LED lamp knippert bij dimmen met Busch-Jaeger 6523 U-102

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• verst01n
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-01 14:29
Beste forumleden,

Ik loop tegen het volgende probleem aan en hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Recent heb ik in mijn woning de oude halogeendimmers vervangen door Busch-Jaeger 6523 U-102 draaidimmers (LED 2–100W). In één van de kamers heb ik daarbij een nieuwe lamp geplaatst:
  • Calex LED E27 Peer A60 Filament Goud
  • 2100K
  • Dimbaar
  • 4,5W (40W equivalent)
Bij het installeren merk ik dat wanneer ik de dimmer met de klok mee draai, de lamp op een bepaald punt begint te knipperen. Draai ik vervolgens weer tegen de klok in, dan dimt de lamp netjes verder tot hij uitgaat. Het probleem lijkt dus alleen op te treden in een bepaald dimbereik.

Wat het voor mij verwarrend maakt:
In een andere kamer heb ik exact dezelfde dimmer, maar daar gebruik ik deze lamp:
  • Calex LED Volglas Filament Standaardlamp
  • E27 A60
  • 4W – 310 lumen
  • 2100K
  • Dimbaar
Deze lamp werkt probleemloos en knippert helemaal niet.

Mijn vragen:
  1. Hoe kan het dat de ene Calex LED lamp wel goed samenwerkt met deze dimmer en de andere niet?
  2. Waar moet ik op letten bij het kopen van LED lampen die gegarandeerd niet knipperen met deze dimmer?
  3. Zijn er specificaties (minimale belasting, type dimtechniek, fase-afsnijding, etc.) die doorslaggevend zijn?
Alle tips of ervaringen zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1 Die kan gewoon andere driver hebben. Led en dimmer blijft altijd een complex samenspel. Zeker als het om weinig belasting gaat (enkele lamp van 4W is niet veel) op een dimmer zonder N-aansluiting.
2 De kans op goed dimmen is bij de betere merken (Phiips, Osram, Ikea etc) wel beter dan bij de budget. Maar blijft hit and mis.
3 Niet heel erg, je zou nog een bypass kunnen proberen.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:13

dollyking

duck tape

draai de peertjes eens om, er zit best verschil in de lampen, en branduren totaal kunnen ook een rol spelen. dimmers met lage (led) vermogens blijft moeilijk.

• verst01n
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-01 14:29
@dollyking Omdraaien heb ik gedaan en het is inderdaad de dimmer lamp combinatie die het probleem veroorzaakt. Ik heb nieuwe LEDs nodig, maar wil ergens wel een garantie dat ze het zonder knipperen doen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb wel eens gezien dat een lamp fabrikant een lijst met "compatible" dimmers publiceerde. Maar anders dan dat ga je niet krijgen ben ik bang.