Vraag

• bfw99
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:37
sinds kort ben ik begonnen met het uitproberen van Proxmox. Dit omdat ik wat nieuws wilde leren en het ook wel leuk leek om zelf dingen te kunnen hosten. Nu zijn er een paar redelijk belangrijke details:
1. ik ben een noob als het aankomt op coderen/linux
2. ik heb (helaas) niet het budget van nVidia om een datacenter te bouwen
3. ik zie door de containers de virtual machines niet meer.

waar loop ik tegenaan?
Ik heb geen ervaring whatsoever met het hele gebied van hosten, VM's, Linux etc dus ik moet best veel opzoeken, lezen e.d.
Dat is natuurlijk hartstikke goed te doen met proxmox want er is veel over te vinden maar het meeste wat ik vind gaat al 10 stappen verder dan mijn kennis.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Proxmox (duh) en in proxmox heb ik tot nu toe een adguard (container?) aan de praat gekregen en een half werkende backup station.
Hardware: het geheel waar ik wat mee probeer is een enkele pc met
- 3700x
- 32 0f 48 GB ram
- rx 570
- 2x 250GB sata SSD
- 1x 2TB HDD 1x 3TB HDD(+1TB externe HDD als "backup")
- Fractal define r5 als kast.
voor het internet heb ik 3stuks netgear orbi achter een zyxel t56 kastje (mocht dat eventueel relevant zijn)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb behoorlijk wat info al gevonden op zowel het forum hier, youtube kanalen zoals wundertech en uiteraard het proxmox forum, en de daarbij behorende helperscripts
veel van de informatie die ik heb kunnen vinden gaat vaak wel over setups met meerdere nodes/clusters en de daarbij behorende/handige stappen.

wat ik al heb geprobeerd/gedaan is het installeren van proxmox zelf. 100 keer hetzelfde filmpje bekijken over het beginnen met proxmox en daarnaast een adguard container gefixt met behulp van een helperscript en een halfwerkende backup.

Mijn vraag/vragen
Vraag 1. Hoe erg is het nodig om meerdere nodes te hebben en hoe belangrijk is het om dingen te hebben zoals een externe nas etc?
Vraag 2. Kun je op een enkele Proxmox PC: adguard, truenas(of iets vergelijkbaars) jellyfin en een windows vm draaien?
Vraag 3. Zijn er dingen die ik absoluut niet of juist wel moet doen met betrekking tot hosten/proxmox? ( niet dat ik straks half rusland op mn netwerk heb zitten 8)7 )

Alle tips, tricks en uitleg zijn welkom.

mijn dank is groot
Joost
(ps hopelijk zit ik goed met het topic, ik ben niet zon topic koning)

Alle reacties

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Toegegeven heb ik weinig ervaring met proxmox aangezien ik altijd vmware esxi en later unraid met docker en vms

Maar zuiver theoretisch kan ik vast al wat dingen zeggen

Proxmox blinkt uit in het bouwen vvan clusters vmaar hoe groot zo'n cluster dan is is voor het pure hosten van vms weinig relevant wel ga je features missen voor backup s en fail over heb je immers wel resources nodig

Als ik zo naar het ingeschatte kennis vniveau kijk zou ik je afvragen of je het jezelf niet te moeilijk maakt

Die 3700x met zo'n portie vram kan truenas prima draaien en truenas heeft ook voldoende functies om een veelgeid aan containers te hosten je opslag te beheren en je hardware aan te zwengelen

Dan biedt proxmox eigenlijk geen meerwaarde

Verder vraag je naar de load die jouw 3700x kan dragen

Voor Windows raad ik altijd 2 dedicated cores aan en minimaal 6gb ram meer als je zware software draait
Adguard kan ook prima op een Raspberry pi dus ook op een enkele cpu core of zelfs een halve core

Als je truenas wilt gaan virtualiseren heb je echter wel wat meer power nodig omdat het zfs draait en dat is niet bepaald zuinig

Zou je voor deze weg kiezen dan zou de extra load van proxmox als host wel eens nét dat verschil kunnen maken

Bovendien als je nu een solide nas leert inrichten kun je later altijd nog aan een hypervisor beginen de opslag heb je dan al

[ Voor 9% gewijzigd door i-chat op 07-01-2026 08:43 ]

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-01 16:29
bfw99 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:03:
Mijn vraag/vragen
Vraag 1. Hoe erg is het nodig om meerdere nodes te hebben en hoe belangrijk is het om dingen te hebben zoals een externe nas etc?
Vraag 2. Kun je op een enkele Proxmox PC: adguard, truenas(of iets vergelijkbaars) jellyfin en een windows vm draaien?
Vraag 3. Zijn er dingen die ik absoluut niet of juist wel moet doen met betrekking tot hosten/proxmox? ( niet dat ik straks half rusland op mn netwerk heb zitten 8)7 )
Antwoord 1.
Meerdere nodes zijn voor een thuisserver niet nodig, dat ga je gebruiken voor eventuele load balancing en of failover.
Zelfde geld voor een eventuele externe nas, als je die inzet als storage als je bijvoorbeeld 2 nodes in een cluster hebt zodat de vm's of containers vrij tussen de servers kunnen migreren zonder dat de storage verplaatst hoeft te worden.
Een NAS is voor het maken van backups wel weer handiger dan een Externe HDD.

Antwoord 2.
Jazeker daar zijn oplossingen als proxmox voor bedoeld, nu heb ik geen ervaring met jellyfin in een VM, maar ik gok dat je wel een "performance penalty" betaald met decoding als je zo'n bak visualiseert met maar ik denk dat met die CPU wel moet lukken. Anders is GPU passthrough nog een optie maar dat zal wat geavanceerder zijn om aan de praat te krijgen :)

Antwoord 3.
Dat zal niet anders zijn dan wanneer je losse pc's met adguard en jellyfin opzet, je moet gewoon opletten met welke poorten je openzet voor de buitenwereld en zorgen dat alles netjes up-to-date is.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• bfw99
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:37
Beide bedankt voor jullie antwoorden!

Als ik het zo lees dan lijkt het idee van mij opzich geen probleem te zijn behalve dat het complex is/kan zijn.
Voor het voorlopige plan heb ik het idee van een windows vm maar stop gezet omdat ik daar niet heel veel aan ga hebben dus dan kan ik het houden bij: adguard truenas oid en jellyfin.
Ik ga me verder verdiepen in het opzetten van zoiets als truenas omdat ik benieuwd ben of dat een betere oplossing is voor mijn situatie (ook gezien het feit dat er op dit moment geen budget is voor een losse nas)

Tijd om nog n stapje dieper in de homelab wereld te duiken :)

mochten jullie nog tips hebben voor wat ik eventueel wel of niet zou kunnen/moeten doen dan hoor ik dat graag!