur, ik dacht dat het een agressieve autocorrect was.
natuurlijk kunnen die klankkasten een rol spelen maar je kunt ze niet allemaal dichtstoppen. er zitten roosters in, dat betekend dat je koelkast en oven daar warmte kwijt moeten kunnen.
je kunt misschien via de achterkant van je keukenkasten die ruimte achter de kasten zelf wel dichtduwen met een geluidsabsorberend materiaal.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-01 10:44
Die ruimte achter de kasten wil je ook laten doorluchten, tijdens het koken kan er kookvocht condenseren op de muur achter de kasten, als dat dicht gemaakt wordt kan het vocht niet weg. Deze constructie is er niet voor niets in (bijna) elke keuken. Wat ik me kan voorstellen is dat bij de ophanging van een van beide keukens schroeven gebruikt zijn die door het glaswol heen contact maken met jouw muur (kan dus ook aan jouw zijde zijn) Wij hebben dat met een ketel in ons vorige huis gehad, en een buurvrouw met iets tegen geluid (die hoorde en klaagde over alles) gelukkig waren ze met een klein jaartje zelf weg (net nadat hun nieuwe keuken geplaatst was vreemd genoeg)

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-01 09:00
Hoe loopt je afzuigkanaal? Ik hoor mijn buren nooit. Behalve op het toilet, waar het kunststof afzuigkanaal over een langte van 6 meter door de muur loopt en als een grote klankkast ervoor zorgt dat ik ze bijna woordelijk in de woonkamer kan verstaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Pyramiden op 08-01-2026 14:38 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik denk niet dat die paar gleuven, die allemaal bij een keuken horen, een klankkast maken.
Hebben de buren recent een nieuwe keuken of speelt dit probleem al langer?
Hebben de buren softclose op hun lades en deuren? Zou dit geen oplossing kunnen zijn?

• govahnator
No Hands schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:30:
ik heb weer een nieuw belgisch(?) woord geleerd, gemene muur, ik dacht dat het een agressieve autocorrect was.
natuurlijk kunnen die klankkasten een rol spelen maar je kunt ze niet allemaal dichtstoppen. er zitten roosters in, dat betekend dat je koelkast en oven daar warmte kwijt moeten kunnen.
je kunt misschien via de achterkant van je keukenkasten die ruimte achter de kasten zelf wel dichtduwen met een geluidsabsorberend materiaal.
Volgens mij hebben die roosters weinig functionele meerwaarde. Ze zitten daar vooral omdat het thermisch logischer is om op die plekken roosters te plaatsen in plaats van volle plinten. Die koelkast verbruikt geen 250 W continu, dus de warmteafgifte is beperkt en kan volgens mij prima weg via de kast waar die inzit, die sowieso niet luchtdicht zijn.

De originele oven in deze keuken had bijna twintig jaar lang geen rooster onderaan, zonder dat dat ooit voor zichtbare problemen heeft gezorgd. Met een nieuwe oven zoals deze in theorie ook niet nodige aangezien deze langs de voorkant van de oven zelf ventileerd.

Ik zou de roosters niet volledig dichtmaken, maar wel iets gebruiken dat geluid dempt en tegelijk nog wat lucht doorlaat. "open cellen PUR" bijvoorbeeld, zo behoud je de minimale ventilatie, maar verminder je de geluidsoverdracht (hopelijk)

PS: Volgens mij is gemene muur eerder NL, BE spreekt doorgaans over de "gemeenschappelijke muur" :)

• govahnator
HvdBent schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:08:
Die ruimte achter de kasten wil je ook laten doorluchten, tijdens het koken kan er kookvocht condenseren op de muur achter de kasten, als dat dicht gemaakt wordt kan het vocht niet weg. Deze constructie is er niet voor niets in (bijna) elke keuken. Wat ik me kan voorstellen is dat bij de ophanging van een van beide keukens schroeven gebruikt zijn die door het glaswol heen contact maken met jouw muur (kan dus ook aan jouw zijde zijn) Wij hebben dat met een ketel in ons vorige huis gehad, en een buurvrouw met iets tegen geluid (die hoorde en klaagde over alles) gelukkig waren ze met een klein jaartje zelf weg (net nadat hun nieuwe keuken geplaatst was vreemd genoeg)
Interessante piste, dat van die plug had ik nog niet over nagedacht. Al ga ik er voorzichtig vanuit dat die plug/schroeven geen 15cm lang zijn.

