• fire07
  • Registratie: Oktober 2014
  • Niet online
Beste Tweakers,

Onlangs ben ik overgestapt naar Saxo. Over de kern ben ik tevreden: stabiel platform en een goed functionerende Nederlandse klantenservice. Tegelijkertijd zijn er enkele duidelijke optimalisaties mogelijk, met name in vergelijking met Interactive Brokers en zelfs met Saxo België.

Individueel heeft een klant weinig gewicht, maar collectieve signalen wél. Daarom deel ik hieronder drie concrete verbeterpunten waarvoor ik Saxo al heb benaderd. Als meerdere Saxo-gebruikers dit ondersteunen, vergroot dat de kans op daadwerkelijke aanpassingen.

1) Service fee Nederland afschaffen
Nederland is momenteel het enige land waar Saxo nog een maandelijkse service fee hanteert.
In België is deze al afgeschaft en vervangen door beperkte transactiekosten (bijv. € 2,- per maand voor AutoInvest), wat transparanter en competitiever is.
Een vergelijkbare structuur in Nederland zou Saxo direct aantrekkelijker maken voor buy-and-hold beleggers.

2) Cardano AVIAW (NL0011309349) fractioneel maken
Dit fonds is inhoudelijk zeer geschikt voor AutoInvest, maar kan momenteel niet fractioneel worden aangekocht.
Fractioneel aankopen is essentieel om cash drag te minimaliseren en AutoInvest effectief te laten werken.

3) Goedkopere Northern Trust-variant toevoegen: NL0013654742
Dit fonds heeft lopende kosten van 0,10% i.p.v. 0,15%, wat op lange termijn materieel scheelt.
ABN AMRO en ING hebben dit fonds recent al toegevoegd.
Extra voordeel: het fonds is fractioneel verhandelbaar en daarmee ideaal voor AutoInvest — mits Saxo het toevoegt.

Concrete acties (kost weinig tijd):

- Voor punt 1 en 2: mail naar nederland@saxobank.com
- Voor punt 3: via het platform
poppetje → Producten en diensten → Fondsaanvraag indienen (gratis)

Hoe meer gebruikers dit doen, hoe groter de kans dat Saxo hier daadwerkelijk iets mee doet.

Dank voor het meedenken en jullie eventuele deelname.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
@fire07 ik snap de goede intentie, maar Tweakers is niet bedoeld voor het werven van gelijkgestemde om acties te ondernemen richting een bedrijf. Het bespreken van beleggingen en ervaringen hebben we voldoende topics voor binnen PFSL, dus inhoudelijk over Saxo kan je daar absoluut verder zolang het werven van andere Tweakers maar niet het doel is.

Dit topic gaat daarom dicht

Dit topic is gesloten.