• Vol Braakzakje
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-01 14:44
Hallo allemaal,

Vandaag was bunq weer eens in het nieuws en ik ben er gewoon klaar mee. Ik wil heel graag naar ASR of Triodos, dat lijken me vele degelijkere banken. Met hopelijk CEO's die niet zo debiel zijn als Ali van bunq.

Maar ik zit met een vervelende situatie die lastig is op te lossen zonder bunq.

We hebben een huisgezin met 5 personen. We hebben allemaal bunq.
En we hebben een rekening geopend en die gedeeld met alle gezinsleden. Zo kunnen zij allemaal boodschappen doen vanaf die rekening. Heel handig, gewoon even je pasje kopellen aan die rekening en klaar.

Maar ik heb deze optie nog bij geen enkele andere bank gezien.
Zijn er banken die dit aanbieden? Dat we een andere rekening, of een rekening van een ander persoon kunnen toevoegen aan de app?

Of is er aan andere manier hoe we dit kunnen oplossen?

Ik hoor heel graag jullie suggesties! Want ik ben echt klaar met bunq. Thanks.

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:17
Volgens mij bieden de standaard Nederlandse banken dit niet aan, dan kom je toch eerder richting een en/of rekening (wat ook kan met meerdere personen). Maar aangezien je al banken op het oog hebt, informeer daar eens.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:58

m-vw

Dus?

Je kan toch altijd meerdere personen een pas geven van een rekening?
Volgens mij geen unieke feature, of ik moet je niet goed begrijpen.

En van de Rabobank weet ik dat als je gemachtigd bent voor een rekening je deze ook in de app beschikbaar kan krijgen.

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02:09

Jorissie87

No diggity

Mijn vriendin en ik zitten samen bij Triodos en hebben ieder een eigen fysieke pas, daarnaast heb ik dat rekeningnummer ook gekoppeld aan mijn telefoon en (Garmin) horologe net als mijn vriendin. Dat zijn dus al 6 verschillende mogelijkheden om te kunnen betalen. Je kan dan niet zien wie er betaald heeft maar weet niet of dat iets uitmaakt. Het is niet precies wat jij bedoelt maar misschien is het een workaround?

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 240Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 23:03
Ik ben zeker geen bankenexpert dus ben niet op de hoogte van alle features, maar veel van de functionaliteiten van Bunq zijn niet (in dezelfde vorm) beschikbaar bij andere banken.

Wat je wel kunt doen is een gezamenlijke Revolut rekening openen en daar alle gezinsleden aan koppelen. Vervolgens voegt elk gezinslid een pas gekoppeld aan deze rekening toe aan Apple Pay of Google Pay, dan heb je wel iets wat er sterk op lijkt.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je kunt eens bij een reguliere bank informeren hoeveel gemachtigden ze op een rekening toestaan. Zo zou je kunnen proberen om een en/of rekening te openen op de namen van jouw en je partner en de overige gezinsleden daar op te machtigen.

Kijk bijvoorbeeld op: https://www.asnbank.nl/se...egen-aan-je-rekening.html

• ZXRY
ZXRY schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:15:
Ik ben zeker geen bankenexpert dus ben niet op de hoogte van alle features, maar veel van de functionaliteiten van Bunq zijn niet (in dezelfde vorm) beschikbaar bij andere banken.

Wat je wel kunt doen is een gezamenlijke Revolut rekening openen en daar alle gezinsleden aan koppelen. Vervolgens voegt elk gezinslid een pas gekoppeld aan deze rekening toe aan Apple Pay of Google Pay, dan heb je wel iets wat er sterk op lijkt.
Zie nu in de app dat de gezamenlijke rekening maximaal twee personen ondersteunt. Ik vrees dat Bunq een vrij unieke feature heeft...

• m-vw

m-vw

Dus?

ZXRY schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:22:
[...]

Zie nu in de app dat de gezamenlijke rekening maximaal twee personen ondersteunt. Ik vrees dat Bunq een vrij unieke feature heeft...
Zie mijn eerdere bericht. Je kan al sinds jaar en dag bij iedere bank extra mensen machtingen voor een rekening.

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 21:38

Internet Janny

He does it for free

Voortaan max. 2 mensen boodschappen laten doen.

Zero compensation

• ZXRY
m-vw schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Zie mijn eerdere bericht. Je kan al sinds jaar en dag bij iedere bank extra mensen machtingen voor een rekening.
Machtigen ja maar dat is omslachtiger dan hoe Bunq het regelt met een aparte rekening waar vervolgens 'on demand' een pinpas aan gehangen kan worden. Het kan dus wel via een andere bank maar qua functionaliteit zul je achteruit gaan. Dat zou mij persoonlijk alsnog niet tegenhouden om bij Bunq weg te gaan, maar goed :P

• m-vw

m-vw

Dus?

