Dakgoot bezweken door sneeuw - klemmen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:46
Mijn vraag
Onze dakgoot is bezweken door de sneeuw en de klemmen zijn krom gebogen.

Ik heb nieuwe klemmen nodig, maar kan ze nergens vinden.

Kan iemand helpen met waar ik deze dingen kan bestellen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5Ka7YPKQ5d46RFuN-LINnnTY48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2JeZFnFbaxecwkE4D1QlI5k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzCMdsbZm1IiFcFwvYog2BZyxjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqVpIcJnpsdY3F5dbvVkBSy9.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google, maar ik kom er niet uit.

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kijk in je dakgoot wie de fabrikant is.
Dat helpt je gerichter zoeken

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:14
ja als je een merk weet is dat al makkelijker, is het aluminium? kunststof goot?

Wildkamp, Warmteservice, er is zoveel te koop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Tweak_ers
No Hands schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:15:
ja als je een merk weet is dat al makkelijker, is het aluminium? kunststof goot?

Wildkamp, Warmteservice, er is zoveel te koop.
Kunststof goot, die klemmen lijken aluminium.

Probeer te zoeken een naam, maar het staat niet heel prettig op een ladder met dit weer

• No Hands
Tweak_ers schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Kunststof goot, die klemmen lijken aluminium.

Probeer te zoeken een naam, maar het staat niet heel prettig op een ladder met dit weer
zet je je ladder tegen de goot, bind je de goot eraan vast met een stuk touw. dan blijft de goot wel hangen en kun jij lekker warm in huis afwachten tot het weer een beetje bijtrekt en dan op je gemak zoeken.

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:09
Tik deze zin eens in goegel "bakgoot beugels aluminium"
of hier eens kijken; https://www.dakgootwinkel...n/bakgoot-b30-toebehoren/
https://www.adr-dakwinkel...beugels/beugels-bakgoten/

Los halen, kijken of er een merk, type, etc op staat, of met de maat van de beugel en foto's bedrijven benaderen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:57

_Arthur

blub

Foto van hoe de dakgoot er uitzag voordat ie beweek en welk bouwjaar is je huis?

[ Voor 21% gewijzigd door _Arthur op 07-01-2026 14:55 ]

• Tweak_ers
_Arthur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:55:
Foto van hoe de dakgoot er uitzag voordat ie beweek en welk bouwjaar is je huis?
2003

Hier genoeg aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cg3stBPWdpdHNFZ9DKBnJmhW_JU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aRogzIlAiGaYYOhFgGFJg0c.jpg?f=fotoalbum_large

• _Arthur
  • Laatst online: 16:57

_Arthur

blub

Maar vermoedelijk zijn het gewoon rechte aluminium strips die aan je dakbeschot bevestigd zijn en dan met die 2 bout/moer verbinding aan de dakgoot bevestiging zitten.

Zoek eens op aluminium strip en je krijgt genoeg metaal handelaren die zaken voor je op maat kunnen maken.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:05
Op de foto's lijkt het alsof de klemmen alleen maar los uit het profiel zijn geschoten. Probeer m.b.v. een lijmklem (uiteinden bij elkaar klemmen) de dakgootklemmen weer in het profiel te krijgen.
Als dit niet lukt dan zal de hele dakgoot moeten worden vervangen en kijk dan meteen voor een ander/beter systeem.
Als je handig bent en dit zelf kunt doen hoeft dit niet heel duur te zijn. Dakgoot per meter kost niet de hoofdprijs en als je het met de hele rij tegelijk doet kun je misschien een leuke prijs afspreken.

Kijk bijvoorbeeld op deze website: https://www.zinkbouwmarkt...20-%20Dakgoot%20-%20kopen
Bij bijvoorbeeld een grote Hornbach is ook van alles tekoop op dakgoot gebied.

[ Voor 25% gewijzigd door vogelmans op 08-01-2026 08:34 ]

• Tweak_ers
vogelmans schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:30:
Op de foto's lijkt het alsof de klemmen alleen maar los uit het profiel zijn geschoten. Probeer m.b.v. een lijmklem (uiteinden bij elkaar klemmen) de dakgootklemmen weer in het profiel te krijgen.
Als dit niet lukt dan zal de hele dakgoot moeten worden vervangen en kijk dan meteen voor een ander/beter systeem.
Als je handig bent en dit zelf kunt doen hoeft dit niet heel duur te zijn. Dakgoot per meter kost niet de hoofdprijs en als je het met de hele rij tegelijk doet kun je misschien een leuke prijs afspreken.

Kijk bijvoorbeeld op deze website: https://www.zinkbouwmarkt...20-%20Dakgoot%20-%20kopen
Bij bijvoorbeeld een grote Hornbach is ook van alles tekoop op dakgoot gebied.
Er zitten andere klemmen die helemaal verbogen zijn. Bijna volledig geknikt, waar de klem hierboven een lichte buiging laat zien.

Die volledig gebogen klemmen zorgen ervoor dat hij niet teruggeklikt kan worden.

Een andere dakgoot moet wel het hele rijtje willen, iedereen heeft nu zijn eigen verzekering aangeschreven. Op de hoek ging het volledig mis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNJAbO6HOFnqiSpcRfOtMATCHR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhFDq7cEDJxNMqq22wVK2yGU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVupKRMDq7NppOFuSgVdMdIdHr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwBvsZC3l1UED9AR1qTzm6IX.jpg?f=fotoalbum_large

We kunnen geen merk terugvinden.

