2500 kWh overproductie op Zonnepanelen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Haarballetje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 15:19
Waar ik ooit dacht: Goh ik heb 2 kinderen en we zullen in de toekomst vast meer stroom gaan verbruiken doordat die gasten gamen etc. Blijkt helaas in de echte wereld dat dit niet het geval is (Ze gamen wel, maar een iPad / PS5+TV is een stuk zuiniger dan een dikke PC). Sterker nog mijn verbruik is van 2200kWh p/j naar rond de 1700 kWh gegaan. Nu produceer ik dus rond de 2500kWh te veel met mijn panelen.

Dit jaar niet al te erg, ik kan nu bepaalde ruimtes "gratis" verwarmen met elektrische verwarming. Maar volgend jaar valt die hele saldering weg. Ik heb al een tijdje met Gemini lopen babbelen, voor oplossingen. Maar ik ben ook benieuwd naar jullie adviezen.

De conclusie van Gemini was vooral gericht op: Airco's voor de zomer en verwarming in de winter. Mogelijk een elektrische auto aanschaffen en dan elektrisch rijden op die 2500kWh zou ik tussen de 10 en 15.000 km kunnen rijden zeggen ze.. Nu vraag ik me af hoe dit dan werkt, want in de winter wek ik minder op dan in de zomer, en ik kan niet over het hele jaar mijn energie wegstrepen door salderen toch? Dus dan zal ik in de winter wat bij moeten betalen en hopen dat ik in de zomer al mijn stroom zo goed mogelijk verbruik.

Kortom: Help deze leek eens even, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Zijn er misschien bijvoorbeeld Energieleveranciers die een vorm van Salderen blijven ondersteunen, zodat mijn zomer opbrengst nog voor de winter gebruikt kan worden oid?

Alle reacties

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:31
ik denk dat we even wat meer details van je eerste alinea nodig hebben.
Hoeveel lever je precies terug en hoeveel haal je uit het net? Staat op je jaarafrekening.
Hoeveel kWh produceren, dus gemeten op je omvormer, je zonnepanelen?

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Er is maar één advies mogelijk. Lees veel in de Themaforum: De Energierekening
En verder: denk ook eens aan een dynamisch contract. Dan verkoop je je overtollige stroom voor de prijs van dat uur. Een thuisaccu is geen oplossing voor jouw probleem. Die ga je niet terugverdienen.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Haarballetje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:05:
Zijn er misschien bijvoorbeeld Energieleveranciers die een vorm van Salderen blijven ondersteunen, zodat mijn zomer opbrengst nog voor de winter gebruikt kan worden oid?
Nee, salderen kost de energieleverancier namelijk veel geld. Dat gaan ze dus niet doen :+
Kortom: Help deze leek eens even, want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Oke, dan even simpel uitgelegd:

- Salderen verdwijnt volledig
- Je overproductie is in de zomer geen drol waard, dus gebruik het waar mogelijk.
- Je energierekening zal in 2027 gegarandeerd (een stuk) hoger worden.

Verder kan Gemini je probleem niet oplossen, omdat het niet _echt_ op te lossen valt. Een airco voor koelen/verwarmen zorgt er namelijk alleen voor dat je in de zomer meer overtollige stroom nuttig kan inzetten. Maar het zal je energierekening niet significant beïnvloeden. En in de winter heb je nauwelijks pv productie.. ja verwarmen met airco is relatief zuinig en verlaagt gasgebruik, maar dat staat los van zonnepanelen.

Een elektrische auto is leuk, maar je zal alleen op zonnige dagen echt gratis kunnen opladen. Bij flinke bewolking of tijdens de wintermaanden zal je gewoon stroom moeten afnemen van het net.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:41
Tsja, dit is 't dillemma waar half Nederland een oplossing voor zoekt.
Iedereen is opzoek om de kip met de gouden eieren in leven te houden. Realiteit is, je zonnestroom is gewoon veel minder waard zonder saldering.