ZXRY schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Machtigen ja maar dat is omslachtiger dan hoe Bunq het regelt met een aparte rekening waar vervolgens 'on demand' een pinpas aan gehangen kan worden. Het kan dus wel via een andere bank maar qua functionaliteit zul je achteruit gaan. Dat zou mij persoonlijk alsnog niet tegenhouden om bij Bunq weg te gaan, maar goed :P
Ja het is omslachtiger, maar volgens de TS gaat het om de gezinsleden. Dat lijkt mij een vrij constant gegeven. Eén keer de molen doorlopen en het is geregeld.

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-01 00:43
Aparte passen aanvragen of één pas toevoegen aan meerdere Apple/android wallets. Dit is echt al jaren een opgelost probleem.

Idempotent.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 05:39

Lordy79

Vastberaden

Machtigen is een formulier en klaar. Tot degene die de machtiging afgaf overlijdt. Maar dat duurt hoop ik nog heel lang.

* Lordy79 heeft een leuke anekdote: ik was een jaar of 21 en wilde mijn vriendin machtigen voor mijn rekening. Toen werd ik waar zij bijstond gevraagd of ik wel wist waar ik mee bezig was. Dat zij dan over al mijn geld kon beschikken en de rekening kon plunderen.
Dus ik zei met een uitgestreken gezicht: maar ik ken haar al drie dagen dus dat zal wel loslopen...

Die blik van die bankmedewerker zal ik nooit vergeten...

Zorgplicht is prima maar ik vond dit nogal onbeschoft.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Tweede betaalrekening excl. voor de boodschappen en die digitale pas in de digitale wallets (zoals Apple Pay) plaatsen.

Alternatief is doen wat heeeel veel mensen doen: werken met Tikkies.

Misschien niet ideaal maar eigenlijk maar een klein compromis als je écht van Bunq af wil.

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:35
Jorissie87 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:15:
[…] Dat zijn dus al 6 verschillende mogelijkheden om te kunnen betalen. Je kan dan niet zien wie er betaald heeft maar weet niet of dat iets uitmaakt. […]
Je kan (met alle Apple Pay gerelateerde transacties wél precies per apparaat sinds wélk apparaat wat heeft betaald. Ik heb zelf ook Triodos en mijn Apple Watch houdt zijn eigen transacties bij los van mijn telefoon en met horloge / telefoon van mijn vrouw vice versa.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:04
Kan je niet beter 5x een Trade Republic rekening openen voor de PIN/online betalingen? Met 5 gezinsleden kom je een heel eind richting 5x tot maximaal 15 euro per maand saveback misschien? Aanmeld-bonussen lijken helaas wel voorbij, anders ook nog 4x dat. En dan je overige bankzaken bij je oude grootbank zodat weet je waar je aan toe bent?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:55
@Vol Braakzakje je kunt eens kijken of Wise dit doet zoals je wilt. Ik gebruik hun Debit betaalkaart voor online en buitenland en zie dat ze ‘family sharing’ hebben:

https://wise.com/p/spend-with-others

Als je account gaat maken stuur even DM :+

Edit:
If the customer’s registered in the EU, only 2 people can be in a group.
In all other eligible regions, up to 5 people can be in a group (1 owner and 4 members).
Ah shit.. dacht das handig voor ons gezin ook.

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 08-01-2026 07:23 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Ik mis onderbouwing in de topic start/1st post waarom @Vol Braakzakje 'klaar is' met Bunq terwijl deze hem blijkbaar voorziet in de juiste behoefte. Wat heeft de CEO hem precies aan gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door JJ Le Funk op 08-01-2026 07:32 ]

d:)b :henk d:)b

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:05

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

JJ Le Funk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:31:
Ik mis onderbouwing in de topic start/1st post waarom @Vol Braakzakje 'klaar is' met Bunq terwijl deze hem blijkbaar voorziet in de juiste behoefte. Wat heeft de CEO hem precies aan gedaan?
bunq is meermaals negatief in je nieuws gekomen op verschillende fronten. Het is te veel om elk artikel te linken, maar hier vind je een boel: https://www.nrc.nl/search/?query=bunq

Je insinueert dat het allemaal wel meevalt, zeker als TS er persoonlijk nog geen hinder van heeft ondervonden? Daar ben ik het niet mee eens.