Dakgootwinkel.nl reageert:

Goedemorgen, je spreekt met <naam>. Ik herken deze beugels niet als standaard. Dit lijkt een opmaat gemaakte constructie. Wij kunnen je hier helaas niet aan helpen. Dit is iets voor het bedrijf die dit heeft geplaatst.

Ja geen idee, vanuit de bouw

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:59

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Waarom zou je dezelfde klemmen weer willen hebben? Ze hebben bewezen niet goed te zijn. Gewoon de hele dakgoot laten vervangen. Zeker omdat de verzekering dat waarschijnlijk dekt (of zij moeten aantonen dat het een ondeugdelijke dakgoot was).

Theo

• jadjong
  • Niet online
https://leidingshop.nl/dakhaak-gegalvaniseerd/?gad_source=1

De geadviseerde tussenafstand is 50cm, aangezien dat bij jou mislukt is snap ik waarom de boel op half zeven hangt.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zonde, dit had gemakkelijk voorkomen kunnen worden.

Heb je de bouwer al benaderd, vaak hebben zij in het archief staan welk type het precies is.

• No Hands
jadjong schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:02:
https://leidingshop.nl/dakhaak-gegalvaniseerd/?gad_source=1

De geadviseerde tussenafstand is 50cm, aangezien dat bij jou mislukt is snap ik waarom de boel op half zeven hangt.
dit is een beugel voor een mastgoot met kraal, dat is totaal niet wat er bij TS hangt.

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:34
Vergeet niet een schademelding te sturen naar je opstalverzekering. Ik heb vorig jaar hetzelfde meegemaakt polyestergoten gescheurd en verbogen door de grote klap van schuivend sneeuw en smeltwater wat in een keer van het dak afschoof en met een klap in de goot is beland. Reparatie van de 12 meter goot was duurder dan een nieuwe goot. Na veel heen en weer gemail met de verzekeraar en inspectie door een onderhoudsbedrijf van de verzekeraar, kreeg ik groen licht voor vervanging.

[ Voor 9% gewijzigd door Taatort op 08-01-2026 12:12 ]

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:05
Dit is volgens mij ook gewoon verzekeringswerk. Mail wat foto's naar de verzekering en vraag evt. of er een expert langs kan komen. Als er nog meer schade gevallen in de rij zijn zal alles waarschijnlijk wel vergoed worden. Als je "geluk" hebt dan bezwijken er nog meer goten in de straat en kan alles in een moeite door vervangen worden.
Het dakgootsysteem dat er nu hangt is niet geweldig dus laat er meteen een degelijkere variant hangen.

• Tweak_ers
vogelmans schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:09:
Dit is volgens mij ook gewoon verzekeringswerk. Mail wat foto's naar de verzekering en vraag evt. of er een expert langs kan komen. Als er nog meer schade gevallen in de rij zijn zal alles waarschijnlijk wel vergoed worden. Als je "geluk" hebt dan bezwijken er nog meer goten in de straat en kan alles in een moeite door vervangen worden.
Het dakgootsysteem dat er nu hangt is niet geweldig dus laat er meteen een degelijkere variant hangen.
Maar hoe gaan verzekeraars om met huizen waar hij nog wel goed hangt?

We hebben nu een aantal waar hij los is en een aantal waar hij nog prima zit.

Vandaag 1 bedrijf langsgeweest. Die zei na 1 minuut al:
Ik zie het al, hier kan ik niets mee. Of vervangen, of niets.

Maar de buren op de hoek is Centraal Beheer langs geweest, die zeggen: we gaan hem terughangen.

[ Voor 12% gewijzigd door Tweak_ers op 09-01-2026 21:36 ]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
soms staat de naam en het type bij naam op de detail tekeningen van je huis die bij de gemeente zou moeten liggen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tweak_ers schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Maar hoe gaan verzekeraars om met huizen waar hij nog wel goed hangt?

We hebben nu een aantal waar hij los is en een aantal waar hij nog prima zit.

Vandaag 1 bedrijf langsgeweest. Die zei na 1 minuut al:
Ik zie het al, hier kan ik niets mee. Of vervangen, of niets.

Maar de buren op de hoek is Centraal Beheer langs geweest, die zeggen: we gaan hem terughangen.
dan zouden ze toch ook nieuwe beugels moeten hebben :?

404 Signature not found

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:38

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

SMSfreakie schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:04:
[...]

dan zouden ze toch ook nieuwe beugels moeten hebben :?
Even laten rechtbuigen door een beunbedrijf, om volgend jaar exact hetzelfde probleem weer te hebben ;)

Persoonlijk zou ik die goot nog een trap na geven, wat een lelijk ding en wat een kutconstructie...

Je kunt beter een standaard halfronde goot hebben waarbij de haken er onderdoor lopen. Zo'n kliksysteem aan de zijkant gaat nooit zo sterk zijn.

En blijkbaar slecht leverbaar, dus zodadelijk iedereen de bak terughangen en de buurman op het einde een heel andere goot?

• Tweak_ers
Accretion schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:10:
[...]

Even laten rechtbuigen door een beunbedrijf, om volgend jaar exact hetzelfde probleem weer te hebben ;)

Persoonlijk zou ik die goot nog een trap na geven, wat een lelijk ding en wat een kutconstructie...

Je kunt beter een standaard halfronde goot hebben waarbij de haken er onderdoor lopen. Zo'n kliksysteem aan de zijkant gaat nooit zo sterk zijn.

En blijkbaar slecht leverbaar, dus zodadelijk iedereen de bak terughangen en de buurman op het einde een heel andere goot?
Nee ik mag hem van mijn verzekeraar vervangen 🤣

De hoek juist niet.

Dus wij een andere goot als tussenwoning en de rest terughangen 😜
Pagina: 1