Vraag

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Probleem
Ongeveer 2 jaar geleden ben ik begonnen met self-hosting en had ik een kleine setup gebouwd met het (veel te dure, I know) Asus B650E-I moederboard, een AM5 cpu en 64GB ECC geheugen. Het geheel was gebouwd in een behoorlijk krappe behuizing waardoor airflow niet echt een ding was, dit leverde op zich echter geen problemen op omdat ik niks zwaars draaide.

Dit heeft een jaar prima gelopen, maar op een dag had ik plots uitval en was het DRam ledje aan het branden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
Ik kocht een nieuw, veel goedkoper moederboard en bracht de componenten over. Dit leverde ook niet veel op. Toen ik als laatste nog een bios update probeerde te flashen op dit nieuwe board en op de flash knop drukte -> magic smoke.

Uiteraard zit je dan met een situatie waarbij je erg onzeker wordt waar dit nu aan kan liggen. Ik heb, ondanks mijn ervaring, geen flauw idee. Vandaag heb ik een andere, nieuwe en goede Seasonic PSU geprobeerd maar dan weer op de B650EI, met als doel ook om een bios flash te proberen. Moederboard op de kartonnen doos, 24-pin aangesloten, bios flash procedure gestart -> magic smoke. Er zat geen CPU of ram op het bord omdat dat niet nodig zou zijn. De bios lijkt te zijn geflashed alsnog, maar het board is nu helemaal dood.

Ik heb mijn vertrouwen even verloren in het kunnen diagnosticeren van een zelfbouw pc. Heeft iemand wellicht tips, dit eerder mee gemaakt of andere aanraders. Ik zit nu op het punt om een nieuw moederboard te halen (goedkoop), nieuwe cpu en met de nieuwe PSU een nieuw systeem te bouwen. Enige oude is het geheugen wat zo duur is dat ik hoop dat de cpu het issue was. Is dit slim?

Beste antwoord (via punishedbrains op 09-01-2026 11:55)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
In hele dure borden zitten fancy resettable fuses die kunnen vertellen dat er teveel stroom loopt.
Goedkoper mag je geluk hebben als er een polyfuse zit.

Mogelijk heb jij geen van beiden, want er was rook. Dus er is ergens sluiting geweest.
In je stick, bij het inpluggen of in het verloopje. Of het IO shield is in de USB connector terecht gekomen met een van de uitsteeksels.

Alle reacties

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:36
Deed je de BIOS flash met een USB stick? En was dit dan dezelfde?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:22
je kan gewoon een reflash doen volgens mij ,zou even een nieuwe usb stick pakken en maken en opnieuw de bios daarop zetten.

gaat wel het lampje branden als je de flash doet en gaat die ook knipperen tussendoor,als je aan het flashen bent.Als die statisch blijft branden,klopt er wat niet met de bios en/of usb stick

ow zie pas echt kortsluting,foutje je hebt dus dezelfde psu geprobeerd?
Dan moet het wel de voeding zijn en dus nu ook het waarschijnlijk het nieuwe moederbord kapot.

Je hebt geen andere voeding liggen?

[ Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 07-01-2026 14:51 ]

• jeroen3
  • Nu online
Welk deel van je moederbord gaf rook?

• punishedbrains
Arn0uDz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:15:
Deed je de BIOS flash met een USB stick? En was dit dan dezelfde?
Niet helemaal, ik heb 2 sticks, allebei USB-C en ik gebruikte bij de eerste plof de een en de tweede plof de ander. Echter had ik wel op allebei hetzelfde verloop-stukje naar USB-A.

• punishedbrains
jeroen3 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:48:
Welk deel van je moederbord gaf rook?
Als ik goed keek, in ieder geval bij deze meest recente; leek het uit de buurt van de USB connectors op het bord te komen, of vlakbei de 24-pin poort (zit bij elkaar in de buurt). De enige overeenkomst tussen beide is dat het gebeurde tijdens een bios flash, zoals ik in antwoord hierboven beschrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door punishedbrains op 07-01-2026 15:24 ]

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-01 19:50

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

punishedbrains schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:23:
[...]