Even heel erg versimpelt, iedereen produceert op 't zelfde moment (zomer) een bulk aan zonnestroom.
De marktprijs dondert op dat moment in elkaar. Door wegvallen van saldering is de "gratis"administratieve accu bij de netbeheerder/energieleverancier in één keer weg. Dus je krijgt vanaf volgend jaar de moer voor je zonnestroom op de piek van de dag.

Maar je gedachtegang gaat nu naar meer verbruiken omdat je een overschot hebt,leidt tot alleen maar tot meer kosten. In de zomer nog als jij overdag naar je werk bent met de auto kan je namelijk niet thuis opladen. En in de winter heb je geen opbrengst, en moet je grijze stroom afnemen.

Bij mij in de wijk is een mix tussen hoogbouw en een aantal rijtjeswoningen met een oprit.
Een eigenaar van een rijtjeswoning heeft nu een aantal EV/PHEV rijders uit de hoogbouw gevraagd of ze met zonnig weer overdag bij hem willen laden i.p.v. de publieke paal.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:35
Het enige wat je kan doen is je directe eigen gebruik op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken te verhogen. Maar dat is een beperkte mogelijkheid, op een gegeven moment heb je alles wat stroom gebruikt wel aan staan. Dus het enige wat dan overblijft is zoveel mogelijk van de stroom opwekking verplaatsen naar een moment dat er geen opwekking is maar je wel verbruik hebt. Realistisch is het niet mogelijk om van de zomer naar de winter te verplaatsen. Wat wel kan is in de zomer het nacht gebruik afdekken, dat doe je met een kleine batterij. Hier zijn verschillende opties voor maar voor kleinschalig gebruik kan je bv denken aan een Plug-in-Batterij van Home Wizard. Reken uit wat je in de maand april van 20:00 avonds tot 08:00 uur de volgende dag aan stroom gebruikt en kijk dan naar batterij opslag die dat kan dekken.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
hanev001 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:38:
Het enige wat je kan doen is je directe eigen gebruik op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken te verhogen. Maar dat is een beperkte mogelijkheid, op een gegeven moment heb je alles wat stroom gebruikt wel aan staan. Dus het enige wat dan overblijft is zoveel mogelijk van de stroom opwekking verplaatsen naar een moment dat er geen opwekking is maar je wel verbruik hebt. Realistisch is het niet mogelijk om van de zomer naar de winter te verplaatsen. Wat wel kan is in de zomer het nacht gebruik afdekken, dat doe je met een kleine batterij. Hier zijn verschillende opties voor maar voor kleinschalig gebruik kan je bv denken aan een Plug-in-Batterij van Home Wizard. Reken uit wat je in de maand april van 20:00 avonds tot 08:00 uur de volgende dag aan stroom gebruikt en kijk dan naar batterij opslag die dat kan dekken.
Exact zo doe ik dat hier ook, in de maanden februari tot eind november (! heb ik genoeg opwek om die batterij (2.7kw) te vullen en zo de nacht af te dekken.

en overdag komt er genoeg binnen om de dag af te dekken, dus 'null' op de meter (niet helemaal want als oven of inductie aangaat komt er niet altijd genoeg stroom binnen om dat af te dekken)

A wise man's life is based around fuck you

• Haarballetje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 15:19
Ja ik werk wel veelal thuis en die overproductie is 2500 ik verbruik 1800, moet even kijken of ik dan afneem van Vattenfall op dat jaar overzicht.

Maar goed lang verhaal kort: Gewoonweg ruk dus, 4 jaar geleden 10 panelen gelegd, nu eigenlijk zonde van de investering geweest. MSS toch maar eens kijken voor die wietkelder in de zomer ;), Grapje...

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
TS verbruikt slechts 1800 kWh per jaar, dat is best weinig. Een plug-in batterijtje gaat z'n 2500 kWh overschot probleem niet verhelpen en is een investering die hij op dit moment nooit terugverdient.

Maar als we even inzoomen op 2027: 1 kWh kost zo'n 23 cent? 1800 kWh is dan €414 per jaar. Dat is €34,50 per maand aan elektra. In de lente/zomer/herfst heb je ook nog aardig wat PV opbrengst dat je direct kan gebruiken waardoor je maandkosten nog dalen.. dus waarschijnlijk blijft er zo'n €20 per maand over? Even als hele grove schatting*.

