Vraag

• sentinel1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 23:11
Mijn vraag:
De computer van zoonlief heeft kuren.
Hij wordt aangezet, pc lijkt fysiek op te starten (RGB komt tot leven, fans gaan draaien) maar de beeldschermen springen niet aan.
Beide schermen geven "no signal" als de pc wordt aangezet.
Er is geen aanloop van problemen geweest. De computer is netjes afgesloten en de keer erop is het probleem ontstaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus X470-pro
AMD AM4 5700X
m.2 SSD
2x sata SSD
GPU: 1070TI
(als het nodig is vul ik dit later nog aan)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Best veel, vind ik zelf :D
Geheugen eruit, 2x SATA SSD eruit eruit getrokken
GPU eruit gehaald en geprobeerd om beeld via MB te krijgen (op zowel HDMI als display port)
Andere GPU geprobeerd (2070)
Een oudere CPU (2700X) erin gezet
-> bovenstaande heeft geen effect gehad. (wel handig als je nog wat ouders spul hebt liggen)

Wat zou het kunnen zijn?
Zou het MB defect kunnen zijn? Zo ja hoe te controleren?
Zou het de m.2 SSD kunnen zijn?
Voeding wellicht? Hoewel alles stroom lijkt te hebben maar geeft wellicht te weinig voltage
Bovenstaande kan ik zo niet controleren/testen. De voeding zou ik door kunnen meten alleen moet ik weten welke pinnen ik moet doormeten.

Ik weet het niet zo goed om eerlijk te zijn en hopelijk hebben jullie nog ideeën. Mijn eerste gedachte is het MB die is overleden.

Alle reacties

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:58

Barrycade

Through the...

Ik lees niet of je de monitoren met een laptop of andere pc getest hebt. Weet je dat AM4 5700X en de (2700X) geen GPU hebben, dus via de HDMI op moederbord maakt geen verschil? Maar je hebt ook met andere GPU's getest.

Je kan nog met een Linux versie testen dus alle HDDs even verwijderen /stroomloos maken en met een USB stick of DVD als die er in zit opstarten.

[ Voor 25% gewijzigd door Barrycade op 07-01-2026 12:08 ]

• sentinel1984
Bedankt voor je snelle reactie.

Ja de beeldschermen zijn getest. Ik denk, dat hoef ik er niet bij te zetten, is te logisch :D
Hij speelt nu op een laptop Roblox met de schermen.

Goede van de GPU op de 5700x en de 2700x. Niet bij stil gestaan dat ze geen GPU hebben.
Ik heb net de 2700x alleen getest met de originele 1070TI en niet met de 2070 die ik nog heb liggen. Ga ik dat nog proberen!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Dit probleem kan verschillende oorzaken hebben; een paar die ik al ben tegen gekomen zijn:
* Lege CMOS batterij icm. een bios die 'fail-safe' standaardwaarden heeft die in jouw setup niet werken
* Voeding die de geest heeft gegeven
* Een component die niet goed aangesloten zit
* Geheugen wat in de verkeerde slot/sloten zit

Als je nog ergens een PC-speakertje hebt liggen zou ik die even aansluiten zodat je eventuele foutmeldingen vanuit je moederbord kunt horen.

Wat je verder kunt proberen is om de PC zo minimaal mogelijk uit te rusten; dus enkel de CPU en één geheugenreepje. Heb je geen speakertje, dan een (zo licht mogelijke) grafische kaart erin. Let bij het plaatsen van het geheugen op dat je het juiste slot gebruikt. Meestal is dat het slot wat het dichtste bij de processor zit, maar kijk voor de zekerheid even in de handleiding van je moederbord. Sluit ook extern zo min mogelijk aan, dus enkel één beeldscherm om te kijken wat er gebeurd, maar laat je muis/toetsenbord/bluetooth-dongle/etc. achterwege. Haal ook alle ventilatoren en ledstrips los, met uitzondering van de CPU-fan (je moederbord zou het toerental kunnen meten voor het start).

Probeer met die minimale setup om de PC te starten om te kijken of je uberhaupt iets van beeld krijgt. Zo niet, zoek dan in de handleiding van je moederbord hoe je de CMOS kunt clearen (meestal een jumpertje of een button op je moederbord). Werkt dat niet, probeer dan eens of een andere PSU werkt; het mag een minimale zijn uit een HTPC of iets soortgelijks, zo lang hij maar op je moederbord en (indien nodig) je GPU aangesloten kan worden.

• sentinel1984
RiDo78 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:09:
Dit probleem kan verschillende oorzaken hebben; een paar die ik al ben tegen gekomen zijn:
* Lege CMOS batterij icm. een bios die 'fail-safe' standaardwaarden heeft die in jouw setup niet werken
* Voeding die de geest heeft gegeven
* Een component die niet goed aangesloten zit
* Geheugen wat in de verkeerde slot/sloten zit
Batterij heb ik als eerste vervangen want die zat er vanaf het begin al in en had ik gelijk als schuldige :D
Component niet goed aangesloten en geheugen lijkt het niet te zijn. A hij heeft altijd al zo gewerkt (lees; er is niets veranderd). Ik heb ander DDR4 geheugen geprobeerd, diverse sloten en eigenlijk al het onnodige afgekoppeld.
RiDo78 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:09:
Wat je verder kunt proberen is om de PC zo minimaal mogelijk uit te rusten; dus enkel de CPU en één geheugenreepje.....

... Zo niet, zoek dan in de handleiding van je moederbord hoe je de CMOS kunt clearen ...
...Werkt dat niet, probeer dan eens of een andere PSU werkt...
Zal het nogmaals eens proberen en ook een reset van de CMOS. Die had ik nog niet geprobeerd.
PSU wordt een ander verhaal, die heb ik zo niet liggen. Moet ik even kijken of ik die van mijn eigen PC kan vrij maken.

Ik heb al best veel probleemn (in het verleden) opgelost maar eigenlijk nog nooit een probleem dat er geen beeld is. Dan zit je met je handen in het haar omdat je ook geen (fout)melding ziet waarmee je wat kan.

Ik ga nog eens wat klooien. Bedankt voor de tips in ieder geval!