• 259tim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08-01 22:45
Hoi allemaal,

Ik ben al een aantal maanden aan het dubben of ik nou toch wil overstappen op een digitale camera. Ik heb nu heel veel plezier aan analoge fotografie, maar elke keer rolletjes kopen wordt toch een hoop geld, en ik merk dat ik gefrustreerd raak van het feit dat vrijwel alle analoge camera's oude meuk zijn die niet meer betrouwbaar is of hersteld moet worden. Of dat nou 'point and shoot' is of een spiegelreflex, deze modellen zijn allemaal zo oud dat je falende batterijen, shutters, motors, etc. tegenkomt.

Ik heb een smartphone met redelijke camera maar merk dat ik daar weinig foto's mee maak. De 'feeling' is er niet en ik wordt toch een beetje moe van die smartphonefotografie waarbij het nooit helemaal voorspelbaar is wat er nou uitkomt en wat voor AI oppoetsing er onder de motorkap gebeurt. Ik vind het leuke aan een camera dat je die tevoorschijn tovert bij bijvoorbeeld een feestje en dat mensen daar leuk op reageren, of een wandeling maken zonder telefoon en een paar leuke foto's maken in je omgeving van dingen die je tegenkomt.

Ik ben op zoek naar een camera die het volgende kan: Hij is compact en een camera die je makkelijk meeneemt en in je tas gooit of (als dit realistisch is) zelfs in je jaszak past als je even ergens rondloopt ofzo. Het kan een systeemcamera zijn met wisselbare lensen (als die een beetje compact zijn) of een geval zoals een Fuji x100v, maar ik zie bij die specifieke camera niet de reden om zoveel geld neer te leggen.

Ik zou het fijn vinden als de camera goed is met JPEG en bv. leuke filters heeft enz. Maar ook RAW kan schieten. Dit zie ik wel als een plus, het gaat mij echt om het plezier van fotografie en niet om de hoogste megapixel count of beste RAW kwaliteit of iets dergelijks, dus dat kan eventueel weggelaten worden.

Ik vraag me dan toch weer af of ik er misschien niet beter aan doe om bijvoorbeeld deze: https://shop.lomography.c...a-35-mm-film-camera-black te kopen. Een 'nieuwe' analoge camera die er erg goed uitziet.

Maar ik ben toch ook benieuwd hoe dit in het digitale landschap nu is, zijn er leuke compacte camera's voor 'de fun'? Zoals je vroeger digicams had? Als ik online zoek vind ik vooral veel spiegelreflex en redelijk grote systeemcamera's die wat "overkill" voelen voor mijn usecase.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Die Lomo...als het ding nou €75 zou kosten, oké. Maar voor wat ie moet kosten, is het m.i. een volslagen idioot geval. Wil je een fatsoenlijke analoge camera die behoorlijk betrouwbaar en duurzaam is, koop dan een relatief recente EOS (50, 30 series) of Nikon (f70, 90 enz.) Dan heb je een serieuze camera voor pakweg €100; afhankelijk van het glas dat je erop schroeft, kan het nog steeds vrij compact en lichtgewicht zijn (zeker zo'n EOS50 met bv een 24/2.8). In praktijk zijn dit soort cameras veel betrouwbaarder dan de populairdere modellen uit de jaren 70-80 met hun eindeloze mechanische problemen.

Digitaal voldoet zowat alles gefabriceerd sinds ca. 2010 wat een beetje compact is aan je eisen. Dus 'take your pick'. Als budget een rol speelt, koop tweedehands.

De vraag is verder zodanig open dat er niet echt een sluitend antwoord is. Persoonlijk zou ik wat rondneuzen op marktplaats en dingen die je aanspreken even googlen om specs enz. te lezen, en dan maar gewoon iets uitproberen.

Moest ik een schot voor de boeg geven: kijk eens naar een micro-four thirds (MFT) camera op de 2e hands markt; Panasonic G(GF, GX)-series, Olympus (bv. PEN). MFT lijkt weliswaar op z'n retour, maar het is toch een best groot ecosysteem en er is zat 2e hands aanbod. Voordeel van dit systeem voor jouw doeleinden is dat de sensor wat kleiner is, en dus het glas ook; daarmee wordt alles compacter en minder zwaar, terwijl je toch nog heel redelijke beeldkwaliteit kunt hebben (een stuk beter dan 35mm film).

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:02
Ik weet niet waar je nu analoog mee fotografeert, maar dat bepaalt wel denk ik 't referentiekader.

Die lomo is een show camera, er zit een crappy lensje op, moet er uit zien als een meetzoeker, maar is vooral vibes.

Ik zou heel eerlijk als je verslaafd bent aan film en JPEGjes wil en optioneel een raw eigenlijk vooral voor die Fuji gaan. Biedt het gemak van direct een mooie JPEG, de lens is goed, functioneert prettig en je hoeft niet een leger losse lenzen te kopen.