Ten eerste is het m.i. goed dat consumenten in een markt aanbieders ‘straffen’ (door weg te blijven) als zij het niet eens zijn met hun handelspraktijken. Dingen hoeven niet verboden te zijn, om (maatschappelijk) onwenselijk te zijn.

Ten tweede is je bank natuurlijk ontzettend belangrijk. Er zijn verhalen van bunq-klanten wiens account zomaar geblokkeerd werd. Als bunq je enige of primaire bank is, heb je dan echt wel een probleem.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:00
*knip* AI-gegenereerde antwoorden zijn ongewenst op het forum

[ Voor 93% gewijzigd door Zr40 op 08-01-2026 12:21 ]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:04
JJ Le Funk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:31:
Hoezo mis jij dat? Al stond de kleur van t logo hem niet aan, de vraag blijft gewoon valide.

En ik vind dit een wat klierderige reactie. Of je weet echt niks van de slechte PR en rare acties van Bunq omdat je onder een steen geleefd hebt of je bent aan het shillen voor een 'bank' die reputatieschade met man en macht probeert te beperken.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 18:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sowieso vind ik de constructie van Bunq zoals TS die beschreef een beetje shady; op wiens naam stond die rekening waar 5 verschillende mensen (volledig) over konden beschikken eigenlijk? Was dat op alle vijf? Zo ja, wie was dan eigenaar van welk deel? Was één iemand aansprakelijk voor alle transacties? Zo nee, hoe werd dat bijgehouden dan in het geval er bijvoorbeeld een fraude-onderzoek moest worden gedaan?

Ik snap dus wel dat er weinig of geen andere banken zijn die dit in die vorm aanbieden; ja je kunt altijd meerdere pasjes aanvragen maar het geld is altijd van iemand. Dat is meestal 1 persoon, en bij een en/of rekening moeten er duidelijke afspraken zijn over aansprakelijkheid. Beide 'eigenaren' zijn dan hoofdelijk aansprakelijk voor alle transacties die op de rekening worden gedaan. Dat moet je maar willen met een 5-persoons huishouden (ik neem aan niet getrouwd en geen samenlevingscontract oid)...

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Fr33z, Loki, Ulster: om de TS zo goed mogelijk te helpen is het belangrijk zijn motivatie achter het verzoek te kennen. Om dit te raden/gokken en via ChatGPT te moeten achterhalen resulteert in een brei van aannames. Absoluut wil ik TS niet 'klieren' of Bunq verdedigen, enkel de vraagstelling zo goed mogelijk begrijpen.

d:)b :henk d:)b

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:52
JJ Le Funk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:12:
Fr33z, Loki, Ulster: om de TS zo goed mogelijk te helpen is het belangrijk zijn motivatie achter het verzoek te kennen. Om dit te raden/gokken en via ChatGPT te moeten achterhalen resulteert in een brei van aannames. Absoluut wil ik TS niet 'klieren' of Bunq verdedigen, enkel de vraagstelling zo goed mogelijk begrijpen.
De reden heeft helemaal niets met de vraag te maken.

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Hoewel wij wel Bunq gebruiken, doen we vrijwel alle betalingen via een virtuele Curve pas. Die werkt gewoon met Apple Pay en ‘weet’ welke transacties van welke debitcard afgeschreven moeten worden. Bijv alle brandstof en boodschappen gaan automatisch van de huisrekening. Welke bank je achter Curve gebruikt maakt dan niet uit.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:58
Als ik het goed begrijp wil je gewoon veel pasjes aan een rekening koppelen. Ik weet dat dat bij Revolut kan: https://help.revolut.com/...an-i-have-multiple-cards/

"Maximaal 6 pasjes per rekeningnummer"
Gecombineerd met 20 digitale passen :)

Revolut is overigens gratis en kent veel referral deals als je een rekening opent. Ik heb het zelf niet en sowieso mogen we geen referrals delen hier, maar je bent een dief van je eigen portemonee als je niet even zo'n actie opzoekt ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:44
Even voor de duidelijkheid: Revolut is een Litouwse bank onder het Litouws DGS met algemene voorwaarden die niet in het Nederlands zijn. Dit klinkt ondanks de mogelijkheden niet als het soort bank waar TS naar op zoek is.

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

DjoeC schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:13:
Even voor de duidelijkheid: Revolut is een Litouwse bank onder het Litouws DGS met algemene voorwaarden die niet in het Nederlands zijn. Dit klinkt ondanks de mogelijkheden niet als het soort bank waar TS naar op zoek is.
En waarom niet? Ik zie in de OP niets staan over waar de bank gevestigd zou moeten zijn.