Als ik goed keek, in ieder geval bij deze meest recente; leek het uit de buurt van de USB connectors op het bord te komen, of vlakbei de 24-pin poort (zit bij elkaar in de buurt). De enige overeenkomst tussen beide is dat het gebeurde tijdens een bios flash, zoals ik in antwoord hierboven beschrijf.
klinkt alsof je verloopje dan een probleem gaf...

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• punishedbrains
freaky35 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:44:
ow zie pas echt kortsluting,foutje je hebt dus dezelfde psu geprobeerd?
Dan moet het wel de voeding zijn en dus nu ook het waarschijnlijk het nieuwe moederbord kapot.

Je hebt geen andere voeding liggen?
Ik heb nu een geheel nieuwe PSU gekocht en geprobeerd omdat ik daar idd ook aan begon te twijfelen.

• punishedbrains
Hubert schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:25:
[...]

klinkt alsof je verloopje dan een probleem gaf...
En dat kan kortsluiting in een bord veroorzaken? Dat zou apart zijn, dacht dat daar wel flinke bescherming voor zou zijn. Kan ik dit op de een of andere manier testen, meten oid?

Acties:
  • Beste antwoord

• jeroen3
  • Nu online
In hele dure borden zitten fancy resettable fuses die kunnen vertellen dat er teveel stroom loopt.
Goedkoper mag je geluk hebben als er een polyfuse zit.

Mogelijk heb jij geen van beiden, want er was rook. Dus er is ergens sluiting geweest.
In je stick, bij het inpluggen of in het verloopje. Of het IO shield is in de USB connector terecht gekomen met een van de uitsteeksels.

• punishedbrains
Poe, dat zou op zich wel wat verklaren. En een probleem met of de CPU of geheugen om daarna alles ingewikkelder te hebben gemaakt met de USB sticks.

Ik kan met vergroting niet echt wat zien in dat gebied, maar ben daar geen expert in. Ik ga sowieso een
goede USB drive even bestellen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:10
punishedbrains schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:25:
[...]

Ik heb nu een geheel nieuwe PSU gekocht en geprobeerd omdat ik daar idd ook aan begon te twijfelen.
Wat is het merk en type van de oude en de nieuwe voeding?

• punishedbrains
Oude merk was de SFX L Power 500W van BeQuiet,
Huidige is de Seasonic Vertex PX-750.

• punishedbrains
Of het de USB stick was of niet, ik zal nu een goede gebruiken zonder verloopstuk en in plaats van weer nieuw spul kopen heb ik een oud beestje afgestoft. 64GB non ECC DDR4, Intel 9700K welke nog steeds werkt. Enige nadeel is dat daar geen bios update meer voor is, maar ik spaar liever eerst even door om in de toekomst dan iets te halen wat energie-zuinig is.

Dank allen voor het meedenken!

• serial_killa159
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-01 20:28
Kan je geen garantie claimen op het nieuwe moederbord? Ik zou het toch proberen als ik van u was, gewoon zeggen dat het stopte met werken. Het kan je cpu zijn die defect is, maar het is vermoedelijk 1 van de ram sticks. Ervan uitgaande dat je 2 sticks hebt kan je de pc tijdelijk op 1 stick laten werken.

Discogs collection

• punishedbrains
Nee dat heb ik ook getest idd. Beiden zijn dan stuk en enige wat ik dan nog kan bedenken is de CPU memory controller.
Ik kan kijken of ik de garantie kan claimen ja, helaas was dit alles in een periode waar ik zelf ernstig ziek was en ik niet heel slim bezig was met garantie e.d. Zal het zeker nog onderzoeken.

[ Voor 16% gewijzigd door punishedbrains op 09-01-2026 19:28 ]

Pagina: 1