sinds kort ben ik begonnen met het uitproberen van Proxmox. Dit omdat ik wat nieuws wilde leren en het ook wel leuk leek om zelf dingen te kunnen hosten. Nu zijn er een paar redelijk belangrijke details:
1. ik ben een noob als het aankomt op coderen/linux
2. ik heb (helaas) niet het budget van nVidia om een datacenter te bouwen
3. ik zie door de containers de virtual machines niet meer.
waar loop ik tegenaan?
Ik heb geen ervaring whatsoever met het hele gebied van hosten, VM's, Linux etc dus ik moet best veel opzoeken, lezen e.d.
Dat is natuurlijk hartstikke goed te doen met proxmox want er is veel over te vinden maar het meeste wat ik vind gaat al 10 stappen verder dan mijn kennis.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Proxmox (duh) en in proxmox heb ik tot nu toe een adguard (container?) aan de praat gekregen en een half werkende backup station.
Hardware: het geheel waar ik wat mee probeer is een enkele pc met
- 3700x
- 32 0f 48 GB ram
- rx 570
- 2x 250GB sata SSD
- 1x 2TB HDD 1x 3TB HDD(+1TB externe HDD als "backup")
- Fractal define r5 als kast.
voor het internet heb ik 3stuks netgear orbi achter een zyxel t56 kastje (mocht dat eventueel relevant zijn)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb behoorlijk wat info al gevonden op zowel het forum hier, youtube kanalen zoals wundertech en uiteraard het proxmox forum, en de daarbij behorende helperscripts
veel van de informatie die ik heb kunnen vinden gaat vaak wel over setups met meerdere nodes/clusters en de daarbij behorende/handige stappen.
wat ik al heb geprobeerd/gedaan is het installeren van proxmox zelf. 100 keer hetzelfde filmpje bekijken over het beginnen met proxmox en daarnaast een adguard container gefixt met behulp van een helperscript en een halfwerkende backup.
Mijn vraag/vragen
Vraag 1. Hoe erg is het nodig om meerdere nodes te hebben en hoe belangrijk is het om dingen te hebben zoals een externe nas etc?
Vraag 2. Kun je op een enkele Proxmox PC: adguard, truenas(of iets vergelijkbaars) jellyfin en een windows vm draaien?
Vraag 3. Zijn er dingen die ik absoluut niet of juist wel moet doen met betrekking tot hosten/proxmox? ( niet dat ik straks half rusland op mn netwerk heb zitten
)
Alle tips, tricks en uitleg zijn welkom.
mijn dank is groot
Joost
(ps hopelijk zit ik goed met het topic, ik ben niet zon topic koning)
1. ik ben een noob als het aankomt op coderen/linux
2. ik heb (helaas) niet het budget van nVidia om een datacenter te bouwen
3. ik zie door de containers de virtual machines niet meer.
waar loop ik tegenaan?
Ik heb geen ervaring whatsoever met het hele gebied van hosten, VM's, Linux etc dus ik moet best veel opzoeken, lezen e.d.
Dat is natuurlijk hartstikke goed te doen met proxmox want er is veel over te vinden maar het meeste wat ik vind gaat al 10 stappen verder dan mijn kennis.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Software: Proxmox (duh) en in proxmox heb ik tot nu toe een adguard (container?) aan de praat gekregen en een half werkende backup station.
Hardware: het geheel waar ik wat mee probeer is een enkele pc met
- 3700x
- 32 0f 48 GB ram
- rx 570
- 2x 250GB sata SSD
- 1x 2TB HDD 1x 3TB HDD(+1TB externe HDD als "backup")
- Fractal define r5 als kast.
voor het internet heb ik 3stuks netgear orbi achter een zyxel t56 kastje (mocht dat eventueel relevant zijn)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb behoorlijk wat info al gevonden op zowel het forum hier, youtube kanalen zoals wundertech en uiteraard het proxmox forum, en de daarbij behorende helperscripts
veel van de informatie die ik heb kunnen vinden gaat vaak wel over setups met meerdere nodes/clusters en de daarbij behorende/handige stappen.
wat ik al heb geprobeerd/gedaan is het installeren van proxmox zelf. 100 keer hetzelfde filmpje bekijken over het beginnen met proxmox en daarnaast een adguard container gefixt met behulp van een helperscript en een halfwerkende backup.
Mijn vraag/vragen
Vraag 1. Hoe erg is het nodig om meerdere nodes te hebben en hoe belangrijk is het om dingen te hebben zoals een externe nas etc?
Vraag 2. Kun je op een enkele Proxmox PC: adguard, truenas(of iets vergelijkbaars) jellyfin en een windows vm draaien?
Vraag 3. Zijn er dingen die ik absoluut niet of juist wel moet doen met betrekking tot hosten/proxmox? ( niet dat ik straks half rusland op mn netwerk heb zitten
Alle tips, tricks en uitleg zijn welkom.
mijn dank is groot
Joost
(ps hopelijk zit ik goed met het topic, ik ben niet zon topic koning)