[This is what you get when you mess with us]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:55
Richh schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:29:
Als ik het goed begrijp wil je gewoon veel pasjes aan een rekening koppelen. Ik weet dat dat bij Revolut kan: https://help.revolut.com/...an-i-have-multiple-cards/

"Maximaal 6 pasjes per rekeningnummer"
Gecombineerd met 20 digitale passen :)

Revolut is overigens gratis en kent veel referral deals als je een rekening opent. Ik heb het zelf niet en sowieso mogen we geen referrals delen hier, maar je bent een dief van je eigen portemonee als je niet even zo'n actie opzoekt ;)
Dan werkt Wise ook: kun je ook ladingen digitale passen mee aanmaken voor apple en google pay. Tis debit dus alleen opmaken wat erop staat.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:55
Lordy79 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 05:45:
Machtigen is een formulier en klaar. Tot degene die de machtiging afgaf overlijdt. Maar dat duurt hoop ik nog heel lang.
Ik ben gemachtigd op de ING-rekening van een familielid, maar daarvoor moest ik zelf ook ING-klant zijn. Is bij ASN ook zo.
Bovendien kost een ING-pinpas voor een gemachtigde 1,10 euro/maand.
Geen idee hoe het bij andere banken is geregeld.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:44
Ruzor schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:33:
[...]

En waarom niet? Ik zie in de OP niets staan over waar de bank gevestigd zou moeten zijn.
Nee, maar ik zie wel iets over ASR of Triodos wat een "sociaal" georienteerde bank suggereert. En ik vraag me af of Revolut daar onder valt.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:55
DjoeC schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:38:
[...]
Nee, maar ik zie wel iets over ASR of Triodos wat een "sociaal" georienteerde bank suggereert. En ik vraag me af of Revolut daar onder valt.
Die sociale oriëntatie heeft Triodos overboord gegooid met het oplichten van certificaathouders.
https://www.stichtingcert...afwaardering-certificaten
https://www.banken.nl/nie...icaathouders-mag-doorgaan
https://nl.trustpilot.com/review/triodos.nl

[ Voor 4% gewijzigd door gerritjan op 08-01-2026 13:43 ]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:58
Goede keuze. Een functie zoals Bunq is er niet bij andere banken, althans niet bij een andere 'klassieke' bank. Wellicht dat banken zoals Revolut of consorten deze optie wel aanbieden.

Zucht...

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-01 22:47
Lordy79 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 05:45:
ik was een jaar of 21 en wilde mijn vriendin machtigen voor mijn rekening. Toen werd ik waar zij bijstond gevraagd of ik wel wist waar ik mee bezig was. Dat zij dan over al mijn geld kon beschikken en de rekening kon plunderen.
Dus ik zei met een uitgestreken gezicht: maar ik ken haar al drie dagen dus dat zal wel loslopen...

Die blik van die bankmedewerker zal ik nooit vergeten...

Zorgplicht is prima maar ik vond dit nogal onbeschoft.
Jij kunt het onbeschoft vinden, maar ik heb liever dat een bankmedewerker even heel erg duidelijk is over de consequenties, dan dat hij/zij er niets over zegt en klakkeloos alles uitvoert wat jij vraagt. Niet iedere persoon is hier even goed mee bekend en er zal vaak genoeg misbruik van worden gemaakt.

De bewoording maakt natuurlijk wel uit: 'bent u er zich van bewust dat de andere persoon volledige beschikking krijgt over de rekening en ook het saldo kan overboeken?' klinkt heel anders dan 'weet je wel waar je mee bezig bent?'

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:04
Die rechtszaak heeft Triodos uiteindelijk gewonnen, dus de kwalificatie "oplichten" lijkt me niet gepast.
https://www.nu.nl/economi...n-certificaathouders.html

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-01 05:39

Lordy79

Vastberaden

Corrit schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 14:19:
[...]

De bewoording maakt natuurlijk wel uit: '
Precies. En ik weet niet exact wat ze zei maar het woord "plunderen" werd zeker gebruikt. Waar mijn toenmalige vriendin bij stond.

Ontopic; zij was toen geen Raboklant maar ik weet niet of dat nu wel moet om gemachtigd te kunnen worden. Voor een zakelijke rekening niet, weet ik uit recente ervaring al gaat dat niet om een algehele volmacht maar een betaal/pinpas van de bedrijfsrekening.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-01 22:47
Lordy79 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 20:34:
Precies. En ik weet niet exact wat ze zei maar het woord "plunderen" werd zeker gebruikt. Waar mijn toenmalige vriendin bij stond.
Ja dat is niet erg professioneel 😂
Pagina: 1