MFT zou mijn voorkeur niet hebben, zeker voor iemand die van een film camera komt. Het is zeker betaalbaar als je daar 2e hands het een en ander mee kan vinden, maar het gemak wat je bij Fuji ervaart om een 'analoog-like' jpeg er uit te halen, waarbij je nog enigzins in de richting komt van FF zie ik niet zo snel bij MFT. Alleen al de impact van een kortere scherptediepte bij wijdere lenzen is voor mij een reden om kleine sensoren te negeren.

Ik ben zelf al jaren geleden van mijn analoge camera's afgestapt (Canon EOS 5, 1, Mamiya 7II) en heb veel verschillende 5Ds gehad. Nu fotografeer ik weinig, maar heb een R6 met een 28mm pancake. Ik vind dat een heerlijke combo. Lekker compact, de JPEGs zijn qua kleuren best mooi, en als het er analoog uit moet zien pak ik een Portra 160 LUT en ziet 't er nog mooi uit.

De lenzen selectie van Canon RF is dramatisch, maar met die goedkope pancake ben ik erg happy.

|>

• 259tim
koraks schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:04:
Die Lomo...als het ding nou €75 zou kosten, oké. Maar voor wat ie moet kosten... etc.
Hm, ik snap je punt wel over die EOS50 en soortgelijke modellen, maar mijn ervaring is wel een beetje dat er "altijd wat" is. Ik heb denk wel 10+ analoge camera's gekocht de afgelopen 4 jaar en uiteindelijk is er altijd weer wat mee aan de hand. Daarom neig ik nu meer naar digitaal of nieuw.

MFT spreekt mij eigenlijk niet zo aan omdat je met zo'n kleine sensor maar weinig diepte krijgt en het ook best wel uit de running lijkt te vallen qua markt. Die diepte is juist 1 van de redenen dat een 'echte' camera aanspreekt.

• 259tim
simon schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:21:
Ik weet niet waar je nu analoog mee fotografeert, maar dat bepaalt wel denk ik 't referentiekader... etc.
Ik fotografeer nu vooral met een oude Fuji point and shoot, de DL1000 zoom, of met een Minolta X700. De point and shoot neem ik mee naar feestjes of op vakantie en de andere camera doe ik meer foto's van vrienden of familie mee schieten met een 50mm lens.

Misschien toch maar gaan voor een tweedehands Fuji, daar lijkt de meeste flexibiliteit te liggen en ze schijnen heel goede film simulaties te hebben. Voor zover ik online kan vinden hebben de meeste ietwat nieuwere modellen deze simulaties, en ze hebben mirrorless maar ook fixed lens camera's.

Als ik jullie zo hoor is de markt voor 'point and shoot' niet echt meer een ding en kan je beter voor wat meer 'fancy' gaan.

• simon
Point en shoot heeft praktisch geen marktaandeel dankzij de smartphones, je zou misschien dan naar een Ricoh GR kunnen kijken, maar die zijn niet goedkoop.

|>

• koraks
  • Niet online
259tim schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:46:
[...]

Hm, ik snap je punt wel over die EOS50 en soortgelijke modellen, maar mijn ervaring is wel een beetje dat er "altijd wat" is.
Welke camera's? 'Daily drivers' hier zijn een koppel EOS30v, af en toe een EOS50e. Daarnaast heb ik een EOS5 en een EOS1 gehad, en slingert er ergens nog een EOS1000f rond. Zelfs die laatste doet 't nog, maar wordt nooit gebruikt. Oh, en een Canon T90 (FD mount). Geen noemenswaardige storingen op de 'daily drivers'.
Ik heb denk wel 10+ analoge camera's gekocht de afgelopen 4 jaar en uiteindelijk is er altijd weer wat mee aan de hand. Daarom neig ik nu meer naar digitaal of nieuw.
Analoog nieuw is denk ik gewoon niet echt een reële optie op dit moment; ik zou het bij digitaal houden.
Edit: tenzij je Leica meeneemt in je overweging. Ik weet niet of je ergens een paar k€ hebt rondslingeren.

Als scherptediepte een issue is, dan neem je gewoon iets met een grotere sensor. Schaalt de rest wel mee op; body & glas. Overigens zie ik het voordeel van die kleine scherptediepte niet zo. Ik kom toch eerder licht tekort naarmate het beeldoppervlak groter is. Maar da's ook een verschil in stijl. Ik ben niet zo van de "bokeh foto's".

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 07-01-2026 19:05 ]

• simon
koraks schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:38:
[...]

Welke camera's? 'Daily drivers' hier zijn een koppel EOS30v, af en toe een EOS50e. Daarnaast heb ik een EOS5 en een EOS1 gehad, en slingert er ergens nog een EOS1000f rond. Zelfs die laatste doet 't nog, maar wordt nooit gebruikt. Oh, en een Canon T90 (FD mount). Geen noemenswaardige storingen op de 'daily drivers'.

[...]

Analoog nieuw is denk ik gewoon niet echt een reële optie op dit moment; ik zou het bij digitaal houden.
Edit: tenzij je Leica meeneemt in je overweging. Ik weet niet of je ergens een paar k€ hebt rondslingeren.