Met zo'n laag verbruik zou ik eerder gaan kijken naar gas/stookkosten, daar valt meestal meer winst (lees: rendement) te behalen. En goed kijken naar je energiecontract qua terugleverkosten/boetes en andere ongein.

*naar schatting gebruikt een huishouden ongeveer 30% van de directe PV opbrengst. Maar gezien de forse opbrengst in relatie tot het best lage verbruik zal het in dit geval iets lager zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:53
De rest is hierboven al gezegd, oplossing voor je probleem bestaat niet want iedereen zit ermee.

Klein detail:
Ik denk niet verbruik van 2200 naar 1700kWh per jaar is gegaan.
Ik denk wel dat je afname naar 1700kWh is gegaan.

Maw: Je produceert wss 3000kWh per jaar waarvan je 2500kWh teruglevert en 500kWh direct in het huis verbruikt.

Niet dat je er heel veel aan hebt :P

CISSP! Drop your encryption keys!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:34
Je zou een boiler in serie met je cv ketel kunnen ophangen met een slimme aansturing. Kan je in de zomermaanden in ieder geval gratis douchen en druk je je gasverbruik.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03:23
Makrolon schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 21:51:
Je zou een boiler in serie met je cv ketel kunnen ophangen met een slimme aansturing. Kan je in de zomermaanden in ieder geval gratis douchen en druk je je gasverbruik.
Als je dan een warmtepompboiler neemt doe je dat ook nog eens efficiënt. Heb je in de zomer minder kWh-tjes om af te fikken, maar de rest van het jaar een zeer efficiënte tapwatervoorziening die je gasverbruik substantieel zal drukken. Wel zorgen dat 'ie in de zonnige periode draait ivm gelijktijdigheid.
En deze optie is future proof: een eventuele warmtepomp voor ruimteverwarming kan er later gewoon naast draaien. Los van elkaar.
De warmtepompboiler is nogal ondergewaardeerd, ik denk doordat we tradioneel in cv-combi's denken.
In een gezin met 3 personen verstook ik er ongeveer 500 kWh per jaar in, waarvan een groot deel PV stroom dus.
Als je 'm binnen laat aanzuigen én uitblazen koelt 'ie in zomer ook een beetje.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik denk dat dit topic wel duidelijk maakt dat je je zomer-stroom in de winter niet meer kunt gebruiken. En in de winter heb je nauwelijks opwek. Je wekt natuurlijk wel op, maar minder dan je in de zomer doet en wellicht te weinig om je verbruik af te dekken. Als ik even naar mijn situatie kijk dan heb ik in deze maand (sinds 01-01) met 12 panelen 9,8 kWh opgewekt wat in een schril contrast staat met de 78,5 kWh die ik van het net trok. Maar toch, het is iets.

Wil je compleet zelfvoorzienend zijn wat elektra betreft dan zijn er eigenlijk twee opties:
1 - Je neemt zoveel zonnepanelen dat je zelfs in de winter genoeg kunt opwekken
2 - Je neemt een batterij die zo krachtig is dat je je zomer-stroom er in kunt opslaan om in de winter te gebruiken.
Maar je snapt zelf ook wel dat geen van de beide opties haalbaar is. Financieel krijg je het er never-nooit uit en dan heb ik het nog nieteens over de ruimte die het in neemt en de (brand-) risico's die je er mee loopt.

Je kunt je dus beter berusten in het feit dat de salderingsregeling verdwijnt en de schade beperken door in de zomer zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Dat kun je doen door je eigen verbruik te verhogen, maar je kunt ook kijken of je het opwekken kunt verminderen. Zo heb ik een SAJ-inverter met een zonneplan branding. Die stuur ik via de Modbus interface aan zodat hij maximaal 200 Watt opwekt (minder kan niet) als de stroomprijs negatief is of de plugin-batterij vol. Met andere woorden, ik probeer het terugleveren zoveel mogelijk te voorkomen.
Pagina: 1