Vraag

• San_Pedror?
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14-01 17:06
Beste allemaal,

Ik heb sinds een aantal weken af en toe kortsluiting. Vandaag voor de 3e keer in 3 weken. Telkens is aardlekschakelaar 2 uit en schiet deze er direct weer uit als ik deze aan probeer te zetten. De eerste 2 keer leek het groep 6 te zijn en heb alle stekkers eruit gehaald en 1 voor 1 weer toegevoegd, om te vinden waar het probleem zat, maar ndat elke stekker weer in het stopcontact zat bleef alles het gewoon doen en leek het probleem vanzelf opgelost.

Vandaag waren het groep 6 en 7 die beide ervoor zorgden dat direct aardlekschakelaar 2 weer uit ging. Maar voordat ik kon uitzoeken wat het probleem was ( zat zo'n 10 minuten tussen) kon ik beide groepen alweer probleemloos aanzetten.

Wat ik dus niet begrijp is, waarom lost het probleem vanzelf op na een minuut of 5 en hoe kan het dat ik op 2 groepen tegelijk kortsluiting heb?

Hopelijk heeft iemand hier een idee, alvast bedankt!

Alle reacties

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-01 19:40
Vocht?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:07

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik zou ook voor vocht gaan. Ga eens na welke apparaten er op die groepen zitten: wasmachine, waterkoker of andere apparaten met water.
Verder ook eens kijken waar de stopcontacten zich bevinden: in de buurt van een afvoer, onder een schuin dak met evt (lucht)afvoeren. Check meteen op ongedierte. Is het op een van de plekken veel kouder dan de rest van je woning? Dan kan condensatie ook nog een rol spelen (weer vocht dus).

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• San_Pedror?
Thanks, daar ga ik naar kijken!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:50

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

En je hebt geen kortsluiting, je hebt een aardlek.
Alles wat buiten zit (stopcontact, tuinverlichting, schuur, verlichting) is met deze sneeuw omstandigheden ook extra verdacht. Maar je hebt dit al een aantal weken, dus toen was er nog geen sneeuw...
Het probleem met aardlek is dat het meestal niet constant is, het fluctueert. Dus het probleem is niet weg omdat de automaat niet uitspringt. De lek zit net onder de afschakel grens. Alle groepen lekken wel iets (mA) dus het is ook mogelijk dat een goede groep toevoegen de totale lek boven de grens brengt (in jouw geval groep 6 en 7)
Makkelijk is het te vinden als je merkt dat het altijd gebeurd als de vaatwasser draait. Dan zit het dus achter de aan/uit schakelaar van de vaatwasser.

Theo

• Smartenergie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-01 12:22
Probeer even uit te zoeken welke groepen het zijn, 6 en 7 schrijf jij, het is mogelijk een optelsom van groepen achter die aardlekschakelaar max 4 per groep.
Heb je ook aan een mini 10 liter keuken boiler gedacht, was nog niet benoemd deze willen het ook nog wel eens veroorzaken

• San_Pedror?
xah5kiDe schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:47:
En je hebt geen kortsluiting, je hebt een aardlek.
Alles wat buiten zit (stopcontact, tuinverlichting, schuur, verlichting) is met deze sneeuw omstandigheden ook extra verdacht. Maar je hebt dit al een aantal weken, dus toen was er nog geen sneeuw...
Het probleem met aardlek is dat het meestal niet constant is, het fluctueert. Dus het probleem is niet weg omdat de automaat niet uitspringt. De lek zit net onder de afschakel grens. Alle groepen lekken wel iets (mA) dus het is ook mogelijk dat een goede groep toevoegen de totale lek boven de grens brengt (in jouw geval groep 6 en 7)
Makkelijk is het te vinden als je merkt dat het altijd gebeurd als de vaatwasser draait. Dan zit het dus achter de aan/uit schakelaar van de vaatwasser.
Bedankt voor je uitleg, dat maakt het probleem een stuk duidelijker. Zoals je aan mijn vraag kunt zien heb ik hier weinig verstand van. Er schiet nog geen apparaat te binnen, ook omdat het steeds op verschillende momenten op de dag gebeurde en ik dus verschillende apparaten aan had staan. Maar misschien is het dan toch de buitenverlichting.
Smartenergie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:21:
Probeer even uit te zoeken welke groepen het zijn, 6 en 7 schrijf jij, het is mogelijk een optelsom van groepen achter die aardlekschakelaar max 4 per groep.
Heb je ook aan een mini 10 liter keuken boiler gedacht, was nog niet benoemd deze willen het ook nog wel eens veroorzaken
Ik heb inderdaad een soort Quooker (van het merk Frank) waarvan ik dacht dat het misschien de oorzaak was, maar deze zit op een andere groep en op een andere aardlekschakelaar.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-01 18:50
Smartenergie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:21:
Een optelsom van lekstromen bedoel je zeker?; één groep en 10 ma lekstroom is geen probleem, 4 groepen á 10 ma is te veel :)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vooral beginnen met een lijst met een last waar de groepen achter de aardlek heen gaan en wat daar op aangesloten zit. Hoe betere lijst je deelt des te beter wij naar verdachte delen kunnen wijzen. Want ben het met hierboven eens, klinkt als vocht.

Maar eigenlijk zijn er maar die manieren om dit op te lossen:
- Alles open halen, beginnende bij verwachte delen.
- Of kijken of je zaken kunt isoleren. Dus voor lange tijd een groep uit laten en kijken of het niet meer gebeurd. Of als je dus betere verdachten hebt, die afkoppelen.
- Isolatieweerstand meten met speciale meter. Dat is iets voor elektricien.

Nadeel van vocht is dat he dus enorm met tussenpozen kan optreden en dus lastig te vinden kan zijn.

• San_Pedror?
Oke ik ben erachter, het was toch de keukenboiler. De stekker hiervan zat in een ander stopcontact dan ik dacht (slecht te zien achter de gootsteen en alle leidingen).

Bedankt voor het meedenken allemaal!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:11
Je hebt die boiler niet op 2 groepen zitten. Dus dat zou ik toch nog even nagaan.
Daarnaast kan het ook geen kwaad om even een groepenverklaring te maken wat waarop zit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1