Een paar puntjes vanuit het Canon-kamp:
Je bent nu gewend met een (full-frame/35mm-equivalent) 27-450mm-objectief rond te lopen.
Voor de RF-mount direct is het lensaanbod inderdaad (nog?) relatief beperkt, maar met een mount adapter kan je alle EF en EF-S-objectieven gebruiken.
Een combinatie adapter+EF(S) is een stuk minder compact dan een vergelijkbare lens specifiek voor mirrorless (vooral aps-c-mirrorless), maar je kijkt naar full-frame.
Een EF-S-lens doet het zoals @
koraks al zei ook op een fullframe RF-body, maar dan wordt automatisch een kleiner deel van de sensor gebruikt: kleinere foto's dus.
Met zo'n mount adapter kan je je eigen bestaande lens nog gebruiken als je wilt testen of je een bepaald bereik mist (mogelijk moet de firmware bijgewerkt worden, Sigma heeft daar een usb-dock voor, anders herkent de camera hem niet als APS-C en cropt hij niet (kan je dan later zelf doen).
Wij zijn onlangs overgestapt van een 80D op een RP - onze (15-85mm) rondlooplens ging stuk en op zoek naar een vervanging liep ik tegen een (ondanks de leeftijd van de RP) erg mooie aanbieding aan.
We hebben tussendoor een jaar of drie een Sony RP100VIII gebruikt - daar vond ik de elektronische zoeker en het slimmere uitkiezen van het AF-punt erg fijn, en dat doet de RP ook. De Sony deed na 3 jaar ineens softwarematig raar (een paar seconden na opstarten reageert alleen de sluiterknop nog) dus neigden we weer naar Canon.
Wat me op je 'pijnpunt' lichtsterkte opviel aan de stap van de 80D naar de RP is dat de sensor op hogere ISO-waarden veel bruikbare resultaten geeft, daar maak je dus ook winst. Hoewel je met full-frame wel bij dezelfde diafragmaopening een ondieper scherptediepteveld krijgt.
Puur op het Canon-kamp - voordelen van een Canon FF systeemcamera boven je 80D:
Grotere sensor: lichtsterker / betere kwaliteit ook bij hogere ISO
Met adapter: enorm lensaanbod dankzij EF (en eventueel zelfs EF-S)
Met RF-lenzen: compacter dan je 80D ondanks de grotere sensor
En nadelen:
Grotere sensor: ondieper scherptediepteveld - telt dus dubbel als je lens ook lichtsterker is
Met adapter heb je een lens met een camera in plaats van andersom. Met onze Sigma 18-35 f/1.8 Art plus adapter is de camera echt heel klein.
Het aantal native RF-lenzen is inderdaad vrij beperkt en hoewel Canon voor mijn gevoel vrij conservatief ingesteld is, hebben ze ook vorig jaar een paar nieuwe lenzen op de markt gezet.
De bodies van Sony komen qua AF en videokwaliteit over het algemeen beter uit de tests, maar wij zitten sinds mijn eerste (film-)SLR in het Canon-kamp dus dat (en de aanbieding voor de RP met lens - nieuw voor minder dan €800) woog ook mee.
Maar het ging in eerste instantie om lenzen..
Met je huidige telemogelijkheden (effectief 450mm op FF) kan je eigenlijk niet om de RF 100-400 5-6.8 heen, tenzij je er een adapter bij haalt maar dan wordt het zwaarder (2 kilo voor een Sigma 150-600).
Maar wellicht is die f/8 niet eens zo'n enorm probleem aangezien je er met de (nieuwere en vooral full-frame) sensor qua lichtsterkte flink op vooruit gaat.
Uiteindelijk is het een afweging, tele + lichtsterk + full-frame = zwaar.
Als het weinig mag wegen- mijn vader is heel erg tevreden met zijn Sony RX10 IV maar dat model is ook alweer meer dan 8 jaar oud en het concept Bridge Camera lijkt niet meer te bestaan.
[
Voor 10% gewijzigd door
Tarin op 10-01-2026 09:30
]