Ronald schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:03:
@
Bschnitz Daar staat een scenario met 1 dakvlak.
En ik geef je een link waar je kan zien dat je aanname 5-10% niet klopt... Je geeft vrij stellig de indruk dat je dat niet bekeken hebt...
En Sigen enkelfase kan dat ja... 3-fase niet... volgens de datasheet.
Ik heb alle wel mogelijke scenario's eerlijk beschreven... ik ben en blijf een van de weinigen hier die niet zit te promoten wat er op eigen dak ligt (Nog sterker, ik raad SE regelmatig af...) zullen we terug naar iets wat wel waardevol is voor de TS?
Heb ook gewoon SE, helaas. Ben er niet bepaald een fan van, had liever direct alles op de Sigen gedaan.
Ik zeg ook niet dat je slecht advies geeft ofzo, ik vraag iets. Simpelweg een discussie om dingen beter te begrijpen of te leren, meer niet. Wellicht helpt het de TS een keuze te maken
Zowel jij als ik kunnen het soms fout hebben toch? Makkelijk als je elkaar kan spreken en het samen uit kan zoeken hoe het zit.
Ik ken de site en deze is in theorie juist, maar in de praktijk niet altijd. De ZP worden zo warm in de zomer dat het erg op elkaar lijkt. Op mijn plat dak heb ik Z en ZW en in het echt zit hier bijzonder weinig verschil in. Vandaar mijn opmerking of de soep nou echt zo heet wordt gegeten als die op de site staat.
Verder ben ik wel benieuwd welke datasheet, want wij hebben meer mensen in het Sigen topic met Tigos en 3fase, dus ik denk dat je iets anders bedoeld?
Ook die gast van die 4 ZP met Tigos heeft een 3 fase Sigen van 15kW ofzo... (Wel op een aparte string) Dus bedoel je dat mix and match niet kan wellicht?
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh