• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:45
Ik ben aan het twijfelen tussen een SE5k Home Hub of vergelijkbare Sigenergy Signenstor Ec6.0TP
12 panelen ZO zonder schaduw en 6 panelen ZW met schaduw. Kwa prijs zitten ze ongeveer gelijk alleen de batterijen van de laatstgenoemde zijn goedkoper.
Tips?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:01
@Intelcore geen van beide.

Deze setup is ongeschikt voor solaredge 3-fase.
De sigenstor lijkt een enkelfase 6kW te zijn en die horen niet in Nederland toegepast te worden.

Als solaredge hetzelfde kost als een string systeem betaal je teveel voor het string systeem. SE is een duur systeem.

Vragen over nieuwe PV installaties kun je beter in een eigen topic doen. Zie gepinde topic met richtlijnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:28

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Intelcore schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:09:
Ik ben aan het twijfelen tussen een SE5k Home Hub of vergelijkbare Sigenergy Signenstor Ec6.0TP
12 panelen ZO zonder schaduw en 6 panelen ZW met schaduw. Kwa prijs zitten ze ongeveer gelijk alleen de batterijen van de laatstgenoemde zijn goedkoper.
Tips?
Hoog en laag voltage accu’s?
Faseverschil dat ondersteund wordt?
Rest van je ecosysteem?
Wat doet de schaduw met de geschatte opbrengsten in de calculaties?
Lokale aansturing of cloud?

Ligt er eigenlijk maar net aan wat je belangrijk vindt en de echte verschillen… prijs is secundair.

En wat Ronald zegt :).

Gaan we de term accucowboys introduceren?

[ Voor 5% gewijzigd door Miezie op 07-01-2026 08:29 ]

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:54
Miezie schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:27:
[...]

Hoog en laag voltage accu’s?
Faseverschil dat ondersteund wordt?
Rest van je ecosysteem?
Wat doet de schaduw met de geschatte opbrengsten in de calculaties?
Lokale aansturing of cloud?

Ligt er eigenlijk maar net aan wat je belangrijk vindt en de echte verschillen… prijs is secundair.

En wat Ronald zegt :).

Gaan we de term accucowboys introduceren?
ik wil mezelf best accu cowboy noemen... Mixen van oplossingen, beetje uit de heup schieten, in mijn eigen beleving sneller dan mijn schaduw (behalve met de rommel opruimen)... alleen dat sigaretje ben ik al jaren mee gestopt.

• Browny
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:06
@Intelcore
Als je SolarEdge wil gebruiken kan je beter gaan voor de 1fasige omvormer se5000h. Deze heeft dezelfde vermogen als je se5k maar werkt op veel lagere string spanning 400v ipv 750v. Wel optimer S500B of S650B gebruiken (80volt optimizers) . Op deze kan je ook een SolarEdge batterij op plaatsen echter dit is een hoog volt batterij van 400v.
Best systeem in SolarEdge designer uittekenen en zien wat het rapport zegt zo wie zo zal de1 fasige beter zijn dan de 3 fasige oplossing,

• Intelcore
Ronald schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:26:
@Intelcore geen van beide.

Deze setup is ongeschikt voor solaredge 3-fase.
De sigenstor lijkt een enkelfase 6kW te zijn en die horen niet in Nederland toegepast te worden.

Als solaredge hetzelfde kost als een string systeem betaal je teveel voor het string systeem. SE is een duur systeem.

Vragen over nieuwe PV installaties kun je beter in een eigen topic doen. Zie gepinde topic met richtlijnen.
Bedankt voor je reactie.

Er staat expliciet 3 fase bij dus wellicht dat het verkeerde type is genoteerd. Als het inderdaad 3 fase is dan is het wellicht toch een betere optie kostentechnisch gezien?

Het is inderdaad een duur string systeem dat Sigenergy. Verder is nog Growatt als alternatief aangeboden, zelfde setup verder.

• Ronald
@Intelcore datasheet van de omvormer is van belang. String van 6 heeft geen schaduwbeheer op alle, danwel vrijwel alle 3-fase string omvormers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Intelcore
@Ronald Kan dat niet met Tigo optimizers worden opgelost voor niet-solaredge merken?

• Ronald
In dit geval… Nee… je houdt bij schaduw tekort stringspanning over voor de omvormer. En 18 Tigo’s om het een 1 string te doen is gekkenwerk.

• Ronald
@Intelcore Je hebt van de modjes je eigen topic gekregen :D

Vul je de startpost even aan?
Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Dan kun je beter geholpen worden.

• Intelcore
@Ronald Oke dus 6 panelen met schaduw zal ook niet gaan voor een SE5k bv? Of heb je andere suggesties?
Het zijn 6 panelen voor op de carport en alleen later op de middag/avond staan ze volledig in de zon vanwege schaduw van de woning.
Of anders maar alles op 1 string met SolarEdge?

• Browny
@Intelcore
Met de gewone se5k home wave of hub is het niet doen (stringspanning 750volt)
Als je SolarEdge wil gebruiken enkel met 80volt optimizers en liefst de monofasige omvormer se5000h .
De se5k short string gaat ook . Deze twee werken op stringspanning van 400volt. En kunnen gekoppeld worden met de SolarEdge batterij 400volt. En ook alle panelen dan in 1 string.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:54
Intelcore schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:06:
@Ronald Oke dus 6 panelen met schaduw zal ook niet gaan voor een SE5k bv? Of heb je andere suggesties?
Het zijn 6 panelen voor op de carport en alleen later op de middag/avond staan ze volledig in de zon vanwege schaduw van de woning.
Of anders maar alles op 1 string met SolarEdge?
Misschien niet iets voor dit topic, en om eerlijk te zijn heb ik het niet geprobeerd, maar er zijn wel andere micro-optimizer systemen die zouden kunnen werken met 6 panelen. Bijvoorbeeld Tigo TS4. Die kunnen op een 'gewone' omvormer om gedeeltelijke schaduw etc op te vangen. Wellicht is dat wel een oplossing voor jouw situatie.
Overigens heb ik al mijn rest panelen over het hele dak en de schuur/balkons bij elkaar geveegd in een lange string om toch aan 700v te komen, en als je er maar genoeg hebt kom je er ook wel (met een klein beetje clipping)

• Ronald
Voor deze situatie is enkelfase de manier. Ofwel met een 5kW string omvormer (zonder optimizers), ofwel 5kW SolarEdge+s500b/s650b.

3-fase gewoon keihard vergeten... Je gaat toch geen €900 aan tigo's leggen om perse aan de 3-fase string omvormer te gaan :?

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 07-01-2026 21:06 ]

• Browny
Wat steeds mogelijk is werken met micro-omvormers bv van enphase. En geen stringomvormer te gebruiken.
Dan heb je nog steeds mppt en monitoring voor elk paneel.
Ik zeg niet dat dit een goedkope oplossing is. Maar in deze omstandigheid goed toe te passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Browny op 07-01-2026 22:33 ]

• Ronald
Dat geeft geen DC-DC koppeling, maar ook geen vendor-lock-in ;-)

Pak de 5kW enkelfase SigenStor omvormer... mag maar liefst 10KW aan PV hebben. Topt wat af... op moment dat geen stroom niets waard is...

MPPT Tracker vanaf 50V... helemaal prima.

• Intelcore
Ah een eigen topic :)
Bedankt voor de reacties allen.

Dus het advies is een 1 fase omvormer te gebruiken en 2 strings? Maar zonder optimizers dus op de (schaduw) string? Is dat niet nadelig?

• Ronald
Beschaduwde delen gaan bypass. Resterende opbrengst die een optimizer er uit zou halen is 5-10% van de beschenen panelen…

Domweg de centen niet waard. Zonnige omstandigheden zijn maar 40-50% van jaaropbrengst en bij bewolking is de opbrengst vrijwel identiek voor de set.

• Intelcore
Browny schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:40:
@Intelcore
Met de gewone se5k home wave of hub is het niet doen (stringspanning 750volt)
Als je SolarEdge wil gebruiken enkel met 80volt optimizers en liefst de monofasige omvormer se5000h .
De se5k short string gaat ook . Deze twee werken op stringspanning van 400volt. En kunnen gekoppeld worden met de SolarEdge batterij 400volt. En ook alle panelen dan in 1 string.
Deze eerste zin begrijp ik niet, dit zou toch ook moeten kunnen op 1 string? En op de home hub kan een 48v batterij heb ik begrepen.

• Browny
@Intelcore
Met de 3 fasige home wave of home hub is je opstelling niet goed. Je wil dat elke uitrichting van de zonpanelen zelfstandig de stringspanning kunnen maken (of toch zeker een groot deel ervan) Zie begin van grote SolarEdge forum met name het tuinhuisje.
Bij alle omvormers van SolarEdge alle panelen in 1 string. Maar bij de 3 fasige se5k loop je veel kans dat je optimizer clipping krijgt en dit wil je niet. D.w.z. dat de optimizers op max uitgangsspanning zitten en dan nog niet het vermogen van paneel aan de string kunnen kwijtgeraken. (Zie tuinhuisje)
Bij se5k short string of 1 fasige omvormer is de string spanning maar 400v ipv de 750v die er moet zijn bij de 3 fasige home wave of home hub.
Wat betreft de batterij klopt het dat de 3 fasige home hub met 48v batterij van SolarEdge werkt.
Echter de 3fasige se5k short string of de monofasige se5000h werkt de SolarEdge home batterij 400volt.

• Ronald
Ik voel dat we terughoudend moeten zijn over de short string, @Browny … hij voelt een beetje als het 9e biggetje van solaredge…

Dus als @Intelcore solaredge wil, dan enkelfase…

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:11
Ronald schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:05:
Ik voel dat we terughoudend moeten zijn over de short string, @Browny … hij voelt een beetje als het 9e biggetje van solaredge…

Hoezo niet alles op 1 string met een paar Tigos en Sigen? Je kant "dacht" ik mix en match doen? Al zijn ZP zijn uiteindelijk gewoon zuid. Pleur een paar Tigos op de ZP die schaduw hebben en klaar?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Ronald
@Bschnitz Als het in 1 dakvlak zat wel, maar het is ZO en ZW. Soms gaan de ZO harder, soms gaan de ZW harder.

Tigo's zijn alleen buck-converters, ze helpen alleen achterblijvers. Dus in 1 string moet alles, anders legt de ene set toch een beperking op aan de andere en verlies je of door bypass, of door stroombeperking.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 09-01-2026 07:49 ]

• Bschnitz
Ronald schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:48:
@Bschnitz Als het in 1 dakvlak zat wel, maar het is ZO en ZW. Soms gaan de ZO harder, soms gaan de ZW harder.

Tigo's zijn alleen buck-converters, ze helpen alleen achterblijvers. Dus in 1 string moet alles, anders legt de ene set toch een beperking op aan de andere en verlies je of door bypass, of door stroombeperking.

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.32&max2=0
Dat is niet wat hier staat? https://support.tigoenerg...ystems-Partial-Deployment

Dat harder gaan zal toch wel meevallen? Het is blijft zuid, dat is max wat? 5-10%?

Lijkt me dat die Tigos er wel mee om kunnen gaan.

Maar goed desnoods toch maar 6 Tigos aan die schaduw kant op de 2de string.

Sigen zou dat aan moeten kunnen, ik ken iemand die heeft er maar 4... op oost...met Tigos.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Ronald
@Bschnitz Daar staat een scenario met 1 dakvlak.
En ik geef je een link waar je kan zien dat je aanname 5-10% niet klopt... Je geeft vrij stellig de indruk dat je dat niet bekeken hebt...

En Sigen enkelfase kan dat ja... 3-fase niet... volgens de datasheet.

Ik heb alle wel mogelijke scenario's eerlijk beschreven... ik ben en blijf een van de weinigen hier die niet zit te promoten wat er op eigen dak ligt (Nog sterker, ik raad SE regelmatig af...) zullen we terug naar iets wat wel waardevol is voor de TS?

• Intelcore
Ronald schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:05:

Absoluut niet, ben gewoon benieuwd naar de onderbouwing en niet overal mee bekend. Ik lees ook her en der problemen met solar edge dus wat merken betreft ben ik onpartijdig. De een heeft problemen met optimizers, de andere met de omvormer, de andere is nog niet zo lang op de markt...

• Bschnitz
Ronald schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:03:
@Bschnitz Daar staat een scenario met 1 dakvlak.
En ik geef je een link waar je kan zien dat je aanname 5-10% niet klopt... Je geeft vrij stellig de indruk dat je dat niet bekeken hebt...

En Sigen enkelfase kan dat ja... 3-fase niet... volgens de datasheet.

Ik heb alle wel mogelijke scenario's eerlijk beschreven... ik ben en blijf een van de weinigen hier die niet zit te promoten wat er op eigen dak ligt (Nog sterker, ik raad SE regelmatig af...) zullen we terug naar iets wat wel waardevol is voor de TS?
Heb ook gewoon SE, helaas. Ben er niet bepaald een fan van, had liever direct alles op de Sigen gedaan.

Ik zeg ook niet dat je slecht advies geeft ofzo, ik vraag iets. Simpelweg een discussie om dingen beter te begrijpen of te leren, meer niet. Wellicht helpt het de TS een keuze te maken :)

Zowel jij als ik kunnen het soms fout hebben toch? Makkelijk als je elkaar kan spreken en het samen uit kan zoeken hoe het zit.

Ik ken de site en deze is in theorie juist, maar in de praktijk niet altijd. De ZP worden zo warm in de zomer dat het erg op elkaar lijkt. Op mijn plat dak heb ik Z en ZW en in het echt zit hier bijzonder weinig verschil in. Vandaar mijn opmerking of de soep nou echt zo heet wordt gegeten als die op de site staat.

Verder ben ik wel benieuwd welke datasheet, want wij hebben meer mensen in het Sigen topic met Tigos en 3fase, dus ik denk dat je iets anders bedoeld?

Ook die gast van die 4 ZP met Tigos heeft een 3 fase Sigen van 15kW ofzo... (Wel op een aparte string) Dus bedoel je dat mix and match niet kan wellicht?

• Intelcore
Dit is overigens het idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDjUl9J82IGO_2P0f5ti4eKr0OE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/76Hhtw5B6KrG1BcjoqFUsgjl.jpg?f=user_large

ZO krijgt dus beduidend meer zonlicht.

@Ronald dus volgens jou zou ik dan 2 mppt's gebruiken op een 1 fase omvormer voor de 2 orientaties en zonder optimizers. Ik weet niet of ik later wil uitbreiden, je weet het nooit natuurlijk, want 1 fase zit nu wel aan zijn max denk ik?

[ Voor 30% gewijzigd door Intelcore op 10-01-2026 12:45 ]

• Ronald
Zeker met de batterij ben je beter af die platliggende op je hoofd dak te leggen :-)

Later uitbreiden is nooit kosteneffectief geweest, leg dat ZZO dak vol, de accu lost de verdeling van opbrengst naar later op de dag beter dan die schamel presterende platliggers in de schaduw van je huis.

En dan komt die 3-fase sigen wel weer als valide om de hoek ;-)

Pagina: 1