Vraag

• EpicHenk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-02 16:14
Ik ben bezig met het realiseren van een laadpaal thuis (Peblar Home). Meterkast is al vernieuwd. Nu duurt de netverzwaring van 1 naar 3 fase wat langer, vooral omdat het glasvezelaansluitpunt in de weg zit (en KPN die moet verplaatsen).

Kan ik gemakkelijk eerst de laadpaal laten installeren en daarna de netverzwaring doen? Ik kan nl niet zo goed vinden of dit nou echt een goed plan is.

Verder heb ik niet per se haast, want de EV is er nog niet.

Beste antwoord (via EpicHenk op 07-01-2026 12:21)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 17:08

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Komt de verzwaring er wel voor de EV er is? Want dan is het nog veel makkelijker. Dan kan je de boel gewoon laten installeren, maar de krachtgroep voor de laadpaal gewoon uit laten tot de verzwaring is uitgevoerd.

Hier ging het ook in die volgorde:
  1. Groepenkast vernieuwd in voorbereiding op 3-fase, maar met een brug in de hoofdschakelaar om de fases te koppelen.
  2. Laadpaal installeren, maar nog niet in gebruik stellen.
  3. Aansluiting omzetten naar 3-fase die monteur haalt dan ook de brug er uit
Daarna kon ik zelf de krachtgroep voor de laadpaal inschakelen.

Bij mij was het (puur toevallig) wel zo dat de monteur van de laadpaal en van de netbeheerder op dezelfde dag kwamen ('s ochtends de laadpaal, 's middags de 3-fase).

Als de EV eerder komt, zou je inderdaad even moeten zien of je de paal voorlopig op 1-fase aansluit, zodat je wel iets van laadmogelijkheid hebt thuis.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Alle reacties

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:59
Ja dat kan.
De bekabeling doe je dan alvast alsof je al 3 fasen hebt, alleen sluit je hem dan vooralsnog op 1 fase aan.
Tzt moet dan de aansluiting en instellingen gewijzigd worden maar dat is niet veel werk.
Overigens kun je op 1 fase ook prima laden; ik zou er geen verzwaring voor aanvragen.

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 15:43
Ik snap je vraag niet helemaal, je hebt toch geen haast?

Maar goed, wat je kan ( laten ) doen, is de laadpaal laten installeren / plaatsen en in eerste instantie op 1 fase blokkeren. ( dit kan via de webinterface, ik heb zelf ook een Peblar Home ). Uiteraard volledig met de juiste kabels en afzekering ( 3 fase C20 idealiter alamat ) laten plaatsen. Let wel op je huishoudmaximum, dat je dit goed insteld ( of je werkt met load-balancing op je P1 ).

https://peblar.com/hubfs/...20manual_NL.pdf?hsLang=en
Pagina 21

Als de verzwaring is uitgevoerd hoef je alleen nog maar via de webinterface aan te geven dat hij op 3-fasen mag laden.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:22
Ik heb 3-fasen in huis, een 3-fasen groep voor de laadpaal en een 3-fasen laadpaal maar heb daarvan maar 1 fase aangesloten omdat mijn laadpaal niet load-balancing is.

Ik heb mijn lader zelfs begrens op 1x12A. Auto volledig opladen duurt 30 uur ofzo maar dat boeit me niks.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Waarom zet je de paal niet op 3x 6A of 3x 8A? Dan heb je 1.5-2x sneller laden terwijl de kans dat een fase overbelast wordt kleiner is met 6-8A per fase dan bij 12?

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

EpicHenk schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:03:
Kan ik gemakkelijk eerst de laadpaal laten installeren en daarna de netverzwaring doen? Ik kan nl niet zo goed vinden of dit nou echt een goed plan is.
Dat kan prima, alleen even opletten dat de load balancing en fase instellingen van je laadpaal goed staan en daarna aangepast moeten worden als Stedin klaar is.

Bij 1 fase laden op je 1x35A aansluiting wil je load balancing op 1 fase en laden met maximaal 32A (als je auto dat kan). Na de switch wil je het instellen op maximaal 3x25A met load balancing op 3 fasen. Meestal is 3x16A bij 3 fasen genoeg, want veel auto's kunnen niet meer dan 3x16A.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Peblar is echt een dream om in te stellen en je kan heel makkelijk zelf via de ingebouwde webserver de installatie opnieuw doen, dan doorloop je nogmaals alle instellingen die je dan aanpast.

Trek er een driefasekabel naar toe (en netwerk! En als je via ct klemmen wil loadbalancen twee keer netwerk). Hou aan de meterkast kan lekker wat draad over zodat je de andere twee fases tzt kan gebruiken.
Stel hem lekker in op 1 fase, en begrens de amperes en laden maar.

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 07-01-2026 11:27 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-02 17:08

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Komt de verzwaring er wel voor de EV er is? Want dan is het nog veel makkelijker. Dan kan je de boel gewoon laten installeren, maar de krachtgroep voor de laadpaal gewoon uit laten tot de verzwaring is uitgevoerd.

Hier ging het ook in die volgorde:
  1. Groepenkast vernieuwd in voorbereiding op 3-fase, maar met een brug in de hoofdschakelaar om de fases te koppelen.
  2. Laadpaal installeren, maar nog niet in gebruik stellen.
  3. Aansluiting omzetten naar 3-fase die monteur haalt dan ook de brug er uit
Daarna kon ik zelf de krachtgroep voor de laadpaal inschakelen.

Bij mij was het (puur toevallig) wel zo dat de monteur van de laadpaal en van de netbeheerder op dezelfde dag kwamen ('s ochtends de laadpaal, 's middags de 3-fase).

Als de EV eerder komt, zou je inderdaad even moeten zien of je de paal voorlopig op 1-fase aansluit, zodat je wel iets van laadmogelijkheid hebt thuis.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• EpicHenk
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-02 16:14
Dank allemaal voor de info! het kan dus prima, maar ik vind het idee om alles wel alvast te installeren maar nog niet te gebruiken best een goeie. Dan ligt alles iig zoveel mogelijk klaar, daar was het me vooral om te doen.
Pagina: 1