Schakelaar knop verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• eezacque
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19:53
Ik weet niet beter of je verwijdert de knop van een lichtschakelaar door deze er met een kleine schroevendraaier af te wippen. Bij een nieuwe Busch en Jaeger schakelaar (Reflex SI) lukt dit niet zonder kracht te zetten, en is er een plastic lipje van het knopje afgebroken. Wat doe ik hier verkeerd?

Alle reacties

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Klopt het dat je de schroevendraaier aan één kant hebt gezet en toen hebt gewipt?

Je kunt beter proberen om aan verschillende kanten telkens een klein beetje op te wippen tot hij uiteindelijk los komt. Een klein zuignapje kan hier ook bij helpen.

• eezacque
In de schakelaars die ik ken, zit het knopje vastgeklemd op de feitelijke schakelaar, en dit laat zich er met enig beleid en een schroevendraaier wel afwippen, door, inderdaad, afwisselend aan weerszijden de schakelaar los te werken. Bij dit model zit de knop ook nog met een soort van haakjes op de schakelaar vast, en een van deze haakjes is afgebroken. Is geen ramp, het ding zit klemvast, maar niet helemaal hoe het hoort te zitten.

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:41

AlphaRomeo

FP PowerMod
Let op, bij sommige merken zit het knopje ook vast in het frame en moet je eerst het frame eraf wippen voordat je de knop los kunt wippen.

De hoofdvraag is hier trouwens: waarom wil je de schakelaar loswippen? Als je wilt schilderen haal je het frame eraf en laat je de schakelaars zitten (die plak je af).

• eezacque
Het is een nieuwe schakelaar, en om het frame te monteren zal de schakelaar er echt afmoeten.

• the___butcher
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:38
Ik moet de eerste schakelaar nog tegenkomen waar je het frame kunt verwijderen zonder eerst de schakelwip te verwijderen. Hoe blijft anders het frame op zijn plek?
Kon je toen hij er eenmaal af was (met wat schade) niet afleiden hoe het zonder schade had gekund?

• eezacque
Het is duidelijk hoe de schakelaar in elkaar zit, daarvoor hoeft de flipper er niet eens vanaf.

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
the___butcher schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:00:
Ik moet de eerste schakelaar nog tegenkomen waar je het frame kunt verwijderen zonder eerst de schakelwip te verwijderen. Hoe blijft anders het frame op zijn plek?
Kon je toen hij er eenmaal af was (met wat schade) niet afleiden hoe het zonder schade had gekund?
Bij Niko schakelmaterial plaats je het frame over de schakelaars. Frame blijft op zijn plek door weerhaakjes die in de achterliggende doos vallen.

[ Voor 8% gewijzigd door AlphaRomeo op 08-01-2026 13:59 ]

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
eezacque schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:00:
Het is een nieuwe schakelaar, en om het frame te monteren zal de schakelaar er echt afmoeten.
Doe eens een foto, meestal kun je het frame monteren door de M3 boutjes links en rechts naast de schakelaars, daarvoor hoeven de schakeldeksels niet los.

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:11
@AlphaRomeo Wat ik kan vinden over Reflex SI werkt het hetzelfde als de Busch Jaeger balance die ik thuis heb. Hier klem je het frame vast met het montageframepje van de bedieningswip.

Je schroeft dus eerst je basiselement in je doos (wcd of lichtschakelaar) dan leg je het afdekframe er los op en daar druk je de bedieningswip of je "stekkeringang" tegenaan.

@eezacque om los te halen zou je dus ook het hele frame naar voren kunnen trekken dan haal je de bedieningswip meteen mee. Dit lukte mij het beste bij enkele schakelaars, maar ook bij dubbele/driedubbele kan dit als je in de hoek begint.
Dan haal je dus niet de bedieningswip los van zijn framepje maar het hele geheel in 1 keer.

Hier een foto van de achterkant van een bedieningswip en een frame:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2nV3XajgsUPn9KOoH8gPvoAvyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Inq9hFkwLQoalX3Lapoqt5oO.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik dus van de muur getrokken door het frame zelf naar voren te halen.
Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fqIEyLpTLXXeQgjnxJM2AAfQOfo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaaQXJFXiHSeBBoRiJWw5RDV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Logic Lion op 08-01-2026 14:27 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:22

BCC

Busch Yeager moet je de schroevendraaier aan de onderkant drukken, maar met je nagel krijg ik ze er eigenlijk altijd wel uit.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• eezacque
@Logic Lion Dank voor je duidelijke foto! Hier zie je mijn flipper:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8ZA1Ehcei2EPwzeM8ZLlnGT968=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ud9Agcnvi0fdtAB7aHFObJPP.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet hier onder en boven de afgebroken lipjes, die normaliter klikken in uitsparingen in de schakelaar (ik zal daar morgen nog een foto van maken). De schakelaar wordt geleverd zonder frame, dus de truc die je beschrijft van het lostrekken met frame en al gaat niet werken, en met je nagel kun je het helemaal vergeten.

• Logic Lion
@eezacque ik ben erg benieuwd naar je aanvullende fotos want dan werkt het dus wel anders dan balance. Is het dan enkel de wip/flipper die het frame vasthoudt? Dus dan niet een grijs frameklem zoals op mijn foto?

[ Voor 16% gewijzigd door Logic Lion op 09-01-2026 00:21 ]

• eezacque
Hierbij de schakelaar, met voor en achter de oogjes waar de gewraakte lipjes in klikken, uitgevoerd in een zachter plastic.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O55IKDXguD94XkIquPT-V4dej9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YN8tXkSMK3oUjRKCBUaG8bLf.jpg?f=fotoalbum_large

• Logic Lion
Dat cremekleurige frame lijkt mij hetzelfde frame als de grijze bij mij. Die moet dan het grote afdekframe vasthouden en zou je dan dus net als bij mij in zijn geheel met de wippers los moeten kunnen halen.

Dus van achter naar voor:
Schakelaar
Afdekframe
Beige frame
Wippen

[ Voor 15% gewijzigd door Logic Lion op 09-01-2026 18:19 ]

• eezacque
Ik heb geen frame laten zien, alleen flipper en schakelaar.
Pagina: 1