• govahnator
Pyramiden schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:36:
Hoe loopt je afzuigkanaal? Ik hoor mijn buren nooit. Behalve op het toilet, waar het kunststof afzuigkanaal over een langte van 6 meter door de muur loopt en als een grote klankkast ervoor zorgt dat ik ze bijna woordelijk in de woonkamer kan verstaan.
Dat loopt volgens mij vrij recht naar boven. Ik heb door de dampkap wel eens de buren horen praten,maar echt enkel als ze buiten staan, en vermoedelijk de wind "juist staat". Het geluid dat wij ervaren van de keukenkasten etc lijkt daar niet op. Ons huis+hun huis is overigens erg gevoelig voor contact geluid (dat je over eender waar in ons huis kan horen), het is niet enkel door de keuken.

• govahnator
Wolly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:44:
Ik denk niet dat die paar gleuvel, die allemaal bij een keuken horen, een klankkast maken.
Hebben de buren recent een nieuwe keuken of speelt dit probleem al langer?
Hebben de buren softclose op hun lades en deuren? Zou dit geen oplossing kunnen zijn?
Hiernaast is een huurhuis, ik vermoed dat dit "probleem" altijd al bestaan heeft (wij wonen hier zelf pas twee jaar). Ik vermoed sterk dat ze geen softclose hebben , wij wel , en dat dit zker zou helpen. Alleen wil ik het gesprek hierover liever niet opnieuw openen. Onder andere omdat ik me na de 1ste maal een zeiker voelde en ook dan zelf nóg meer moeite zou doen om absoluut geen lawaai te maken, terwijl ik nu in alles al erg voorzichtig ben.

[ Voor 4% gewijzigd door govahnator op 08-01-2026 15:32 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:42
govahnator schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:18:
[...]

Volgens mij hebben die roosters weinig functionele meerwaarde. Ze zitten daar vooral omdat het thermisch logischer is om op die plekken roosters te plaatsen in plaats van volle plinten. Die koelkast verbruikt geen 250 W continu, dus de warmteafgifte is beperkt en kan volgens mij prima weg via de kast waar die inzit, die sowieso niet luchtdicht zijn.

De originele oven in deze keuken had bijna twintig jaar lang geen rooster onderaan, zonder dat dat ooit voor zichtbare problemen heeft gezorgd. Met een nieuwe oven zoals deze in theorie ook niet nodige aangezien deze langs de voorkant van de oven zelf ventileerd.

Ik zou de roosters niet volledig dichtmaken, maar wel iets gebruiken dat geluid dempt en tegelijk nog wat lucht doorlaat. "open cellen PUR" bijvoorbeeld, zo behoud je de minimale ventilatie, maar verminder je de geluidsoverdracht (hopelijk)

PS: Volgens mij is gemene muur eerder NL, BE spreekt doorgaans over de "gemeenschappelijke muur" :)
ik had met mijn halve eeuw nog nooit van gemene muur gehoord en als ik het intik in een zoekmachine zijn de eerste 4 resultaten Belgisch. Hoe dan ook, ik ken weer een nieuw term al zal ik gemeenschappelijk vaker gebruiken denk ik.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:51:
[...]

ik had met mijn halve eeuw nog nooit van gemene muur gehoord en als ik het intik in een zoekmachine zijn de eerste 4 resultaten Belgisch. Hoe dan ook, ik ken weer een nieuw term al zal ik gemeenschappelijk vaker gebruiken denk ik.
Gemene deler kennen wij in NL wel, gemene muur is Belgisch.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:01
Wolly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:53:
[...]Gemene deler kennen wij in NL wel, gemene muur is Belgisch.
Vlaams :P
Pagina: 1