Als scherptediepte een issue is, dan neem je gewoon iets met een grotere sensor. Schaalt de rest wel mee op; body & glas. Overigens zie ik het voordeel van die kleine scherptediepte niet zo. Ik kom toch eerder licht tekort naarmate het beeldoppervlak groter is. Maar da's ook een verschil in stijl. Ik ben niet zo van de "bokeh foto's".
Het kan je onderwerp lostrekken van de achtergrond, bij een wijds portret (35mm-45mm) vind ik het mooi als er wat context zichtbaar is maar niet veel. Met m'n Mamiya 7II (6x7 film) vond ik dat altijd prachtig. Gaat niet om de bokeh, gaat om dat je de aandacht/focus ook zo verplaatst.

|>

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:00

Milo.

klik

Wellicht een stomme opmerking maar ik heb nog altijd mijn Sony a7 (de eerste) en die is zo heerlijk compact, Ik heb er altijd MF lenzen op zitten met een adapter, maar dan heb je fullframe en met name de compactheid die veel analoge cameras ook nog hebben. en als je wilt kan je er ook een zooi aan FE glas op zetten, de AF is traag maar ook daar valt wel mee te leven.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

• koraks
  • Niet online
simon schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:48:
[...]

Het kan je onderwerp lostrekken van de achtergrond, bij een wijds portret (35mm-45mm) vind ik het mooi als er wat context zichtbaar is maar niet veel. Met m'n Mamiya 7II (6x7 film) vond ik dat altijd prachtig. Gaat niet om de bokeh, gaat om dat je de aandacht/focus ook zo verplaatst.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar het hangt af van je stijl en benadering - ook binnen het 'environmental portrait' genre, hoewel ik daar weinig mee doe. In het begin heeft die separatie die je krijgt op grootformaat (4x5", 8x10") magisch. Maar je leert er wel snel van dat scherptediepte een schaars goed is. Ook op digitaal APS-C voel ik nooit de behoefte aan een snellere lens om de scherptediepte kleiner te houden. Omgekeerd juist. Ieder het zijne.

Als OP kleine scherptediepte wil, dan heeft een groter film/sensoroppervlak de voorkeur. De trade-off is grotere bulk, hoger gewicht en hogere kosten.

Fotografie is een compromis.

• 259tim
Milo. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:27:
Wellicht een stomme opmerking maar ik heb nog altijd mijn Sony a7 (de eerste) etc...
Iets in deze trant ga ik wat meer onderzoek naar doen, ik heb toch onderschat hoe relatief klein systeemcamera's kunnen zijn met een vlakke lens, en tweedehands moet het prima te betalen zijn.

Ik heb wat meer onderzoek gedaan naar "point and shoots" maar die bestaan eigenlijk gewoon niet meer echt, of zijn erg duur/compromised, dus systeemcamera's zijn dan het meest compact voor een beetje goede foto's

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
259tim schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:49:
[...]

...
Misschien toch maar gaan voor een tweedehands Fuji, daar lijkt de meeste flexibiliteit te liggen en ze schijnen heel goede film simulaties te hebben. Voor zover ik online kan vinden hebben de meeste ietwat nieuwere modellen deze simulaties, en ze hebben mirrorless maar ook fixed lens camera's.
...
Alle modellen van de fuji x-serie van de afgelopen vijftien jaar hebben film simulaties. Zelf heb ik ook bizar veel plezier van de op het internet te vinden "film recipes", zoals bijv: https://fujixweekly.com/recipes/.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:38

g0tanks

Moderator CSA
Zo te lezen zoek je iets met degelijke kwaliteit, maar ik wilde toch het volgende benoemen: Kodak heeft enkele maanden geleden de Charmera uitgebracht. Een digitale camera aan een sleutelhanger die lo-fi beelden maakt en ca. €40-50 kost.

Afbeeldingslocatie: https://www.notebookcheck.nl/fileadmin/Notebooks/News/_nc5/Kodak-charmera-2.jpeg

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• koraks
  • Niet online
g0tanks schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 01:14:
Kodak heeft enkele maanden geleden de Charmera uitgebracht.
Strikt genomen is dat niet zo. Er staat weliswaar de naam 'Kodak' op en dat is ook netjes gelicenceerd, maar Kodak heeft verder niets met die camera te maken. Kodak verdient op dit moment geld met een aantal dingen en licensering van hun naam en beeldmerken is daar een bescheiden onderdeel van. Deze 'Charmera' en bv. ook de (analoge) Kodak Ektar camera zijn Chinese producten. Wat overigens met de eerder genoemde Lomo camera ook ongetwijfeld het geval is.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:16
g0tanks schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 01:14:
Kodak heeft enkele maanden geleden de Charmera uitgebracht.
De SnapRoll zit in hetzelfde hoekje, maar is wat anders van format: https://www.escura-camera.com/product/snaproll

• Archioak
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:29
Misschien is een tweedehands Fujifilm x10,x20 of x30 nog iets?
Redelijk goede beeldkwaliteit, goed zoomlensje, compact, veel knoppen, lijkt op analoog fotograferen en met een viewfinder. Ze zijn ook stevig in elkaar gezet en zeker makkelijk mee te nemen in een jas.
Pagina: 1