App om deelauto te beheren, zonder abonnement, self hosting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aburg
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-01 06:32
Mijn vraag
Wij gaan met buren een private-lease auto delen en willen graag via een app inzicht in gebruik, agendaplanning en kostenverdeling.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een NAS waar ik gedeelde software op kan laten draaien.
Lastig is wel dat er zowel android als apple devices zijn bij de gebruikers.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse aangeboden apps waarbij er altijd centraal zaken opgeslagen worden en sprake is van een abonnementstarief.

Concrete vraag is dus of er iemand zo'n app kent

Alle reacties

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:39
Wij gebruiken binnen ons gezin Notion met een gedeeld account. Notion kun je helemaal naar wens instellen, afspraken, agenda's, etc. Wij slaan er bijv. onze garantiebewijzen centraal in op, onze recepten, etc. Er zijn ook heel veel standaard "templates" die je kan installeren.

Maar nadeel is wel dat je een gedeeld account hebt, je kan dus niet vaststellen wie iets heeft aangevraagd/ingevuld. Maar je kan zelf velden toevoegen ed, dus je kan bijv. zeggen:
Voeg afspraak toe voor datum plus tijd tm wanneer
Vul in voor wie en welke kilometers zijn gemaakt
Etc.

In een apart onderdeel kun je bijv kostenbonnetjes toevoegen met bijlagen etc.

Je kan het ook gratis gebruiken en je workspace delen, zodat je wel aanwijsbaar hebt wie wat heeft gedaan, maar dan heb je een beperkt aantal blokken, ik denk dat je dan te snel tegen beperkingen aanloopt.

Notion is maakbaar maar er is wel even een leercurve. Als je dat niet wil, ben je denk ik veroordeeld tot combinatie van apps.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-01 12:13
Interessante aanpak.

Ik denk dat dit erg lastig gaat worden om zelf te hosten. Als je al iets vind, zal iemand het technisch in de lucht moeten houden en bijwerken als er (security-)problemen zijn.

Een shared calender hosten is niet zo ingewikkeld, dat lukt met iets als Baikal, nextcloud of owncloud wel. Maar het bijhouden van een administratie, zelf knutselen? Een app kan gewoon een website zijn he (linkje er naar toe kun je op je telefoon als icon zetten), dat moet in beide wel lukken.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Nu heb ik nooit echt diep gekeken in hele 'AI app building', maar van de dingen die ik heb getest/gezien, is dat geen route? Als ik even random pak (builder.io) komt er toch een bijzonder stukje website uit die op het eerste gezicht aardig functioneel lijkt te zijn, hoe het zit met veiligheid... dat is ander verhaal denk ik :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-01 01:15
SinergyX schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:25:
Nu heb ik nooit echt diep gekeken in hele 'AI app building', maar van de dingen die ik heb getest/gezien, is dat geen route? Als ik even random pak (builder.io) komt er toch een bijzonder stukje website uit die op het eerste gezicht aardig functioneel lijkt te zijn, hoe het zit met veiligheid... dat is ander verhaal denk ik :P
Gezien het hier om "gemeenschappelijk" geld gaat neem ik aan dat de verdeling uitermate goed en foutloos moet zijn. Tenzij iemand al een expert is en AI gebruikt om even iets snel op te zetten om vervolgens zelf alles goed te controleren, raad ik het ten strengste af.

@TS of gaat iedereen gewoon hetzelfde betalen ongeacht of buur 1 8000km rijdt en alle andere buren 1000km?

Vraag eens na bij de autodealer of per-sleutel statistieken bijgehouden worden hoeveel km ermee gemaakt wordt (en laat ze het demonstreren, niet blind geloven die verkopers), misschien is er een app van de autofabrikant (en ja kan kosten maar die 200 eur voor paar jaar is ook geen grote kost, kan je soms mee leasen). Als dat kan, iedereen eigen sleutel betalen en gaan met die banaan.

[ Voor 25% gewijzigd door grasmanek94 op 08-01-2026 07:49 ]

• aburg
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-01 06:32
@TS of gaat iedereen gewoon hetzelfde betalen ongeacht of buur 1 8000km rijdt en alle andere buren 1000km?
Nee, zoveel mogelijk alles in km prijs.

Dank voor jullie reacties, wordt niet eenvoudig. Dus we gaan maar starten met een bestaande app, met bijbehorend abonnement.

• Arditi28
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-01 17:37
Ik liep tegen hetzelfde probleem aan. Voor het delen van een auto heb ik uiteindelijk een gedeelde Google Sheet opgezet. Deze bestaat uit meerdere tabbladen, elk met een eigen functie:
  • Invoertabblad: Hierin worden bij het instappen de datum, naam en kilometerstand vastgelegd.
  • Rijbeurt-berekening: Dit tabblad berekent automatisch hoeveel kilometers er per rit zijn gereden.
  • Verdeling per persoon: De gereden kilometers worden uitgesplitst per naam en per rijbeurt. Omdat mensen soms samen rijden en de kosten dan gedeeld worden, kan bij invoer bijvoorbeeld Pietje + Puk worden opgegeven.
  • Tankkosten: Een overzicht van alle tankbeurten met datum, bedrag, kilometerstand en wie heeft betaald.
  • Kostenoverzicht: Op basis van volle-tank-tot-volle-tank wordt berekend hoeveel kilometers iedereen heeft gereden. Deze kosten worden vervolgens naar rato verdeeld, met als resultaat een duidelijk overzicht van wie aan wie welk bedrag moet overmaken.
Voor het afstemmen van de agenda gebruiken wij een WhatsApp-groep, waarin in de groepsbeschrijving wordt aangegeven wanneer iemand de auto nodig heeft (als korte heads-up). Mocht dit niet voldoende zijn, dan kan een gedeelde online agenda, zoals via calendar.online, een alternatief zijn.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:20
In plaats van handmatig invullen heb je ook apps waarmee je foto kan maken van km stand - scheelt ook weer werk.
(Zelfde met tankbon, datum liters en prijs wordt overgenomen).

Alleen reservatie systeem is minder makkelijk in een spreadsheet...
Pagina: 1